• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik was i.v.m. het aankopen en eventueel verbouwen van een huis op zoek naar een warmtebeeldcamera. Kan ze wel huren maar wil graag eentje voor me zelf hebben. Leek me wel leuk ook voor andere IT doeleinden (koeling e.d.).

Na wat gegoogle is de goedkoopste die ik gevonden heb iets van 2000 euro. Das dan wel iets te veel van het goede.

Wat er ook maar te vinden is zijn van die losse professionele apparaten. Van mij mag het ook een simpel USB cammetje zijn die op de PC aan sluit of gewoon een foto toestel waar het mee kan. Hoef niet bewegend te zijn.

Of zou men een webcam om kunnen bouwen? Heb al een pagina gevonden die er een nightvision van maakt. http://www.hoagieshouse.com/IR/

Ik beschik over diverse cam's (goedkope 9.95 dingen tot een Logitech Pro 4000 ofzo van 79,95) en diverse digitale fototoestellen (Nikon D40 / D50, Olympus Z2020 nog een waar ik het type nummer van ben vergeten). En heb 2 digitale videocamera's (JVC en een el cheapo met SD kaart rommel). Kan men hier iets uit maken of is het gewoon een heel andere techniek? Andere CCD chip?

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Zo'n nightvision mod maakt de camera gevoelig voor kortegolf-infrarood, dat ligt tegen het zichtbare kleurenspectrum aan. Zo'n thermische camera heeft een andere sensor die gevoelig is voor langegolf-infrarood. Sowieso heb je speciale lenzen nodig die LWIR doorlaten, normaal glas en plastic doen dat niet.
Ik verwacht niet dat er betaalbare warmtebeeldcamera's zijn. Zelfs een 2ehands model kost al duizenden euro's en dan heb je er eentje met een resolutie van 160 x 120 ofzo.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Caveman

whahoehaha

Mja, je kunt wel een webcam ombouwen, maar die zitten meestal in het infrarode gebied. Een warmtebeeld (FLIR) zit in het diepinfrarood, dat kan een webcam dus niet aan. Ik weet niet precies de golflengte wat een webcam max aankan (zonder IR filter) maar wikipedia staat heel wat info over infrarood. Trouwnes niet ieder webcam is daar geschikt voor, zwart/wit cammetjes en hele oude geven meestal het best resultaat als je het IR filter weghaalt. Maar dan heb je nog steeds geen termografische camera...

(shit, sneller leren tikken...:)

[ Voor 4% gewijzigd door Caveman op 19-08-2010 11:00 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kun je niet beter voor een paar tientjes een IR thermometer kopen? Gewoon richten, schieten en je weet hoe warm iets is. Op die manier kun je vrij snel je gevel, dak en verschillende ramen meten.

Toen wij iemand op bezoek hadden die over isolatie adviseerde werd dezelfde methode gehanteerd. Temperatuur binnenmuur, temperatuur buitenmuur: met elkaar vergelijken op verschillende plekken. Hetzelfde voor de kozijnen/ramen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ben even aan het googlen geweest en heb gevonden dat normale webcams tot 1000nm gaan en voor warmtebeelden heb je 10µm nodig. Dus ombouwen zal dan niet gaan.

Maar zijn er ergens goedkope te koop? Zal wel zeker niet.

Of is er een andere methode om de zien waar de warmte het huis verlaat? @hierboven.. juist ja, denk dat ik dat ga halen als er geen andere mogelijkheid is om iets met een foto te krijgen.

/edit trouwens vraag ik me af of er dan geen apparaat bestaat die dus via een infraroot thermometer (zoals die van hierboven) een beeld kan genereren. Dan heb je in feite het zelfde als een warmtebeeldcamera. Dus eigenlijk een IR-thermometer combineren met een simpele cam en dat dan zamenvoegen.

[ Voor 42% gewijzigd door Roman op 19-08-2010 11:27 ]

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
bij conrad al gekeken?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Volgens mij werkt zo'n thermometer alleen op 30cm afstand, niet van heel ver af. Je zou dan dus je hele huis moeten scannen op 30cm afstand met een constante snelheid, en dat later moeten samenvoegen tot één beeld? Ain't gonna happen :P

Ik zou het bij behoorlijk wat goed verdeelde metingen houden. Daarnaast heb je vaak ook wel een idee waar het misschien zou kunnen lekker, dus in die omgeving meet je extra veel.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

Sabbi

je denkt aan mij.

(jarig!)

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Heb idd al bij conrad gekeken. Heeft ze al vanaf 15 euro tot bijna 1500.

Maar zo'n thermoscanner zou dat te koop zijn ergens? Zie me dat niet zelf maken.

Heb even aangevraagd wat de afstand tussen thermometer en oppervlakte mag zijn. Staat gewoon nergens bij.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Gisteren de infraroot thermometer ontvangen, werkt best prima.

Is helaas natuurlijk heel anders als een warmtebeeldcamera maarja is wel een prijs verschil. 30 euro i.p.v. 2000+

Pagina: 1