• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik loop al een tijd met de gedachte rond om Nederland te verlaten, waarbij Luxemburg mijn grote voorkeur heeft. Maar hoe pak ik dat aan?
De volgorde is wat mij betreft: taal leren, werk zoeken, werken, vestigen.

Het meest geschikt lijkt mij om er eerst een half jaar te werken. Dat kan absoluut niet via mijn huidige werkgever. Risico is dat als het niet bevalt na dat half jaar of de werkgever verlengt het contract niet, dat ik geen recht op ww heb (baanwissel vanuit stabiele situatie).

Meest ideaal is een werkgever vinden waar ik de kans krijg om voor een half jaar daar te werken, en evt. kan terugkeren om wat voor redenen dan ook. Maar zoals ik al schreef bij huidige werkgever absoluut niet mogelijk.

Daarom tips gevraagd over hoe aan te pakken.

Huidige baan: webdeveloper, HBO.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:29

Qwerty-273

Meukposter

Het makkelijkste lijkt mij om een plek te vinden bij een internationaal bedrijf in Luxemburg. Hier kan je je zelf redden met Duits, Frans of Engels en dan op het gemak Luxemburgs leren (al zijn Duits en Frans ook officeel gevoerde talen daar), tuurlijk heeft het wel een voordeel om de taal van te voren te kennen, maar dat kan wel weer uitstel geven voordat je daadwerkelijk de stap gaat zetten.

Het verspelen van recht op ww lijkt me niet echt een issue. Banen voor webdevelopers zijn nou niet echt schaars te noemen in NL als je een goed trackrecord hebt op je CV. Is dan natuurlijk wel de vraag, ben je single en kan je makkelijk verhuizen, of zitten er nog meer mensen in je huishouden die mee moeten? Die zullen dan natuurlijk ook aan moeten passen en eventueel werkvinden in Luxemburg. En als je single bent kan je best de gok nemen en als alles mis loopt, dan gewoon een maand op een gespaart deel leven en weer een baan in NL aanpakken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

incoming!

wonend en werkend in Luxemburg sinds 2006 :)
Ten eerste: werk vinden in Luxemburg is geen enkel probleem normaal gesproken, althans, niet in de bank business...web development weet ik eerlijk gezegd niet, maar kan me niet voorstellen dat dat heel veel moeilijker gaat zijn.
In Luxemburg werkt men over het algemeen wat anders dan in NL. Het is eigenlijk standaard dat je in eerste instantie wordt aangenomen via een uitzendbureau en als dat goed uitpakt heb je binnen een jaar een CDD (Contract Duree Determinee) of CDI (Contrat Duree Indeterminee).
Dat geldt voor eigenlijk alle banen (tenzij je al een CDI hebt in .lu en direct op een andere baan solliciteert, maar ok). Mocht je direct worden aangenomen bij het bedrijf zelf dan is er eigenlijk altijd een proeftijd van 6 maanden (veel langer dus dan in NL!).

Ik ken je prive situatie natuurlijk verder niet, maar stel je bent single en je wilt een baan, zou ik zeggen kom een week/2 weken naar .lu, ga langs uitzendburea's en dikke kans dat je binnen no-time binnen bent. Gaat erg snel over het algemeen.

Qua taal: officiele talen hier zijn Duits, Frans en Letzebuergisch. Over die laatste zou ik me vooral geen zorgen maken, want er is toch niemand die het spreekt, behalve de echte locals, maar die werken niet, die verhuren toch alleen maar huizen ;).
Serieus: Afhankelijk van waar je gaat werken (gebied, en ook soort werk) kan het handig zijn om Frans te spreken naast Engels, voor de rest maakt het eigenlijk geen klap uit.

Last but not least: salarissen hier zijn veel hoger dan in NL, de belasting is lager, dus netto word je blij aan het einde van de maand, maar vergis je niet, zeker in Luxemburg-stad, maar ook daarbuiten, zijn huurprijzen sky-high en ook kosten van levensonderhoud zijn echt hoger dan in NL.

Further questions, let me know 8)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:01

-d-

kamstra schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 11:06:
Last but not least: salarissen hier zijn veel hoger dan in NL, de belasting is lager, dus netto word je blij aan het einde van de maand, maar vergis je niet, zeker in Luxemburg-stad, maar ook daarbuiten, zijn huurprijzen sky-high en ook kosten van levensonderhoud zijn echt hoger dan in NL.
Ook een inwoner van Luxemburg hier :Y)
Overigens ben ik in Luxemburg gaan wonen omdat ik hier (bij toeval) een baan heb gevonden, ik had dus niet een voorkeur voor Luxemburg.

