Toon posts:

40 graden koeler door CPUCOOL !

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe af en toe geen koe, maar gebruik dan CPUCOOL om te koelen.
Met de nieuwste versie is sprake van 'forced athlon cooling'

Hiermee daalde temperatuur van duron 700@1070
(idle) van 50 naar 10 graden, en terwijl ik dit schrijf is ie nog aan het dalen !!

Dit is ongelofelijk maak echt waar !

Abit kt7-raid, w2k, duron 700@1070

http://www.talknet.de/~podien/CPUCOOL0.ZIP

• joffri
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04-2024
bla

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42

Exirion

Gadgetfetisjist

Als je idle temp 50C is, dan is je koeling niet voldoende wat dat is echt veel te warm. Bovendien vind ik het erg knap dat je je CPU daarna ineens wel op 10C krijgt. Zit je soms buiten met je computer??

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Idle is 50 graden, omdat ik de volt mod heb gedaan en rond de 2.10 volt zit.

Niet onbelangrijk: Swiftech 371 koeler + pelter

• BoNeZ99
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-05 15:01
Ben je soms zelf aan het meeblazen? Of heb je een vin boven je hangen op volle toeren? >:)

Verwijderd

wauw.. vet zeg... :Z

zou wel willen dat mijn duron naar de 1170:P ging :)

je zal wel een flinke waterkoeling/peltier setup hebben om dit alles te bereiken :)

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:54

Majestic

Neerlandici.

Hoe kan dat nou ? de omgevingstemperatuur is dan de laagst mogelijke temperatuur.

Een ventilator maakt toch ook geen koele wind ? die verplaatst alleen de warme lucht.

Kortom hier klopt weinig van ben ik bang.

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

Verwijderd

Topicstarter
In mijn opwinding ben ik in mijn eerste posting wat te kortaf geweest ben ik bang. Excuses.

Mij duron loopt dus op 1070, maar ik ga nu voor de 1100. Dit alles wordt bereikt d.m.v. de zeer goede Swiftech 371 koeler, met een 80 watt peltier daarop een vette Pabst 60 mm fan. Mijn case (Inwin full tower) is voorts gemod als volgt:

een 80 mm case fan aan de zijkant die direct koele lucht van buiten de kast op de processor blaast, een 80 mm fan gelijmd aan de intake van de voeding, die de lucht vlak boven de processor /heatsink wegzuigt en twee extra 80 mm case fans aan de buitenkant van mijn kast, tegen de voeding aan die de lucht helpen uit de voeding te zuigen.

Alle overbodig metaal dat de airflow hindert is weggedremeld.

Voorts nog diverse andere fans, maar die hebben geen betrekking op de processor.

moederbord is (gemod) kt7-raid, bios Yhe110b.bin

Voor allen die het niet geloven: installeer cpucool en zie het zelf.

Btw: ik zit nu op 7 graden. Met CPUcool kan je trouwens ook je FSB instellen en zijn er diverse handige dingetjes, zoals een temperature controlled forced shutdown without questions asked. Erg handig voor AMD-chips (niet temp. beveiligd zoals Intel)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van andere proc. (thunderbird, p-III, P4)met dit proggie.

• worsie
  • Laatst online: 22-02-2025
euhhh, dataman, vervelende mededeling voor je:
Een Duron op 1070 is prima hoor, maar 50°C IDLE ??? Je peltier doet het dan voor geen meter.
En daarnaast, ik wil niet weten wat je stressed temperatuur is. Dat moet namelijk helemaal verkeerd gaan, want de warmte-afgifte van een Duron op 2.10V en 1070 mhz is ongeveer 65W stressed. Een 80W peltier heeft een effectief vermogen over het algemeen van 80%, en 0.8X80=64W.
Die peltier van jou voegt helemaal niks toe aan de koeling, hij maakt het zelfs alleen maar slechter. Het valt me allang mee dat ie nog niet doorgebrand is, of zwaar instabiel door de te hoge temperatuur. Ga er maar van uit dat ie zonder peltier kouder zal worden dan met peltier (als we het over stressed hebben).

Verwijderd

Topicstarter
Worsie,

Hoe verklaar je dan dat ik hem nu idle op 7 graden heb ?

Kleine correctie m.b.t. idle temp. van 50 graden. Is eigenlijk iets minder (tussen 45 en 48) en dan gemeten vlak na opstarten. Na enige tijd zakt ie dan tot rond de 43/44 in w2k, omdat w2k ook een beetje koelt.

Dat ik met de huidige peltier rond het omslagpunt zit was me bekend. Als ik bijvoorbeeld terugschakel naar 1050 of 1000, dan daalt de temperatuur idle veel meer dan je op het eerste gezicht verwacht. Bij 1000 zo rond de 30/35 graden als ik me niet vergis. Dat is dan koeler dan zonder de peltier.
Op de huidige snelheid is het wellicht om het even met of zonder peltier. Ik heb dit niet gecheckt (is veel te veel gedoe om peltier er af te slopen, met al die gaskets, artic silver, etc) Ik kan nu twee dingen doen: of een grotere peltier en de nieuwe swiftech 462 monster koeler of een grotere peltier en waterkoeling.

Voorlopig heeft cpucool me in staat gesteld om boven de 1100 te komen, alleen willen de benchmarks het dan niet meer doen.

De topic ging trouwens over CPUcool. Ik zou graag zien dat anderen het ook proberen en hierover posten.

Verwijderd

Op maandag 12 maart 2001 13:15 schreef dataman het volgende:
Dat je peltier nu wel werkt en voorheen niet..

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

ik heb het ff getest, het gebruikt waarschijnlijk hetzelfde truukje als hier laatst ook te lezen was (wat ook hier http://members.tripod.de/Juggernaut/wpcrset/index.htm staat), mn geluidskaart ging tenminste net zo storen. Verder doet het bij mij niks als ik 'forced athlon cooling' ofzo niet aan heb staan. Dus dat 'forced athlon cooling' past gewoon dat truukje toe.

Verwijderd

Topicstarter
Bijgaand wat plaatjes, tevens een plaatje waarop je kan zien hoe de temp daalt van ongeveer 45 naar 8 graden. ook te zien proc. speed, V-core, etc.

Heb artkeltjes bij tripod gelezen. http://members.tripod.de/Juggernaut/wpcrset/index.htm

Daar stond dat bij durons problemen met burst-speed en geluidkaart mogelijk zijn. Ik heb even gecheckt met HD-tach, maar alles is in orde met de burst-speed. Ook heb ik geen rare geluiden, dus wellicht heeft de maker van CPUcool een manier gevonden om deze bugs te omzeilen. De temp-daling is ook veel groter dan in het artikel op tripod

Afbeeldingslocatie: http://www.robin-seijdel.myweb.nl/40koeler.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.robin-seijdel.myweb.nl/wcpu.jpg

Verwijderd

Op maandag 12 maart 2001 12:08 schreef dataman het volgende:
Idle is 50 graden, omdat ik de volt mod heb gedaan en rond de 2.10 volt zit.

