• Cooperator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 19:37
Beste Tweakers,

Gisterenmiddag wilde ik mijn pc opstarten en toen viel deze automatisch uit na een paar seconden, sprong automatisch weer aan en daarna vrijwel gelijk weer uit. Sindsdien krijg ik de pc niet meer aan. Led op de moederbord brandt wel, maar de voeding maakt een rare hoge piep/zoemtoon.

Na een tijd kijken of ik het probleem kon localiseren ben ik tot het volgende gekomen: enkel de voeding aangesloten op wat randapparatuur en met een paperclip de voeding doorverbinden zodat deze aanslaat zonder pc leverde een stil draaiende voeding op, met alle randapparatuur werkend (hd's, ventilator, dvd-brander). Zodra de voeding is aangesloten op het moederbord, zonder overige randapparatuur (ook geen videokaart of ram geheugen), slaat de pc alsnog niet aan en maakt de voeding dat rare gezoem weer.

Nu is echter mijn vraag: hoe weet ik of het moederbord (Asus P5WDH Deluxe) kapot is, de processor (Intel Core2 Duo E6300 welke al jaren overgeklokt is op zo'n 3ghz) of misschien beide, zonder een ander compatibel moederbord of processor ter beschikking te hebben?

Als het namelijk enkel het moederbord is dat stuk is, dan kan ik gewoon een nieuwe kopen. Als het de processor is, kan ik ook gewoon een vervanger kopen. Echter, als beide kapot zijn, heb ik veel meer mogelijke opties (soortgelijk intel systeem samenstellen, of wellicht ddr3 geheugen aanschaffen in combinatie met een gemiddeld socket 1156 moederbord en een core i3, of een Athlon II X4 635 met een goedkope AM2+ moederbord en mijn oude ddr2 geheugen. Alternatief 1 en 3 zijn ruim tweemaal zo goedkoop als alternatief 2 (core i3 systeem) en vooral wat betreft de amd optie waarschijnlijk ook ongeveer even snel of zelfs sneller zijn dan de i3. Enige voordeel van de i3 optie is de toekomst (kan makkelijk een i7 plaatsen later, en heb crossfire mogelijkheid.

En wat budget betreft, die heb ik eigenlijk niet, maar ik zal wel moeten, aangezien ik niet zonder pc kan.

Wie kan mij helpen?

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08-2025
als je een nieuwe computer wilt kopen kun je terecht in het BBG topic.

Niemand heeft hier een glazenbol dus zeker weet je het dan nooit. Ga naar je lokale computer boer en laat daar even een andere voeding, mobe etc. testen

Verwijderd

Probeer eerst eens een andere voeding. Ik heb het hier zelf gehad, dat ook ik mijn pc met geen mogelijkheid opgestart kreeg, terwijl ik de voeding wel draaiend kreeg door middel van de papercliptruuk. Heb dus de voeding vervangen en de pc draaide weer als een zonnetje.

• Cooperator
Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 08:01:
Probeer eerst eens een andere voeding. Ik heb het hier zelf gehad, dat ook ik mijn pc met geen mogelijkheid opgestart kreeg, terwijl ik de voeding wel draaiend kreeg door middel van de papercliptruuk. Heb dus de voeding vervangen en de pc draaide weer als een zonnetje.
Bedankt voor de tip! Had niet gedacht dat het toch nog aan de voeding kon liggen. Na een test met een andere niet helemaal compatibel voeding, waar de pc al wat mee deed, heb ik dus een nieuwe goede voeding aangeschaft (Cooler Master Real Power M620).

Na alles weer terug inbouwen (had alles namelijk losgekoppeld en eruitgehaald om aardig wat stof op te zuigen), heb ik echter de volgende problemen:

Ik had 2x 2gb en 2x 512mb DDR2 in dual channel staan (5gb totaal). Nu in dezelfde configuratie geeft de pc maar 3200mb aan? In de bios zag ik het volgende:

System Memory
Total: 5120mb
Appropriated: 896mb
Available: 3200mb

Waarom heb ik geen 5120mb beschikbaar?

Na het verwijderen van de 2x 512mb dimms gaf de pc alsnog 3200 aan.
Na het verwijderen van 1x 2gb, gaf de pc 2gb aan. Deze daarna in de andere gleuf gedaan en alsnog 2gb.
Daarna 1x2gb eruit gehaald en de andere 1x 2gb op beide gleuven geprobeerd en allebei gaf de pc 2gb aan.
Met enkel 2x 512mb gaf de pc maar 512 mb aan. Ik snap er niets van :?

Het andere probleem:
Bij het opstarten geeft de pc een cpu fan error. Na controleren bleek de fan ook helemaal niet te draaien! Echter, na zelf een slinger te geven, gaat hij wel rustig draaien. Door in de bios de cpu fan op 'ignored' te zetten kan ik in ieder geval weer in Windows geraken. Maar goed, de cpu fan lijkt niet meer goed te functioneren. Gewoon stuk of?

