Betalen voor backup bij garantie terecht ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Van de week liep ik tegen iets aan waarvan ik graag wil weten wat jullie er van vinden.

Als iemand een laptop of PC bij een winkel koopt en die gaat binnen de garantietermijn kapot, is het dan terecht dat de klant voor een backup moet betalen als dit nodig is ? Neem bijvoorbeeld een PC waarvan het moederbord kapot gaat en een herinstallatie Windows nodig is. Of een laptop die naar de fabrikant moet omdat er iets aan kapot is en de fabrikant niets doet qua backuppen.

Aan de ene kant heb ik zoiets van: iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar data, niet de winkel waar je een product koopt. Aan de andere kant is een backup maken niet nodig als het product niet kapot zou zijn gegaan. Het bedrijf dat de garantie verzorgt kost het natuurlijk wel een hoop tijd en dus ook geld om een backup te moeten maken als mensen dat zelf niet doen. Ik denk dat iedereen hier op tweakers ook wel weet dat de meeste mensen niets doen qua backuppen van belangrijke bestanden.

Ik heb hierbij zelf een beetje een dubbelgevoel, aan de ene kant vind ik er geld voor vragen terecht maar aan de andere kant ook weer niet. Ik ben dus erg benieuwd wat jullie hier van vinden, vandaar ook maar gelijk een poll erbij zodat het duidelijk word. Het bedrag wat backuppen zou kosten vind ik niet echt relevant, dus of dit nou 5 of 50 euro is, het gaat hier om iets moeten betalen.

Poll: Betalen voor backup bij garantie terecht ?
Ja
Nee
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=361502&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Edit: Ik ben trouwens niet de persoon die voor een backup moet gaan betalen. Ik regel mijn backups prima.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 18-08-2010 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:28

Grvy

Bot

In mijn ogen: Data komt op de pc/laptop/etc nadat deze gekocht is en valt dus simpel buiten garantie.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ligt er aan... Bij mijn MSI Wind laptop zit er een stickertje op een schroefje zodat ik hem niet open kan maken zonder de garantie te laten vervallen. Als het mainboard het begeeft, kan ik dus nooit m'n harddisk benaderen voor een backup. In dat geval zou ik het onredelijk vinden als ik daar voor moet betalen.

Verder is het redelijk eigen verantwoordelijkheid, tenslotte kan je harddisk ook dusdanig kapot gaan dat een backup niet meer achteraf te maken valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Lijkt me wel, die backup heeft de klant zelf moeten maken (toen de laptop het nog deed). Daar is de winkel niet verantwoordelijk voor.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RemcoDelft schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 22:56:
Ligt er aan... Bij mijn MSI Wind laptop zit er een stickertje op een schroefje zodat ik hem niet open kan maken zonder de garantie te laten vervallen. Als het mainboard het begeeft, kan ik dus nooit m'n harddisk benaderen voor een backup. In dat geval zou ik het onredelijk vinden als ik daar voor moet betalen.

Verder is het redelijk eigen verantwoordelijkheid, tenslotte kan je harddisk ook dusdanig kapot gaan dat een backup niet meer achteraf te maken valt.
Eh, een backup maak je voordat iets defect raakt. Dus ook hier heb je wat mij betreft geen poot om op te staan als het om gratis gaat. :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Laatst online: 12-09 23:43
Je kan toch backup(s) maken voordat het defect optreed.

Ben van mening dat je garantie van toepassing is op het product zoals je deze aanschaft, factory settings as you will. Daar voldoet een reparatie dan ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigen verantwoordelijkheid, mits de back-up prijzen een beetje redelijk zijn. Het moet niet gebruikt worden om de kosten voor de RMA te compenseren.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2010 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het bedrag vind ik trouwens wel relevant, het zou een goede service zijn het tegen kostprijs te doen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcelvdsteen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 17:40
Beetje gevaarlijik denken zo dat je geen backup nodig hebt bij garantie. Zorg altijd dat je backups hebt van je data. Als hij gestolen zou worden ben je de data ook kwijt. Er zijn tegenwoordig zulke simple en toch degelijke pakketen op de markt en een externe HD is de prijs ook niet meer.