Niet onbelangrijk: Swiftech 371 koeler + pelter
Erm als ie idle 50 graden wordt met peltier dan is er iets fout. En die software matige progjes zijn ook gewoon ruk imo.

Verwijderd

offtopic:
ff tussen neus en schaamlippen door, kan iemand ff een URL geven waar staat hoe ik mijn Abit KT7-A core voltage hoger kan krijgen dan 1,85 ?

• worsie
Worsie,

Kleine correctie m.b.t. idle temp. van 50 graden. Is eigenlijk iets minder (tussen 45 en 48) en dan gemeten vlak na opstarten. Na enige tijd zakt ie dan tot rond de 43/44 in w2k, omdat w2k ook een beetje koelt.

Dat ik met de huidige peltier rond het omslagpunt zit was me bekend. Als ik bijvoorbeeld terugschakel naar 1050 of 1000, dan daalt de temperatuur idle veel meer dan je op het eerste gezicht verwacht. Bij 1000 zo rond de 30/35 graden als ik me niet vergis. Dat is dan koeler dan zonder de peltier.
Op de huidige snelheid is het wellicht om het even met of zonder peltier. Ik heb dit niet gecheckt (is veel te veel gedoe om peltier er af te slopen, met al die gaskets, artic silver, etc) Ik kan nu twee dingen doen: of een grotere peltier en de nieuwe swiftech 462 monster koeler of een grotere peltier en waterkoeling.

Voorlopig heeft cpucool me in staat gesteld om boven de 1100 te komen, alleen willen de benchmarks het dan niet meer doen.

De topic ging trouwens over CPUcool. Ik zou graag zien dat anderen het ook proberen en hierover posten.
Ik zeg ook niet dat dat idle-proggie niet werkt, dat kan heel goed werken (en dat doet ie blijkbaar ook :)).

Maar het probleem wat ik probeer aan te kaarten: Als je toen al 50°C idle had, wat heb je dan wel niet stressd? Kan toch nooit goed zijn? En je zegt al dat je de benchmarks niet kunt draaien nu. Je CPU wordt belast bij een benchmark, en dat trekt ie dus niet met de huidige temperatuur die ie bereikt.

Ik kan je echt serieus aanraden om de peltier er uit te slopen. Natuurlijk gaat je idle temp flink omhoog, maar je stressed temp gaat weer flink omlaag. En ik neem aan dat je de snelheid van je CPU ook wilt gebruiken. Dat kan op dit moment dus niet vanwege de temp., dus moet je de stressed temp omlaag brengen.
Er zijn verschillende formules voor dit soort dingen. Die zou ik eens op zoeken als ik jou was, zodat je gewoon kan berekenen wat de temp wordt met en zonder peltier, en of je cooler een zwaardere peltier aankan (denk het niet nl., heatsink gaat dan belachelijk warm worden waarschijnlijk).
Anders moet je hier eens kijken. Staat veel achtregrondinfo, en ook formules :).

Verwijderd

Cooool :7

Verwijderd

Werkt dit ook met de Clasic Athlon.

/me heeft hem al geregistreerd >:)

Verwijderd

hahahah wa een dokus!!! hahaha leuk!!!

hoe wil je cpu 10 graden worden als het buiten zeg maar 18 is???? haha dan heb je een airco nodig!! hahaha wat een onzin!!

en als dat programma dat beweert dan is het een software fout!!

:7

• worsie
Op maandag 12 maart 2001 15:51 schreef Caeculus het volgende:
hahahah wa een dokus!!! hahaha leuk!!!

hoe wil je cpu 10 graden worden als het buiten zeg maar 18 is???? haha dan heb je een airco nodig!! hahaha wat een onzin!!

en als dat programma dat beweert dan is het een software fout!!

:7
Eerst lezen, dan bijdehand gaan worden, harrie.
Het toverwoord is: peltier

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:24
Ik gebruik CPUCOOL al een tijdje.. Ik merk er weinig van moet ik zeggen, wat ik wel zie is dat me CPU belasting (met SYSMONITOR in windows) 100% is, zodra ik dat proggie opstart.. Maar goed, dat zal wel zo horen..

Er is wel een nieuwe versie idd met die speciale amd koeling, maar dat is volgens mij nog beta, dat kan dus wel beter helpen misschien, maar daar heb ik nog geen ervaring mee..

Verwijderd

Op maandag 12 maart 2001 15:54 schreef worsie het volgende:
Eerst lezen, dan bijdehand gaan worden, harrie.
Het toverwoord is: peltier
daar hebben de meeste last van, ik moest bij me koper kopen topic ook 10x uitleggen wat cusil nu precies was ;(

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47
bij werkt het idd zeer goed;

mijn duron 800@1060@2V@45c stressed is nu nog maar 27c stressed !!!!
Dit is dus 18C cooler !!

Mijn proc is idd wel voordurend full load:( (niet dat ik daar iets van merk)

Shit, dit is echt beters, ik ga zo nog wat verder overclokken 1100 stabiel?

Ik vind dit proggie zeer zeker een aanrader !

Ps. het werkt echt, het is geen software truc,
m'n hardwarematige temp. meter geeft precies hetzelfde aan !

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 12 maart 2001 15:21 schreef worsie het volgende:

[..]

probeer aan te kaarten: Als je toen al 50°C idle had, wat heb je dan wel niet stressd? Kan toch nooit goed zijn? En je zegt al dat je de benchmarks niet kunt draaien nu. Je CPU wordt belast bij een benchmark, en dat trekt ie dus niet met de huidige temperatuur die ie bereikt.
Bedankt voor de links.

trouwens: benchmarks (3dmark 2000) lopen goed tot 1084 mhz, wat niet mals is voor een duron 700. Alleen boven de 1100 loopt het zaakje vast. Na 3dmark of heftig gamen is de temperatuur opgelopen tot rond de 60 graden. Boven de 63 graden wordt FSB automatisch verlaagd naar 90 mhz. Bij 70 graden volgt forced shutdown, dit heb ik nog niet hoeven mee te maken.

Ik denk dat met mijn huiduge duron een grotere pelter niet veel zal helpen. Als ik hem nu afkoel tot 7 graden, vervolgens de FSB verhoog zodat ik boven de 1100 kom, dan loopt ie meteen vast als ik ga benchen of gamen. De temperatuur is op het moment van vastlopen dan nog steeds ongeveer 10 graden. Deze duro wil gewoon niet verder. Of ik zou een manier moeten vinden om voltage nog verder te verhogen, naar 2.2 of zo.

