• shivex1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 13:41
Hallo,

Mijn computer is toe aan wat extra RAM en een nieuwe videokaart. Maar nu vroeg ik me af of op mijn moederbord de CL van mijn RAM individueel wordt aangesproken. Heb er pc6400 2x1gb in zitten met hoge CL waarden.
Everest geeft aan;
@400 Mhz 5-5-5-18
@266 Mhz 4-4-4-12
@200 Mhz 3-3-3-9

Had er toendertijd niet echt naar gekeken.
Mocht ik er nou pc6400 reepjes met lagere CL in klikken, nemen die dan de hogere waarden van de oude reepjes aan?
Heb via google alleen oude artikelen gevonden betreffend dit onderwerp waar ik niet veel wijzer uit werd.

Hier nog wat specs.

E6600 (2.4Ghz) @ 2.8Ghz
ASUS P5B
Pc6400 2x1gb
ASUS 7600gt

Alvast bedankt.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:44
Ja hoor, je kan gewoon geheugen met verschillende cas latencies door elkaar gebruiken. Het snellere geheugen past zich daarbij aan aan het tragere geheugen.

• shivex1
Das jammer, kan ik net zo goed het goedkopere geheugen nemen.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-02 17:41
Let op: die snelheden die Everest aangeeft zijn de standaard JDEC snelheden. De werkelijke snelheid van het RAM kan compleet anders zijn. Wil je weten op welke CAS je RAM loopt, kijk dan gewoon even in de BIOS. Daar staat meestal zoiets al RAM speed 800MHz 5-5-5-15. Dat is dan de effectieve snelheid en de huidige CAS. En tot slot, CAS wil je laag hebben, niet hoog ;)

Addicted to silent computing

• shivex1
Crahsystor schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:37:
Let op: die snelheden die Everest aangeeft zijn de standaard JDEC snelheden. De werkelijke snelheid van het RAM kan compleet anders zijn. Wil je weten op welke CAS je RAM loopt, kijk dan gewoon even in de BIOS. Daar staat meestal zoiets al RAM speed 800MHz 5-5-5-15. Dat is dan de effectieve snelheid en de huidige CAS. En tot slot, CAS wil je laag hebben, niet hoog ;)
Ok, zal zo ff BIOS nakijken dan. Maar het zou zonde zijn als ik Low Latency reepjes kocht en ze zich daarna omhoog aanpassen aan mijn oude reepjes( de CL ). Kunnen reepjes die verschillende Latencies hebben op hun eigen snelheid werken of passen die zich aan aan de langzaamste CL?

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-02 17:41
De BIOS past de RAM snelheid en CL altijd aan aan de traagste DIMM. Die snelheid en CL geldt dan voor alle DIMM's.

Addicted to silent computing

• shivex1
Ok, duidelijk en bedankt voor je hulp.:)
Wat mij betreft kan hier een slotje op.
Pagina: 1