Kamstra heeft hier een heel goed punt - reken jezelf niet te rijk met salaris, alles (behalve sigaretten en benzine) is hier duurder in Luxemburg - met name woningen.
Ik betaal >1400 euro per maand (excl electriciteit) voor 1-bedroom 65m2 }:|

Qua taal - Frans is de meest gesproken taal, ik spreek dat niet, maar met Duits en Engels kom je erg ver. Overigens spreekt 20% hier ook nog eens portugees, dus op de pakweg 450.000 mensen zijn er eigenlijk 4 talen + Engels wat gesproken wordt.

Overigens - wil niet te negatief zijn over Luxemburg, maar verwacht geen levendige (wereld)stad. Voor families/gezinnen is alles hier erg goed, maar ben je een 20'er die elke avond wilt gaan stappen... dan heb je een probleem hier ;)

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

ghe, indeed.
Ik zit op 1800 in de maand, wel A-locatie (Bel-Air, 3 sl.kamers, 2 badkamers, 100m2) maar dan nog...

Ben hier overigens ook per toeval terecht gekomen, maar an sich bevalt t me wel. Wat -d- zegt is overigens geheel waar: verwacht geen wereldstad, maar eerder een volledig uitgestorven plattelandsstadje in het weekend en een volledig verstopte metropool door de week in de spits :P

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
-d- schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 11:17:
[...]
Overigens spreekt 20% hier ook nog eens portugees
offtopic:
Hè? Hoe komt dat? Wat apart :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

anandus schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 11:51:
[...]
offtopic:
Hè? Hoe komt dat? Wat apart :)
Wat Turken en Marokkanen in NL zijn, zijn hier de Portugezen :)
Veel plezier in Larochette (dat is like 80% Portugees :P )

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 18:34

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

kamstra schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 11:54:
[...]

Wat Turken en Marokkanen in NL zijn, zijn hier de Portugezen :)
Veel plezier in Larochette (dat is like 80% Portugees :P )
Idd , de Portugeesch ... meestal schoonmakers of koks, hoog criminaliteitsgehalte en een 'probleemgroep' vergelijkbaar met marrokanen in nederland.
nakomelingen van de gastarbeiders die vroeger in de Staalindustrie werkten (Luxemburg had vroeger een erg grote staalindustrie) ... Ook veel Italianen behoorden daar vroeger toe, maar het grootste deel daarvan is of relatief probleemloos geintegreerd, of teruggekeerd. Wel heeft Luxemburg een groot aantal Italiaanse restaurantjes/pizzaria's

Over werken in L'burg
Mijn ervaring is dat Frans eigenlijk een behoorlijke must is...
Engels is zeker handig en duits ook (Lëtzebuergisch is compleet irrelevant, de meerderheid van de Grenzgänger spreekt het bv niet)..

In de meerderheid van de grote bedrijven, banken en grafische industrie is Frans de voertaal, of iig zul je merken dat veel franse collega's het enkel spreken en bv zelfs engels nauwelijks machtig zijn..
Frans is ook de 'juridische' taal, alle wetten zijn in het frans en recht wordt in het Frans gesproken.
Bij de meeste overheidsinstellingen is het wél een officiele plicht om zowel Frans, Duits als Luxemburgs te moeten kunnen spreken, maar mijn ervaring is dat het vrij vaak voorkomt dat daar iemand franstalig spreekt deze geen enkele andere taal kent, zelfs in het luxemburgs nauwelijks aanspreekbaar is.

Ikzelf werk al langer niet meer in Luxemburg (wel lange tijd gewerkt, eerst bij een grote bank en later bij een reclamebureau... nog altijd woon ik vlakbij, net over de duitse grens), eerlijk gezegd was ook de 'arbeidsmentaliteit' een van de redenen waarom ik er geen zin had verder nog te werken, al verdien je er inderdaad verschrikkelijk veel geld én kan het ook soms best 'leuk' zijn binnen een franse omgeving te werken (bv in de middagspauze met de afdeling twee uur lang wijn gaan zitten drinken in een pizzaria of een oud kroegje in de Gronn (oude stadscentrum, benedenstad) sowieso, eten en drinken is uitstekend in Luxemburg).. er zijn ook bepaalde nadelen, die misschien voor mij ook gevoelsmatig waren, ik heb me iig nooit echt 'thuis' gevoelt in Luxemburg, het was echt een plek waar je werkte voor het geld en weinig anders.

