Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-05 23:53
context: :+
Beste tweakers, laast ontdekte ik dat voor mijn zware pc gebruik, mijn huidige pc niet meer voldoet. Jammer want twee jaar geleden had ik nog met zoveel zorg en tijd al die gekke waterkoeling verbindingsstukjes uitgeplozen en nu begint de reis opnieuw met een ander socket etc. Dit keer dacht ik laat ik maar afstappen van dat hele watersplashcooling want, zo lijkt, de cpus worden relatief minder heet en de airkoelers zijn heel volwassen geworden. Of is waterkoeling nog steeds zijn geld waard kwa koelprestaties?

Mijn huidige hardware: Gigabyte X48T / Intel E8500 @ 4Ghz / 4GB DDR3 / 2 x Gigabyte 9800GT / vier displays / RAID 0 met 3 HDDs / ANTEC SIGATURE 650 watt / Win7 64 Bit.

probleem #1: 8)7
Ik ben met veel foto / videobewerking en webdevelopment bezig. CS5 paketten als dreamweaver, indesign, premiere, photoshop, firefox met honderd tabs ... staan allemaal constant aan omdat veel tussen de verschillende programma's gewerkt wordt. Filmpje in premiere als flv exporteren, importen in dreamweaver, testen in firefox, safari, ie en chrome, enz... en heel wat upload verbindingen met de server zijn dagelijks mijn werk. Zodra ik mijn eerste thee/koffie op heb, begint om 9 uur sochtends win7 te zeuren dat geen geheugen meer benader baar is. En dan heb ik amper paar icoontjes geedit als 24 bit png in photoshop. Wisselen tussen dreamweaver naar firefox levert een lag van 2 seconden voor de vensters zich opnieuwe opbouwen.

probleem #2: 7(8)7
Kwam de 980X tegen toen dacht ik mooi! Klaar. Dat is de medicijn voor mijn kuren. Maar dan lees ik overal op internet reviews met daarop geirriteerde commentaars van AMD hexacore gebruikers die beweren dat al die theoretische grafieken speciaal voor intel geopsimaliseerd zijn, en dat de tests oneerlijk zijn. Daarop beweren Intel i7 quadcore eigenaren dat het hele hexacore een opgeblazen hype is met weinig nuttig extra power daar deze toch door geen enkele software ondersteund wordt, en dat je al dat geld maar beter elders aan kan spenderen. Ram/SSDs werden genoemd. Vergeleken met andere extreme editions zoals de 970 of 975 blijkt de 980 de rest ver achter zich te laten bij een lager stroomverbruik. Maar what about vergelijking met de veel goedkopere 930 of 920? De 930 is bijvoorbeeld nu al heel gunstig geprijsd. Persoonlijk weet ik niet of mijn overstap van dualcore naar quad dus mijn probleem al oplost, of dat ik toch effekes 720 euries daar BOVEN moet optellen om mij tot een 980x te wenden.

drie scenarios: O-)
Volgens mijn beleving is het de cpu/ram die de bottleneck zijn voor de lag die ik ervaar in multitasking. Hierbij dacht ik aan een nieuwe X58 mobo, bijvoorbeeld UD5 of UD7 van gigabyte, een nieuwe voeding van 750/850 watt (Antex of OCZ), 12 GB ram (OCZ 1600mhz) zeer goed geprijsd, en last but not least, een serieuze i7 quad 930 of hexacore 980x als cpu.

A }:O indien i7 980x, dan de hyperthreading in de bios uitschakelen, zodat de ipv 12 multhithreaded cores, 6 rasechte cores beschikbaar zijn. Dit is een theorie van mij maar ben benieuwd of meer mensen dit een goed idee vinden (eigenaren liefst aan woord).

B }:O indien een i7 930, dan deze overklokken naar 4ghz, hierbij is een extra zware voeding cruciaal, niet? (eigenaren graag aan woord) De Antec Signature 850 bijvoorbeeld. Jammer dat er dan heel veel extra hitte en dus koeloplossingen hierbij te pas moeten komen. De resterende 720 euro (!) apart zetten om ergens in 2011, een later uitgekomen hexacore te kopen. Intel lijkt allemaal plannen te hebben met hexacores tegen die tijd. De hypothese hierbij is dat er over een jaar, voor het geld wat ik bespaar ik een snellere processor/mobo kan kopen.

C }:O Misschien moet ik nog eventjes wachten tot intel de nieuwe cpu's lanceert eind dit jaar in November/December en dán de balans op te maken?

Noot: Vanwege de aard van mijn werk, prefereer ik stabiliteit boven snelheid. Ben heel benieuwd naar jullie advies in deze situatie. Met grote waardering voor jullie tijd en inzicht, vooral eigenaren van de bovengenoemde hardware, lees graag julie ervaringen.

[ Voor 6% gewijzigd door SambalSamurai op 18-08-2010 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Heb je het geld over voor de 980x? Doen... Bij multitasken is deze cpu echt een aanwinst. Tuurlijk kan een 930 dat ook, maar de hexacore heeft net iets meer in zijn mars. Mijn 980x loopt koeler dan mijn 920 en met een beetje koeler ( lees een TRUE of megahalem ) zet je hem gemakkelijk op 4 GHz.

Waarom hyperthreading uit? Dit geeft je in een hoop programma's nog eens 20 % snelheidswinst.

Dus of je het geld er voor over het is aan jezelf. Ik heb er in ieder geval geen spijt van.

