Ziggo Internet Plus ZZ varianten ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• arjanv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 14:47
Ik wil overstappen naar Ziggo Zakelijk, maar zat op hun website te lezen en kwam dit tegen in de faq en dit baard mij zorgen.

quote uit de FAQ van ziggo website:
Kan ik de configuratie van de router ook zelf aanpassen?
Nee dat is niet mogelijk. De configuratie en het functioneren van de router is een essentieel onderdeel van de dienst. Ziggo Zakelijk beheert de apparatuur 24 uur per dag, 7 dagen per week om de kwaliteit van de dienst te waarborgen.

Wat kan ik hier uit concluderen? dat je zelf niks kan instellen in je router?
hoe in godsnaam stel ik m'n mail server in e.d. ik bedoel ik zal toch enkele poortjes op moeten zetten SSL,smtp,https?! bv.

Heeft iemand hier ervaring mee.

Ik vind het geen fijn idee dat onbekenden in "mijn" router kan kijken of zonder aankondiging nieuwe firmware erin flashed en de hele configuratie weg is (zoals mij al 2 keer is overkomen bij KPN zakelijk adsl)

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Je krijgt iets van 8 externe IPs. Dus totdat je gaat zeuren dat je ook IPv6 wil door die router heen, is die router niets anders dan een bridge. Net als een standaard Ubee.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• arjanv
Skinkie schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 18:27:
Je krijgt iets van 8 externe IPs. Dus totdat je gaat zeuren dat je ook IPv6 wil door die router heen, is die router niets anders dan een bridge. Net als een standaard Ubee.
ok dat is snel.................:)

maw. ik kan in dit modem en configureren of kan je gewoon je eigen router er aan hangen net als een particulier internet van ziggo. Heb alleen ervaring met motorola modems waar je zelf een router aan moet hangen om op meerdere pc's te internetten.

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

arjanv schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 18:36:

maw. ik kan in dit modem en configureren of kan je gewoon je eigen router er aan hangen net als een particulier internet van ziggo. Heb alleen ervaring met motorola modems waar je zelf een router aan moet hangen om op meerdere pc's te internetten.
Dat is omdat je maar 1 IP krijgt in sommige gebieden. Terwijl ik nu sowieso al 2 IPs krijg. Maar ik ben wel geinteresseerd wat ze nu aanbieden en wat de voorwaarden zijn. Want ik zag dat ZZ misschien goedkoper was dan Alles-in-1-Extra.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
ik snap je antwoord niet echt wat dat te maken heb met mijn vraag?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43

Croga

The Unreasonable Man

arjanv schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 18:36:

Geen van allen.....

Je ktijg 8 IP adressen. Je kunt dus 8 PCs allemaal hun eigen internet IP adres geven. Je hebt dus geen router nodig. Je hoeft dus ook niets op je "modem" te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
1 ip heb ik genoeg. ga toch niet elke pc een extern ip geven?! en dan heb ik er aan 8 echt veeel te weinig.
ik heb een eigen win2008 en exchange server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom wil je eigenlijk overstappen op Zakelijk Internet van Ziggo? Vanwege de SLA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
arjanv schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 08:53:
1 ip heb ik genoeg. ga toch niet elke pc een extern ip geven?! en dan heb ik er aan 8 echt veeel te weinig.
ik heb een eigen win2008 en exchange server.
Aparte ip adressen zijn ook voornamelijk voor server en service gerelateerde zaken, niet om PC's direct aan het internet te hangen. Dat wil je ook niet, al is het maar vanuit een security oogpunt :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:55

B4tman_DH

To the Bat.....

Wolly schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:57:
Waarom wil je eigenlijk overstappen op Zakelijk Internet van Ziggo? Vanwege de SLA?
Voor de vaste ip's natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
Wolly schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:57:
idd voor een vast IP en omdat het sneller is en goedkoper dan wat ik nu heb.