Daar in tegen het is wel een plus punt als een bedrijf een image maakt van een hardeschijf voor dat hij hem opstuurd. Echter als ze veel klanten hebben dan hebben ze ook veel ruimte en tijd nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-08 18:30
Is gewoon de eigen verantwoordelijkheid van de consument. Als je bij de pcboer op de hoek je pc haalt dan wil het nog wel eens gebeuren dat hij bij wijze van service je harde schijf leegtrekt voordat hij windows opnieuw installeert. Bij de grote OEMs gaat dat nooit gebeuren, simpelweg vanwege de kosten.

Voor zover ik weet staat het bij iig HP (Zal ook wel bij andere OEMs zijn) in de voorwaarde dat als je een pc ter reparatie aanbied dat ze er een image overheen kunnen zetten ZONDER behoud van data. Als je dan zelf geen back-ups hebt gemaakt dan is dat jammerdebammer voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:01:
Het bedrag vind ik trouwens wel relevant, het zou een goede service zijn het tegen kostprijs te doen.
Ja ok, maar wat is de kostprijs ? Als iemand bij een winkel 150GB aan data verdeelt over 100.000 bestanden moet backuppen waarbij Windows 20x zeurt ligt die kostprijs best hoog. De persoon die het doet moet betaald worden en nog een klein deel hardware. Natuurlijk ook nog de HDD er uit halen en terug zetten.

Natuurlijk zal 100 euro niet redelijk zijn, maar laten we zeggen 30 euro, is dat redelijk ?

Edit: Ik ben trouwens niet de persoon die voor een backup moet gaan betalen. Ik regel mijn backups prima.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 18-08-2010 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:51

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Yippie schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:00:
Je kan toch backup(s) maken voordat het defect optreed.
Eens! Backups maak je voor het geval er defecten optreden op het originele medium (noem het een medium, een WD MyBook is ook zo'n voorbeeld). Als je back-ups moet maken, na dat er iets fout is gegaan, doe je in mijn ogen iets verkeerd.

Toevallig tijd geleden nog mensen gehad: Hoop foto's en andere data. Zij vroegen of ik voor hun de data van hun Acer pc (voor die opgestuurd werd, MOBO probleem) kon back-uppen. Geen probleem, maar ik ga niet mijn PC's meer open schroeven, om andermans schijven aan te koppelen. Toen maar een SATA dock aangeschaft, uiteraard wel verrekend... Als data belangrijk is, dient dit gebackupd te worden, anders -> betalen of je verlies nemen.

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ssssssst netwerkshares, usb drives ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 23:36

MSI geeft gewoon toestemming om het open te maken, dit stickertje is er vooral om te voorkomen dat jan en alleman het open maakt. Maar als je via msi er naar vraagt mag je het probleemloos en zonder verval van garantie open maken.

Verder ben ik een voorstander van betalen voor een backup. Dit hoort niet bij de garantie, data is iets van jezelf en niet van hun.

“An elephant is a mouse with an operating system”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het is heel simpel. Je hebt garantie op hardware en niet op software. Data is software en klaar. Waarom zou daar garantie op zitten? Je bent zelf verantwoordelijk voor je backups. Een fabrikant moet blindelings nieuwe Windows kunnen installeren en niet eerst al je data veilig stellen en dan eventueel kijken wat weg kan als de schijf te klein is. Duurt veel te lang. Netals overzetten van gegevens. Ik geef mijn klanten ook garantie maar ook een beetje service qua data. Maar het hoeft echt niet en ik ben er niet verplicht tot toe.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 11:24

Zorg gewoon dat je altijd een Back Up hebt ? :o

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je nog een copy moet maken van je data op het moment dat de hardware defect is, ben je gewoon veel te laat. Overigens ik noem het een copy, want een backup is het zeker niet. Een backup maak je op gezette tijden op een regelmatige basis, waarbij de orginele data op de orginele locatie blijft staan.

