• rasnaap
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-06 16:09
Ik weet niet of ik helemaal in de juiste sectie zit met deze vraag, maar desalniettemin hoop ik dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem.

Ik heb een systeem waarin ik dualboot heb met Windows XP en Windows 7. Eerder was dit XP en Vista maar ik heb de upgrade van Vista naar 7 gedaan. Onlangs heb ik een nieuwe videokaart geïnstalleerd (Club 3D HD5770), omdat mijn oude (GeForce 8600GTS) het allemaal niet meer zo goed aan kon. Onder Windows 7 is de installatie van de nieuwe videokaart vlekkeloos verlopen, na het installeren werkt alles uitstekend.

Nu het probleem: Na het installeren onder Windows 7 wilde ik de kaart onder XP installeren. Nu weigert XP echter op te starten. Het besturingssysteem wordt wel geladen en ik krijg zelfs het welkomstgeluid van windows. Het beeld blijft echter zwart na het opstartscherm (zowel op de monitor als op mijn tv, beide via dvi).

In mijn poging om dit probleem op te lossen heb ik de veilige modus van XP geprobeerd, deze loopt echter vast (hij blijft hangen met het witte knipperende streepje bovenin of hij reboot zichzelf). Ik heb hierop de oude kaart weer geplaatst en vakkundig alle drivers verwijderd onder XP. Na weer opstarten vertoont hij echter hetzelfde probleem, met beide videokaarten.

Is er mogelijk iemand die een oplossing weet hoe ik mijn XP-installatie weer werkende kan krijgen of wat mogelijk deze problemen kan veroorzaken?

Mijn systeem: Intel Core2Duo E8400 @ 3.6 ghz, Asus P5Q Pro, 2x2gb OCZ DDR2 RAM @ 800mhz, 320 gb Seagate (sata) + 1 TB Samsung Spinpoint (sata), Club3D HD5770 (dual dvi), Creative Sound Blaster X-Fi Platinum, AOpen DVD-R (IDE), Windows XP professional / Windows 7 Ultimate

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:51
XP starten in veilige modus. Driver sweeper draaien om van alle nvidia drivers/dll's af te komen.
ATI drivers intalleren en gaan met die banaan.

Computer says no

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:38

Pos

Wat toch veelal wordt geadviseerd is een clean install van OS (OS-en in jouw geval) bij wisseling van graka fabrikant. Ik denk dat je daar toch de beste kans mee maakt.

Ik kan niet verklaren waarom de pc het in eerste instantie wel deed, maar beter het zekere voor onzekere en gewoon een clean install doen.

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
Gezien deze nu met beide kaarten niet meer wil boeten in XP is denk ik het beste een clean install te doen. Maar waarvoor heb je Windows XP nodig, voor wat prog’s of echt voor het zwaarder werk. Want anders kan je misschien zelfs makkelijker een Windows XP VM aanmaken gezien je dan in de toekomst minder last zal hebben van hardware wijzigingen. Ga je er zwaarder dingen op doen dan is een Dual boot wel het beste.

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

• rasnaap
Meekoh schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 12:06:
XP starten in veilige modus. Driver sweeper draaien om van alle nvidia drivers/dll's af te komen.
ATI drivers intalleren en gaan met die banaan.
Zoals ik al zei wil de veilige modus ook niet meer starten, dus dit zal helaas niet gaan.
gulie schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 12:29:
Gezien deze nu met beide kaarten niet meer wil boeten in XP is denk ik het beste een clean install te doen. Maar waarvoor heb je Windows XP nodig, voor wat prog’s of echt voor het zwaarder werk. Want anders kan je misschien zelfs makkelijker een Windows XP VM aanmaken gezien je dan in de toekomst minder last zal hebben van hardware wijzigingen. Ga je er zwaarder dingen op doen dan is een Dual boot wel het beste.
Ik gebruik XP eigenlijk voornamelijk voor games, waarvan sommige oudere wat compatibiliteitsproblemen geven met windows 7. En ook omdat een groot deel van de games onder windows 7 niet goed met een Hamachi-lan overweg kan, wat ik juist veel gebruik samen met vrienden.

Maar mocht ik XP niet meer aan de praat krijgen dan ga ik gewoon proberen alles om te zetten naar Windows 7. Het frusterende is gewoon dat XP eigenlijk gewoon opstart (het geluid doet het, ik kan afsluiten met functietoetsen), alleen dat hij geen beeld geeft.

Overigens nog even voor de duidelijkheid: Op dit moment werkt Windows 7 vlekkeloos, het gaat mij alleen om de installatie van XP die kuren heeft.

[ Voor 63% gewijzigd door rasnaap op 19-08-2010 13:02 ]

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:38

Pos

Probeer dan toch een reinstall van xp? wel geluid, en volledige functionaliteit van xp, maar geen beeld duidt mijns inziens toch wellicht op een driver issue. Redt je stuff op de partitie via win7 en herinstalleer daarna xp opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasnaap
Pos schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 19:32:
Probeer dan toch een reinstall van xp? wel geluid, en volledige functionaliteit van xp, maar geen beeld duidt mijns inziens toch wellicht op een driver issue. Redt je stuff op de partitie via win7 en herinstalleer daarna xp opnieuw.
Dat was ook mijn eerste ingeving, alleen weet ik niet in hoeverre het mogelijk is een clean install van windows XP te doen zonder de functionaliteit van de windows 7 partitie aan te tasten, en daar vrees ik wel voor. Op dit moment neig ik er naar om windows XP op te geven, ondanks de problemen die dit kan gaan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
rasnaap schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 15:40:
alleen weet ik niet in hoeverre het mogelijk is een clean install van windows XP te doen zonder de functionaliteit van de windows 7 partitie aan te tasten, en daar vrees ik wel voor..
Goed opletten en achteraf de Windows 7 bootloader vanaf de recovery console weer herstellen.
[google=repair bootloader windows 7 xp]

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 21-08-2010 16:16 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1