• bartju
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:12
Ik sta sinds een tijdje voor een raar probleem.. Ik heb een MicroSD kaartje gekregen bij mijn HTC HD2. Het gaat om een 2GB kaartje van Sandisk.
Ik was een lang filmpje aan het maken totdat de camera er plots mee stopte. In de verkenner zag ik een corrupte MP4 staan. Alle voorafgaande bestanden waren prima leesbaar. Ik had simpelweg de mp4 weggegooid. Even later kijk ik weer, bleek dat deze helemaal niet was verwijderd.
Het probleem blijkt groter te liggen. Ik kan simpelweg geen data meer schrijven. Verkenner geeft aan dat het is gelukt, maar na een refresh is alles weer terug bij af. Ik had geen zin in problemen, dus kocht een groter kaartje van 16GB. Ik heb alles kunnen backuppen, behalve de laatste mp4 (read acces heb ik dus wel).

Het 2GB kaartje wil ik nu voor wat anders gebruiken. Het probleem komt helaas weer terug. Windows kan de format niet voltooien. Na wat zoekwerk kwam ik op het tooltje SDFormatter van www.sdcard.org. Deze geeft aan dat ik de lock switch om moet halen. Nu komt het leuke, een microsd kaartje heeft helemaal geen lock switch :+ . Uiteraard heb ik het geprobeerd met verschillende adapters.

Mijn vraag aan jullie is simpel, kan ik het kaartje weggooien of is er nog iets dat wellicht wel gaat werken?

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Heb je niet het schuifje omgezet zodat je niet meer kan schrijven.
u komt het leuke, een microsd kaartje heeft helemaal geen lock switch
...
2x gelezen en er nog overheen gelezen. How retarded.

Maar waar hem indoet (die micro->SD ofzo) heeft die geen lock?

[ Voor 61% gewijzigd door RedHat op 19-08-2010 15:53 ]

• sonny
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-09 13:00

sonny

Life's not over till you_

Probeer als je die hebt de kaartje in een digitale camera te stoppen en daar te formateren.
Probleem weg , dit heb ik ook eens gehad.

Intel I7-7700k, ASUS Z270 Mark 1, Asus Turbo GTX1060 6GB, 16GB Corsair, Samsung M2 960Evo, Asus MX25AQ, Haf 912 plus, coolermaster 600W.

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Probeer het eens met de HP Storage format tool, die gebruik ik ook altijd voor stuque usb-sticks. Die maakt ook de partitie e.d. opnieuw aan :) Wel even via een kaartlezer oid doen.

http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=197

[ Voor 8% gewijzigd door BastiaanN op 19-08-2010 15:54 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• bartju
Ten eerste allemaal bedankt voor de zeer snelle reacties ;) !
RedHat schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 15:49:
Heb je niet het schuifje omgezet zodat je niet meer kan schrijven.

[...]
...
2x gelezen en er nog overheen gelezen. How retarded.

Maar waar hem indoet (die micro->SD ofzo) heeft die geen lock?
Getest in een usb card reader, twee verschillende microsd->sd adapters (die werkend zijn getest met andere microsd kaartjes)
sonny schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 15:53:
Probeer als je die hebt de kaartje in een digitale camera te stoppen en daar te formateren.
Probleem weg , dit heb ik ook eens gehad.
Al geprobeerd, hielp helaas niet.
BastiaanN schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 15:54:
Probeer het eens met de HP Storage format tool, die gebruik ik ook altijd voor stuque usb-sticks. Die maakt ook de partitie e.d. opnieuw aan :) Wel even via een kaartlezer oid doen.

http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=197
Dit ziet er al een stuk belovender uit :) partitioneren is gebeurd, staat nu wel stil op formatting. Gelukkig ben ik geduldig :P.

EDIT: Hangt nog steeds op formatting the device, blijft 0%. Ik laat hem nog even staan, maar lijkt mij dat dit ook niet gaat werken?

EDIT2: Intussen 2 uur later, ik verwacht niet dat het nog gaat werken. Blijft hangen op 0%. Nog andere oplossingen?

[ Voor 8% gewijzigd door bartju op 19-08-2010 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Probeer het eens onder linux!!
Download een linux live cd met Gparted (B.V.B puppy linux).
Maak een opstart cd (brand iso bestand naar cd).
Start computer op vanaf cd.
Start gparted .

Selecteer je MICRO SD kaart , erg belangrijk (vermoedelijk sdb1 of sda1 afhankelijk van distributie).
Delete Partition.
Maak FAT partition en formateer .
Sluit programma .

Nu kun je controleren of het werkt door de drive te mounten en te gebruiken.
Een niet gemounte drive kun je met dosfsck op fouten controleren.

P.S als je meer dan 1 partitie aanmaakt is er maar 1 in windows xp en volgened te gebruiken zonder drivers te veranderen.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:18
Zit er op die kaartjes geen garantie?
Ik zie verpakkingen van usb sticks altijd vol staan met "lifetime warranty".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:33
Eens met Theuser :Y
Pak gewoon een linux distro (een live cd van Ubuntu voldoet volgens mij ook al)
Probeer daar eerst te formateren.