Ik ben ook in Luxemburg begonnen via een drie-maanden contract via een Uitzendbureau, daarna kreeg ik direkt een jaarcontarct (CDD) wat na één jaar ook direkt omgezet werd in een vast contract (CDI)...
Mijn ervaring was dat ze absoluut niet moeilijk deden over het aannemen van personeel, dat ging verschrikkelijk makkelijk (alhoewel dat wel in 2000/2001 was)

[ Voor 18% gewijzigd door RM-rf op 19-08-2010 12:29 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ben het wel enigszins met RM-rf eens, de mentaliteit hier is die van een keiharde zakenwereld over het algemeen, en die uitstraling heeft het dan ook wel behoorlijk.
Desalniettemin vind ik een van de grote voordelen dat Luxemburg heel erg internationaal is (40-45% van de inwoners komt van elders), waardoor je wel een leuke mix van mensen kan krijgen.
e.e.a. hangt ook heel erg af van waar je terecht komt denk ik.
Qua Frans, tsja, er zijn idd veel native Franstaligen en onderling wordt er ook wel aardig veel Frans gesproken, maar zeker in de grote banken is business language Engels, en alle officiele communicatie gaat ook in het Engels. Maar ben het wel met RM-rf eens dat het verdomde handig is als je Frans in ieder geval begrijpt (spreken is dan nog weer stap 2).

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
kamstra schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 11:06:
Qua taal: officiele talen hier zijn Duits, Frans en Letzebuergisch. Over die laatste zou ik me vooral geen zorgen maken, want er is toch niemand die het spreekt, behalve de echte locals, maar die werken niet, die verhuren toch alleen maar huizen ;).
:*)

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Also, dir schwetzsche Letzebuergisch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
-d- schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 11:17:
[...]
Ik betaal >1400 euro per maand (excl electriciteit) voor 1-bedroom 65m2 }:|
Gestoord als dit echt zo is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-06 16:07
Gestoord, of een kwestie van vraag en aanbod ;)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Waarom eigenlijk Luxemburg is de eerste vraag die bij me opkomt.
@Kamstra, is het echt zo dat er heel erg veel banen zijn bij banken daar? Ik was zelf aan het denken om een baan te gaan zoeken in Zurich, maar Luxemburg is korter bij huis en wellicht een leuke opstap voordat ik een baan zoek in Zwitserland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumba007
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 11:35
Overal waar de belasting laag ( of serieus lager ) is, vind je meer banken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bumba007 schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 11:07:
Overal waar de belasting laag ( of serieus lager ) is, vind je meer banken
Dat klopt, maar ik vroeg me af of er tegenwoordig weer makkelijk is om er een baan te vinden. Kan me voorstellen dat de situatie 1.5 jaar geleden anders was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Check dan ook even het modaal inkomen in Luxemburg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:01

-d-

Ja hoor. En is gewoon kaal apartment (wel incl nieuwe Siemens keuken), maar niet gemeubileerd o.i.d.
Is overigens wel in een 'populaire' buurt (Kirchberg). Kan iets goedkoper zijn om in de dorpen buiten Luxemburg stad te gaan wonen, maar scheelt niet zo heel veel.
neographikal schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 10:05:
[...]

Check dan ook even het modaal inkomen in Luxemburg ;)
Ja da's wel iets meer dan in Nederland <+:)
stin schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 21:12:
Waarom eigenlijk Luxemburg is de eerste vraag die bij me opkomt.
@Kamstra, is het echt zo dat er heel erg veel banen zijn bij banken daar? Ik was zelf aan het denken om een baan te gaan zoeken in Zurich, maar Luxemburg is korter bij huis en wellicht een leuke opstap voordat ik een baan zoek in Zwitserland.
Niet alleen banken - Europese hoofdkantoren eBay, PayPal, Skype, Amazon, etc zitten hier ook allemaal om de hoek ;)
(Verwacht hier alleen geen mega-kantoren voor - Amazon zit bv. zo'n beetje in een groot woonhuis ;))

[ Voor 31% gewijzigd door -d- op 23-08-2010 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 963321

goedendag,

ik zou ook graag willen werken in Luxemburg.
ik werk als begeleider in Nederland met mensen met of zonder beperkingen.
zijn er in Luxemburg vacatures te vinden in de begeleiding?
weet iemand hier iets meer over of werkt iemand als begeleider in Luxemburg.

dennis hulsink
Pagina: 1