Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3veNG
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05-2021

R3veNG

Undercover Belg

Topicstarter
Mijn vriendin heeft al een lange tijd een Belgacom ADSL-lijn liggen en sinds kort is er digitale televisie bijgenomen, waardoor de mensen van Belgacom een "BBox" zijn komen installeren (oftewel: een ADSL-router van Belgacom die behalve het voorzien van Wi-Fi ook telefonie (SIP) en de bijgeleverde Digicorder kan aanspreken). Allemaal goed en wel, behalve dat het bereik van die BBox en vooral de stabiliteit van dat ding beneden alle peil is: verbinding die op random idle momenten wegvalt waarna de router gereset moet worden. Merk op dat de router *soms* perfect functioneert indien er toch wel wat load gegenereerd wordt: µTorrent met een 500-tal connecties, HTTP-downloads, ander internetverkeer en Skype allemaal openstaand. Dus het is niet zo dat het stressen van de BBox voor een crash zorgt.

Oplossing: vermits de telefonie-module en de Digicorder bedraad verbonden zijn, en nooit last ondervonden hebben van een wegvallend signaal, dacht ik van: "Waarom geen stabieler toestel ertussen hangen en dat het wireless laten verzorgen?". Er lag immers nog een Linksys WAG325N aan de kant, die dienst had gedaan voor het BBox-tijdperk hier in huis. De situatie die sinds gisteren geldt:

Afbeeldingslocatie: http://content.screencast.com/users/R3veNG/folders/General/media/82244dd0-2c69-48c3-bd56-01cd840e322a/netwerk_inneke.PNG

Met de volgende instellingen:

BBox:
  • Lokaal IP-adres = 192.168.1.1
  • Subnet-mask = 255.255.255.0
  • DHCP-range = 192.168.1.2 t.e.m. 192.168.1.149
  • DHCP-renewal interval = 3600 seconden
  • Wireless uitgeschakeld
Linksys WAG325N:
  • Lokaal IP-adres = 192.168.1.150
  • Subnet-mask = 255.255.255.0
  • DHCP uitgeschakeld
  • ADSL-modem uitgeschakeld
  • Wireless ingeschakeld; beveiligd netwerk
Via deze setup is het de bedoeling die Linksys WAG325N dus als stabiel access point te gebruiken, i.p.v. te berusten op de gebrekkige Wi-Fi-module van de BBox. En dit werkt overigens erg goed: alle devices maken een verbinding met de Linksys WAG325N en krijgen een IP-adres uit de bovenstaande range. Er zijn ook geen IP-clashes ofzo: alle uitgedeelde IP-adressen zijn uniek.

Het probleem is nu, dat na een tijdje (er valt geen exacte duur op te plakken, het gebeurt random: soms na 4 minuten, soms na drie uren) alle verbonden devices een willekeurig IP-adres krijgen toegewezen, bvb. 196.182.34.123 ofzo. Hierdoor is er geen enkele verbinding (ping, webadmin) meer mogelijk met de BBox of de Linksys. De bedrade toestellen (verbonden met de BBox => telefonie en digicorder; verbonden met de Linksys => één laptop via RJ-45 zonder statisch IP) blijven al die tijd mooi werken en krijgen op geen enkel moment zo'n willekeurig IP-adres toegewezen.

Gegeven het voorgaande, lijkt het mij vrij duidelijk dat die DHCP-server die in die BBox zit, kaduuk is. Maar mijn expertise is niet geweldig en daarom dat ik hier even mijn neus aan het venster kom steken om te zien of er geen andere hindernissen zijn die ik verkeerd genomen heb. Indien er nog meer informatie vereist is, vraag maar raak. Andere toestellen aanschaffen zit er niet in, omwille van budgettaire redenen. Die Linksys kostte indertijd al 140 euro, wat geld genoeg is voor een consumentenmodem/router, en werkt op zich perfect.

CoC: MISSeR | Steam: r3veng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deandb
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-02-2024
Heb je geen PC/Laptop die IP's staat uit te delen? (netwerkkaart die gedeeld wordt via wifi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:12
Misschien dat dit programmaatje helpt:
http://www.filecluster.com/download-link-0/86846.html
Dan zie je pressies waar het ip weg komt en of je misschien meerdere dhcp servers hebt draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper1989
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 13:18
Wat in veel gevallen wel helpt is om zo weinig mogelijk door de bbox zelf te laten doen. dmv de pppoe connectie te laten opbouwen door de linksys alsook de dhcp server van de linksys te gebruiken etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3veNG

R3veNG

Undercover Belg

Topicstarter
deandb schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 18:04:
Heb je geen PC/Laptop die IP's staat uit te delen? (netwerkkaart die gedeeld wordt via wifi)
Ik heb geen flauw idee hoe ik een PC of laptop met Windows out-of-the box als DHCP-server zou moeten laten fungeren, dus ik zeg met 99.9999% zekerheid: nope.
brambo123 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 18:14:
Misschien dat dit programmaatje helpt:
http://www.filecluster.com/download-link-0/86846.html
Dan zie je pressies waar het ip weg komt en of je misschien meerdere dhcp servers hebt draaien
De output van dit programmaatje op mijn laptop levert dit op:

code:
1
2
3
4
5
6
------------------------- 
Packet from 129.132.2.21 
 Offered IP 192.168.1.4 
 Lease Length 300 Seconds
 Subnet Mask 255.255.255.0
-------------------------

Wth is dat adres waarvan ik mijn pakket aankrijg (eerste regel)? :?
jasper1989 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 18:35:
Wat in veel gevallen wel helpt is om zo weinig mogelijk door de bbox zelf te laten doen. dmv de pppoe connectie te laten opbouwen door de linksys alsook de dhcp server van de linksys te gebruiken etc...
Idd, die BBox vermijd ik liefst zo veel mogelijk, maar omdat de telefonie en digicorder erop moeten aangesloten worden, heb ik niet veel keus. De DHCP-server van de Linksys gebruiken, klinkt als muziek in m'n oren, maar ik heb niet veel kaas gegeten van geavanceerde network settings zoals PPPoE. Van de uitleg op Wikipedia wordt ik ook al niet veel wijzer, behalve van de technische kant van de zaak. Ik zal even wat zoeken op het internet naar een concreet voorbeeld van hoe PPPoE best geconfigureerd wordt en wat het precies doet.

