Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[VISTA] startup problemen: enkele vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 20:51
Hoi,

Een collega van mij heeft zijn laptop meegebracht die niet meer opstart. Dit is een HP met een vista home premium oem versie. Als de laptop opstart, zie ik de progress-bar, die eventjes doorgaat en daarna reboot windows spontaan.

Safe mode of zelfs safe mode met command prompt wil ook niet opstarten.

Ik heb het geheugen al gecontroleerd met memtest86+ en dit is ok
Ik heb ook eens een live-cd opgestart, dit werkt ook.

Ik vermoed dus ofwel een probleem met de harde schijf, of een probleem met de windows installatie.

Mijn collega vertelt mij ook dat hij geen weet heeft van een bijgeleverde cd, waardoor het repairen van windows natuurlijk wat moeilijker is.

Ik heb thuis een VISTA ULTIMATE dvd liggen, maar die is een NL versie en mijn collega heeft de FR versie.
Ik weet dat qua versies ultimate,home premium, etc dit allemaal dezelfde dvd is, maar dat de versie door de key bepaald wordt. Is dit ook het geval met talen?

Wat raden jullie aan als programma om de HD na te kijken? Want als er problemen zijn met de HD, dan is herinstallatie nutteloos tijdverdrijf en koopt hij beter meteen een nieuwe harde schijf: alhoewel het wsl gewoon een slechte sector is.

PS. Ik dacht deze avond de HD eruit te nemen en aan mijn computer te hangen. Weet iemand waar de logfiles zich bevinden op de schijf zelf?

[ Voor 13% gewijzigd door ZodiacQ op 19-08-2010 13:41 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:50

Reptile209

- gers -

ZodiacQ schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:29:
Een collega van mij heeft zijn laptop meegebracht die niet meer opstart.
Hoe bedoel je: die niet meer opstart? Gaat 'ie nog aan, doet 'ie een POST (ja dat zijn open deuren, want je kon nog een CD booten, maar geef eens wat meer info!), verschijnt er dan nog wat in beeld? Wat dan?

Kon je via de Live-CD nog wel de HD benaderen? Lijkt alles daar nog intact?

Heeft HP een recovery-partitie in plaats van losse installatie-CD's?

[ Voor 8% gewijzigd door Reptile209 op 19-08-2010 13:34 ]

Zo scherp als een voetbal!

• ZodiacQ
Reptile209 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:33:
[...]

Hoe bedoel je: die niet meer opstart? Gaat 'ie nog aan, doet 'ie een POST (ja dat zijn open deuren, want je kon nog een CD booten, maar geef eens wat meer info!), verschijnt er dan nog wat in beeld? Wat dan?

Kon je via de Live-CD nog wel de HD benaderen? Lijkt alles daar nog intact?

Heeft HP een recovery-partitie in plaats van losse installatie-CD's?
Ik wat net de post aan het updaten :)

de POST werkt dus nog, alleen bij de progress bar herstart hij telkens.

Ik kon via de live cd de HD niet benaderen, omdat hij deze niet vond. Maar aangezien ik een progress bar zie, worden er in ieder geval bestanden gelezen van de HD. Ik heb finnix gebruikt, hierdoor werd de cd-zelf als /dev/hda aanzien, en voor de rest kon ik geen /dev/hd* of /dev/sd* vinden....

Laatste vraag: daar heb ik geen idee van...

[ Voor 7% gewijzigd door ZodiacQ op 19-08-2010 13:41 ]

• ZodiacQ
Het is dus de harde schijf.

De BIOS herkent de harde schijf blijkbaar niet en als ik een diagnostic via BIOS draai zegt hij
#10009 - Replace Hard Disk.

Ik heb dan de harde schijf er eens uitgenomen en via een usb-converter op mijn laptop proberen aan te sluiten, maar dit werktte niet. Toen ik de schijf eruit haalde, zag ik dat het een seagate schijf was, dus heb ik maar de diagnostics tool van de seagate website gehaald.

Deze bevestigde dat de schijf inderdaad kapot was. Nu ben ik de "lange test" aan het uitvoeren, omdat die soms eventuele problemen met slechte sectoren kan oplossen...

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 17:10
Niet om het een of ander, maar als je een ultimate versie hebt kun je zelf taal pakketten installeren ;) Hou er wel rekening mee dat de licentie die nu op de laptop zit de ultimate versie niet dekt, dus je zal een nieuwe licentie moeten aanschaffen...

Carpe Diem