Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat is het voordeel van tablespaces?

Pagina: 1
Acties:

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 11:43

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Topicstarter
Wie kan mij dit uitleggen (serieus)?

Ik heb voor mijn werk te maken met een aantal verschillende types database. Ik ben geen DBA maar af en toe moet ik daar gewoon wat mee doen. Nu heb ik net een nieuw systeem opgezet zoals ik gewend ben met MS SQL of een Mysql variant (MaxDB, voor de kenners). Alleen nu moet ik het met Oracle doen. Nu zit een volgelopen tablespace daar vrolijk te auto-extenden (Oracle 10.2.0.4) en die auto-extend lekker mijn partitie vol waardoor mijn proces afbreekt :(. En dat met een DB vullingsgraad van wel 15 %!! Let wel, ik hoef geen oplossing voor dit probleem want ik red me wel, maar ik snap het niet.

Er moeten voordelen aan zitten, anders verzint iemand dit niet. Zowel op dit forum als Google kunnen mij definities geven van tablespaces en hoe je er mee om moet gaan, maar een voordeel heb ik nog niet gevonden..

Sign here against sigs

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:04
De formulering van je vraag is wat vreemd. Wat zou je antwoorden als ik jou vraag: 'wat is het voordeel van wielen aan een auto?'

Meer to the point:
Aan de 'voorkant' bestaat Oracle net als elke andere database uit tabellen. Deze tabellen moeten natuurlijk ergens opgeslagen worden. Dat doet Oracle uiteindelijk in 'DATAFILES' zoals bijvoorbeeld de USER01.DBF die je waarschijnlijk hebt.
Om allerlei praktische toepassingen zit daar nog een niveau tussen: TABLESPACES wat echter voornamelijk een administratief gegeven is.
Een database bestaat uit één of (meestal) meerdere tabellen.
Deze tabellen kunnen geplaatst worden in één of verspreid over meerdere (logische) tablespaces.
Een tablespace kan weer bestaan uit één of meerdere (fysieke) datafiles.

Als een tablespace volloopt wordt eigenlijk de onderliggende datafile 'extended'.
Als dat niet meer lukt omdat de partitie vol is heb je natuurlijk een probleem.
Je kunt dan echter aan de tablespace ook een tweede datafile aan toevoegen en het grote voordeel die mag ook best op een andere partitie staan.

Dit is dan ook je oplossing denk ik.

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 11:43

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Topicstarter
Heb ik dan een verkeerde denkwijze? Ik heb het idee dat er meerdere tablespaces niet half gevuld zijn, terwijl degene die volloopt er voor zorgt dat mijn database groter wordt.
Ik zie het als bijvoorbeeld 10 voorraadbussen die allemaal maar half vol zitten op 1 na, waar een grotere bus voor nodig is. Het geheel past vervolgens niet op de plank.

En even over jouw wielen van een auto: daar heb ik geen alternatief voor. Voor dit wel. MS SQL heeft geen tablespaces, dus de DB kan gewoon als 1 grote bak vollopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Marlibica op 19-08-2010 21:43 ]

Sign here against sigs

• cariolive23
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
En dus kan ook één heftig I/O proces er voor zorgen dat alle data op deze ene tablespace wordt vertraagd voor álle processen die er gebruik van willen maken. Met het gebruik van tablespace krijg jij de mogelijkheid om de load dusdaning te verdelen dat alle processen optimaal worden bediend.

Of je er dan (optimaal) gebruik van maakt, dat is aan jou.