Trouwens, met mijn vorige duron ben ik al eens richting 1160 gegaan. Maar dat was met koolzuur ijs in mijn heatsink (dat is -48 !)

• Xandrios
welk mobo heb je dataman ?
voor bijna elk mobo is wel een voltage mod te vinden tegenwoordig :)

Verwijderd

Op maandag 12 maart 2001 14:59 schreef Sn@ke het volgende:
offtopic:
ff tussen neus en schaamlippen door, kan iemand ff een URL geven waar staat hoe ik mijn Abit KT7-A core voltage hoger kan krijgen dan 1,85 ?
Bij www.vr-zone.com staat een guide....

Verwijderd

Topicstarter
cutebritney,

plank is abit kt7-raid. Is reeds gemod tot 2.10 volt. Is verder modden mogelijk >

• Xandrios
zekers, dan moet je een lagere weerstand gebruiken.

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:39

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

eeeeeeeeeeeeehhhhhhhhhhh , ja .

mmmmmmmm Ik heb het proggie ook uitgeprobeerd en hij deed niks :?

Dus heb ik hem weer uit gezet , nu kijk ik met Via Hardware Monitor 2.04 ( heb een Abit Kt7 mobo ) en ik zie dat de tem pi.p.v. 41c idle naar 28c is gezakt :?:?:?,

Met MBM 5 geeft hij ook dezelfde waarde aan :?:?

Heeft dat met CPUcool te maken ( hij staat wel uit )

Ik hoor wel dat de fan op de Northbrigde chip ongelovelijk veel herrie maakt , maar als je er tegen aan drukt is het over .

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

DAMN dat programma werkt echt ik wou het ff proberen voor de gein en de temp ging van 42 naar 30 graden :)

Ik draai er ook nog MBM 5.03 bij voor de zekerheid en die geeft dezelfde temp aan,ennuh ja de CPU load is wel 100%in statbar maar hij word er niet langzamer van :)

Alle proemn in n drek

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

In Windows NT/2000 en Linux heb je dit programma helemaal niet nodig, omdat de idle processen in die OS'en uit zichzelf al HALT instructies uitvoeren. Het is echt niks nieuws dit hoor! Er zijn talloze programmaatjes te vinden die hetzelfde doen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• martijn12345
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

TEN EERSTE : DIT WERKT ALLEEN VOOR EEN ASUS.
In de Asus bios is sinds de 1003 versie een optie DISABLED, waardoor de idle temp. hoger is als normaal. In alle andere biossen zit dit probleem niet. Dus dan heeft dit progje sowieso geen zin.

Het werkt het is gewoon dezelfde truuk als waar al eerder een link van is gegeven.
Het probleem is dat dit doorgaans in combinatie met een Duron systeem een verneukt geluid oplevert. Probeer maar eens als je pc idle is, een mp3-tje af te spelen.
Dat klinkt niet.

Ook is het ONMOGELIJK dat door dit progje de STRESSED TEMP. omlaag gaat.. Voor iedereen die dit dacht....

Zonder de Athlon forced optie werkt het niet...

Wat te doen dus. Zet het aan (het word echt koeler, dat is een feit) Kijk of je geluid IDLE niet verneukt klinkt ( als je hem stressed klinkt het wel bijna goed) dus ga niet kijken of het geluid van quake 3A goe klinkt, maar probeer een MP3-tje. En sluit voor de rest alles af.

Klinkt dit goed. Gooi het progje eraf en surf naar de pagina die eerder genoemd is, lees daar hoe het werkt.

Klinkt het geluid slecht... Dan gooi de zooi er maar gewoon vanaf. Want zonder de Athlon forced cooling werkt ie niet.

Geen inspiratie

• Xandrios
Hij werkt ook bij een abit of msi mobo hoor :)

Verwijderd

Ik draai Waterfall met Win98 en PIII-500@560.

Zonder Waterfall is de cpu idle 42 graden (gemeten met een sensor achterop de cpu-print --mijn moederbord ondersteunt geen monitoring). Met Waterfall daalt het soms wel naar 20 graden. (Met koude kamer).

Het allerleukste is dat mijn temperatuurgeregelde ventilatoren bijna helemaal stil gaan staan: stilte!! Ik hoor de ventilatoren pas draaien als ik de cpu belast.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Het geluid is nog net zo perfect als altijd maar dat is ook niet gek met een Dolby Digital versterker achter je computer >:)

Ik laat hem nog mooi een tijdje draaien met dat proggie :)

Alle proemn in n drek

Verwijderd

mijn procje is 6graden onder de nul

btw het is een amd 1200 vermogen monster+peltier+waterkoeling

• acidfever
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Ik heb dat proggie effe getest en het gebruikt inderdaad die tweak die register 52 op EB zet in plaats van op 6B....een tweak dus.....je kunt ook gewoon met dat progje van H-ODA deze tweak toepassen en heb je dezelfde temperatuursresultaten.

A.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb het progje dus ook getest. Met een koe en cpucool aan wordt ie 10 graden koeler. Maar als ik UT speel dan wordt ie ineens weer net zo warm als daarvoor.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Effe geprobeerd, bij athlon forced cooling instelling crash:( Werkt dus niet bij mij. Is het trouwens zo dat na een stand by het progje niet meer werkt tot een restart? Dat is wel zo bij dat H Oda progje.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb net wat tests gedaan. In Prime95 wordt ie stressed minder heet, maar volgens mij doet ie een trucje met de priorities want het lijkt ook alsof ie minder snel rekent. Audioactive Production Studio (MP3 encoder) eist alle CPU capaciteit voor zichzelf op, en dan wordt ie nogsteeds even heet als zonder CPUCool. Ik ben dus niet onder de indruk, want in feite is het weinig wereldschokkends. Windows 2000 en Linux koelen van zichzelf al voldoende bij Idle CPU, en stressed verandert er toch niks tenzij het ten koste gaat van de snelheid.

Verwijderd

Yep werkt best .. mn TB 800@950 draait nu op 39 graden met koe :) maar ik heb daarvoor wel de optie alternative cooling moeten aanklikken omdat het anders geen fuck uitmaakt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 12 maart 2001 20:25 schreef Exirion het volgende:
Ik ben dus niet onder de indruk, want in feite is het weinig wereldschokkends. Windows 2000 en Linux koelen van zichzelf al voldoende bij Idle CPU, en stressed verandert er toch niks tenzij het ten koste gaat van de snelheid.
Exirion
Window 2000 koelt weliswaar uit zichzelf, dit levert bij mij dus 45 graden idle op. Met CPUcool zit ik wel even 35 graden lager, als dat niet indrukwekkend is, weet ik het niet meer.
Je hebt gelijk als je zegt dat het niet uitmaakt als je een app hebt lopen die 100 % processortijd gebruikt, maar hoeveel en hoevaak is dit in de gewone praktijk het geval ?