Op het moment dat jij de Pc/Laptop inleverd, dan moet je er gewoon vanuit gaan dat de data op de hardeschijf niet meer beschikbaar is. Op dat moment zal een backup ook automatisch het orgineel worden, wat mogelijk risico's met zich meebrengt.

Wat betreft, Ja je zult waarschijnlijk moeten betalen om data van een defect systeem te halen. Iemand maakte een opmerking dat 30 euro wel voldoende zou moeten zijn. Dat valt nog maar te bezien, het ligt er maar aan wat de aard van het defect is en hoe makkelijk je nog bij de data kunt komen. Wanneer je bijvoorbeeld 2 uur met recovery bezig bent, dan is 30 euro echt niet toereikend.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn telefoon backuped elke dag automatisch naar Microsoft. Eigenlijk zou de normale Windows ook zo iets moeten hebben, is ook een goede manier voor Microsoft om ilegale versies buiten te sluiten.

/▌

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Hier de gepatenteerde Tweaker Auto Vergelijking ®:

Stel je koopt een auto en deze gaat in de garantie kapot, en je brengt hem naar de garage met een volle tank brandstof. Bij het herstellen van de auto moeten ze de motor flink laten draaien en na reparatie maken ze een flinke proefrit en onderweg komen de monteurs zonder brandstof te staan. Een dag later wordt je gebeld dat de auto klaar is en de reparatie gratis, maar of je wel even 60 euro wil afrekenen voor een volle tank benzine.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:58
F4T4L_3RR0R schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 00:45:

Stel je koopt een auto en deze gaat in de garantie kapot, en je brengt hem naar de garage met een volle tank brandstof. Bij het herstellen van de auto moeten ze de motor flink laten draaien en na reparatie maken ze een flinke proefrit en onderweg komen de monteurs zonder brandstof te staan. Een dag later wordt je gebeld dat de auto klaar is en de reparatie gratis, maar of je wel even 60 euro wil afrekenen voor een volle tank benzine.
die vergelijking is zo fout. 't is niet alsof ze de HDDeruit genomen hebben en gezegd, je moet nu 60euro betalen om deze door een nieuwe te vervangen(bij te vullen..)

Data over kopieren kost nu eenmaal tijd. Waar ik soms werk gaan ze ervan uit dat je van alles een kopie hebt.
Meestal clonen we de HD meteen wanneer deze binnenkomt en doen een versie installatie en kopiëren dan de bestanden terug over. Echter als dit 2 uur duurt is dus 2 werkuren die vergoed moeten worden.
Het gene wat kapot is gegaan (of gewoon reinstall omdat ze het om zeep geholpen hebben) wordt uiteraard niet aangerekend.

Echter als het zoals hierboven is dat er geen enkele "regelmatige" manier is om de data der af te halen moet er een manier zijn om dit te omzeilen/vergoeden/korting.

Echter spreek ik over bedrijven/zelfstandige/.. en niet over huis-tuin gebruikers. Die besteden dat net uit aan ons.

Als ik een PC ergens kocht,en deze moest voor herstelling binnen, dan ging ik terplekken en vroeg de HD mee.. Mochten ze de PC maken (hw), maar van de software bleven ze dus af.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Marzman schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 00:13:
Mijn telefoon backuped elke dag automatisch naar Microsoft. Eigenlijk zou de normale Windows ook zo iets moeten hebben, is ook een goede manier voor Microsoft om ilegale versies buiten te sluiten.
Dat hebben ze ook min of meer, maar dan wel redelijk beperkt. Met Live kan je aardig wat data online opslaan, legale windows of niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Garantie gaat er juist om dat een defect verholpen wordt zonder kosten in rekening te brengen. Het is om de consument te beschermen tegen ondeugelijke producten remember? Dat de garage benzine nodig heeft om de boel te testen is hun probleem, als zij een deugelijk product hadden geleverd dan hadden ze die benzine niet nodig.

