AMD 1055t systeem cpu lag

Pagina: 1
Acties:

• rem4rk4ble
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-06-2025
Beste Tweakers,
Ik ben ten einde raad eigenlijk wat betreft mijn pc. Dus hierbij vraag ik om een beetje hulp omdat ik het gewoon niet meer weet.
De situatie is als volgt:
Ik heb een AMD 1055T Six core 2.8ghz. hij is overgeclocked via het mobo naar 3.01.
Het probleem is dat als ik meerdere taken wil doen. Het zij een een spel opstarten en een youtube filmpje bekijken. Dan gaat hij al laggen. Wat ik dan met laggen bedoel. Het lijkt alsof hij geen 6 kernen heeft maar dat hij er maar 1 heeft, alsof hij dus niet alle kernen gebruikt voor verschillende taken oid. maar dat hij iedere taak appart afhandelt. Dat gevoel krijg ik bij deze pc. Ik heb geen idee hoe ik dit kan verhelpen en misschien is het een fout in de pc hardwarematig gezien. Maar ik wil eerst het softwarematige proberen uit te sluiten.
In de Benchmark is hij namelijk slechter dan mijn oudere AMD 6000+.
Wie weet wat het probleem is of wat ik zou kunnen doen om achter het probleem te komen.
Alvast bedankt!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:50

RvL

Welk moederbord? Wat zit er nog meer in het systeem? Hoeveel geheugen? Ergo: wat zijn de volledige specs. van je systeem?

BIOS up to date? Moederbord ondersteunt de 1055T ook met de huidige BIOS?

Alle drrivers geinstalleerd (ook die van de chipset)? Hoe doet het ding het op stock snelheid?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
heb je dit zonder overclock ook???

Computer says no

• rem4rk4ble
Goed wat zit erin.
Mobo: M4A79XTD EVO/USB3
Ram: 2x Valueram 2 GB 1333 Mhz DDR3
CPU: Phenom 2 X6 1055T
HDD: WD6400AARS ( 640 GB)
Voeding: StealthStream ocz 700 WATT
VID: CGAX-575241( ATI-5750 )

Ik heb de pc gekocht bij een winkel maar die zegt bij alles dat ik hem terug moet sturen. Dus daar heb ik erg weinig aan.
Zonder overclock heb ik ook het probleem. De bijgeleverde cdeetjes van asus zijn geinstalleerd. Hierin zaten ook de drivers enzo voor de BIOS. Maar misschien zie ik iets over het hoofd en is er een tool om te kijken of de BIOS wel up to date is ofzo. Stocksnelheid? Bedoel je het aantal GHz waarvoor die bedoeld is? die ligt op 2.8 namelijk.
Mogelijk is er iets kapot gegaan tijdens het transport per TNT. Dat is de eerste keer wel gebeurd namelijk.
Hoop dat je me kan helpen =)

[ Voor 7% gewijzigd door rem4rk4ble op 19-08-2010 13:23 ]

• RvL

RvL

Met de BIOS versie bedoel ik de versie van de BIOS, niet van de drivers.

Ongetwijfeld zal Asus een tooltje leveren waarmee dit bekeken kan worden. Echter, als je de computer aan zet krijg je voordat Windows wordt gestart een zwart scherm met witte letters. Hier zou als het goed is ook de BIOS versie moeten staan. Zie ook punt 2. op deze pagina van Asus, dan weet je precies waar je moet kijken ;)

De Phenom II x6 1055T wordt namelijk pas ondersteunt vanaf versie 2003 van de BIOS, zoals je in deze tabel kan zien. Kijk dit dus eens na. Als de BIOS versie 2003 of hoger is (meest recente is 2103) dan is het goed. Anders moet je de BIOS updaten. Mocht je niet weten hoe dit moet, laat het dan weten: als een BIOS update faalt heb je grote kans dat je 't moederbord om zeep helpt.

[ Voor 6% gewijzigd door RvL op 19-08-2010 14:03 ]

Nu de dekens nog...

• rem4rk4ble
Ik heb gekeken maar het enige bios versie nummer dat ik kan vinden is 1.1.0.L72
dus ik kan geen 2003 of 2103 vinden. Misschien dat ik voor de zekerheid maar even moet gaan flashen.
Hoe moet ik dat doen? Ik kwam in de bios wel een flash utility tegen van asus maar die heb ik maar niet opgestart
**edit** ik zie zojuist dat als ik dit opstart ik kan zien wat de huidige versie is dus dit ga ik dan maar even doen.
**EDIT** Eureka! Versie 2001. Dat schiet dus lekker op maar niet heus. Goed. Hoe moet ik flashen? Wat is de aanbevolen methode? Alvast bedankt:D

[ Voor 31% gewijzigd door rem4rk4ble op 19-08-2010 14:53 ]

• RvL

RvL

De aanbevolen methode is via de EZ Flash tool. Deze vind je als het goed is in de BIOS.

Voordat je dat doet moet je natuurlijk wel eerst de nieuwste versie downloaden en uit te pakken. Je hebt dan een bestand met de extensie .rom. Deze zet je daarna op een lege USB stick, welke FAT32 geformatteerd is.

Als je niet precies weet wat je huidige BIOS instellingen zijn, doe je er verstandig aan deze eerst op te schrijven door simpelweg de BIOS in te gaan en ze op te schrijven ;)

Laad vervolgens de BIOS defaults. Dit doe je door de BIOS in te gaan (als je er al niet in zat) en te resetten naar factory defaults. Sla de instellingen op en start de computer opnieuw op.

Ga opnieuw de BIOS in. Nu zou hier ergens de EZ Flash tool moeten staan. Ga hier naartoe en volg de instructies.

Voor een wat uitgebreider stappenplan kun je dit lezen. Daar staat het updaten van de BIOS via de EZ Flash tool goed uitgelegd. Het is weliswaar voor een ander moederbord, maar de basis is hetzelfde.

Mocht je er aan de hand hiervan nog niet uitkomen, schroom dan niet om verder te vragen!

Nu de dekens nog...

Pagina: 1