Zelfs als ik een heftig spel speel, zoals SOF, dan is er nog veel processortijd ongebruikt. Na 15 minuten gamen, zit ik nu op 45 graden, en dat was eerst 60. Ook dit verschil vind ik indrukwekkend, maar ja wie ben ik ?

Acidfever,

Het zal inderdaad wel zo zijn dat het gaat zoals jij zegt, maar het is welwat makkelijker op deze manier. Ik haak tenminste af bij die technische progjes van H. Oda (behalve dan softfsb en wcpu)

Martijn12345.
Blijkbaar werkt het ook op een abit. Ik gebruik wel een geile bios Yhe110b.bin, met alle hidden stuff enabled. En zoals je hebt kunnen lezen heb ik geen last van geluidsproblemen.

• raphidae
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

Ik heb dat CPUCOOL ook eens geprobeerd...

Installeerde een NT service en liet vervolgens op een of andere manier 1 van de fans op mijn Alpha ermee kappen....

Resultaat: Hogere temp....

Enige manier om die fan weer aan te krijgen was om dat programma weg te flikkeren.

Troep :r!

Every morning is the dawn of a new error.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik zo rondlijk, halen de meesten niet de temperatuurverlaging die ik haal.

Ik denk dat het komt omdat ik in mijn huidige setup (duron 700@1080) rond het omslagpunt van mijn peltier bezig ben. Door de forced cooling daalt de warmteafgifte, waardoor de peltier steeds beter gaat werken. Naarmate het temperatuurverschil tussen de beide zijden van de peltier kleiner wordt, neemt ook de effectiviteit weer verder toe.

Het gaat dus om een aantal elkaar versterkende effecten: minder dissipatie, en een steeds effectiever werkende peltier.

Op dit moment werkt alle 100 procentjes, de enige reden om deze forced cooling niet te gebruiken zijn de toch wel grote temperatuurschommelingen die optreden.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 12 maart 2001 20:48 schreef dataman het volgende:

[..]
Window 2000 koelt weliswaar uit zichzelf, dit levert bij mij dus 45 graden idle op. Met CPUcool zit ik wel even 35 graden lager, als dat niet indrukwekkend is, weet ik het niet meer.
Je hebt zeker ACPI uit staan? Bij mij is ie idle dan ook een stuk hoger, maar niet als ik 'Enhance Chip Performance' uitzet. Scheelt niks in snelheid, maar idle temp is dan 26C. Met CPUCool kom ik daar echt niet onder, dus het hangt van je configuratie af. In principe kun je met default Windows 2000 of Linux hetzelfde.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 12 maart 2001 21:48 schreef Exirion het volgende:

[..]

Je hebt zeker ACPI uit staan? Bij mij is ie idle dan ook een stuk hoger, maar niet als ik 'Enhance Chip Performance' uitzet. Scheelt niks in snelheid, maar idle temp is dan 26C. Met CPUCool kom ik daar echt niet onder, dus het hangt van je configuratie af. In principe kun je met default Windows 2000 of Linux hetzelfde.
ACPI staat enabled, evenals enhance chip performance. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik wat met deze settings ga rommelen.

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:41
net als een paar anderen heb ik het ook maar gewoon geprobeerd :)

en ik geloofde het eerst dus ook niet dus hop mbm ernaast :) klopt pcies!
hij ging van 48.9 naar 38.8!

geinig!
btw:
Chaintec KT7VAT (jaahaaa BEAT THAT!)
AMD Duron 600@650 (kut CHaintec!)

mzlz

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

Verwijderd

Help, heb geprobeerd dat proggie te installen maar krijg een melding "Program requires new driver version! Please install IOWP9598.VXD first" Waar moet dat komen? Heb het in windows system gezet maar krijg toch die melding. Wie weet wat, wil het graag ook proberen!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 12 maart 2001 22:27 schreef dataman het volgende:

[..]

ACPI staat enabled, evenals enhance chip performance. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik wat met deze settings ga rommelen.
Als je met ACPI een idle temp van 45C hebt, dan vind ik dat echt belachelijk hoog. Dan klopt er echt iets niet. Het maakt niet uit wat voor bios instellingen ik gebruik met ACPI, want de idle temp schommelt dan altijd tussen de 26C en 30C (afhankelijk van kamertemp uiteraard).

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Bij mij werkt ie cool:P

mijn Duron is van 50 graden in win naar 30 graden gegaan, idle, dan.:):):)

Dit is weer een goede*D

BEDANKT MAN!

Verwijderd

Met de KA-7 100 en een Clasic Athlon 700 (DUH) geen vershil te merken :(

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:54
Ik denk dat het komt omdat ik in mijn huidige setup (duron 700@1080) rond het omslagpunt van mijn peltier bezig ben.
Juist daarom loopt hij dus ook in 1 keer vast wanneer je hem echt aan het stressen bent. Op het moment dat hij boven die 64-65 Watt komt, kan je peltier het niet meer aan en knalt de temp ineens oomhoog (boven 70C) met als gevolg dat hij vastloopt/afsluit, dit gaat dan zo snel dat er geen temp meer boven de 10c wordt geregistreerd: conclusie knal er een zwaardere peltier op (verkoop die 'oude' aan iemand met bv een celeron) en breek records (althans op jouw machine).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 12 maart 2001 22:58 schreef Bronco_88 het volgende:
Help, heb geprobeerd dat proggie te installen maar krijg een melding "Program requires new driver version! Please install IOWP9598.VXD first" Waar moet dat komen? Heb het in windows system gezet maar krijg toch die melding. Wie weet wat, wil het graag ook proberen!
Bronco, volgens mij is dit de melding die je krijgt als je na installeren niet reboot, dus ff reboeten en klaar is bronco.

Exirion,
45 graden met ACPI enabled is misschien wel hoog, maar vergeet niet dat het om een Duron 700@1080 gaat bij 2,1 V. DAn is het volgens mij redelijk binnen de marge.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 13 maart 2001 01:41 schreef universal creations het volgende:

[..]

Juist daarom loopt hij dus ook in 1 keer vast wanneer je hem echt aan het stressen bent. Op het moment dat hij boven die 64-65 Watt komt, kan je peltier het niet meer aan en knalt de temp ineens oomhoog (boven 70C) met als gevolg dat hij vastloopt/afsluit, dit gaat dan zo snel dat er geen temp meer boven de 10c wordt geregistreerd: conclusie knal er een zwaardere peltier op (verkoop die 'oude' aan iemand met bv een celeron) en breek records (althans op jouw machine).
UC,
Zou kunnen. Ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik de update rate op 1sec. zet. Misshien kan ik dan net de temp. stijging waarnemen.