Wat mensen zeggen over ssd's is waar, ik zeg haal er 2, 1 voor je OS en 1 voor je apps..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als ik het zo hoor zou ik er eerst eens 1 of 2 SSD's en 4GB extra bij zetten. Het klinkt niet echt processor intensief wat je doet, maar wel disk en ram intensief. Het is ook niet echt multitasken wat je doet, meer gewoon leip veel open hebben staan.. :) Ik denk iig niet dat je processor op 4gb de grootste bottleneck is. Als je eenmaal harde pages gaat maken dan helpt zo'n 980X echt niet hoor. En dan kun je later altijd nog overwegen om het cpu/moederbord gedeelte te upgraden. Serieus SSD's in je workstation is de beste stap die je kan maken, zo fijn.

[ Voor 42% gewijzigd door maratropa op 18-08-2010 17:37 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
ehr met boven. 4gb ram? pardon?
kwak er op z'n minst 8gb in, ik zou zelf voor 12 gaan (zit er hier ook in).

Windows zeurt toch om te weinig geheugen? Waarom dan kijken naar de processor? 4gb zit op moment in alle mainstream computers dan is dat toch met beetje common-sense te weinig voor een intensieve gebruiker?

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 13:09
Jup eens met wat de man boven mij zegt. Ik zou eerst even wat ssd's kopen en 4gb extra geheugen ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damnengineer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Of een dual Xeon bouwen, dan kun je nog meer geheugen kwijt, bij mij was geheugen de voornaamste bottleneck. Andere dingen om met Photoshop, After Effects en wat dan ook sneller te werken zijn idd een SSD (of 2 in raid 0) als opstartdisk en daarnaast je 3 raid 0 disken alleen als scratchdisk gebruiken. Bij Photoshop e.d. is het sequentieel schrijven van temp files belangrijker dan de access tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
A) Als je wil dat je een CPU gaat kopen van boven de 900 euro die over een half tot een jaar geen klap meer waard is moet je de i7 980X kopen. Hij is weliswaar enorm snel maar of je het gaat merken...

B) i7 930 is prima CPU en die til je zo naar 4Ghz, een goed moederbord en koeling voor de CPU is hier bij wel belangrijk. De voeding is niet zo heel erg belangrijk voor de overclock, je moet gewoon een voeding hebben die het allemaal aankan. De Antec Signature is heel slecht voor zijn prijs, ik zou persoonlijk deze pakken kom je niks tekort: pricewatch: Seasonic S12D-750W

C) Dat kun je doen maar in hardware land kunnen je tot in de eeuwigheid blijven wachten want dan komt Intel of AMD met een aankondiging en of product maar niet lang daarna komt AMD of Intel met een aankondiging en of product waarop je besluit even te wachten en te zien wat betere is en vervolgens herhaalt de cyclus zich. Of je had moeten wachten kun je alleen achteraf zeggen of als er heel concreet iets op de planning staat. Of de nieuwe CPU's van Intel compatibel gaan zijn met de huidige sockets staat volgens mij nog niet eens vast en er zijn volgens mij al geruchten dat men zelfs weer met een nieuw socket gaat komen. Wellicht dat iemand hier daar wat meer over kan zeggen of uitsluitsel over kan geven.

Noot: Aangezien je stabiliteit boven alles prefereert zou ik niet overclocken.

Ik zou zelf voor een iets meer price/performance gericht systeem gaan zoals ik hier even heb opgesteld.
Ook zou ik de BBG topics eens door nemen ;)
teh_twisted schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 17:44:
ehr met boven. 4gb ram? pardon?
kwak er op z'n minst 8gb in, ik zou zelf voor 12 gaan (zit er hier ook in).

Windows zeurt toch om te weinig geheugen? Waarom dan kijken naar de processor? 4gb zit op moment in alle mainstream computers dan is dat toch met beetje common-sense te weinig voor een intensieve gebruiker?
Bij X58 borden is volgens mij alleen 3Gb, 6Gb, 12Gb of 24Gb mogelijk wil je de tripel channel "performance" niet overboord gooien.

[ Voor 17% gewijzigd door madmaxnl op 18-08-2010 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
madmaxnl schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 18:15:
Bij X58 borden is volgens mij alleen 3Gb, 6Gb, 12Gb of 24Gb mogelijk wil je de tripel channel "performance" niet overboord gooien.
heb het maar even opgezocht, dit is zijn mobo: http://www.overclockerscl...s/gigabyte_x48t_dq6/7.htm

Volgens de site:
1. 4 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 8 GB of system memory
2. Dual channel memory architecture
3. Support for DDR3 1900/1600/1333/1066/800/MHz, XMP memory modules.
Please refer "Memory Support List" for memory support information.
Oftwel, dual-channel dus 8gb is een logischere stap. Hoeveel dimms zitten er nu in? Ik hoop 2...

http://tweakers.net/price...-g-tnmq7qsntLmD3VXYk4pfQA

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 87,-€ 87,-
1GeIL Black Dragon GB34GB1600C9DC€ 87,30€ 87,30
1OCZ Gold AMD Edition OCZ3G1600LVAM4GK€ 89,98€ 89,98
1OCZ Obsidian OCZ3OB1600LV4GK€ 87,09€ 87,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,37

Oftwel, voor ~180 euro ben je weer 't mannetje met 8gb. Kan je iig ff door met je huidige setup tot je een dual-socket mobo + Xeon's + memory kan aanschaffen!

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mooie, uitgebreide OP, maar toch een slotje.

Op GoT zijn dit soort losse topics namelijk niet toegestaan. Om je toch te kunnen helpen, kun je hier je vraag kwijt: [UG Aanschaf] Workstation (voor upgrades) of [BBG aanschaf] Workstation juli-augustus 2010 (voor complete systemen).

[ Voor 21% gewijzigd door Edmin op 18-08-2010 19:33 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.