De ventilator en heatsink betreft de Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Ik denk niet dat ik enkel de fan ergens kan kopen? Mocht ik een nieuwe heatsink en fan moeten kopen, is een nieuwe daarvan dan aan te raden of kan ik een beter koelende vinden welke ook niet veel meer lawaai maakt? Ik heb mijn Core2Duo namelijk normaal wel altijd een klein beetje overgeklokt staan (van 2,13Ghz naar 3Ghz).

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
staat memory remapping aan in de bios?

staat je cpu fan in de bios op een pwm instelling oid? laat hem eens voluit aamgestuurd worden.. geen q-fan enzo...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Cooperator
nedernakker schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 00:01:

staat je cpu fan in de bios op een pwm instelling oid? laat hem eens voluit aamgestuurd worden.. geen q-fan enzo...
Memory remapping? Nooit van gehoord.. Volgens mij heb ik zoiets niet in de bios. Ik heb alleen de volgende settings: Configure DRAM Timing by SPD [Enabled], DRAM ECC Mode [Disabled], Hyper Path 3 [Auto],

In de bios staat CPU Q-Fan Mode op 'PWM'. De andere optie is 'DC'. PWM is toch voor 4pins en DC voor 3pins?

In Windows 7 System zie ik trouwens staan:
Installed memory (RAM): 5,00GB (3,12 GB usable)

Verwijderd

Misschien een stomme vraag, maar je draait toch wel Win 7 64bit? Want alleen een 64bit OS kan die hoeveelheid geheugen adresseren. De waarde die ik hier zie, laat me gelijk aan een 32bit OS denken.
Als je een 64bit OS draait, is het misschien het overwegen waard om een clean install te doen, baat het niet, dan schaadt het zeker niet.

• Cooperator
Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 02:22:
Misschien een stomme vraag, maar je draait toch wel Win 7 64bit? Want alleen een 64bit OS kan die hoeveelheid geheugen adresseren. De waarde die ik hier zie, laat me gelijk aan een 32bit OS denken.
Als je een 64bit OS draait, is het misschien het overwegen waard om een clean install te doen, baat het niet, dan schaadt het zeker niet.
Ja, ik draai Windows 7 Ultimate 64 bit. Ik weet alleen niet wat het nut is van een clean install? Nog niet zolang geleden een clean install gedaan. Geheugen werd voordat de voeding stuk ging ook nog gewoon gedetecteerd bij het opstarten als 5gb. Nu, na een reset van de bios en het terugplaatsen van het geheugen en alle andere hardware met de nieuwe voeding echter niet meer. Lijkt me dan ook niet softwarematig (windows).

[ Voor 28% gewijzigd door Cooperator op 20-08-2010 04:49 ]

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02 22:38
Cooperator schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 02:06:
[...]

In Windows 7 System zie ik trouwens staan:
Installed memory (RAM): 5,00GB (3,12 GB usable)
Als ik het bovenstaande zie, dan denk ik net als KeDeShCh aan een Windows 32bit. Als je de mogelijkheid hebt om Windows opnieuw te installeren (bijvoorbeeld op een andere disk zodat je de data op de huidige nog hebt) dan zou ik dat zeker doen.

• Cooperator
freggel schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:56:
[...]

Als ik het bovenstaande zie, dan denk ik net als KeDeShCh aan een Windows 32bit. Als je de mogelijkheid hebt om Windows opnieuw te installeren (bijvoorbeeld op een andere disk zodat je de data op de huidige nog hebt) dan zou ik dat zeker doen.
Het ligt niet aan Windows. Ik heb gewoon 64bit en een reinstall heeft niets veranderd. Bij boot up geeft de pc ook al 3200mb aan. Lijkt toch echt iets met de bios, maar waarschijnlijk met de geheugensloten of de dimms aan de hand te zijn...

• Cooperator
nedernakker schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 00:01:

Nedernakker, toch nog bedankt voor je antwoord. Blijkt dat ik toch wel een memory remapping setting heb in de bios (kon het niet vinden in het boekje). Heb deze op enabled gezet en heb nu weer de volledige 5gb beschikbaar! _/-\o_

Wat de cpu fan betreft. Ik had nog een stock Core2Duo koeler liggen en heb de fan daarvan even op mijn huidige heatsink geplaatst en aangesloten op het moederbord en krijg nu geen cpu fan error meer. Misschien dat ik dan toch geen nieuwe arctic freezer 7 pro hoef te kopen als de stock fan netjes zijn werk doet.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
PWM betekend dat hij afhankelijk van de temp zijn snelheid opvoert, je kan hem ook gewoon op dc zetten, dan draait hij voluit,

klinkt gewoon alsof de opstartstroom je koeler niet genoeg kracht geeft om zichzelf op gang te helpen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1