Zwaardere peltier heb ik vaak over gedacht. Maar dan moet ik ook overschakelen naar waterkoeling (of wellicht de swiftech 462). Staat mijn budget even niet toe, maar welliht in de toekomst. Heb wel een ontwerp gemaakt voor een waterkoeling, met als radiator een grote CV-radiator.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik zal hen nog een keer schrijven voor iedereen die er nog niet over heeft nagedacht. Je hebt helemaal NIETS aan softwarematige koeling voor een desktop of een tower. Die werkt nl alleen als je processor niets te doen heeft. Maar ja, dan was hij al vaak iets koeler. Bovendien maakt het verder niets uit, je doet immers niets met dat ding. Je krijgt hem nog koeler door hem gewoon uit te zetten.

Software koeling werkt NIET als je processor volop aan het werk is. Maar juist dan is hij het heetst. En juist op dat moment heb je de koeling het hardste nodig. Hij doet dan iets voor je en je wilt ook maximale stabiliteit op dat moment.

Als het zo is dat je door de software koleing de zaak net aan de gang kan houden omdat hij iets kouder begint en dus net niet te heet is voor je klaar bent met werk, dan kan je hooguit 1 minuut winnen voor hij crashed.

Voorbeeld: stel je processor crashed bij 63 graden. Zonder softcooling is hij 45 graden idle. Zodra je hem gaat stressen vliegt de temp. omhoog en na 2 minuten loopt de zaak vast.
Met softcooling is de temp 35 graden en dan loop hij bij stressen na 2:30 vast. De extra 30 seconden heb je gekregen om van 35->45 te gaan.

Omgekeerd: Als je PC niet vast loopt als je processor 100% draait en hij is 58 graden dan ben je al klaar. Softcooling voegt daar niets aan toe.

Wat softcooling wel toevoegt is een extra programma en dus extra mogelijkheden op bugs en vervelende interactie met andere programma's

Dit verhaal is anders voor laptops die op batterijen lopen. Daar win je wel degelijk iets omdat het stroomgebruik omlaag gaat. Je kan dan langer met een lading doen. Dan is het wel degelijk nuttig

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 13 maart 2001 09:11 schreef Ortep het volgende:
Ik zal hen nog een keer schrijven voor iedereen die er nog niet over heeft nagedacht. Je hebt helemaal NIETS aan softwarematige koeling voor een desktop of een tower. Die werkt nl alleen als je processor niets te doen heeft. Maar ja, dan was hij al vaak iets koeler. Bovendien maakt het verder niets uit, je doet immers niets met dat ding. Je krijgt hem nog koeler door hem gewoon uit te zetten.

Software koeling werkt NIET als je processor volop aan het werk is. Maar juist dan is hij het heetst. En juist op dat moment heb je de koeling het hardste nodig. Hij doet dan iets voor je en je wilt ook maximale stabiliteit op dat moment.
Ortep,

Ik denk dat het iedereen al duidelijk was. Waar het om gaat is dat ik, ook terwijl ik intensieve applicaties heb lopen, toch een significante daling van de temperatuur waarneem. Alleen als de processor de hele tijd 100 % bezig is gaat jouw verhaal op denk ik. Als ik bijvoorbeeld CPUstabilitytest draai, dan is het inderdaad het om het even. Bij mijn setup en gebruik van de computer loont het gewoon om toch deze truuk toe te passen. Mijn pelter krijgt net het zetje dat nodig is om goed te werken. Bovendien heb ik een zeer zware heatsink, met een aardige buffer. Ik neem dus ook gewoon waar dat onder bijv. SOF ik bijna 10 graden lager uitkom.

Bovendien vond ik het wel aardig om dit proggie te bespreken, gezien de enorme effectiviteit waarmee hij koelt (IDLE ik weet het) vergeleken met rain, waterfall, etc.

Ik heb het nu zo ingesteld dat ie niet onder de 20 graden komt, om de schommelingen wat te beperken.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 13 maart 2001 10:11 schreef dataman het volgende:

[..]
waarneem. Alleen als de processor de hele tijd 100 % bezig is gaat jouw verhaal op denk ik.
Ik heb de twee extremen voor het voorbeeld gekozen. Maar het geldt ook bij bv 80% en 100%. Als je bij 80% belasting al moet softcoolen omdat je anders problemen krijgt, dan haal je nooit 100%. Dat geldt dus ook voor de peltier die het dan 'net wel' redt met softcooling. Hij redt het dan net niet als je bv boven de 90% komt en dan loopt het juist sneller uit de hand omdat de peltier de gegenereerde warmte niet aan kan en zelfs extra isoleert.

Maar op het moment dat je in die situatie zit, had je al helemaal niets aan de koeling. Je kan dan bv wel zeggen dat de processor 1100 MHz haalt, maar je mag hem niet verder dan tot bv 85% belasten om veilig te blijven. Prima...zet hem dan op 1000 MHz en belast hem 100% dan ben je zelfs iets effectiever en je hebt veel minder problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 13 maart 2001 10:27 schreef Ortep het volgende:
Maar op het moment dat je in die situatie zit, had je al helemaal niets aan de koeling. Je kan dan bv wel zeggen dat de processor 1100 MHz haalt, maar je mag hem niet verder dan tot bv 85% belasten om veilig te blijven. Prima...zet hem dan op 1000 MHz en belast hem 100% dan ben je zelfs iets effectiever en je hebt veel minder problemen.
Ortep,

Je hebt gelijk. Maar op de een of andere manier is bij mij het voorkomen van problemen geen prioriteit. Ik heb zowieso maar een TNT2, dus al die processorspeed is wasted anyway.

Ik denk dat ik zo'n sukkel ben die het leuk vind om zo ver mogelijk te overklokken om het overklokken. Dat je PC vervolgens bij het minste geringste vastloopt is bijzaak.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 13 maart 2001 10:37 schreef dataman het volgende:

[..]

Ik denk dat ik zo'n sukkel ben die het leuk vind om zo ver mogelijk te overklokken om het overklokken. Dat je PC vervolgens bij het minste geringste vastloopt is bijzaak.
Grijns...dat is een prima instelling...Als dat je doel is, is er niets mis mee.

Ik gaf wel commentaar op dit bericht omdat er altijd (veel) mensen zijn die het niet door hebben. En die dan de ene peltier op de andere stapelen en 22 fans in hun PC hangen en daarna gaan klagen dat hij zo instabiel is. Ze vergeten dat ze volkomen contraproductief bezig zijn en de zaak erger maken. En ze gaan ook nog op dat stomme MS schelden omdat ze geen goed OS kunnen maken. Hun PC loopt immers steeds vast

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Oke, ik moest zeggen dat ik er bijna een hele nacht niet van heb kunnen slapen. Ik heb dus een msi KT7 pro, ennu heb gisteren het progje geinstalled. Het begon pas toen ik idd die extra optie aanzette, van AMD forced cooling of ziets... Mijn temp zakte van 44 IDLE (7V fan) naar 30/31 IDLE :) (7V fan). Ik kon mijn ogen dus niet geloven, MBM 5 gaf dit aan, bios gaf dit aan en CPUCOOL gaf dit aan. Nu vraag ik me eigen dus af, is dit niet gevaarlijk voor je CPU, voor je windows of voor je mobo? Ik durf het namelijk niet zo goed te gebruiken!!! Maar ik heb dus al wel gelezen dat als ik ga quaken of iets dergelijks, dat ik het dan het best uit kan zetten!

