Samsung HW-C770S Aansluiten op PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb afgelopen week de HW-C770S van Samsung besteld, en deze zou ik graag aan willen sluiten op mijn pc.
Nu heb ik een nieuwe geluidskaart gekocht omdat mijn onboard geen 7.1 ondersteunde, de Creative Audigy SE, maar ik zie dat hij maar 4 aansluitingen heeft.

Aan de achterkant van de receiver zitten 8 tulp aansluitingen:
6 voor de surround luidsprekers 3 links 3 rechts, 1 voor de center luidspreker en een voor de subwoofer.

Iemand die mij kan vertellen hoe ik dit het beste aan kan sluiten?
Heb al het een en ander gezocht, maar niks kunnen vinden.

Groeten,

Melvin

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Ik zou de boel digitaal aansluiten. optisch of coaxiaal. Dan heb je maar 1 kabel waar je druk om hoeft te maken.

Verwijderd

Topicstarter
dan zou ik deze geluidskaart terug moeten doen, en een halen met een optische aansluiting?

• job

job

optisch of coaxiaal.
Heeft je SB geen optische uitgang dan gebruik je de coaxiale uitgang.

[ Voor 42% gewijzigd door job op 19-08-2010 17:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie net dat mn moederbord een SPDIF out aansluiting heeft,
kan ik hier niet wat mee?
ben even aan het uitzoeken wat voor aansluitingen mn SB heeft, heb hem net gehaald :)

Volgens mij is die blauwe plug bij mij ook een Digitale I/O-aansluiting

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2010 17:56 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:53

FeaR

In GoT we trust

Met pagina 24 van de manual en deze afbeelding moet je er wel uit komen. Plus dat de kans zeer groot is dat de software van je geluidskaart zal vragen welk kanaal je aan wilt sturen. Dus als je bijvoorbeeld een stekker in de groene uitgang steekt kan je gewoon aangeven dat het je front speakers worden.

Lang verhaal kort is dat je voor analoog aansluiten vier 3,5mm jack male naar 2 x RCA male kabels moet halen. De vier maal 3,5mm jack gaan in je pc en de acht RCA stekkers gaan in de Samsung. Wel opletten met de center en subwoofer, want daar is nooit heel duidelijk aangegeven welk kanaal nu over welke stekker gaat. Maar dat is een kwestie van testen en proberen. Je kan het maar één keer fout doen.

Digitaal aansluiten kan ook door middel van de blauwe poort op je geluidskaart, dit is namelijk een flexi-jack. Oftewel kan het meerdere functies hebben. In dit geval kan het ook digitale signalen uitsturen. Voordeel hiervan is dat je maar één kabel nodig hebt voor meerkanaals geluid.

Het zou overigens makkelijk zijn als je vertelt wat voor moederbord je hebt, want nu is het gissen naar of het hier om een interne op externe S/PDIF out gaat. Mocht het een externe zijn dan heb je je geluidskaart voor niets gekocht, want dan kan je je moederbord direct aansluiten op de Samsung, buiten de geluidskaart om. Als het een interne S/PDIF is dan is die voor om audio door te lussen naar een grafische kaart (mits de kaart de aansluitingen heeft) of je kan een bracket kopen zodat je van interne S/PDIF een externe kan maken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• job

job

Hij heeft het over vier aansluitingen, dus dat komt al niet overeen met die afbeelding.

Het is dus de vraag of 7.1 wel analoog naar de versterker is over te brengen. Ik weet niet of die 4 aansluitingen allemaal uitgangen zijn. Een beetje videokaart heet minimaal een mic ingang erbij.. wat 3 uitgangen overhoudt.

Een andere vraag is of je dat wel wilt. Zo geweldig is de dac op de soundblaster nou ook weer niet.

