Toon posts:

Problemen met de HD in de BIOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Hou je hart maar vast want ik vind het een super ingewikkeld probleem. Dit is er aan de hand:
Ik heb een Acer Aspire 5810T. Het probleem is dat van de ene op de andere dag de PC niet meer de HD kan booten. Als hij probeert te booten dan krijg ik: No bootable device -- insert boot disk and press any key.

Nu heb ik van alles geprobeerd. Als eerst heb ik de data die ik wil houden van de schijf af getrokken met Ubuntu. Nu dacht ik nou als die HD stuk is moet dit ook niet kunnen. Ook kan ik gewoon ubuntu instaleren via de Live USB maar dan weer als ik wil booten naar de IDE0 (De primaire HD) dan gaat dit echt niet werken. Ik krijg dan weer dezelfde foutmelding. Het rare is dus dat Ubuntu de HD wel ziet maar dat als ik in de BIOS kijk ik de HD niet zie. Daarom kan ik dus ook niet vanaf die HD booten. Ik heb geprobeerd de BIOS te updaten. Dit is ook wel gelukt alleen het zet geen zoden aan de dijk.

Ook is het booten van een CD niet mogelijk omdat dit type laptop een speciaal model is waarbij het openen van de DVD speler alleen kan als je drivers hebt geinstalleerd op het OS. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan fixen aangezien ik geen zin heb mijn laptop voor 3 tot 4 weken kwijt te zijn aan Acer.

Is er niet een mogelijkheid een andere BIOS te proberen of een BIOS prog die kijkt waarom de schijf niet gezien word binnen de std BIOS van de 5810t.

Al met al een lang verhaal maar als hier iemand mij mee kan helpen zou het helemaal geweldig zijn.

Groetjes,

Jan

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:39

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zou je de HDD misschien uit de laptop kunnen halen en dan aan een machine koppelen? Vervolgens kan je dan de tool van de HDD fabrikant gebruiken om je schijf te testen op fouten. Je zou ook evt kunnen kijken of je een biosflash kan uitvoeren :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie.

Alleen heb ik dit al gedaan. Zo heb ik hem in mijn andere Acer gestopt en toen heb ik Windows 7 erop gezet alleen toen lade hij weer niet in de 5810T. Maar ik zou inderdaad nog wel kunnen controleren op fouten. Heb je toevallig een aanrader met welke progje ik het beste dit kan doen?

In ieder geval bedankt voor de goede support. Aangezien ik dit bij acer niet krijg. Daar zeggen ze direct van stuur maar op.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kijk van welke fabrikant de hardeschijf is en download de diagnostic tooling van hun website. Veelal kun je een ISO downlaoden waarmee je een bootable CD kunt maken, dit is gelijk de beste manier om een hardeschijf te controleren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Okee ik heb ook geprobeerd een andere HD van mijn andere Acer erin te stoppen en ook dit werkt niet.

Als ikd e HD uit de 5810T haal en in elk ander willekeurige laptop stop boot hij gewoon. Alleen de 5810T boot hem niet vanuit de BIOS. Er moet dus iets fout zijn met de BIOS aangezien je hem wel op de 5810T in Ubuntu welk kan zien.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2010 12:42 ]