• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb deze lamp van Ikea. Er gaan 12V G4 10W halogeenlampjes in. De oude hanglamp die nog hangt, was gewoon 230W gloeilamp die door een inbouw wanddimmer werd gedimt. Nu vraag ik me af of er ook een halogeen dimmer bestaat die op de plaats van de oude dimmer in de wand geplaatst kan worden. Weten jullie dat toevallig? Ik heb bij Conrad niets kunnen vinden, ook google leverde weinig op, mede doordat ik niet de juiste zoekterm ken.

[ Voor 7% gewijzigd door KopjeThee op 19-08-2010 13:59 ]

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:18
zoek bij conrad eens op halogeendimmer...

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ja, die bestaat. Deze is alleen een stukje duurder dan een normale gloeilamp dimmer. Je kunt ze gewoon in de bouwmarkt kopen.

Even zoeken....

http://www.elektro-kopen....337a2b67b3826cd7aad46974b

die bijvoorbeeld (->€60,-)....

afhankelijk van je fabrikaat inbouwmateriaal een trafo dimmer zoeken. Het heet over het algemeen een Tronic dimmer.

[ Voor 49% gewijzigd door R.E. op 19-08-2010 14:02 ]

Vette shit!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Money for nothin' and your chicks for free

• KopjeThee
  • Niet online
MrCostanzo schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:58:
zoek bij conrad eens op halogeendimmer...
O wat stom, ik begrijp niet dat ik daar de eerste keer niets vond. deze bijvoorbeeld?

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:18
Met die link krijg ik een overzichtje van de 4 halogeendimmers die conrad heeft, maar je zult goed moeten kijken naar de voltages e.d., en zo uit mijn hoofd heeft die ikea lamp zelf nog een trafo, dus daar moet je geloof ik ook rekening mee houden, maar er zijn hier vast mensen die er meer verstand van hebben

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Tipje: koop de dimmer van Ikea (heet Dimmah geloof ik) kost een tientje en werkt perfect.

Wij hebben dezelfde lamp. Met een praxis dimmer van 20 euro zoemt ie. Heel vervelend. Na veel gezoek en ellende gewoon de IKEA dimmer gekocht. Werkt perfect!

Life is not about specs, it is about joy!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Loop anders gewoon even een bouwmarkt in wanneer je er geen verstand van hebt.

Money for nothin' and your chicks for free

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-10 13:21

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ik heb die lamp ook en heb een aantal jaar terug al de standaard aan/uit schakelaar van die lamp (en de lamp halverwege de kamer, daar hangt overigens ook een Ikea halogeen lamp) vervangen door een inbouw dimmer van de bouwmarkt. Heb er een van een paar euro in geduwd, en werkt uitstekend...

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:20
bartvl schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:08:
Tipje: koop de dimmer van Ikea (heet Dimmah geloof ik) kost een tientje en werkt perfect.

Wij hebben dezelfde lamp. Met een praxis dimmer van 20 euro zoemt ie. Heel vervelend. Na veel gezoek en ellende gewoon de IKEA dimmer gekocht. Werkt perfect!
die zoemt dus niet? Dan ga ik mijn ikea lamp snoer kapot knippen en deze er aan hangen want bij de ikea lamp die ik heb zoemt dat ding echt heel vervelend...

• bartvl

bartvl

Ik kan de dimmer niet terugvinden op de IKEA site. Is gewoon zo'n inbouwdimmer (met opbouwdoosje erbij). Het heeft een drukschakelaar voor aan/uit en draaikop voor het dimmen. De lamp uit de TS hebben wij ook hangen. Die zoemde dus verschikkelijk met de Praxis dimmer. Met de IKEA dimmer werkt ie echt perfect. (Ligt gewoon in het schap op de lampenafdeling)

[ Voor 7% gewijzigd door bartvl op 19-08-2010 14:12 ]

• bartvl

bartvl

Zover was ik ook. Maar dat zijn de snoerdimmers. Niet de op-/inbouwdimmers.