Sterker nog; ik zou gewoon een volle tank terug eisen :o Een proefrit van 50km oke..maar 700km :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Soms wordt er bij onwetende klanten zonder al te veel computerkennis geld afhandig gemaakt onder deze noemer.

Laatst bij iemand geweest waarvan de computer telkens vastliep. Oorzaak was een defecte CPU ventilator. De computer was net 3 maanden oud en ik adviseerde ze om de computer ter garantie aan te bieden. Scheelt ze toch weer 30 euro voor een nieuwe koeler en bijkomende montagekosten van mij.

Kregen ze de computer terug en moesten ze even 150 euro bijbetalen voor het terugzetten van een backup...

De harde schijf was helemaal niet vervangen! Toch een mooie manier om nog wat te verdienen aan klanten die recht hadden op een kosteloze reparatie...

• Shinzok
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-09-2024
Als het moederbord binnen de garantie termijn overlijd (dus niet the HDD), dan vind ik dat ze dus je HDD gewoon kosteloos over moeten zetten. Het is wat anders als je HDD het begeeft binnen de garantie termijn. Want dan ben je meestal op echt recovery werk van HDD producent aangewezen. (het uitlezen van de aparte platters in een HDD kunnen we nog steeds niet zelf :(

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

F4T4L_3RR0R schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 01:04:
Soms wordt er bij onwetende klanten zonder al te veel computerkennis geld afhandig gemaakt onder deze noemer.
Maar dat is gewoon oplichting en niet waar de TS om vraagt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Yippie
  • Laatst online: 12-09 23:43

En zoals bijna elke auto vergelijking die ik voorbij zie komen, zie ik hier de vergelijking ook niet.
Benzine is geen persoonlijke data. Die benzine is om te testen, en kan je inderdaad gewoon weigeren te betalen indien in rekening gebracht.

Je persoonlijke data is je eigen verantwoording, en dat een bedrijf het aanbiedt als service, is alleen maar mooi voor mensen die daar van gebruik willen maken. Het is alleen op afstand en op voorhand moeilijk te beoordelen, hoeveel tijd en moeite er in gestoken dient te worden, wat de kosten variabel maakt. Een offerte vooraf met een indicatie zou dan een goed idee zijn voor de afwijkende gevallen.

Bovendien houdt jij de verkopende partij ook verantwoordelijk voor het verliezen van je persoonlijke data, als de harde schijf het begeeft ?

Bij de "gewone" consument kom je dit nog wel is tegen, evenals overigens mensen uit het zakenleven, dat ze o zo belangrijke informatie hebben verloren. Vaak denken ze dat er met een "IT trucje" nog wel wat te redden valt. Als je het dan uitlegt snappen ze het wel, maar dat is natuurlijk wel mosterd na de maaltijd.

Als de informatie zo belangrijk is, bijv. documenten, maak je daar copietjes van.
CD's kopieer je, sleutels laat je bijmaken, foto's heb je negatieven van etc etc.

Waarom zou het met de digitale variant anders moeten zijn ?
Moet de onwetende consument beschermd worden, of mag je verwachten dat iemand zijn eigen verantwoordelijkheden en prioriteiten zelf kan bepalen en bewaken ?

Als ik me sleutels kwijtraak, zegt de sleutelmaker ook niet, mijn schuld.
Resultaat, nieuwe sloten plaatsen, krijg je gelijk extra sleutels, dure rekening betalen en op de blaren zitten.
Of van te voren nadenken, en zorgen dat je niet in die situatie komt.

NL is oververzekerd, dus nadenken kunnen we wel, en we verzekeren ons tegen alles, voor het geval "dat".
In dat opzicht kan er misschien nog wel wat aan de bewustwording worden gedaan bij de aanschaf bijv.
Veel van de OEM's bieden ook dit soort oplossen (online backup e.d.) aan zoals Dell, je weet wel, allerlei progjes wat onder tweakers vaak als bloat/mal-ware wordt gezien.