Iemand al ervaring en eventueel antwoord op mijn eerste vraag? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 12:59

Shunt

Boe

Dat antwoord is al een paar keer gegeven.
Het modem dat je krijgt van ziggo is enkel een modem je moet hier zelf een router achter hangen en daar op kan jij weer mooi de poortjes op instellen. Dus neem ZZ en gooi er een router achter en stel het in en je bent klaar.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 15:07
Je "krijgt" een modem EN een router van Ziggo.

De router wordt idd beheerd (en 24x7 gemonitord) vanuit Ziggo en is niets meer dan een koppelvlak waar je IP reeks op geleverd wordt.

Zoals al gemeld vallen de 1e, 2e en het 8e adres weg dus hou je er 5 over voor eigen gebruik waarbij de 2e je gateway is. Je kan dus een eigen router / firewall achter de router (een Juniper) plaatsen.

Oh je mag overigens ook een blok van 16 IP's afnemen moet je het alleen even onderbouwen waarom je er 16 wil hebben. Dan hou je er dus 13 bruikbare over.

Overigens is al deze informatie ook op de website van Ziggo Zakelijk te vinden...

[ Voor 24% gewijzigd door Uberprutser op 20-08-2010 11:40 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
@Ballebek:

Je antwoord klopt volgens mij volledig.
Hierboven staan echt hele foute opmerkingen van mensen volgens mij.

Thanks. waar heb je die info gevonden op de ZZ site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
Shunt schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 11:16:
Dat antwoord is al een paar keer gegeven.
Het modem dat je krijgt van ziggo is enkel een modem je moet hier zelf een router achter hangen en daar op kan jij weer mooi de poortjes op instellen. Dus neem ZZ en gooi er een router achter en stel het in en je bent klaar.
volgens de site krijg je wel degelijk een router(zie ook antwoord van Ballebek)
dit is een zakelijke variant waar we het hier over hebben. bij een consumenten variant klopt je antwoord idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
en is het echt goedkoper? er komt nog btw bij denk ik? zakelijke prijzen zijn vaak zonder btw?

ik denk dat de router die je krijgt net zo werkt al nu het modem werkt. nu krijgt de pc of de router die er aan hangt ook gewoon een extern ipadres, en gebruik je je eigen router/pix/asa/firewall voor je interne netwerk. het verschil is wel dat je nu dus een vast ip adres krijgt. en dat 8 keer. je ziggo modem kan dus 8 vaste ipadressen uitdelen of forwarden, ipv slechts 1.
nu kun je ook niets in je modem instellen. de servoce die je afneemt bepaalt wat er op het modem wordt ingeteld, en dat beheert ziggo zelf ( uiteraard) anders moeten ze elke optie appart beveiligen. anders kan de klant immers alle opties aanzetten die hij niet betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
engelbertus schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 12:45:
en is het echt goedkoper? er komt nog btw bij denk ik? zakelijke prijzen zijn vaak zonder btw?

ik denk dat de router die je krijgt net zo werkt al nu het modem werkt. nu krijgt de pc of de router die er aan hangt ook gewoon een extern ipadres, en gebruik je je eigen router/pix/asa/firewall voor je interne netwerk. het verschil is wel dat je nu dus een vast ip adres krijgt. en dat 8 keer. je ziggo modem kan dus 8 vaste ipadressen uitdelen of forwarden, ipv slechts 1.
nu kun je ook niets in je modem instellen. de servoce die je afneemt bepaalt wat er op het modem wordt ingeteld, en dat beheert ziggo zelf ( uiteraard) anders moeten ze elke optie appart beveiligen. anders kan de klant immers alle opties aanzetten die hij niet betaalt.
idd, maar heb nu ziggo tv en consumenten telfort adsl en telefonie. over het adsl ben ik niet tevreden.
in het modem hoef ik idd niet te zijn als ik maar een eigen router neer kan zetten en dat kan.
ik betaal nu voor alles bijna 60 euro voor 20mbit en straks 64 euro exbtw voor 50mbit en dan heb ik een vast ip en andere voordelen.