• datadevil
oh, een ikea opbouwdimmer...
Zoemt die snoerdimmer dan wel? Vind dat namelijk ook wel interessant om te weten.
Mijn ervaringen met inbouwdimmers van bouwmarkten zijn slecht, heb er al 2 versleten binnen een jaar, nu zit er in de muur weer de oorspronkelijke gewone schakelaar..

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

datadevil schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:09:
die zoemt dus niet? Dan ga ik mijn ikea lamp snoer kapot knippen en deze er aan hangen want bij de ikea lamp die ik heb zoemt dat ding echt heel vervelend...
datadevil schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:18:
Mijn ervaringen met inbouwdimmers van bouwmarkten zijn slecht, heb er al 2 versleten binnen een jaar, nu zit er in de muur weer de oorspronkelijke gewone schakelaar..
Zou dat niet met elkaar te maken hebben, dat het zoemt is denk een teken dat er iets niet helemaal lekker werkt.. Als je een echte halogeendimmer hebt (die ook wel duurder is, zoals al geopperd werd) dan is dat probleem waarschijnlijk ook verholpen, rest mij alleen de vraag wat voor soort dimmer Ikea aanbiedt dan?

De dimmer die ik bij de bouwmarkt gekocht heb, werkt tot op de dag van vandaag nog perfect, en ik heb de dimmer al best een hele tijd ;)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:18

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De in de posts hierboven aangehaalde IKEA dimmer van een tientje kan onmogelijk een halogeen dimmer zijn.
Die dingen zijn namelijk gewoon een stuk duurder. Veel duurder. >€50,-.

Hiermee zeg ik niet dat het niet goed kan werken overigens. Situatie kan best zijn dat het met een normale dimmer gewoon prima werkt. Maar garanties daarvoor heeft niemand.
Wil je zeker zijn van je zaak (ook in de toekomst als je er een keer een ander halogeenlampje aanhangt) dan koop je gewoon een halogeen dimmer.
Natuurlijk wel goed opletten dat je een dimmer koopt die genoeg vermogen kan leveren.

Alles kan stuk.

• datadevil
[b][message=34548139,noline]RomeoJ schreef op donderdag 19 augustus 2010 @

Zou dat niet met elkaar te maken hebben, dat het zoemt is denk een teken dat er iets niet helemaal lekker werkt.. Als je een echte halogeendimmer hebt (die ook wel duurder is, zoals al geopperd werd) dan is dat probleem waarschijnlijk ook verholpen, rest mij alleen de vraag wat voor soort dimmer Ikea aanbiedt dan?

De dimmer die ik bij de bouwmarkt gekocht heb, werkt tot op de dag van vandaag nog perfect, en ik heb de dimmer al best een hele tijd ;)
Nou ik heb het over een gewone gloeilamp, lichtelijk OT in dit verband inderdaad maar toch..

• bartvl

bartvl

remco_k schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:52:
De in de posts hierboven aangehaalde IKEA dimmer van een tientje kan onmogelijk een halogeen dimmer zijn.
Die dingen zijn namelijk gewoon een stuk duurder. Veel duurder. >€50,-.

Hiermee zeg ik niet dat het niet goed kan werken overigens. Situatie kan best zijn dat het met een normale dimmer gewoon prima werkt. Maar garanties daarvoor heeft niemand.
Wil je zeker zijn van je zaak (ook in de toekomst als je er een keer een ander halogeenlampje aanhangt) dan koop je gewoon een halogeen dimmer.
Natuurlijk wel goed opletten dat je een dimmer koopt die genoeg vermogen kan leveren.
Ondanks dat ik de dimmer niet meer terug kan vinden op de website ben ik er vrij zeker van dat de dimmer (volgens de verpakking dan wel) ook een halogeen (en voor trafo) dimmer is.