Tot zover bedankt voor jullie reacties, het is echt een hypervervelend probleem en het meest irritante onderdeel ervan is dat het wegvallen nog steeds random gebeurt. Beide routers worden overigens ook niet absurd warm of zo, dus oververhitting lijkt mij ook geen oorzaak.

• Dutch-gabber
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-07 20:35
Zo een zelfde soort probleem heb ik ook gehad, Tele2 modem icm een linksyswrt160N.
Heb jij de kabel die van je modem naar je linksys loopt bij die linksys in de internet poort geduwd, of in een van de 4 lan poorten? Hij moet namelijk in een van die 4 lan poorten, en niet in de internet poort, ook al hebben beide dezelfde CAT5 poort.

• R3veNG

R3veNG

Undercover Belg

Topicstarter
Die kabel zit in één van die vier LAN-poorten, ja. De 'internet'-poort van die Linksys is trouwens RJ-11 (want is ook een ADSL-modem), dus dat had sowieso niet gepast zonder hamer :-).

Het probleem blijft intussen duren en en blijkbaar krijgen de wireless verbonden devices hier tijdsonafhankelijk willekeurig een ander adres. Hiermee bedoel ik: er lijkt geen globale interne "DHCP-renewal timer" te zijn, maar wel een timer per device. Dan is het nog steeds vreemd: waarom kent die BBox een fout IP-adres toe na soms 3 minuten en soms enkele uren? :?

Kan ik voor zoiets een RMA sturen naar Belgacom dat ze de router moeten vervangen? Het is immers hun product dat men hier huurt per maand en volgens mij zijn ze verplicht het toestel te vervangen indien het zulk onregelmatig gedrag vertoont?

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:12
Er is wel een "DHCP-renewal timer", zie de uitgang van dat programmaatje: Lease Length 300 Seconds
300/60 = 5 minuten

Ik zie inderdaad wel dat dat programmaatje een beetje rare info geeft ja.
Deze doet het beter: http://www.networksecurit...ownloads/DhcpExplorer.exe

• R3veNG

R3veNG

Undercover Belg

Topicstarter
Output van DhcpExplorer (screenshot genomen om 12h21):

Afbeeldingslocatie: http://content.screencast.com/users/R3veNG/folders/Jing/media/f16ca1e1-169b-47e3-949e-7c5ef7fcf877/2010-08-19_1222.png

Ok, vreemd, want dit zijn de instellingen op de BBox:

Afbeeldingslocatie: http://content.screencast.com/users/R3veNG/folders/Jing/media/2206318a-dda1-4037-b7ba-3dddb56dbc63/2010-08-19_1221.png

Die Lease Time staat dus op twee uur en niet vijf minuten :-S. Wat kan dit verklaren? En daarbij, zelfs met een 300-secondenframe zou dit toch nog steeds moeten werken?

• jasper1989
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 13:18
R3veNG schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 11:25:
...
Kan ik voor zoiets een RMA sturen naar Belgacom dat ze de router moeten vervangen? Het is immers hun product dat men hier huurt per maand en volgens mij zijn ze verplicht het toestel te vervangen indien het zulk onregelmatig gedrag vertoont?
Je kan altijd proberen om gewoon te gaan omruilen in de belgacom store. Maar het feit is dat jij een router na een router aansluit en indien je dit vermeld zal belgacom jou ook melden dat dat niet ondersteund word... Indien je dit niet vermeld en je staat in een "goede" (lees niet te moeilijke) winkel zullen ze hem wel zo vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3veNG

R3veNG

Undercover Belg

Topicstarter
Kan het zijn dat een router belachelijk labiel wordt indien die te veel connecties moet afhandelen? Hiermee bedoel ik: blijkbaar doet het probleem zich sneller voor indien er meerdere devices verbonden zijn met de router en als er tegelijkertijd applicaties zoals uTorrent en Skype draaien op meerdere devices (op één device gaat het nog wel). Ik las onlangs op het internet dat er een kans bestaat op overflows van enkele geheugenstructuren van een (goedkope) router, wat de BBox wel degelijk is.
jasper1989 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 17:08:
[...]
Je kan altijd proberen om gewoon te gaan omruilen in de belgacom store. Maar het feit is dat jij een router na een router aansluit en indien je dit vermeld zal belgacom jou ook melden dat dat niet ondersteund word... Indien je dit niet vermeld en je staat in een "goede" (lees niet te moeilijke) winkel zullen ze hem wel zo vervangen...
Jup, dat van die Linksys vermelden ging ik sowieso niet doen :P . Trouwens, ik vernam onlangs van een kennis dat die bij z'n thuis een BBox2 heeft staan als ADSL-modem/router. Is dat een soort van revisie van de 'gewone' BBox? Op het internet staat geen BBox vs. BBox2 opsomming ofzo.

Pagina: 1