Bedankt iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
las ik nou ergens dat je een Layer 3 switch/router nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
arjanv schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 12:59:
[...]

idd, maar heb nu ziggo tv en consumenten telfort adsl en telefonie. over het adsl ben ik niet tevreden.
in het modem hoef ik idd niet te zijn als ik maar een eigen router neer kan zetten en dat kan.
ik betaal nu voor alles bijna 60 euro voor 20mbit en straks 64 euro exbtw voor 50mbit en dan heb ik een vast ip en andere voordelen.

Bedankt iedereen.
Het is alleen een beetje jammer dat het consumentenpakket AIO-Extra een upload van 10 en een download van 80Mbit/s heeft tegenover 5/50 van het duurdere ZZ3 pakket.

Maarja, dan heb je geen vaste ip-adressen en een SLA, wel weer een maandcontract ipv jaarcontract. Het is dus maar net wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
@wolly
dat is wel waar maar ik heb diverse servers e.d. en vind het gewoon fijn om een vast ip te hebben. ik weet wel dat je dat ook anders kan regelen, maar ik kies toch liever voor een vast ip.

weet iemand hoe het bij dit abo zit met poort 25? ivm mail server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 10:11

Coach4All

I'm a Coach 4 All

arjanv schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:10:
@wolly
dat is wel waar maar ik heb diverse servers e.d. en vind het gewoon fijn om een vast ip te hebben. ik weet wel dat je dat ook anders kan regelen, maar ik kies toch liever voor een vast ip.

Geen probleem, staat in het zakelijke allemaal open.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
arjanv schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:28:
las ik nou ergens dat je een Layer 3 switch/router nodig heb?
Gelukkig is een router altijd Layer 3... Die heb je alsnog nodig als je geen publieke IP's wil gebruiken.

Je kan gewoon een netwerkkabel inpluggen op de router (welke dus achter het modem zit) en 1 van de 5 beschikbare IP's inkloppen op een werkstation / server / firewall / iets wat IP en ethernet doet. Je zou dus een router achter de door Ziggo geleverde router / firewall moeten plaatsen als je geen publieke adressen wil gebruiken.

Je kan het ook gewoon bij Ziggo zelf vragen, zijn allemaal standaard vragen die je neerzet waarvan eigenlijk alles bij hun op de site te vinden is.

[ Voor 22% gewijzigd door Uberprutser op 20-08-2010 16:37 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
Ballebek schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:34:
[...]

Gelukkig is een router altijd Layer 3... Die heb je alsnog nodig als je geen publieke IP's wil gebruiken.

Je kan gewoon een netwerkkabel inpluggen op de router (welke dus achter het modem zit) en 1 van de 5 beschikbare IP's inkloppen op een werkstation / server / firewall / iets wat IP en ethernet doet. Je zou dus een router achter de door Ziggo geleverde router / firewall moeten plaatsen als je geen publieke adressen wil gebruiken.

Je kan het ook gewoon bij Ziggo zelf vragen, zijn allemaal standaard vragen die je neerzet waarvan eigenlijk alles bij hun op de site te vinden is.
Duidelijk.

Maar de reden dat ik het hier vraag is dat je antwoorden krijg van gebruikers.
Bij verkoop afdelingen van internet/computer gereleteerde winkels hoor je altijd dat "alles" kan en mogelijk is, maar als je het heb gekocht blijkt het meest van de tijd anders.

Iemand nog een tip voor een goede router? Draytek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14

Onbekend

...

Wolly schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:48:
Maarja, dan heb je geen vaste ip-adressen en een SLA, wel weer een maandcontract ipv jaarcontract. Het is dus maar net wat je nodig hebt.
Die SLA heeft echt geen meerwaarde hoor.
In de praktijk valt er niets op af te dwingen, en als bedrijf ben je een hoop tijd kwijt, en dat weegt niet op tegen de vergoedingen van Ziggo.