Verlos me van mijn beeld :P

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Lees eens wat hier boven staat, een berichtje of 4-5. Het is NIET gevaarlijk, maar je hebt er niets aan als je wilt gamen. Het heeft geen effect als je PC voluit wordt gebruikt. Het heeft alleen effect als je hem niet gebruikt.

• Speedy-J
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik ben van 26 naar 23 gegaan onder w2k
Dus het werkt :)
bij de weg ik koel met water :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 13 maart 2001 12:06 schreef Speedy-J het volgende:
Ik ben van 26 naar 23 gegaan onder w2k
Dus het werkt :)
:) Het werkt wel, maar het helpt niet :)

Verwijderd

Best leuk op eerste gezicht.
Heb het zelf geprobeerd op m'n abit kt7 met duron 700

Ik draai hem normaal gesproken @950MHz, 1.66V Core, 3.3V IO
Dan wordt 'ie 46 graden met }:O
Idle wordt 'ie ongeveer 41 graden.

Met CPUcool met active athlon cooling aan wordt 'ie IDLE 27 graden...

MAAR als ik }:O aanzet gaat 'ie COMPLEET FLIPPEN: het beeld gaat horizontaal trillen. En niet zo zuinig ook.

Ik heb trouwens een Matrox G400 DH 32MB, kweenie of dat er iets mee te maken heeft (zou niet moeten mogen toch?)

Conclusie: compleet nutteloos voor mij:

ver overklokken? -> cpucool nodig, maar systeem nutteloos omdat hij niet volle load aankan vanwege het trillen

niet ver overklokken->cpucool niet nodig

Verwijderd

Topicstarter
CPUcool is handig en nuttig, maar niet echt nodig en nutteloos bij hoge cpu-load.

handig, alles in 1: softfsb, memory manager, shut down, koeling (rain, waterfall), motherboard monitor, CPU-optimalisaties, system info, etc

nuttig: langere levensduur door gemiddeld lagere CPU-temp, mogelijkheid om AMD bij oververhitting geforceerd af te sluiten

De koelfunctie is nutteloos voor het zware werk.

Verwijderd

even reeel hoe lager je processorwarmte
hoe langer de levensduur toch?

nou dan heeft zo'n proggie toch nut?
(stoort aleen teveel met mn soundcard dus maar niet gebruiken)

Verwijderd

Heb de nieuwe vantec draait terwijl ik dit schrijf 22C(duron800@1040 V1.85) superwreed koeler. Ik ga soon online-shop beginnen met die vantecs stay tuned;)

• salvador4
  • Laatst online: 18-05 19:41
Ik heb ook zojuist cpucool geprobeerd, en mijn tb1100 daalde van 50 idle naar 39 idle met een 1,2 ghz coolermastertje.

Dit is wel leuk om te zien, alleen zodra de temp daalt begint mijn monitor te flikkeren, net of hij maar 50hz is ofzo.. tis een 19' iiyama.

Ik heb dus dat proggie er maar weer af gegooid, maar heeft iemand enig idee hoe dat komt dat mijn monitor flikkert?

Overigens, als ik cpucool afsloot stopte het flikkeren direct.

weird.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Op dinsdag 13 maart 2001 15:49 schreef Ortep het volgende:

[..]

:) Het werkt wel, maar het helpt niet :)
Dat snap ik ook wel :)
Maar of je nu met 50 graden een mp3'tje speeld of met bijna de helft minder ,dan helpt het dus in mijn ogen ;)
Gaat gewoon om het idle draaien als je gewoon wat rondsurft en aanklooid.
Zware appz of spellen heb het idd geen zin |:(
Maar goed dat wist ik 6 jaar geleden al met Rain en CPU idle ,het gaat dus om dat fucking idle draaien wat dus echt gezond is voor je proc.....:)
//Edit//
gewoon een wonder dat het (weer) mogelijk is !
//Edit//

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• murdock
  • Laatst online: 17-01 14:50
Ik heb een vraag

Ik het een abit kt7ar en hij geeft bij cpucool 3 verschillende temp aan 1 van 21 en van 25 en 1 van 30

wat is nou wat

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 16:11
Bij MSI hebben ze een speciaal overclokersbios uitgebracht. Ik heb snel t bericht gelezen en weet dus niet of jij ook een msiboardjehebt, maar ik zou eens bij de fabrikant kijken... ;)

Weet t soms wel beter

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Op dinsdag 13 maart 2001 19:02 schreef basjuh het volgende:
Bij MSI hebben ze een speciaal overclokersbios uitgebracht. Ik heb snel t bericht gelezen en weet dus niet of jij ook een msiboardjehebt, maar ik zou eens bij de fabrikant kijken... ;)
Dat meen je niet |:(MSI K7T Turbo,AthlonTB 900@1120@8*140mhz ;)

Verwijderd

Dit is een fijn progje voor iedereen die met programma's werkt die de proc licht belasten. Volgens mij maakt het voor de economische levensduur van de proc geen barst uit of ie nou 30 0f 50 C is. We hebben het hier over een proc die 90 C kan hebben. (tb)Ik denk dat het psychologisch leuk is als je al maanden knutselt om je temp 1 a 2 C koeler te krijgen en je kan met zo'n progje je temp 10 of 20 C zien dalen. Ik vraag me af wie dit progje over een maand nog heeft draaien. Uiteindelijk levert het alleen maar problemen op, zeker met athlons. Er is al veel geexperimenteerd met deze progjes, maar ik ben ervan overtuigd dat ze nog niet ok zijn. Bij mij crashed de boel zelfs als ik de athloncooling forceer. Nou, dat zegt me genoeg. Let trouwens eens op het geluid van de fan/heatsink als het progje begint te werken, klinkt bij mij ook niet fijn. Mijn voorstel: over een maand nog eens kijken hoe het bevalt!

Verwijderd

Hier gaat de idle temp van 40/42 omlaag naar 31/32. Met een Duron 600@1000 bij 1,85Vcore.
(Alpha 6035 met Ystech fan, 2 x casefan op lage snelheid) en een KT7-RAID.
Maar dat is minder interessant.

Boz, wat ik mij afvraag is wat jij bedoelt met de problemen en het geluid, ik merk hier niets, ook geen instabiliteit

Ik heb niet de geforceerde koeling aanstaan, want dan dwing je de CPU in de knieen als 'ie aan het werk is.

