Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Ongeveer 2 maanden geleden heb ik aangegeven bij mijn werkgever dat ik actief ga zoeken naar een andere baan die past bij mijn profiel..de huidige baan is namelijk niet het geheel wat ik zoek.

Nu heb ik een 2e gesprek gehad bij een nieuwe werkgever en mag daar een dag meelopen.
Mocht het van beide kanten dan klikken kan ik er werken.
Maar het kan altijd zijn dat het niet klikt

nu heeft mijn huidige werkgever wel aangegeven dat hij mij vanwege het soliciteren en de zekerheid dat ik niet blijf werken voor hem met wederzijds goedvinden wil ontslaan per 1 september..nu mijn vraag als ik hiermee toestem en de nieuwe baan gaat alsnog niet door heb ik dan wel recht op een ww uitkering?

Wie weet het antwoord?

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Nee, dan heb je geen recht op WW.

Edit:
Dit was vroeger zo. Is inmiddels veranderd. Je krijgt wel WW, maar, afhankelijk van hoe lang je in dienst was, pas vanaf 1 oktober (omdat er eigenlijk een opzegtermijn in acht genomen had moeten worden).

[ Voor 86% gewijzigd door Cocytus op 19-08-2010 14:09 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TheRyzenDude
  • Nu online
Ben benieuwd in elk geval dan.
ivm opzegtermijn ga hem nu nog niet tekenen in elk geval. omdat ik wel een overbrugging dan nodig heb tot 1 november.

• Donde
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 05:57
Ontslag met wederzijds goedvinden

Let dus heel goed op wat er in de beëindigingsovereenkomst komt te staan.

Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Als jij (in dit specifieke geval) per 1 september (met wederzijds goedkeuring) ontslagen wordt, dan heb je geen recht op ww: http://www.uwv.nl/werkgev...ederzijds_goedvinden.aspx Je moet minimaal je opzegtermijn nog werken en die zal minimaal 1 maand zijn. Je moet dus alleen akkoord gaan met een ontslag als je ontslagen wordt na minimaal je opzegtermijn..

Voorbeeld: In je contract staat dat je voor de 1e van de maand moet opzeggen en dan 1 maand opzegtermijn hebt, dan zou je nu op zijn vroegst per 1 oktober ontslagen kunnen worden (en dan x maanden WW krijgen).

[ Voor 24% gewijzigd door Jaspertje op 23-08-2010 10:02 ]

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-11 13:06
Als je alles goed vastlegd in een beëindigingsovereenkomst, en daarbij de regeltjes goed in de gaten houdt is er geen enkel probleem om na wederzijdze goedkeuring WW te ontvangen.

- Werkgever of werknemer stelt voor om het dienstverband op deze manier te beëindigen;
- Werkgever en werknemer zijn het met elkaar eens over het ontslag (beiden willen dat het dienstverband eindigt) en daarbij te maken afspraken;
- Werkgever en werknemer hebben afspraken gemaakt over de (financiële) afhandeling van het ontslag. Bijvoorbeeld over de einddatum en de hoogte van de eventuele ontslagvergoeding.

De werknemer kan accoord gaan met ontslag als:
- De werknemer niet verwijtbaar werkloos is;
- De werkgever het initiatief heeft genomen om het dienstverband met wederzijds goedvinden te beëindigen;
- De opzegtermijn in acht is genomen;
- De werknemer niet ziek is.

[ Voor 65% gewijzigd door Botticelli op 19-08-2010 15:34 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Geen WW dus; want initiatief komt van de werknemer (wegens overstap naar andere werkgever). Botticelli geeft de goede regels maar trekt de verkeerde conclusie.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:41

Lordy79

Vastberaden

Waarom zou je dat papiertje überhaupt willen tekenen? Alleen jouw werkgever heeft daar belang bij maar jij niet.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Kort samengevat: je huidige werkgever wil je ontslaan omdat jij een andere baan zoekt?

Ik zou niets tekenen. Als je baas dit plan echt wil doorzetten mag hij naar de kantonrechter voor een ontbinding of naar het UWV voor een ontslagvergunning. Mag hij daar uitleggen waarom jouw sollicitaties je tot een ongeschikte werknemer maken.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je kunt toch gewoon een vrije dag opnemen en dat dagje meelopen? Dan hoef je niets te tekenen. Als het werk en de organisatie je bevallen kun je altijd nog ontslag nemen.