Oja, over die router in de startpost:
De modem en router worden bij jouw geïnstalleerd en blijven eigendom van Ziggo. Zelf kan je daar totaal niets in instellen. De modem zelf is transparant, en in de router staat alleen een ip-configuratie en abonnementsinstellingen zoals de snelheid en de IP-tunnel naar Den Haag.

Edit:
Goede router? Juniper

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixit
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 12:46
arjanv schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:10:
Ik heb de zakelijke helpdesk hier nou al 3 keer over gebeld en ik krijg 3 keer een ander antwoord 8)7
De eerste keer zou poort 25 gewoon open staan voor de zakelijke gebruikers,

Daarna is er gemeld dat een eigen mailserver draaien gewoon mogelijk was, maar dat je hun server als uitgaande mailrelay moest gebruiken, en dat vanaf de Internet plus (ZZ1 - ZZ3) de poort 25 niet gefilterd zou zijn. De Office Basis zou dus altijd dicht zitten en ook geen vast IP hebben.

En als klapstuk krijg ik nu vandaag te horen :
een eigen mailserver draaien is gewoon mogelijk,maar de inkomende poort 25 staat wel dicht!!
Ook voor de Internet Plus verbindingen dus!

Ik zou dus echt zwart op wit eisen dat die poort 25 open staat, want dit ziet er uit als een reëel zootje daar.
Ik had zelf over willen stappen ivm de hogere upstream dan van onze huidige SDSL,
maar met dit soort chaos durf ik dat echt niet aan ;w

Zijn er mensen die hierover uit eigen ervaring iets meer over kunnen zeggen?
Weet iemand hoe het verder zit met de reversed-DNS bij Ziggo zakelijk, is dat zelf in te stellen?
XS4all heeft daar een mooie interface voor, maar bij bijvoorbeeld UPC-zakelijk is dat ook een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
ik heb het nog steeds niet aangedurft overstappen naar kabel internet.
heeft iemand ervaring met de zakelijke office pakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn34ky
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik ben sinds kort over van de Alles in Een (particulier) overgestapt naar Internet Plus.

Poort 25 staat open. In en uitgaand.
Let er wel op dat de hostname van de server die mail verstuurd geregistreerd in een dns record, anders wordt je als spam behandeld.

Mij werd ook verteld dat ik de ziggo smtp moest gebruiken maar heb gewoon mn eigen server geprobeerd en het werkt gewoon.

Als klacht heb ik wel dat de verbinding vaak verdwijnt s'nachts. Vaak rond een uur of 2, 3.
Dan moet ik de modem resetten en mn firewall pc. De lampjes op de modem branden dan ook niet.
Tijdens de storing kan ik wel de router van ziggo pingen (het 2e ip adres) maar niet naar buiten toe zoals bijv. de dns server.

Ik heb er een Ubee modem bij en toen ik net even zocht op die modem icm Ziggo zie je alleen maar horror verhalen over verbindingen die breken, slechte ping tijden etc.

Ik speel ook first person shooters en de ping tijden zijn wel slechter dan bij mn ouwe particuliere verbinding.
Eerst stonden er altijd servers van rond de 1ms tussen, nu minstens 15ms.

De overstap heb ik gemaakt voor de vaste ip adressen omdat ik webservers draai en nu kan ik ook mn eigen mail draaien.
Maar daar heb ik weinig aan als de verbinding dagelijks uitvalt op het moment dat ik het drukst bezocht en gemaild wordt!

Ik ga ze bellen om te kijken of ze ook een ander modem hebben dan de Ubee, want het lijkt me daar aan te liggen.

UPDATE:
Nadat ik net weer storing had even gebeld met Ziggo. Nu konden ze zien dat er iets mis was met het signaal. Bleek de aansluiting van de kabelverbinding niet helemaal vastgedraaid. Na aandraaien was het signaal beter volgens de medewerker.
Als er weer een storing is dan sturen ze iemand langs om het op te lossen.

Voor de mensen die willen overstappen:
Alleen de helpdesk is al reden genoeg om een zakelijke verbinding te nemen.
Wat een verademing om met Ziggo's zakelijke klantenservice te bellen in vergelijking met de consumenten afdeling!
Hier weten ze tenminste waar ze over praten. En een stuk socialer/vriendelijker ook.