Foto zonder kapje:
IKEA Dimmer

[ Voor 9% gewijzigd door bartvl op 19-08-2010 15:32 ]

• Paradox
  • Laatst online: 12-10 22:11
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40067965

PRODUCTINFORMATIE
Belangrijkste voordelen
Uitsluitend te gebruiken voor armaturen met gewone gloeilampen en halogeenlampen van 220-240V. Voor gloeilampen van 25-300W.
Eenvoudig in het gebruik - wordt direct aangesloten tussen lamp en stopcontact, geen gereedschap nodig.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-10 13:21

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Leuk, maar hoe wil je die Dimma inbouwen op de plek van een (nu nog) inbouwschakelaar? Da's immers de vraag van TS ;)

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Paradox schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 15:09:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40067965

PRODUCTINFORMATIE
Belangrijkste voordelen
Uitsluitend te gebruiken voor armaturen met gewone gloeilampen en halogeenlampen van 220-240V. Voor gloeilampen van 25-300W.
Eenvoudig in het gebruik - wordt direct aangesloten tussen lamp en stopcontact, geen gereedschap nodig.
KopjeThee schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:57:
Ik heb deze lamp van Ikea. Er gaan 12V G4 10W halogeenlampjes in.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 21:53
Met andere woorden, dat kan niet.

Het is de vraag of de ikea lamp voorzien is van een gewone trafo of een electronische ballast.
Als je dat weet, weet je ook welke dimmer je moet kopen.

Let wel, een dimmer voor electrnisch geregelde halogeen lampen kost rond de 100 euro.

• bartvl

bartvl

Zie mijn post van hier een stukje boven. Daar staat een plaatje van de IKEA dimmer. Daarin staat vrij helder dat hij geschikt is voor halogeenlampen met elektronische transformator (die heeft die IKEA lamp). Kost een tientje en werkt perfect. Case closed in geval van deze lamp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-10 09:19

neliss

h00t h00t!

bartvl schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:15:
Zie mijn post van hier een stukje boven. Daar staat een plaatje van de IKEA dimmer. Daarin staat vrij helder dat hij geschikt is voor halogeenlampen met elektronische transformator (die heeft die IKEA lamp). Kost een tientje en werkt perfect. Case closed in geval van deze lamp :P
Mafkees, ik wil nog weleens zien hoe jij thuis je plafondlampen met een snoerdimmer bedient.
TS vroeg naar een inbouwdimmer (wat mij een redelijk logische keuze lijkt), die heeft hij inmiddels ook gevonden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Als ik je een tip mag geven: Berker 286710. Een hele degelijke en stille dimmer die z'n werk doet zonder rare flikkeringen of wat dan ook. Ook geen gezoem en gebrom.

Online besteld voor maar 37 euro terwijl ie bij bouwmarkten zeker 60 a 70 euro kost.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dat was niet bartvl die de snoerdimmer linkte.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Looney11 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 15:50:
Het is de vraag of de ikea lamp voorzien is van een gewone trafo of een electronische ballast.
Als je dat weet, weet je ook welke dimmer je moet kopen.
Kan iemand dit nog een klein beetje uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 11:55
Gewone trafo is een zwaar apparaat omdat daar veel koperdraad in zit. Elektronisch of te wel schakelende (of was het geschakelde?!?! weet het nog steeds niet zeker) voeding is klein en lichtgewicht en heeft over het algemeen ondersteuning voor een brede ingangsspanning (110-240V of zoets dergelijks) waardoor die wereldwijd te gebruiken is. Ding regelt de variabele ingangsspanning altijd naar dezelfde uitgangsspanning, voor halogeenlampen vaak 12V, maar kan ook gerust hele andere waardes bedragen.
Beide apparaten vragen verschillende manieren van dimmen, dus verschillende types dimmers, waarbij het bij de elektronische voeding ook nog eens zo is dat die ook geschikt moet zijn voor een dimmer, en dat zou middels een symbooltje op de voeding aangegeven moeten zijn.

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:18

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Misschien eerst effe goed lezen? :X

Alles kan stuk.

Pagina: 1