[ Voor 23% gewijzigd door job op 19-08-2010 19:41 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

job schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 19:40:
Hij heeft het over vier aansluitingen, dus dat komt al niet overeen met die afbeelding.
Het ging er ook niet om dat de kaart die ik poste dezelfde moest zijn als de kaart die TS heeft. Het ging om het idee om te laten zien welke kleuren over het algemeen welke uitgangen zijn.
job schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 19:40:
Het is dus de vraag of 7.1 wel analoog naar de versterker is over te brengen. Ik weet niet of die 4 aansluitingen allemaal uitgangen zijn. Een beetje videokaart heet minimaal een mic ingang erbij.. wat 3 uitgangen overhoudt.
De Creative Audigy SE is een 7.1 geluidskaart, dus grote kans dat bepaalde uitgangen van de kaart meerdere functies hebben. De blauwe is dus onder andere al de line-in én de S/PDIF out. Op de site van Creative staat ook dat de vier uitgangen goed zijn voor 7.1

Als je dan nagaat dat dit de Creative Audigy SE is:
Afbeeldingslocatie: http://hardverapro.hu/dl/upc/2009-11/5436_29-102-002_1.jpg

Dan staat groen voor front left en right; zwart voor back left en right; oranje voor center en subwoofer en dan houdt je blauw over voor surround left en right.

Verder zou ik de boel ook digitaal aansluiten. Maar als er al wordt gezegd dat er een S/PDIF out op het moederbord zit, dan heb je die Creative kaart dus niet eens nodig...

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 19-08-2010 20:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal alles zo even doorlezen, kom net van voetbal.
Mijn moederbord is een Asus m2n, is die s/pdif out geschikt om al het geluid over te sturen naar de receiver?
-
Oke het eenvoudigst zou dus digitaal aansluiten zijn.
Ik moet zowiezo nog kabels kopen, dus het maakt niet zo heel veel uit, gaat er om wat het makkelijkste is en het beste werkt.

Wat ik nu begrijp is dat ik een jack-optische kabel kan gebruiken, die steek ik in de blauwe poort, en bij de versterker in de optische ingang.
Of, als de S/PDIF op mn moederbord extern is (Hoe kom ik daar achter?), kan ik een kabel voor een S/PDIF aansluiting naar optisch halen, en dan zou alles ook werken?

[ Voor 180% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2010 23:08 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

De Asus M2N heeft gewoon een Digitaal Coax als uitgang. Dus een digitale coax-kabel trekken van die uitgang naar de Samsung en je bent er. Op zich kan elke onboard gewoon DTS en Dolby Digital doorsturen. Enige nadeel wat je met digitale coax hebt is dat je maximaal DTS en Dolby Digital heb, DTS HD en Dolby TrueHD hebben een te hoge bandbreedte om door een S/PDIF te gaan. Voor HD Audio moet je echt naar HDMI of naar meerkanaals analoog kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat is duidelijk, had mijn vorige bericht net nog even aangepast.
Wat geeft dan het beste resultaat voor mijn receiver?
Zo'n digitale coax-kabel volstaat?
Dan gaat hij dus van de S/PDIF naar de optische ingang in de receiver?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, heb dr niet zo heel veel verstand van :)
Naar wat voor uitgang gaat de S/PDIF ?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

S/PDIF heb je in twee smaken: als eerste heb je dus de optische toslink en je hebt digitale coax.
Op je moederbord zit zo te zien (althans, Google laat dat zien bij een M2N) een digitale coax. Op je geluidskaart zit inderdaad een optische S/PDIF. Alleen hoe je het ook went of keert: bij een digitaal signaal doet je Samsung het meeste werk. Dus op zich heb je niet extreem veel aan de geluidskaart. Als je vanaf je moederbord een digitale coax trekt dan heb je helemaal niets aan je geluidskaart, doe je optische toslink vanaf de geluidskaart dan heb je er nog wat aan. Maar dus niet veel omdat je geluidskaart alles bitstream naar de Samsung stuurt en de Samsung decodeert alles weer.

Dus welke keuze je maakt is aan jezelf...