Verwijderd

MSalters schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 09:59:
Geen WW dus; want initiatief komt van de werknemer (wegens overstap naar andere werkgever). Botticelli geeft de goede regels maar trekt de verkeerde conclusie.
Zolang in die brief staat dat de werkgever de initiatiefnemer is levert dit geen enkel probleem op.
t_captain schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 11:38:
Kort samengevat: je huidige werkgever wil je ontslaan omdat jij een andere baan zoekt?

Ik zou niets tekenen. Als je baas dit plan echt wil doorzetten mag hij naar de kantonrechter voor een ontbinding of naar het UWV voor een ontslagvergunning.
Een contract tot opzegging van het contract met beider goedkeuring kan ook voordelig voor de werknemer uitvallen. Bijvoorbeeld het vervallen van concurrentiebedingen kun je laten opnemen in het contract, hoogte van de gouden handdruk (want laat je niet afschepen met 1 maandsalaris! Je betaalt hier nl. 50% belasting over). Dat soort zaken kun je daar mooi in regelen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Verwijderd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 12:35:
[...]

Een contract tot opzegging van het contract met beider goedkeuring kan ook voordelig voor de werknemer uitvallen. [...]
Dan moet je wel een bepaalde mate van zekerheid hebben dat je inderdaad een nieuwe baan hebt of snel gaat vinden. In dat geval steek je mooi een ontslagvergoeding in je zak. Zolang de nieuwe baan nog erg onzeker is, zou ik niet te gauw voor zo'n optie gaan.

• Botticelli
MSalters schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 09:59:
In de regels staat duidelijk aangegeven dat het initiatief ook van de werknemer kan / mag komen.
http://www.ontslagdossier...mst-wederzijds-goedvinden
Op grond van deze regels komt een overeenkomst tot stand als de ene partij het aanbod daartoe van de andere partij aanvaardt, én die aanvaarding de andere partij bereikt.

https://www.werk.nl/porta...slag/wederzijdsgoedvinden
Bij ontslag met wederzijds goedvinden spreken werkgever en werknemer in onderling overleg af om het dienstverband te beëindigen.... Werkgever of werknemer stelt voor om het dienstverband op deze manier te beëindigen...

http://www.ontslag.nl/wer...et-wederzijds-goedvinden-
Bij ontslag met wederzijds goedvinden maken werkgever en werknemer in onderling overleg afspraken over de beëindiging van het arbeidscontract

Sterker nog, ik heb het zelf zo meegemaakt met een collega van mij. Weliswaar was dit vorig jaar, en stond het niet duidelijk omschreven in de beeindigingsverklaring, maar het kan (of kon) dus zeker wel.

[ Voor 43% gewijzigd door Botticelli op 23-08-2010 13:23 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

amdboy1983 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:54:
Ongeveer 2 maanden geleden heb ik aangegeven bij mijn werkgever dat ik actief ga zoeken naar een andere baan die past bij mijn profiel..de huidige baan is namelijk niet het geheel wat ik zoek.

Nu heb ik een 2e gesprek gehad bij een nieuwe werkgever en mag daar een dag meelopen.
Mocht het van beide kanten dan klikken kan ik er werken.
Maar het kan altijd zijn dat het niet klikt

nu heeft mijn huidige werkgever wel aangegeven dat hij mij vanwege het soliciteren en de zekerheid dat ik niet blijf werken voor hem met wederzijds goedvinden wil ontslaan per 1 september..nu mijn vraag als ik hiermee toestem en de nieuwe baan gaat alsnog niet door heb ik dan wel recht op een ww uitkering?

Wie weet het antwoord?
Ja, zolang het wederzijds goedvinden is waarbij het initiatief bij de werkgever ligt (zo moet het dus op papier staan).

Maar als je tot het eind van deze kalendermaand hebt zou ik nog niks tekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 23-08-2010 13:27 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Als je 2 goede gesprekken gehad hebt dan is de kans groot dat je wordt aangenomen waardoor het weinig uit maakt.

Of je wel of geen ww krijgt weet ik niet precies. Echter ik zou er altijd voor kiezen om niet te tekenen en gewoon bij huidige werkgever te blijven werken tot je wat anders hebt. Dit heeft als voordelen dat je meer verdient en solliciteert vanuit een positie met baan. Hiermee maak je een betere indruk bij volgende sollicitaties.

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 13:13
Ik krijg de indruk dat de werkgever de TS niet zozeer wil ontslaan, maar wil meewerken aan ontslag zodat TS de overstap naar een leuikere baan kan maken. Ontslagvergoeding is dan niet aan de orde. En dat je er 50% over betaalt is niet per se waar. Dat geldt alleen als je door die vergoeding in de 52% schijf komt.

