Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Winterbanden - welke maat

Pagina: 1
Acties:

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 23:19
k heb een vraag over winterbanden. Op mijn nieuwe Fabia Combi Greenline wil ik graag aankomende winter winterbanden gaan monteren. Het zou mooi zijn als ik de winterbanden die ik al heb zou kunnen gebruiken. De winterbanden die ik heb zijn van de maat 175/65/r14 82T. Maar hier heb ik nog geen velgen voor.

Ik heb van de Skodadealer begrepen dat de Fabia maat 6Jx14 et 37 heeft.

Het lukt me maar niet om een velg te vinden van die maat waar mijn banden op passen. Op sommige sites waar je velgen kunt bestellen staat mijn auto nog niet of verkeerd in de database (vaak 5j of 6y). Dat zal misschien te maken hebben met het feit dat het een relatief nieuw model is?

zo had ik een velg gevonden op deze link

Die velg zou wel onder mijn auto passen, maar deze velg geeft als aanduiding voor de bandenmaat 185/60/r14 aan. Passen mijn banden op die velg?

Mijn vraag is in hoeverre alle maataanduidingen exact gevolgd moeten worden, en in hoeverre het mogelijk is mijn eigen winterbanden überhaupt te gebruiken onder mijn auto.

Maar het moet niet zo zijn dat het ten koste gaat van veiligheid. Ik wil deze winter met mijn gezin 1100 km naar Oostenrijk rijden, en als het veiliger is om gewoon nieuwe banden te kopen doe ik dat toch liever.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Neehoor, je mag zelf beslissen welke bandenmaat erom heen komt. 185 / 60 / R14 en 175 / 65 / R14 is bijna dezelfde hoogte, alleen iets breder. Dat mag niet zo een probleem opleveren. Wel moet je de ET waarde in de gaten houden.

Tegenwoordig worden zelfs de meest kleine bandjes om brede velgen getrokken zelfs;)

Heeft ook een computer!

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 23:19
de rolomtrek vergeleken met de standaard 185/60/r15 die er nu omzitten verschilt 3.3% is dat niet erg?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
pianoman schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 17:34:
de rolomtrek vergeleken met de standaard 185/60/r15 die er nu omzitten verschilt 3.3% is dat niet erg?
Nee, dat moet geen probleem zijn, het verschil in diameter is minder dan het verschil tussen nieuwe en halfsleetse banden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

De genoemde bandenmaten lijkt me geen probleem, zoals Frank al aangeeft is dat qua maat erg vergelijkbaar.
De ET waarde (een lager getal geeft aan dat de velg dieper in de auto komt, een hoger getal betekent dat de het midden van de velg wat naar buiten komt) moet je wel even in de gaten houden. Een breder-dan-normaal band op een velg met een lagere ET waarde kan aanlopen.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
c0ne schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 19:17:
De genoemde bandenmaten lijkt me geen probleem, zoals Frank al aangeeft is dat qua maat erg vergelijkbaar.
De ET waarde (een lager getal geeft aan dat de velg dieper in de auto komt, een hoger getal betekent dat de het midden van de velg wat naar buiten komt) moet je wel even in de gaten houden. Een breder-dan-normaal band op een velg met een lagere ET waarde kan aanlopen.
Precies andersom. De et geeft aan hoeveel mm het aanlegvlak naar buiten ligt ten opzichte van het hart. Dus een et50 ligt verder naar binnen dan een et45.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En, op een 6J velg is (6x2.54) 152mm breed kan je prima een 175 of 185 band kwijt. Dan steken je wangen iets uit, scheelt weer stoeprandschades :)

Enneh:
175x65% = 113.1
185x60% = 111

Je hebt dus iets afwijking in wanghoogte (en dus omtrek), maar veel scheelt het niet.

Je zou die banden dus op je bestaande velgen kunnen zetten, of je zoekt een setje 5.5 of 6J velgen. Als de steek maar klopt, maar dat zal wel een standaard VW steek zijn (5x100 ?)

Wise enough to play the fool

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:00
Ik heb 185/60/14 op 6J gehad bij mijn vorige auto, bij deze zitten ze op 5.5J wat ook nog goed past. 175/65/14 op 6J zal ook wel goed komen, die zitten origineel onder mijn auto op 5.5J, met 6J zal de binnenkant iets meer ruimte hebben. Met een halfje verschil zal je niet het opgetrokken banden effect hebben wat je vaak ziet bij petjes die wel brede velgen kopen maar geen geld hebben voor bijpassende banden.
Gewoon de door jou genoemde velgen gebruiken, moet helemaal goed komen.

Heb ook nog even naar de load en speed index gekeken, 82T moet voldoende zijn voor je auto. Al pak je dat hele ding vol, dan nog kom je niet aan de max belasting per band. Verder is die Skoda niet een snelheidsmonster, dus T is voldoende.
Pagina: 1