sata 600 en raid 0

Pagina: 1
Acties:

• Artuzzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09-2025
hi all,

ik heb een mobo asus p5q pro, hij ondersteund geen sata 600, is het zinnig om een controller hiervoor aan te schaffen aangezien ik nu een wd caviar black 1gb gekocht heb(sata600 64mb)? bv deze:

http://azerty.nl/producte...0-pci-express-2-0-x4.html

2de vraag: ik heb 2 wd velociraptor 150gb. aangezien ik nu 1tb aan schijf heb is het zinnig om die 2 wd als startup schijf te gebruiken in raid 0? :)

Hopelijk post ik nu op de goeie plek! Alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Artuzzo op 19-08-2010 11:31 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 19:37
1) Doe een sequentiële leestest van de hardeschijf met een willekeurige benchmark-tool. Waarschijnlijk zit je royaal onder de 300MB/s (de maximale theretische snelheid van de controller op je moederbord), dus dan heeft een SATA-600 aansluiting weinig zin.

2)Als je wil kan dat natuurlijk, maar het is afhankelijk waar je die RAID-0 set voor gaat gebruiken. Werk je veel met grote bestanden dan heeft het absoluut zin, maar met veel kleine bestanden (bijv. booten) is je snelheidswinst een stuk kleiner. Houd ook rekening met een verhoogd risico op dataverlies.

• Artuzzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09-2025
Dank je wel! Jammer genoeg heb ik die asus sata 600 controller al besteld en betaald. Hij komt morgen binnen.
Als de raid 0 geen zin heeft voor het opstarten dan doen ik het niet. Ik zal wel een van de 2 velociraptors gebruiken als opstart schijf. Het is zeker een stuk sneller. Bedankt iig voor je hulp.