[ Voor 18% gewijzigd door sn34ky op 16-11-2010 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 17:30

SLeddert

SLeddert

Ik heb gebeld met Ziggo om te vragen hoe zit met de modem/router, maar heel duidelijk wordt 't niet...

Volgens Ziggo krijg je een modem en router waar je zelf niets op kan wijzigen en waar alle poorten standaard open op staan. Zou iemand onderstaande punten willen toelichten ?

- Dus blijkbaar je moet er zelf wel nog een firewall bij kopen ? (klopt dit)
- Ik neem aan dat het LAN-gedeelte van de zakelijke router één lokaal IP heeft ? (192.168.x.y of 10.0.x.y ) ?
- Wat raden jullie aan als firewall ? (liefst geen pc, maar een hardware module)

[ Voor 7% gewijzigd door SLeddert op 24-12-2010 14:12 ]

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 13:02
SLeddert schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:11:
Die kun je eventueel wel combineren met de router die je er nog achter moet gooien.
- Ik neem aan dat het LAN-gedeelte van de zakelijke router één lokaal IP heeft ? (192.168.x.y of 10.0.x.y ) ?
Zoals hierboven al werd uitgelegd, je krijgt gewoon tot 5 publieke ip's op de lan-kant van de ziggo router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 19:07
SLeddert schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:11:
Ik heb gebeld met Ziggo om te vragen hoe zit met de modem/router, maar heel duidelijk wordt 't niet...

Volgens Ziggo krijg je een modem en router waar je zelf niets op kan wijzigen en waar alle poorten standaard open op staan. Zou iemand onderstaande punten willen toelichten ?

- Wat raden jullie aan als firewall ? (liefst geen pc, maar een hardware module)
Je hebt een modem wat op de coax kabel geprikt wordt. Deze gaat met UTP naar een Juniper. Ziggo kan hierdoor tot in jouw huis hun SLA monitoring doen. Als jij je firewall in de binnenkant van de Juniper prikt moet je op de buitenkant van jouw firewall een Internet ip configureren (1 van de 5 adressen die je van Ziggo krijgt). Als gateway moet je de binnenkant Juniper instellen. Er zit dus GEEN interne reeks aan de binnenkant van de Juniper. Je kan er bijvoorbeeld een Cisco ASA 5500 serie achter hangen (afhankelijk van welke snelheid je neemt). Een Juniper SSG of andere ethernet/ethernet firewall kan natuurlijk ook. Ik stel zakelijke firewalls voor omdat het een zakelijke lijn betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 17:30

SLeddert

SLeddert

PisPix schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:20:
[...]
Als gateway moet je de binnenkant Juniper instellen. Er zit dus GEEN interne reeks aan de binnenkant van de Juniper
OK bedankt ! Dat is tenminste duidelijk.
Nog een vraag: (zie je quote): Hoe kan ik de Juniper als gateway instellen als hij geen ip heeft ?

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
SLeddert schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:55:
[...]

OK bedankt ! Dat is tenminste duidelijk.
Nog een vraag: (zie je quote): Hoe kan ik de Juniper als gateway instellen als hij geen ip heeft ?
Je moet op je eigen fw de juniper instellen als gateway. De Juniper heeft al een adres. Dit heeft Ziggo voor je ingesteld. Je hebt een ip adres reeks per post gekregen welke van jou is.

Voorbeeld:
1.2.3.0 / 255.255.255.248 (= /29)

1.2.3.0 = netwerk adres, deze kan je niet gebruiken
1.2.3.1 = Juniper adres (dit is het eerste bruikbare adres in de reeks) voor jouw apparatuur is dit de gateway
1.2.3.2, 1.2.3.3, 1.2.3.4, 1.2.3.5 & 1.2.3.6 = Dit zijn adressen die je aan jouw apparatuur kan geven
1.2.3.7 = broadcast adres, deze kan je niet gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 20:39

CDAAbeltje

Cool Down !

