AZERY-layout en programmeren onder OS X

Pagina: 1
Acties:

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Ik heb me een MacBook Air aangeschaft met een AZERTY keyboard. Prettige dingetje, superlicht en ook OS X is top.

MAAR: als ik wil programmeren in PHP heb je nogal vaak [] en {}. Op mijn Windowsbak kon ik hier snel aan door Alt Gr te gebruiken, maar op OS X moet ik blijkbaar drie toetsen tegelijk inhouden. Ik heb al geprobeerd om de layout te veranderen, maar blijkbaar is er maar 1 versie van Belgisch AZERTY geïnstalleerd in OS X (op Windows heb je er zeker 3-4).

Vraag: hoe kan je gemakkelijk programmeren met AZERTY op een Mac? Of is de enige eenvoudige manier QWERTY beginnen typen.

.

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

[ Is toch gewoon één toets? Shift indrukken en je krijgt {

De MBA heeft gewoon een fullsize keyboard. Of dat dan Azerty of Qwerty is maakt geen drol uit lijkt me.

Je hebt deze layout, dan is dat ook allemaal anders. Excuse me.

Afbeeldingslocatie: http://davidbosman.fr/imac/images/clavier-apple-alu-azerty-002.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door MoietyMe op 19-08-2010 15:33 ]

• Lulukai
  • Nu online

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
[ staat nergens op het keyboard hoor. Ik moet alt shift 5 gebruiken. Leuk voor 1 keer, maar niet als je het voortdurend nodig hebt.

edit: inderdaad, ik heb de layout zoals je die daar ziet staan, zoals je kan zien staat [ er zelfs helemaal niet op, terwijl het bij mijn Windows keyboard gemakkelijk bereikbaar was.

[ Voor 43% gewijzigd door Lulukai op 19-08-2010 15:36 ]

.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:42
programmeer je puur op de macbook air of gebruikt je een extern toetsenbord. In het laatste geval kun je als nog je oude toetsenbord gebruiken.

...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:50

Exirion

Gadgetfetisjist

Joh, stel dat ding in OSX in als QWERTY keyboard en typ gewoon blind? Typt hetzelfde als op een echt QWERTY keyboard hoor ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 19:25

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:43:
Joh, stel dat ding in OSX in als QWERTY keyboard en typ gewoon blind? Typt hetzelfde als op een echt QWERTY keyboard hoor ;)
En anders stikkers plakken :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Lulukai
  • Nu online

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Exirion schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:43:
Ik typ al mijn hele leven AZERTY, zoals alle andere Belgen ;) . Dus mijn laatste optie is om over te schakelen naar QWERTY

.

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-11-2024

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Voor programmeren en dergelijke is QWERTY toch een voordeel. Volgende macbook zal van mij ook QWERTY zijn om de simpele reden dat { en [ veel sneller bereikbaar zijn. En ook het feit dat in virtuele machines de standaard toch QWERTY is en het mij instellingen bespaart :).

Net als AZERTY wordt je QWERTY snel gewoon. Het is een kwestie van oefenen en gewenning. Voor je AZERTY-toetsenbord is er geen andere oplossing dan alt + ( en shift + alt + ( te gebruiken.

* nagasy is ook een belg

Battle.net: NagaByrd#2844

• Lulukai
  • Nu online

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Ik vreesde al dat er niet echt een goede oplossing voor was. Ik heb ook ergens gelezen dat het toch zou mogelijk zijn om verschillende varianten van AZERTY te selecteren, maar hoe het concreet moest stond er niet bij.

.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Het toetsenbord vervangen is geen optie ? Mijn laptop kwam ook uit belgie met azerty hier in nederland heb ik een toetsenbord bestelt en erin gezet.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Lulukai
  • Nu online

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
lamko schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 21:29:
Het toetsenbord vervangen is geen optie ? Mijn laptop kwam ook uit belgie met azerty hier in nederland heb ik een toetsenbord bestelt en erin gezet.
Het toetsenbord is zoals ik het wou, want ik ben een Belg en typ dus al jaren AZERTY. Het enige `probleem` dat ik heb is dat veelgebruikte toetsen zoals [] en {} verder wegzitten op mijn Mac dan om mijn Windowsbak.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-04 19:21
Met behulp van Ukelele kun je zelf een keyboard layout maken. Ik heb zo een kleine verandering gemaakt voor m'n Dvorak toetsenbord (de `/~ hoort naast de 1, wat mij betreft ;)). Misschien dat je daar iets mee kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Bij Ukelele zit al een "Logitech Belgian" keyboard layout bijgevoegd. Gewoon die even installeren en je hebt een "normaal" toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

ruyckske schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 15:33:
[ staat nergens op het keyboard hoor. Ik moet alt shift 5 gebruiken. Leuk voor 1 keer, maar niet als je het voortdurend nodig hebt.

edit: inderdaad, ik heb de layout zoals je die daar ziet staan, zoals je kan zien staat [ er zelfs helemaal niet op, terwijl het bij mijn Windows keyboard gemakkelijk bereikbaar was.
Ik heb één collega met een Mac en die gebruikt een non-Mac keyboard om dezelfde reden.

Zelf gebruik ik ook vaak { } [ ] als scripter op AZERTY, maar dat is geen probleem eigenlijk. M'n duim op Alt Gr is niet echt iets complex :+

[ Voor 12% gewijzigd door YellowOnline op 20-08-2010 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Nu online

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
De mensen met de tip over Ukulele mogen mij PM`en voor een bakje bier. Ik heb het geïnstalleerd en nu werkt mijn toetsenbord volledig zoals ik het wou.
Perfecte tip

.

Pagina: 1