Feit blijft dat genetisch NL'ers niet extra willen betalen dus achteraf met de rekening gepresenteerd worden.
Laten we hopen dat het dan een wijze les is, net als met veel andere dingen in het leven, voor de volgende keer.

Dit alles neemt niet weg dat het onwijs vervelend kan zijn in bepaalde omstandigheden om persoonlijke informatie kwijt te raken, zeker indien dat voorgoed is. Zou zeggen, begin in je omgeving om mensen bewust te maken van backups en de noodzaak ervan, meer kan je niet doen denk ik.

Verwijderd

Ook hdd's worden verkocht met dat de fabrikant helemaal niet verantwoordelijk is voor eventueel gegevensverlies.

• PilatuS
  • Niet online
Nu met 80 stemmen is het denk ik wel duidelijk dat het niet onterecht is om geld te vragen voor een backup, mits het bedrag hiervoor redelijk is.

Nou zitten hier op tweakers natuurlijk wel de mensen die weten hoe zulk soort dingen werken maar dat veranderd er vind ik niets aan. Dat mensen verder niet weten hoeveel tijd zoiets kost vind ik geen reden om er voor te moeten betalen onterecht te vinden.

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:41

Lulukai

God's gift to women

Deze poll is absoluut niet represetatief. Op Tweakers zitten natuurlijk vooral de mensen die herstellingen moeten uitvoeren voor anderen (al dan niet met zin). Doe je deze poll op [insert digibetenforum] krijg je volgens mij net het inverse resultaat.

.

Verwijderd

Marzman schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 00:13:
Ik wil NIET dat MS zomaar met mijn data aan de haal kan gaan.. Backuppen doe ik gewoon off-line op een ext. hd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2010 22:51 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan zet je dat toch uit? Dat is voor zijn telefoon ook optioneel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Hij noemt het een geweldige functie, ik noem het een geweldige privacy schending. Gewoon om even mijn mening te uiten. Natuurlijk snap ik dat het uitgeschakeld kan worden ;)

• PilatuS
  • Niet online
ruyckske schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 22:47:
Deze poll is absoluut niet represetatief. Op Tweakers zitten natuurlijk vooral de mensen die herstellingen moeten uitvoeren voor anderen (al dan niet met zin). Doe je deze poll op [insert digibetenforum] krijg je volgens mij net het inverse resultaat.
Om te beginnen is het dat jij vind dat het niet representatief is, dat is geen feit.

Ik vind dat het juist wel representatief is. Sowieso denk ik dat het aantal mensen die daadwerkelijk backups moeten maken erg klein is. Hier op tweakers zitten ook de mensen die weten dat een backup maken aardig wat tijd kan kosten en daarom vind ik ook dat alleen tweakers door hun kennis hierover een goed antwoord kunnen geven. Op een digibetenforum kom je toch eerder mensen tegen die denken dat het 5 sec werk is om een backup te maken want voor it-mensen is dat toch super makkelijk. Daarom denk ik juist dat op een ander forum het resultaat van de poll een vertekendbeeld zal geven.

Verder vind ik ook niet dat 'zin' er iets mee te maken zou moeten hebben. Een backup kost tijd en moeilijk is het niet. Als je er voor betaald word heeft zin er verder dan helemaal weinig mee te maken. Als je op een forum waar mensen niets van auto's weten gaat vragen of het eerlijk is dat een motor vervangen 100-en euro's moet kosten lijkt mij dat ook niet representatief. Een motor vervangen is toch maar 4 grote bouten losdraaien, er een andere motor in zetten om vervolgens die 4 bouten weer terug te zetten ?

[ Voor 27% gewijzigd door PilatuS op 19-08-2010 23:21 ]

Pagina: 1