Hallo medetweakers,

Ik ben sinds 3,5e maand werkzaam als installatie monteur voor Ziggo Zakelijk aka Internet Plus.
In de volksmond ben ik dus de compjoeter boer die het internet aan komt sluiten :Y)

Ik zou hier graag een instap willen maken om zo nu en dan een aantal vragen te kunnen beantwoorden :)

Na alle reacties te hebben gelezen het volgende:

/-----------\
-- Ziggo --
\-----------/
|
[AOP]...................... Abonnee Overname Punt. Hier is de groene CAI op afgemonteerd.
|
|------------|
| Modem |............... Ubee EVM-3200.
|------------|
|
*~~~~~~~*
* Router ~*...............Juniper SRX-100B / 8-Poorts, 10/100 Full Duplex.
*~~~~~~~*

De router word geleverd met een wand beugel of 19-inch patch mount bracket.
Aan deze router hangt een configuratie bestand vast. Of nouja.. vast. De monteur zorgt dat de klant configuratie in de router komt.
De configuratie bestaat uit, wie is de klant en welke ip-range krijgt deze toegewezen.
De Juniper is in dit geval een doorgeefluik. Op de Juniper is geen FireWall aanwezig.
Na oplevering van installatie door monteur kan (en doet wanneer nodig) Ziggo aan de hand van het Serive-ID zowel modem als router + config beheren.

Poort 0/0 van de Juniper luistert naar de gateway van het modem, 192.168.1.1/24.
Poort 0/1 Luistert naar de 8 IP adressen die de zakelijke klant krijgt.
Uiteraard blijven hier 5 bruikbare IP adressen van over.

Simpel voorbeeld van de configuratie bij de klant:
Netwerk Classe: C
IP-Range: 213.125.100.10/29
Gateway: 213.125.100.11
Vrij te gebruiken: 213.125.100.12
Vrij te gebruiken: 213.125.100.13
Vrij te gebruiken: 213.125.100.14
Vrij te gebruiken: 213.125.100.15
Vrij te gebruiken: 213.125.100.16
Broadcast Adres: 213.125.100.17

Het is wijselijk om aan de Juniper router (poort 0/1) een degelijk Firewall te knopen en vandaaruit verder te werken het huidige netwerk in.
De 2 meest voorkomende namen tijden dagelijkse werkzaamheden zijn DrayTek en Zyxel.
Deze FireWall'zz zijn vaak voorzien van een WAN-poort (waarmee de Juniper 0/1 word verbonden) en een 4 tal LAN-poorten.

Ubee EVM3200 Modem:
Ubee Interactive Features

Juniper SRX-100B Router:
Juniper Shop

Lekker fout maar doet het echt goed :Y)
Afbeeldingslocatie: http://www.rontelecom.nl/nl/images/Ziggo/Ziggo_Zakelijk.png

Ziggo info:

Ziggo Zakelijk, Office Basis
Ziggo Zakelijk, Internet Plus

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
Zit in jullie procedure inmiddels dat je een rescue config van de juniper wegschrijft? Anders blijft dat lampje oranje knipperen!

request system configuration rescue save

Monteur die ik thuis had, had daar geen idee van. Ben overigens niet heel blij met die lagere MTU die gebruikt wordt. Begrijp wel waarom Ziggo dat doet, maar dat zorg vaak voor wat handmatige acties als je een vpn client er overheen wil zetten (indien die geen gebruik maakt van path-mtu-discovery). Verder wacht ik met smart op de eerste ipv6 testen en ben ik benieuwd of er ook een sip/voice dienst aangeboden gaat worden voor dit type abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Als ik een router aan het configureren ben en de configuratie heb ingeladen maak ik altijd een rescue save.
"Request system configuration rescue save" :)
Na dit commando gaat idd het oranje alarm lampje uit.

