Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de probleemstelling
Ik zit hier met een probleem.
Een vriendin van me heeft laatst op der acers aspiron 4810T laptop een dik virus gehad. ongeveer 3 dagen geleden.

Ze kon niet meer op internet met haar laptop ( of in iedergeval haar browser) omdat elke applicatie die ze opstartte de foutmelding kreeg dat hij geinfecteerd was, en dan kreeg ze 1 of andere nep virusscanner aangeboden.

We hebben toen samen besloten haar laptop te formateren ( ze draaide windows XP professional sp2).
Het probleem alleen, zij zit in sittard en ik in gouda dus we hebben het over de telefoon en msn ( ze heeft nog een andere PC) gedaan.

informatie over het probleem
nu het irritante aan het hele verhaal. Haar PC is voor het eerst geinstalleerd door iemand en die heeft de standaard megeleverde windows vista vervangen door windows XP omdat dat soepeler draaid en voor een laptop wat batterij zuiniger is. Maar als we nu een windows XP in haar laptop doen en booten vanaf de CD krijgt ze bij het inladen van de CD een error. 0x00007B. Ik heb er al verschillende artikelen over gelezen ( google is je beste vriend). maar het schijnt dat dit door best wel veel veroorzaakt kan worden?

Toen zei ze dat ze dacht dat het misschien een boot virus was ( ik had er zelf nog nooit van gehoord dus eventjes gegoogled). Deze scheen er meestal vanaf te gaan bij formateren. Dus ze heeft even linux op een CDtje gebrand, deze erin gedaan, en geformateerd en linux geinstalleerd ( als een tijdelijk besturingssysteem)

vervolgens windows XP er weer in gedaan, weer dezelfde error. Toen las ik ergens dat een bootvirus soms alleen weggehaald kan worden met een low-level-format. Dus zij de software van hitachi opgezocht om dit te doen ( het merk van haar hardeschijf) op een CD gebrand, erin gedaan, Die heeft vervolgens een hele nacht staan laden en de volgende ochtend zagen we 3 errors staan en was de computer vast gelopen.

de echte vraag
nu is mijn vraag... is het wel een bootvirus? kan het niet gewoon zijn dat haar CD-schijf en hardeschijf gewoon niet windows compatible zijn? Indien dit het probleem is. hoe kan ik dan alsnog windows XP op deze computer geinstalleerd krijgen? zijn er nog andere tests om wel te kijken of het een bootvirus is? want ik vind het al raar dat de nieuwste ubuntu linux ( de stable version) wel geinstalleerd kan worden zonder enig probleem, en de windows xp CD niet gepakt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk gaat XP mis bij het zoeken naar de harde schijf, om dat op te lossen zul je de goede sata drivers in de XP cd moeten slipstreamen (nLite), of als de laptop (nog) een floppy drive heeft kan je die gebruiken. (direct na het starten van de XP cd op F6 drukken, staat ook even in beeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 19:04

Sosabowski

nerd

Heb je al eens een rondje memtest gedaan? Kan gewoon vanaf een ubuntu cd-tje. Overigens zou ik als je XP weer installeerd wel SP3 installeren.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Ik zou zelf bijna denken dat de harde schijf gewoon kapot is, en dat het formateren de spreekwoordelijke druppel is geweest. Misschien eens met behulp van een live CD de harde schijf controleren.

Verwijderd

Topicstarter
nouja dat is het em dus juist.. de hardeschijf doet het nog want linux valt gewoon goed te draaien. alleen windows pakte die niet. dus wss zijn het gewoon de drivers. ga er vanavond mee verder, hopelijk lukt het ^^

alvast hartelijk dank voor de hulp :D

Verwijderd

Ik sluit me aan bij Gero71.
De harddisk(controller) wordt waarschijnlijk door XP nog niet herkend. Hiervoor moet je de drivers van de HD controller slipstreamen naar een XP cd.
Als je toevallig nog een (USB) floppy drive hebt kan je de driver ook hier in zetten (direct in de root) en dan als de XP installatie begint op F6 rammen, dit zie je vanzelf in het blauwe scherm onderin staan.

En weet wel bijna zeker dat je daarna XP erop krijgt. Ik heb dit "probleem" al vaak gehad (als systeembeheerder) en heb toen maar besloten een USB floppy drive aan te schaffen, ook doordat er veel collega's met hun thuis laptop/pc bij me komen, ga ik niet elke keer slipstreamen :)
Suc6

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2010 15:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt. de installatie van windows XP is voltooid. enige probleem. Er schijnen nog wel wat meer drivers te missen xD. In dxDiag schijnt ze geen grafische controller te zien en haar netwerk kaart schijnt niet te werken. Haar mousepad doet het gelukkig wel dus ze kan in iedergeval muizen.

nu dus een volgende probleem ( hoop dat het hier achteraan mag). Het is namelijk dat op de site van acer voor haar laptop 2 verschillende grafische drivers staan ( 1 van intel en 1 van ati) en ik geen idee heb wat zij heeft. En daarnaast staan er ongeveer 10 wifi drivers.

ze heeft een acer aspire 4810T. en zover ik op het internet heb gezien worden die allemaal uitgerust met een intel kaart ( ook al heb ik het gevoel dat die ati driver er niet voor niets bij staat).

is er een groot probleem als ze eerst een verkeerde grafische driver installeerd? of als ze een verkeerde netwerk driver probeerd te installeren voor wifi? ik heb alleen ervaring met het updaten van mijn grafische kaart driver. 1 ding scheelt, ik weet welke ik heb :D

daarnaast. moet ze eerst voor de zekerheid nog de chipset driver installeren?

PS; ik heb bij de windows xp installatie alleen de AHCI sata driver geslipstreamed.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:47

ResuCigam

BOFH

Je moet inderdaad even de chipset driver installeren en waarschijnlijk ook die van de audio? Wat je video betreft, misschien kan een programma als GPU-Z daar duidelijkheid in brengen.

p.s. ik zou zelf op intel gokken als het een budget notebook was

[ Voor 15% gewijzigd door ResuCigam op 19-08-2010 21:56 ]

We do what we must because we can.

Verwijderd

Topicstarter
en voor wifi? kan het daar erg kwaad als ik een verkeerde driver selecteer? want ik heb namelijk geen enkel flauw idee welke het moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dan zoek je die aan de hand van de support site op? Dan zie je ook welk type er in zit, lijkt me niet al te lastig om daarachter te komen ;)
En eigenlijk doe je dat soort grappen vóór je met een herinstallatie begint.

Voorbereiding is het halve werk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 22:45:
... want ik heb namelijk geen enkel flauw idee welke het moet zijn
Gebruik het gratis SIW om dat te achterhalen: http://www.gtopala.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met Sandra van Sisoft kan je ook een hele hoop hardware in je machine terug vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het probleem was dat er een dik virus op stond dat gewoon alle acties blokeerde. internet explorer, google chrome en firefox hadden geen internet verbinding maar msn wel. word, alle microsft applicaties, directX etc. startte ook niet op. dus we konden eigenlijk amper uitvinden wat er in zat,. De gene van wie de laptop was had ook geen flauw verstand van wat er in stond. dus besloten we maar te formatteren en hopen dat alles auto-install was. maarja... toen vertelde ze nog niet dat er eerst vista op zat etc. :P lekker karwei dus..

in iedergeval :D denk dat nu alles wel moet lukken, hartelijke dank voor al jullie hulp ^^
Pagina: 1