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan zou ik dus een van deze kabels nodig hebben:

http://kabeltje.com/hq-di...nsluitkabel-15m-p-56.html
of
http://kabeltje.com/hq-to...luitkabel-25m-p-2094.html

De geluidskaart houd ik toch wel, dus verder maakt het niet zo veel uit hoe ik hem aan ga sluiten begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand die dit zou kunnen bevestigen?
Voordat ik opnieuw iets verkeerds haal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Kijk goed naar de handleiding en naar de aansluiting zelf om te zien welke kabel je nodig hebt.
Die ene optische kabel die je aanhaalt.. die heeft aan de ene kant een andere plug dan de andere kant. Als ik die zou kopen voor mijn pc dan heb ik er niets aan. Ik zou dus deze kabel nodig hebben.
Let op in mijn situatie dus.

Die coaxiale kabel, heeft dan weer aan beide kanten dezelfde stekker (tulp), maar als ik op google kijk heb jij geen tulp aansluiting op jouw audigy zitten. Maar wellicht google ik verkeerd.

Kijk in de handleiding van je apparatuur en pc/geluidskaart wat voor aansluiting er nou op zit. Of kijk gewoon naar de apparatuur zelf en koop aan de hand daar van een stekker.
Wil je zekerheid van ons.. kom dan met duidelijke foto's en linkjes van de handleiding van de aansluiting die je wilt gebruiken.

Ik ga jou niet adviseren als mij niet duidelijk is welke aansluitingen je apparatuur exact heeft en wat de mogelijkheden zijn van jouw apparatuur. Je hebt gezegd dat je moederbord een sp/dif aansluiting heeft.
Nou komt die aansluiting ten eerste in verschillende vormen, maar er is je gevraagd of deze ook daadwerkelijk achterop je pc zit of alleen op het moederbord zelf. Kom eens met type nummers, handleidingen foto's van wat je aan wilt sluiten.
Jij wilt hulp, geef ons dan de informatie die we nodig hebben. :)

[ Voor 36% gewijzigd door job op 21-08-2010 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Foto 1 en 2 aansluitingen op mn receiver; de Samsung HW-C770S
Handleiding van het appartaat is hier te vinden:
http://downloadcenter.sam...0S-C770BS-ELS_NL_0618.pdf
Afbeeldingslocatie: http://94.100.115.35/1068750001-1068800000/1068778701-1068778800/1068778731_6_GF51.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://94.100.123.6/1068750001-1068800000/1068778101-1068778200/1068778172_6__WV5.jpeg

Foto 3 mn geluidskaart, de Creative Audigy SE,
Met als info er bij:
Over de blauwe aansluiting:

Lijn in/microfoon in/digitale I/O-aansluiting (DIGITAL_IO) Voor de aansluiting van analoge apparaten zoals muzieksynthesizers en andere lijnbronnen.
Voor het aansluiten van een externe microfoon voor spraakinvoer.
Voor het aansluiten van de digitale I/O-module (apart verkrijgbaar). [nergens meer te krijgen naar wat ik gezien heb]
-
Aansluiten van 7.1 kanaals analoge luidsprekers volgens het boekje:
7.1-kanaals analoge luidsprekers

Afbeeldingslocatie: http://94.100.114.89/1068750001-1068800000/1068793901-1068794000/1068793961_6_4WVo.jpeg

Apparaat/kabel
1.
Lijn uit 1-aansluiting
2.
Lijn uit 2-aansluiting
3.
Lijn uit 3-aansluiting
4.
7.1-kanaals audiokabel (apart verkrijgbaar)
5.
Voor (Audio in)-aansluiting
6.
Midden/Subwoofer (Audio in)-aansluiting
7.
Midden (Audio in)-aansluiting
8.
Achter (Audio in)-aansluiting

Afbeeldingslocatie: http://94.100.125.3/1068750001-1068800000/1068778401-1068778500/1068778407_6_AnPx.jpeg

Afbeelding 4: de S/PDIF aansluiting op mn moederbord; de Asus M2N.
Informatie in de manual:

Coaxial S/PDIF Out port. This port connects an external audio outpout device via an xoacial S/PDIF cable.