Staat overigens ook netjes beschreven op de site van Juniper:
Description:
Save the most recently committed configuration as the rescue configuration so that you can return to it at any time by using the rollback command.
Opzich wel makkelijk als de Juniper over z'n nek gaat tijdens het booten oid :P
Waarom de monteur ter zijner tijd geen rescue save heeft toe gepast is mij een raadsel..

Hoelang ben je onderhand in het bezit van de zakelijke verbinding ?

[ Voor 42% gewijzigd door CDAAbeltje op 07-11-2011 23:59 ]

• PisPix
Ik heb deze sinds het begin dit jaar, heb wel wat problemen gehad in het verleden, dat bleek aan een defecte verdeler in de wijk te liggen. Sinds die vervangen is gaat de lijn alleen nog down op geplande momenten. Pas was er geloof ik nog wel een hik in een core router, toen merkte ik ook zo nu en dan wat packet-loss, maar dat had meer wat vertraging tot gevolg dan echt downtime.

Verwijderd

Wat is de MTU dan eigenlijk bij Internet Plus ZZ? 1492 oid?

• Uberprutser
De MTU is gewoon 1500 aangezien het modem en de router daarachter door Ziggo worden beheerd heb je gewoon een ethernetaansluiting als koppelvlak.

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

@ PisPix, dus tot op heden tevreden ? :)
Het verkeer is druk en er valt wel eens een pakketje van de vrachtwagen..
Gebeurt overal :P

@ Magnetra, Ballebek heeft helemaal gelijk :Y)

MTU - Maximum transmission unit:
WiekiePeediaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm. Maar hierboven wordt er toch net gesuggereerd dat de maximale MTU voor verkeer richting het internet over die Juniper lager is? Omdat die Juniper als het ware zelf een VPN opbouwt richting Ziggo waarvanuit de IP-adressen gerouteerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:56
Als je het voor een vast ip adres doet, dat hoeft ook niet per se. Ik heb 2 jaar (destijds nog Casema) kabel internet gehad en zolang ik mijn router niet te lang uit deed, bleef ik hetzelfde ip adres behouden. Het zou me niet verbazen als dat bij Ziggo ook nog steeds zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, heb ook al 2 jaar bij Ziggo een semi-statisch ipv4-adres. Dus die richtlijn kan je inderdaad wel aardig aannemen. Maar Internet ZZ heeft 5 bruikbare IPv4-adressen beschikbaar, nog meer dus. Handig voor servers en NAT-gevoelig spul.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2011 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
Ballebek schreef op donderdag 10 november 2011 @ 19:09:
De MTU is gewoon 1500 aangezien het modem en de router daarachter door Ziggo worden beheerd heb je gewoon een ethernetaansluiting als koppelvlak.
Nee, dit is niet waar. Je hebt wellicht op het koppelvlak een MTU van 1500, maar daarachter niet meer en aangezien MTU van belang is voor het gehele pad kan je hier problemen mee krijgen met verkeer wat niet tegen fragmentatie kan (VPN bijvoorbeeld). Veel VPN clients doen path-mtu-discovery (die checken de maximale haalbare MTU). Maar sommige oude clients doen dit niet. Ik heb hiervoor in de registry voor die VPN adapter de MTU omlaag moeten bijstellen. Bij mij werkte het pas goed toen ik hem op 1394 had staan. Daarboven ging er nog regelmatig een pakket verloren.

Je kan de maximale MTU door je verbinding heen testen met ping (sorry voor de NL windows!) :-)

C:\Users\PisPix>ping -f -l 1272 8.8.8.8

Pingen naar 8.8.8.8 met 1272 bytes aan gegevens:
Antwoord van 8.8.8.8: bytes=64 (verzonden 1272) tijd=32 ms TTL=53
Antwoord van 8.8.8.8: bytes=64 (verzonden 1272) tijd=16 ms TTL=53
Antwoord van 8.8.8.8: bytes=64 (verzonden 1272) tijd=17 ms TTL=53
Antwoord van 8.8.8.8: bytes=64 (verzonden 1272) tijd=19 ms TTL=53

Ping-statistieken voor 8.8.8.8:
Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 4, verloren = 0
(0% verlies).

