Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Raar probleem dit. Ik heb tijdens het vastlopen van GTAIV mijn pc uitgeschakeld middels de aan/uit knop op mijn voeding. Toen ik dit deed constateerde ik al een vonk in de voeding en daarna startte mijn pc ook niet meer op.
Ik heb daarop de case tevoorschijn gehaalt en gekeken wat er nog werkt met een noodvoeding.
Als ik nu mijn pc aanzet zie ik slechts dat de videokaart werkt dmv de fan die wel gaat draaien, echter geen beeld. Ook spint mijn hardeschijf normaal op. Ook in orde zou je zeggen. Nu gaat alleen mijn cpu fan niet draaien.
Ik denk er dus over een nieuw moederbord aan te schaffen. Gezien de overige componenten lijken te werken.
Alleen vind ik het raar dat mijn moederbord nog wel reageerd op de aan uit knop. USB werkt ook nog gewoon vanaf het moederbord. Dit zie ik aan t lampje in mijn muis. Ook gaat de fan van de videokaart nog gewoon draaien. Dus deels werkt het moederbord nog wel. Alleen krijg ik dus geen beeld + cpu fan gaat niet draaien.

Gaat om een gigabyte sa-ma69g moederbord met een athlon 5200+
Overige hardware is niet echt interessant in deze voor jullie miss simpele vraagstelling.

Iemand bekent met bovenstaand fenomeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

RvL

Lijkt me verstandiger om d.m.v. de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eerst eens het een en ander uit te sluiten. Dat de ventilator van de videokaart begint te draaien betekent enkel dat de ventilator werkt en zegt totaal niets over de werking van de videokaart: als de wielen van een auto draaien wil dat nog niet per definitie zeggen dat de motor het doet ;)

Probeer ook eens je BIOS te resetten.

Voeding is zeker weten goed?

[ Voor 36% gewijzigd door RvL op 18-08-2010 13:11 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RvL schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 13:10:
Lijkt me verstandiger om d.m.v. de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eerst eens het een en ander uit te sluiten.

Probeer ook eens je BIOS te resetten.

Voeding is zeker weten goed?
Ik wist niet van dit topic. Normaal kan ik zulke problemen ook vrij eenvoudig testen en oplossen maar heb nu de hardware er niet voor jammer genoeg.
Bios reset geen uitkomst. De testvoeding is 100% in orde. Geen piepjes uit het moederbord.
Het enigste wat lijkt op te starten is de videokaart en de hardeschijf. CPU cooler blijft stil.
Volgens het bovengenoemde topic lijkt het erop dat mijn moederbord "gaar" is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2010 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

RvL

Wat heb je nu dan allemaal precies geprobeerd? Beschrijf eens wat uitgebreider met wat je al gedaan hebt. Je zegt in de TS dat je met een noodvoeding hebt gekeken wat er allemaal nog werkt: wat heb je getest en hoe heb je dat gedaan?? Nogmaals, een ventilator op een videokaart die gaat draaien staat allerminst garant voor een goede werking van de videokaart.

Heb je, zoals in de troubleshooter staat beschreven, al minimaal proberen op te starten?

Voor deze twee tests heb je verder geen extra hardware nodig, dus die zou je gewoon uit moeten kunnen voeren. Alle randapparatuur (HD, branders, maar ook USB apparaten, toetsenbord, muis etc) los en dan:
• alleen moederbord, processor, geheugen, videokaart
• alleen moederbord, processor, videokaart (er zouden nu piepjes moeten komen omdat het geheugen niet aanwezig is

Ik kan nu wel gaan zeggen dat het je moederbord is. Vervolgens koop je een nieuw moederbord, wat vervolgens de oorzaak niet blijkt te zijn en dan heb ik het gedaan omdat ik het advies voor een nieuw moederbord gaf ;)

[ Voor 13% gewijzigd door RvL op 18-08-2010 14:49 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...