Als dit niet wil lukken kun je het beste Ultimate Boot CD (UBCD) downloaden en als iso branden op schijf. Hier zitten genoeg tooltjes in die een format kunnen uitvoeren. Een eventueel alternatief is Hiren's bootCD. Hier staan ook een stuk of 10 programma's op die kunnen partitioneren en formateren.

Verder weet ik niet of Sandisk een testtooltje heeft voor hun (micro)SD'tjes. Zou je even kunnen zoeken op Google of op hun eigen site.

Good luck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
@Lars93

Ja iedere Linux distro met gparted zal voldoen (Ubunto is op mijn oude systeem alleen veel te traag!).

Een boot CD is veel moeilijker omdat het om een geheugen gaat dat op de USB poort zit zal usb support goed moeten zijn , dit is helaas nogal trikky onder dos .

UBCD vind ik een onding , Hiren's bootCD heeft usb support maar werkt zeker niet met alle media!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartju
Sorry voor de wat late reactie. Ik heb even gekeken naar een linux live cd. Ik heb simpelweg de GParted live cd gebruikt. Als ik GParted start, geeft deze aan dat de microsd (sdb1 in mijn geval) ongepartitioneerd is. Als ik vervolgens met GParted een partitie wil aanmaken, sluit deze af op het moment dat ik apply druk. De partitiontable kon hij wel wegschrijven. Daarnaast heb ik het tooltje TestDisk geprobeerd. Deze geeft de volgende foutmeldingen:

- check_FAT: Unusual, only one FAT
warning: Incorrect number of heads/cylinder 0 (FAT) != 61 (HD)
warning: Incorrect number of sectors per track 0 (FAT) != 62 (HD)
P FAT32 0 0 1 1021 17 52 3862528

Vervolgens gaf ik aan partition type: (in plaats van Windows/DOS op none gezet). Toen vond deze ineens een boel ext2 partities :? ! Uiteindelijk gaf de test de volgende informatie:

The harddisk (1977 MB / 1886 MiB) seems too small! ( < 1977 MB / 1886 MiB). Verder gaf deze aan dat de FAT32 partitie (als enige) niet kon worden hersteld. Hij vond in totaal 8 ext2 partities. Toen ik de view files voor een willekeurige ext2 partitie koos, sloot deze ook meteen af. Gparted blijft bij zijn ongepartitioneerde ruimte.

Verder gaf deze tool aan dat Write not enabled was, omdat ik in de 2e test de partition table type op none had gezet.

Uiteindelijk terug in Windows stond alles er nog in. Niks geformatteerd :X

Verder zat het kaartje bij mijn telefoon. Heb dus geen garantie bonnetje of wat dan ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartju
iemand :X ? Sandisk support werkt ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:23

ResuCigam

BOFH

Ik denk dat hij gewoon stuk is.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Vreemd dat Gparted zomaar afsluit (heb ik nog niet eerder gezien,
Mischien toch maar een andere linux distro met recentere Geparted??

Je kunt ook de hirens boot cd proberen met B.V.B ranich , na keuze voor programma voor usb support kiezen .
in ranich F5 om naar de 2e (externe disk te gaan) .
Naar leege ruimte en enter om partitie aan te maken, en daarna te formateren.

P.S begrijp ik uit je vorige posts dat de originele fat partitoin nog aanwezig is ?
Dan zou ik onder linux eens proberen of "Dosfsck -av /dev/sdb1" het probleem kan herstellen.

Begint er wel op te lijken dat je kaart defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartju
Ranish werkte ook niet echt:
Too many bad sectors, please move partition
Boot sector doesn't have valid information
MBR bevat unknown IPL

Daarna probeerde ik een oudere versie van GParted. Deze gaf foutmeldingen, waaronder: Too many primary partitions?

Dosfsck -av /dev/sdb1 gaf de melding: Not such file or directory

Ik heb flink wat geklooid uiteindelijk met Ranish (De MBR gewijzigd, Partities gemaakt, verwijderd etc etc). Vervolgens stop ik m weer in mijn Win7 laptop, niks gewijzigd, alle bestanden staan er nog op.

Ik ga er zelf ook vanuit dat het echt einde leven is van dit kaartje... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Heb je dosfsck onder Linux gedaan command prompt (terminal)?
Sorry het is dosfsck en nier Dosfsck en onder linux is dit niet gelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door theuser op 24-08-2010 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 00:14
Kan je niet beter een nieuwe nemen? Scheelt een hoop tijd en een 2GB kaart is maar een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartju
theuser schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:40:
Heb je dosfsck onder Linux gedaan command prompt (terminal)?
Sorry het is dosfsck en nier Dosfsck en onder linux is dit niet gelijk.
Ik heb het in de terminal gedaan, zonder hoofdletter ;) kreeg eerst de versie en datum te zien, dus heeft hij wel het goede commando gedraaid.

Ik denk dat het gewoon einde leven is. Punt dat ik niet direct een nieuw kaartje koop is dat ik deze eerst geformatteerd wil krijgen. Als dat niet lukt, dan maar vernietigen :P
Pagina: 1