S/PDIF Digital sound ready.
The motherboard supports the S/PDIF technology through the S/PDIF interfaces on the rear panel. The S/PDIF technology turns your computer into a high-end entertainment system with digital connectivity to powerful audio and speaker systems

Afbeeldingslocatie: http://94.100.125.21/1068750001-1068800000/1068777801-1068777900/1068777858_6_xW_0.jpeg

Hopelijk kan je hier wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Lang verhaal kort:Je hebt inderdaad een optische kabel met 3,5mm jack nodig aangezien je geluidskaart alleen over 3,5mm uitgangen beschikt en niet over de "normale" uitgang voor toslink. Maar voor de werking maakt dat niet uit.

Edit:
En een derde keuze kan dus nog steeds aansluiten via meerkanaals analoge in- en outputs zijn :)

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 21-08-2010 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Nice :)
Zulk soort posts zien we graag.

FeaR1986 heeft al gezegd wat je nodig hebt.
Alleen twijfel ik nog even over dat de optische aansluiting van je soundblaster inderdaad een output is. Dat durf ik niet te zeggen, al meent FeaR1986 dat het inderdaad zo werkt.

Maak dan zelf de keuze of je het via je moederbord wilt doen of via de geluidskaart.

[ Voor 49% gewijzigd door job op 21-08-2010 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

job schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 14:52:
[...]FeaR1986 heeft al gezegd wat je nodig hebt.
Alleen twijfel ik nog even over dat de optische aansluiting van je soundblaster inderdaad een output is. Dat durf ik niet te zeggen, al meent FeaR1986 dat het inderdaad zo werkt.
Bij veel Creative kaarten gaat dat inderdaad op die manier, maar begin nu toch te twijfelen..

Dit staat er namelijk op de Creative site:
  • Lijningang / microfooningang / *digitale in- en uitgangen
  • Aux Audio-ingang
* Ondersteunt SPDIF-uitvoer voor digitale stereoluidsprekers / verbinding met de Creative Digitale I/O-module (apart te koop)
De Creative Digitale I/O-module is dan weer dit apparaatje wat een paar tientjes kost:
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41O29mNGEYL._SL500_.jpg

Al met al zou ik de geluidskaart dan lekker terug brengen, want voor dat geld koop je ook een Club 3D Agrippa, die wel gewoon met een optische toslink werkt en waar je niet allemaal adapters voor nodig hebt. Dacht dat nieuwe Creative kaarten dat ook hadden, maar als Creative nog steeds bezig is met dit soort manieren van gekoppelde verkoop houd ik het liever bij merken als Asus, Club 3D en Auzentech...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Job en Fear, ik ga straks even een http://kabeltje.com/hq-di...nsluitkabel-15m-p-56.html halen bij de lokale kabelboer, aangezien dit mij waarschijnlijk het meeste zekerheid geeft.

Denk dat ik de geluidskaart alsnog terug ga brengen dan, beetje overbodig anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga er eens even mee prutsen, is volgens mij meer dan kabeltje er in en klaar.
Iemand die mij kan vertellen of ik nog bepaalde drivers/decoders nodig ben?
Welke aansluiting kan ik trouwens het beste pakken op mn receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

kabeltje erin, op de pc de digitale output aanvinken bij het luidsprekertje rechtsonder (naast de klok) en het zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laat dat er nou net niet bij staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En ik heb geluid :)
Even in windows 7 geprobeerd, daar staat het wel direct.
Heb wel pas geluid gekregen nadat ik er achter kwam dat ik intern mijn SPDIF nog had doorverbonden aan mijn videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Werkt ondertussen ook op XP.
Ik zit alleen nog met het probleem dat mijn subwoofer niet werkt.
Via tone test en alles werkt het prima, ook als ik de DSP op Stereo zet doet de subwoofer het op elk aangesloten apparaat, maar via prologic werkt de subwoofer niet.
Iemand die weet hoe dit op te lossen valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke volgens mij heb ik het opgelost,
Center speaker stond op large, na deze op small te hebben gezet lijkt mijn subwoofer zn werk te doen.
Pagina: 1