Gewoon alleen de ATHLON koeling aan is genoeg. Hoewel het programma waarschuwt voor 'geluids effecten' merk ik dat niet. (Kaart is Full Version SBlive).

Het enige dat ik naar aan het programma vindt is dat ik nu weer moet gaan kijken hoe ik het in s'hemelsnaam bij de Duitse maker geregistreerd krijg.. *D

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:40

ChUcKiE

Dus........

Hier werkt ie dus echt niet he, met een Asus A7V en een Duron800 op 48 graden (ventilator van coeler op 5V).

Mara dat truukje met die register instellingen werkte ook al niet bij mij! Wat erger is, het geluid werd dus wel slechter!!!

Fuck programma in mijn situatie dus! |:(

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Verwijderd

Ik ken dat Progje CPUCOOL al...... oud kut progje... zorgt er gewoon voor dat je CPU vaker in SLEEP MODE gaat om zo de TEMP lager te krijgen... DUS GEWOON DOM PROGJE

Enne... nog iets ik weet niet hoe jij je PEltie erop hebt gezet maar dat 50C ook al is t 2,0V IS NIET F*CKING NORMAAL man echt hoog....

Maarja moet jezelf maar weten...

Verwijderd

Dit progje verandert wat in je bios register.
Kan je ook doen met het progje van H ODA. Werkte bij mij wel, maar later heb ik geprobeert via dit ODA progje mijn bios register nog wat te tweaken om mijn memory wat te versnellen... Niet gelukt, maar nu crashed de boel bij het coolprogje, iets in mijn bios reg waarschijnlijk niet ok. Ga maar weer ens flashen denk ik. Het is wel zo dat je geluidsproblemen kan krijgen, zie forum van a7v juggernaut.

• itsoJ
  • Laatst online: 18-05 16:39
Het is misschien een domme vraag maar heeft dit progje invloed op de prestatie van je }:O
of niet?

Omdat ik ooit een ongeveer gelijkwerkend progje (naam vergeten) heb gebruikt, en toen deed ie niet zo denderend veel meer!

• murdock
  • Laatst online: 17-01 14:50
Op Tuesday 13 March 2001 18:39 schreef murdock het volgende:
Ik heb een vraag

Ik het een abit kt7ar en hij geeft bij cpucool, 3 verschillende temp's aan 1 van 21 en 1 van 25 en 1 van 30

wat is nou wat
?????????????????????????????????????????????

Verwijderd

Mijn koe wordt er in ieder geval trager van.. Normaal haal ik iets van 2.6 Mkeys met mn athlon 800 en met dat coolproggie slechts 1.4 Mkeys :(
Op Tuesday 13 March 2001 23:29 schreef Yoshida het volgende:
Het is misschien een domme vraag maar heeft dit progje invloed op de prestatie van je }:O
of niet?

Omdat ik ooit een ongeveer gelijkwerkend progje (naam vergeten) heb gebruikt, en toen deed ie niet zo denderend veel meer!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op Wednesday 14 March 2001 22:32 schreef P.C.Simonis het volgende:
Mijn koe wordt er in ieder geval trager van.. Normaal haal ik iets van 2.6 Mkeys met mn athlon 800 en met dat coolproggie slechts 1.4 Mkeys :(
[..]
Dat zei ik dus al eerder: hij doet gewoon een trucje met de priorities, want Prime95 was bij mij ook een stug minder snel. Het trucje werkte echter niet bij Audioactive Production Studio (mp3 encoder), want die pakt bijna 100% cpu tijd en dan wordt ie even heet als zonder koelproggie. Dus dat ie je stressed temp omlaag haalt is bullshit, want hij maakt je systeem gewoon langzamer om af te koelen ;)

Verwijderd

Op Monday 12 March 2001 23:01 schreef Exirion het volgende:

[..]

Als je met ACPI een idle temp van 45C hebt, dan vind ik dat echt belachelijk hoog. Dan klopt er echt iets niet. Het maakt niet uit wat voor bios instellingen ik gebruik met ACPI, want de idle temp schommelt dan altijd tussen de 26C en 30C (afhankelijk van kamertemp uiteraard).
Hij heeft een Duron, op 1080
Da's helemaal niet zo verwonderlijk, die gaan Idle niet op 'uit' zoals een Tbird dat kan..... ;)

(D'r mot toch ergens een verschil zitten met twee keer zoveel transistoren op de Tbird chip)

Boz,
dat register programmatje doet hier niets, is een KT7. (Ik heb het wel geprobeerd, maar geen resultaat)

Die andere register setting werkt blijkbaar alleen als je ACPI uit hebt staan of een A7V hebt.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op Thursday 15 March 2001 02:41 schreef Hooi het volgende:

[..]

Hij heeft een Duron, op 1080
Da's helemaal niet zo verwonderlijk, die gaan Idle niet op 'uit' zoals een Tbird dat kan..... ;)
OK, dat wist ik dus inderdaad niet |:( :)

Maareh... Als het met CPUCool kan, dan kan die CPU het dus blijkbaar wel! Dan zou het met Windows of Linux ook moeten werken, net als bij de Thunderbird... Toch?

Verwijderd

Ik gebruikte voorheen op w98 CpuIdle (soortgelijk prog), maar sinds ik w2k draai niet meer want ik heb gehoord dat die zelf de functie van dat soort programma's verricht. Is dit nu zo of niet?

Verwijderd

Op Thursday 15 March 2001 09:41 schreef Exirion het volgende:

[..]
Maareh... Als het met CPUCool kan, dan kan die CPU het dus blijkbaar wel! Dan zou het met Windows of Linux ook moeten werken, net als bij de Thunderbird... Toch?
Ik denk dat het is zoals je al zei, omdat de CPU bij Idle op een lagere snelheid staat door het CPUCool programma. Dat is blijkbaar die extra 'Athlon' functie bij de koel instellingen. En werkt blijkbaar fundamenteel anders.

Wat dan eigenlijk een Duron instelling zou moeten heten ;)

Wel is het zo dat de 'gewone' koel functie van Windows met een Tbird dus beter werkt, omdat de CPU beter opschakelt.

Ik denk ook dat het de oorzaak is van de geluids problemen -> de CPU loopt langzamer dan verwacht - > storing.

Maarjah, hier gaat het wel goed. Dat kan dan weer komen omdat het de oude Sblive Full is, die heeft wel ondersteuning voor hardware MP3 decoding, maar blijkbaar op een andere manier dan de nieuwere kaarten. :?

Verwijderd

Ik vraag mij trouwens af of iemand al op de Voltage waardes heeft gelet als de CPUcool koelfunctie zijn werk doet.

