Overclocken Gigabyte GA-EG43M-S2H lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• bro
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10-2025
Ik wil mijn cpu overclocken op een Gigabyte GA-EG43M-S2H moederbord. Het is een Intel Pentium Dual-Core E5300 2,6Ghz. 2x1GB ddr 800MHz geheugen in dual channel.

Als ik nu de CPU Host Frequency (MHZ) ook maar iets verander dan boot de computer niet meer op en valt weer terug in default settings. Zelfs een +1 MHz ophoging gaat al mis.

Wat ik geprobeerd heb:
- PCI express frequency staat fixed op 100MHz
- Verschillende MCH frequency Latch settings geprobeerd.
- Verschillende System memory multipier settings geprobeerd. Waaronder de 2.
- CPU voltage tot 1.35 verhoogd om zeker te weten dat de processor genoeg spanning krijgt.
- Lage Memory Frequancy’s gehanteerd om zeker te weten dat memory niet maxed out is, trouwens ook voor CPU gedaan.
- En natuurlijk de laatste BIOS erop gezet.

In sommige fora hebben ze het over een Memory Mode op setting 2 zetten. Die optie heb ik niet, ook heb ik geen C.I.A.2 optie menu.

Het maakt allemaal niet uit, als ik ook maar iets aan de CPU Host Frequance verander boot hij terug naar default settings.

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09-2025

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Sla je de instellingen wel op?

• bro
Jaja, Ik sla op, bij resetten een dikke pliiieep, dan reboot hij nog 2 keer automatisch en vervolgens kom ik terug in de bios met een rood scherm dat hij terug is naar default omdat er een boot probleem is.

Verwijderd

mijn Q6600 G0 op een Asus P5B wou ook niet overclocken.. ander moederbord gehaald.. en nu loopt hij op 3,6GHZ..

Ik had idd ook alles geprobeerd maar niets hielp.

Waarschijnlijk wil je moederbord gewoon niet overclocken i.c.m. deze cpu

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
heb je dingen als EIST en C1E uit gezet?

plaats eens een screenshot van het cell gedeelte van je bios..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:02
Hier heb ik een Q6600 met een Gigabyte GA-X48-DS4, en heb eerst ook altijd problemen gehad om hem over te clocken.

Waar mijn probleem zat was het volgende:

Een van de geheugeninstellingen ( Memory System Multiplier ) staat standaard op auto, maar daar kun je ook kiezen tussen 2.00B, 2.00C en 2.00D, enz. enz. Mijn PC wou niet doorstarten, totdat ik die geheugeninstellingen had afgestemd op mijn geheugen. In mijn geval kwam 2.00D goed uit ( voor 400 MHz ). Zette ik al mijn voltages goed, maar die geheugeninstelling niet, dan kom ik ook in de 3x reboot-sequence terecht, die de defaults terugzet. Met het afstemmen van de geheugeninstellingen was alles in orde, en draai ondertussen tests van 24 uur Prime95, Orthos e.d., allemaal stabiel op 3,6 Ghz.

Kortom: Gigabyte moederborden zijn geen overclockers, TOTDAT je alle energie-besparing opties uitzet en die System Memory Multiplier goed hebt, dan kun je alle kanten op, en zijn het geweldig stabiele bordjes :)

• bro
Ik heb het idee dat mijn moederboard niet in orde is, Ik kan namelijk ook geen 4 geheugenbanken plaatsen.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-01 16:03
Zet je mem timings op losse settings, handmatig ipv auto. mem op 667 ipv 800. Zet ook het voltage goed, kan best zijn dat voor 4 banken 1.9v nodig is ipv 1.8.

Als bios niet lukt kun je ook Easytune gebruiken. best een handig tooltje van Gigabyte, weet alleen niet of dat ook werkt voor jou mobo.

Hou ook in de gaten dat het mobo dat jij hebt niet voor overklokken is gemaakt. De p43 chipset is geen overklokker, en zijn vaak flink gekort op elco's, chokes en voedingslijnen. Laat niet weg dat die E5300 minstens op 3ghz moet kunnen lopen of default voltage.

[ Voor 5% gewijzigd door InfinityG35 op 14-10-2010 16:13 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Pagina: 1