Toon posts:

Onkyo receiver beschadigt sub?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude opstelling was zo:

2x Alesis Monitor One MKII passieve monitor
1x Mivoc SW-1100 actieve subwoofer
1x Alesis RA-150 versterker

Van laptop met een mini jack to cinch naar de versterker en via daar met 'speakerdraad' (ken de juiste benaming niet) naar de monitors maar ook naar de subwoofer, zoals op deze foto te zien: http://media.conrad.com/x...0/352084_SZ_01_FB.EPS.jpg

Dit was omdat de versterker geen sub pre-out had. Alles werkte goed, was van alles zeer tevreden. De sub is vrij goedkoop maar voldeed toch aan mijn eisen.

Nu ik een laptop met HDMI bezit alsook een PS3 was het tijd voor een nieuwe receiver. Ik heb gekozen voor de Onkyo TX-SR607. Gisteren de handleiding gelezen en alles aangesloten, monitors terug via de gewone 'speakerdraad' en de subwoofer deze keer via de sub pre-out naar de line-in van de sub. Alles klonk nog steeds goed en het switchen van HDMI inputs ging vlekkeloos!

Daarna heb ik die Onkyo audyssey uitgevoerd zoals in de handleiding stond. Na die testen etc klonk de bass vrij stil en kwam er door de monitors enkel maar hoog. Aangezien het geluid vrij dicht bij mij staat (op de bureau) was het aangewezen om door de monitors full band te laten komen en mijn sub wel wat luider te zetten. Heb dan de Onkyo ge-reset, maar sindsdien hoor ik een kraak uit de sub komen als hij iets luider moet spelen.. Vroeger had hij daar helemaal geen last van op zo'n volumes, nu komt er irritant gekraak bij..

In de speaker settings staan de monitors op full band en de LFE op 80hz, heb ook al verander naar 90 of 100hz, maar op 80hz klinken ze het beste. Volume op sub zelf staat slechts in de helft en op de receiver op +0db. Heeft die audyssey test mijn sub nu beschadigt? Of zie ik iets over het hoofd?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Kun je de sub niet in je oude opstelling testen? Als hij daar goed werkt dan is ie goed en is je Onkyo in de war.

Verwijderd

Kun je je speaker niet op narrow band of small zetten? Bij Denon is dit nodig om fatsoenlijk geluid uit je sub te krijgen

Verwijderd

Topicstarter
Was ik vergeten te vermelden, had zo'n setting gevonden waar je kon kiezen tussen wide & narrow en heb deze op narrow gezet. Ook kun je de speaker distance instellen, standaard staat deze op 3,6m maar heb deze op 0,9m gezet (dus hij moet van zijn eigen al beetje doorhebben dat het narrow is).

Wel had ik ergens gelezen dat het niet altijd best is om de beide sub pre-outs aan te sluiten op de subwoofer. Sommige versterkers hebben 1 pre-out, de mijne heeft er 2. Als ik er maar één aansluit, klinkt hij nog een pak stiller, moet ik de volume knop op de sub helemaal opendraaien en op de versterker nog eens +4db zetten subwoofer, dus dat lijkt mij ook niet een oplossing. Ik zal vanavond eens mijn 'oude' versterker terug installeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2010 10:42 ]

Verwijderd

If you can't resolve the issue yourself, try resetting
the AV receiver before contacting your Onkyo
dealer.
To reset the AV receiver to its factory defaults,
turn it on and, while holding down the [VCR/DVR]
button, press the [ON/STANDBY] button. “Clear”
will appear on the display and the AV receiver will
enter Standby mode.
Note that resetting the AV receiver will delete your
radio presets and custom settings.
Dan lekker van dat Audyssey afblijven en handmatig instellen welke luidsprekers je wel en niet hebt, dat je je monitors op small/large zet met LFE op 80/70/60 Hz en dat je stereobronnen van je iTunes/Winamp wil mixen over niet alleen je monitors, maar ook over de sub.
In de listening modes;
Stereo
Sound is output by the front left and right speakers and
subwoofer.
Kan (bijna) niet mis gaan.