Als de CPU door CPUcool wordt 'vertraagd', zie ik de 5 Volt lijn hier omhoog gaan. De verliezen op het bord zijn blijkbaar genoeg door het verre overklokken, om de 5 Volt te laten dalen op het bord, maar met dit prog gaat het stroomverbruik omlaag -> minder verlies.

Als ik dan even wat doe dat de CPU zwaar belast, gaat de spanning weer omlaag.....

(Het is denk ik echt niet de voeding zelf. Dat is een Enermax 430, en het gebeurt ook niet zo heftig met CPUcool uit..)

Verwijderd

Op Wednesday 14 March 2001 22:32 schreef P.C.Simonis het volgende:
[..]
Je kunt met Prime95 natuurlijk gewoon de prioriteit omhoog zetten, om dat probleem (als je dat tenminste een probleem vindt) te omzeilen.

Dat kan vast ook met een }:O

• T-MOB
  • Laatst online: 23:51
Wie maakt zich nou druk om idle temperatuurtjes ?? :'(
Een beetje PC staat toch 24/7 met een 100% load, of ben ik hier de enige die }:O rekent?? Mijn K6III 400@450 (Vcore 2.8V en een hoop Fans) is 53'C bij een 100% Load....

Regeren is vooruitschuiven

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 12:04
IDEE:

Koop geen nieuwe peltier + swiftech maar gewoon een snellere proc.
Is waarschijnlijk net zo goedkoop :)

• stok
  • Niet online
Op Friday 16 March 2001 16:41 schreef Krankenstein het volgende:
IDEE:

Koop geen nieuwe peltier + swiftech maar gewoon een snellere proc.
Is waarschijnlijk net zo goedkoop :)
Het gaat om het idee. Hij zei zelf al dat ie een TNT kaartje heeft. Dus hij doet het niet voor de framerates.
'
Tis gewoon cool om je CPU tot ut uiterste te drukken.

Verwijderd

Topicstarter
Op Friday 16 March 2001 17:02 schreef stokkie het volgende:

[..]

Het gaat om het idee. Hij zei zelf al dat ie een TNT kaartje heeft. Dus hij doet het niet voor de framerates.
'
Tis gewoon cool om je CPU tot ut uiterste te drukken.
En zo is het maar net. En we noemen het tweaken

Verwijderd

Waarom laat je de koeler van de kast op de processor blazen? Dan werken ze toch tegen elkaar in??? Je kunt hem beter naar buiten laten blazen denk ik. Ben je meteen die warme lucht kwijt.

• martijn12345
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Op maandag 12 maart 2001 16:42 schreef Cutebritney het volgende:

Dit is dus 18C cooler !!

Je stressed temp word hier niet lager door.
Dus stress hem eens echt met burnMMX.

Dit programma past gewoon het truukje toe wat al HEEL vaak eerder is gepost.
Het zorgt ervoor dat als de processor minder als 10 % belast word, de processor helemaal word uitgeschakeld. Hierdoor kan je Idle temp inderdaad flink lager worden ( bij mij 9 graden)
Op de stressed temp. heeft het geen invloed.
Dat bij dataman zo koud word is omdat de Peltier bij 0% cpuload zijn werk HEEL effectief kan doen.
Maar je ziet wel wat vroeger zijn IDLE temo. was. Zeg dat ie daar stressed minstens 10 graden boven zit.
Dat geeft hem een stressed temp. van min 60 graden. het is de vraag of je daarmee blij moet zijn, je cpu uberhaubt wel stabiel is...

Hiermee is weer bewezen dat luchtkoeling+peltier niet werkt voor een AMD.
Om echt beter af te zijn moet je min. een 152 watt peltier hebben, en dat krijg je NOOIT gekoeld met de lucht. Je moet dan dus waterkoeling nemen.

Om even precies uit te leggen wat er bij dataman gebeurd: De cpu verstookt meer warmte dan de peltier kan verplaatsen. Daardoor heeft de peltier een isolerende ipv koelende werking. En hij zou beter af zijn zonder peltier.

Geen inspiratie

Verwijderd

En dan blijft het nog steeds erg leuk dat ik mijn D-Sytem op 14 Graadjes heb draaien met enkel een 2CoolPC Unit er extra in...en gewoon een Cooler Master Cooler....

Just your luck (ran out long ago!)

Verwijderd

Op maandag 12 maart 2001 13:12 schreef worsie het volgende:
euhhh, dataman, vervelende mededeling voor je:
Een Duron op 1070 is prima hoor, maar 50°C IDLE ??? Je peltier doet het dan voor geen meter.
En daarnaast, ik wil niet weten wat je stressed temperatuur is. Dat moet namelijk helemaal verkeerd gaan, want de warmte-afgifte van een Duron op 2.10V en 1070 mhz is ongeveer 65W stressed. Een 80W peltier heeft een effectief vermogen over het algemeen van 80%, en 0.8X80=64W.
Die peltier van jou voegt helemaal niks toe aan de koeling, hij maakt het zelfs alleen maar slechter. Het valt me allang mee dat ie nog niet doorgebrand is, of zwaar instabiel door de te hoge temperatuur. Ga er maar van uit dat ie zonder peltier kouder zal worden dan met peltier (als we het over stressed hebben).
luister lui, volgens mij laat zijn proc monitor nu eindelijk de goede temp zien, met peltier moet hij wel onder de3 tien zijn, hij klopte gewoon eerst niet

Verwijderd

Op maandag 12 maart 2001 16:42 schreef Cutebritney het volgende:

Dit is dus 18C cooler !!

[zwaar off-topic]
Sorry, effe zwaaaaaar off-topic, maar Cutebritney, na de crach had ik ineens jouw icoontje in m'n profile staan.
[zwaar off-topic]

• procyon
  • Laatst online: 18-05 06:23
Worsie,

Ik zal je uitleggen waarom je processor idle zo koel wordt en waarom hij stressed 60+ graden kan worden.

Stel je peltier kan max 80Watt warmte verplaatsen, en jouw duron verstookt Idle 60Watt aan energie, effectief wordt je processor nu met 20Watt vermogen gekoeld. Gevolg is een processor die koeler is dan de omgevings temteratuur.
Maar nu gaat je processor de koe draaien en hij verstookt 85 Watt aan energie, nu wordt het effectief vermogen van de peltier -5Watt, met andere woorden de processor warmt op. (5joule/s) Je peltier werkt nu als een isolator.
Daarom is je gemeten temp na het opstarten ook altijd aan het dalen, je processor gaat van stressed naar idle, windows2000 koelt niet.!

Mijn T-bird werkte idle (net uit stand-by) op -6 graden geloof ik en met de koe aan op 60+ graden.
plaatje:
[afbeelding]

• Gizz
  • Laatst online: 21:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waarom worden de laatste tijd zoveel oude topics omhoog gevist? :?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1