De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van één bewerking in milliseconden:
Minimum = 16ms, Maximum = 32ms, Gemiddelde = 21ms

C:\Users\PisPix>ping -f -l 1274 8.8.8.8

Pingen naar 8.8.8.8 met 1274 bytes aan gegevens:
Pakket moet worden gefragmenteerd, maar DF is ingesteld.

Ping-statistieken voor 8.8.8.8:
Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 0, verloren = 4
(100% verlies).

DF = Do not Fragment (= opknippen in kleinere pakketen)

@CDAabeltje, ja prima tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 11:44
Inderdaad. De Juniper SRX router van Ziggo Zakelijk maakt een VPN tunnel tunnel naar een concentrator. Daardoor valt de MTU wat lager dan 1500 uit.

[ Voor 4% gewijzigd door FatalError op 11-11-2011 11:14 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 13:59
Werd net (eindelijk) teruggebeld door Ziggo over "Office Basis". Volgens de beste man kun je dit alleen aanvragen als je een KvK nummer hebt. Poort 25 staat dicht. En je moet je modem regelmatig resetten omdat anders je internet trager wordt (bij reset krijg je een nieuw IP).

Jammer. Ik had de meerprijs t.o.v. mijn huidige ADSL er wel voor over gehad voor de hogere snelheid, maar als ik geen mailserver kan draaien dan houdt het op :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
Office basis is de non-technische klein-mkb variant. Leuk voor een klein thuiskantoor zonder technische eisen, vandaar ook de lagere prijs. Anders moet je al snel naar internet plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

@ pyotr

Ziggo voorziet hun Office Basis klanten van de zelfde modems als worden gebruikt bij particuliere installaties.
Dit is een tegenwoordig een modem router combinatie.
* Cisco (type weet ik niet uit m'n hoofd), WiFi aanwezig, 4 LAN-poorten, 2 tel.
* Ubee EVW3200 (worden niet veel meer geleverd), WiFi aanwezig 4 LAN-poorten, 2 tel.
Bij Office Basis is er ook telefonie mogelijk middels 2 lijnen met daarbij horend 2 telefoonnummers.

Bij Internet Plus word een Ubee EVM3200:
* Zonder router
* Zonder WiFi
* 1 LAN-poort
* 2 telefoon aansluitingen aanwezig echter is telefonie (nog) niet leverbaar.
Hierbij word een Juniper SRX-100B router geleverd waar wel degelijk poort 25 openstaat :)

[ Voor 5% gewijzigd door CDAAbeltje op 03-01-2012 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 11:44
@CDAAbeltje ik heb bij ZZ gewerkt (als externe bij backbone/ziggo zakelijk), maar dat was net voordat jij bij ziggo kwam werken, anders hadden elkaar weleens aan de telefoon gehad :)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

@ FatalError,

Mijn vorige bericht was eigenlijk bedoeld voor pyotr.
Typo :Y)

Maar oke, dat is idd jammer :P
Ik heb eerlijk gezegd alleen contact met provisioning ZZIP. Weet niet of jij daar ook hebt gezeten ?

Wat was jou algemene ervaring met Ziggo Zakelijk ? :)

[ Voor 61% gewijzigd door CDAAbeltje op 05-01-2012 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGhi
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 09:15
Ik wil graag weten of dat WIFI op het modem dat geleverd wordt bij Office Basis ook UITgeschakeld kan worden, anyone?

Programmers don't die. They GOSUB without RETURN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

De WiFi functie kan idd worden uitgeschakeld.
Hiervoor dien je even te bellen met Ziggo. +/- 5 mins werk.

Zelf uitschakelen kan deels.. Wanneer ingelogd op de router/gateway kan men (bij Ubee versies) zelf de WiFi uitschakelen. Echter is dit niet permanent en zal WiFi na de volgende reboot gewoon weer actief zijn.

Een beller is dus sneller :Y)
Pagina: 1