Verder snap ik het probleem niet zo.
Als de nieuwe werkgever de TS in dienst wil nemen stellen ze een contract op, tekenen en klaar. Pas dan bij oude werkgever ontslag rondmaken.
Dan is er nooit sprake van een situatie waarin WW-aanvraag afgewezen zou worden.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Waarom heb jij trouwens van te voren al aangegeven dat je opzoek bent naar iets anders? Waarom heb jij dat niet voor jezelf gehouden?

Ik snap niet zo goed met welke beweegredenen jij jezelf in die positie hebt gebracht?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:07

beany

Meeheheheheh

Dit zou toch echt vallen onder 'verwijtbaar ontslag'. Ik zou niks tekenen!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:12
Verwijderd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 12:35:
[...]

Zolang in die brief staat dat de werkgever de initiatiefnemer is levert dit geen enkel probleem op.

[...]

Een contract tot opzegging van het contract met beider goedkeuring kan ook voordelig voor de werknemer uitvallen. Bijvoorbeeld het vervallen van concurrentiebedingen kun je laten opnemen in het contract, hoogte van de gouden handdruk (want laat je niet afschepen met 1 maandsalaris! Je betaalt hier nl. 50% belasting over). Dat soort zaken kun je daar mooi in regelen.
Werknemer vindt het werk niet leuk
Werknemer wil zelf vertrekken
Werknemer heeft een nieuwe baan

Waarom zou de werkgever werknemer in vredesnaam een ontslagvergoeding moeten geven :?
Noem eens 1 goede reden.

Nogal logisch dat werkgever het contract probeert te ontbinden.
Ik zou als ik TS was goed in de gaten houden hoe het met die WW uitkering zit, win desnoods juridisch advies in.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 25-08-2010 08:31 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Botticelli
Hmmm, de TS is ook afgehaakt, zijn wel wat vragen geweest, maar nog geen antwoorden. Zoals ik het nu lees wil hij ingedekt zijn voor het geval hij bij zijn nieuwe werkgever niet aan de bak blijft. In die situatie lijkt mij het hebben van een beeindigingsverklaring van de vorige werkgever niet echt van belang, ook nog eens omdat de oude werkgever geen ontslagvergoeding oid zal betalen (waarvan in het geval van een beeindigingsverklaring vaak wel sprake is). Lijkt mij nu dan ook een gevalletje van nieuwe baan, coulance van huidige werkgever mbt ontslagtermijn en je waarmaken bij de nieuwe werkgever...

• TheRyzenDude
  • Nu online
Wederzijdse opzegging is niet meer van orde.
word nu volgens de normale weg bewandeld.

30 sep laatste werkdag.

• TheRyzenDude
  • Nu online
Kleine vraag nogmaals.

Het word nu een normaal ontslag.
heb ik hierdoor wel recht op ww? omdat ik bij de baas had aangegeven de werkzaamheden niet meer leuk te vinden..daarom wil hij mij ontslaan nu op de normale datum.

baan is helaas niet doorgegaan kon niet snel genoeg beginnen bij nieuwe werkgever ze hadden iemand nodig die de volgende dag kon beginnen al en dat was nog niet mogelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door TheRyzenDude op 25-08-2010 10:18 . Reden: extra info ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Er staat een voorbeeld online van een ontslagbrief waarbij je recht hebt op WW op werk.nl.

Maar waarom zou je dit tekenen? Blijf daar gewoon werken tot je wat anders hebt zou ik zeggen.

/▌

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 11:06
Maar dat wil z'n baas/leidinggevende niet meer.

[ Voor 18% gewijzigd door !null op 25-08-2010 10:30 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Roenie
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 08:30:Werknemer vindt het werk niet leuk
Werknemer wil zelf vertrekken
Werknemer heeft een nieuwe baan

Waarom zou de werkgever werknemer in vredesnaam een ontslagvergoeding moeten geven :?
Noem eens 1 goede reden....
Omdat met het voorstellen van een ontslag per 1 september het initiatief bij de werkgever is komen te liggen. Hij/zij kan beter wachten tot de werknemer ontslag neemt. Lijkt me logisch. Het team dat van het sportveld af stapt verliest de wedstrijd.

• Botticelli
Een beetje eigen initiatief wordt ook gewaardeerd...
Op internet is alles te vinden over ontslag en recht op WW...
Google eens op "ontslag recht WW" en je zal vinden (oa):
http://www.loonwijzer.nl/home/mannenloonwijzer/ontslag-en-ww
http://www.ontslagnet.nl/content/ontslagrecht.aspx
http://www.wattedoenbijon...ering/zo_krijgt_u_ww.html

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 22:56
amdboy1983 schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 10:16:
Kleine vraag nogmaals.

Het word nu een normaal ontslag.
heb ik hierdoor wel recht op ww? omdat ik bij de baas had aangegeven de werkzaamheden niet meer leuk te vinden..daarom wil hij mij ontslaan nu op de normale datum.

baan is helaas niet doorgegaan kon niet snel genoeg beginnen bij nieuwe werkgever ze hadden iemand nodig die de volgende dag kon beginnen al en dat was nog niet mogelijk.
Nu snij je jezelf goed in de vingers door vooraf aan te geven dat je weg wilt. :X

Wat bedoel je met normaal ontslag op de normale datum? Biedt jouw contract een dergelijke mogelijkheid voor de werkgever om tussentijds te ontbinden? Als het intiatief bij de werkgever ligt, dan heb je gewoon recht op ww (muv ontslag op staande voet, maar dan moet je je echt misdragen). Neem anders even contact op met je rechtsbijstand. Zeker omdat je nu niets anders hebt, zou ik het ontslag aanvechten en kijken wat er uit te slepen valt. WW is toch een stapje terug in inkomen en dat stel je het liefst zo lang mogelijk uit.

• TheRyzenDude
  • Nu online
In het contract is tussentijdse ontbinding mogelijk,vandaar dat mijn werkgever mij per 1 okt het contract ontbind.
Sempy schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 11:39:
[...]

Nu snij je jezelf goed in de vingers door vooraf aan te geven dat je weg wilt. :X

Wat bedoel je met normaal ontslag op de normale datum? Biedt jouw contract een dergelijke mogelijkheid voor de werkgever om tussentijds te ontbinden? Als het intiatief bij de werkgever ligt, dan heb je gewoon recht op ww (muv ontslag op staande voet, maar dan moet je je echt misdragen). Neem anders even contact op met je rechtsbijstand. Zeker omdat je nu niets anders hebt, zou ik het ontslag aanvechten en kijken wat er uit te slepen valt. WW is toch een stapje terug in inkomen en dat stel je het liefst zo lang mogelijk uit.

• Roenie
  • Niet online
Als je daar mee akkoord gaat neem ik aan? Anders moet hij/zij toch naar de rechter? Toch maar even onderhandelen over een vergoeding?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ga anders even langs het juridisch loket met je probleem.

/▌

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

!null schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 10:30:
Maar dat wil z'n baas/leidinggevende niet meer.
So what? Zolang de TS zijn werk doet is wat de leidinggevende/baas wil helemaal niet relevant, of het kost hem geld.

Ik zou het trouwens niet aan mijn baas vertellen voordat ik wat anders heb, maar goed. Als baas zou ik dat wel waarderen, maar omdat je er toch niets mee kunt, wat maakt het uit?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
amdboy1983 schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 15:31:
In het contract is tussentijdse ontbinding mogelijk,vandaar dat mijn werkgever mij per 1 okt het contract ontbind.
[...]
Dat er in het contract een opzegtermijn voor de werkgever opgenomen is, betekend niet automatisch dat de werkgever zomaar het dienstverband op kan zeggen!!

Je zult dus zeker tegen dit besluit van je werkgever in moeten gaan, anders is het best mogelijk dat je nog steeds verwijtbaar werkeloos bent, en dus geen recht op WW hebt. Als ik jou was zou ik de situatie eens voorleggen aan je rechtsbijstand/juridisch loket.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Marzman
  • Niet online

Marzman

gambieter schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 15:43:
[...]

So what? Zolang de TS zijn werk doet is wat de leidinggevende/baas wil helemaal niet relevant, of het kost hem geld.

Ik zou het trouwens niet aan mijn baas vertellen voordat ik wat anders heb, maar goed. Als baas zou ik dat wel waarderen, maar omdat je er toch niets mee kunt, wat maakt het uit?
Dat denk ik ook, al kan het anders zijn als de TS al mondeling ontslag heeft genomen. Maar daar lijkt het niet op anders komt de werkgever niet met contracten aanzetten.

/▌

Verwijderd

amdboy1983 schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 15:31:

[...]
Daar heeft je werkgever toch echt een ontslagvergunning voor nodig via het UWV of de kantonrechter. En daar moet jij van op de hoogte gesteld worden zodat je je kunt verweren.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 11:06
gambieter schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 15:43:
[...]

Ik bedoel dat de situatie al ontstaan is waarin de werknemer geen vertrouwen meer heeft en van hem af wil.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1