In het kort: ja dat klopt. Maar MKB'ers leggen vaak wel aanzienlijke bedragen neer voor zaken die in hun ogen noodzakelijk zijn. Mijn moeder heeft een boekhandel, en als ik kijk naar de offertes die zij aangeboden heeft gekregen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer- en kassasoftware dan zijn de meeste echt absurd hoog.
Vanwege de nieuwe ISBN nummering een paar jaar geleden was een nieuw voorraadsysteem noodzakelijk. Aangezien de huidige software nog op basis van MS-DOS werkte bracht dat een volledige update van alle hardware en software met zich mee.
De leverancier stuurde een mooi gebonden offerteboek toe waarin voorgerekend werd dat er 2 kassa-pc's, 2 pc's in het kantoor/magazijn, diverse netwerkcomponenten en een Small Business 2003 server nodig was.
Buiten werktijd heb ik toen die offerte bestudeerd en kwam uiteindelijk op 1/3 van het offertebedrag uit. Dit door ten eerste 3 van de 4 MS Office licenties te schrappen, je typt namelijk geen email op een kassa-pc, dat doe je achter. Verder heb ik 1 van de pc's geschrapt omdat er eigenlijk nooit meer dan 1 persoon achter aan het werk is. Hierdoor was het eigenlijk ook niet zinvol om een volledige Small Business Server op te zetten, de enige servertaken zouden backup en database voor de voorraadsoftware zijn.
Omdat ik zelf geen voorraadsoftware heb, heb ik de software van de leverancier aangehouden en slechts de nutteloze onderdelen geschrapt. Door de hardware te zoeken bij de bekende leveranciers kon ook daar een aanzienlijke besparing behaald worden. Ook op het gebied van arbeidskosten viel flink winst te halen.
Op dit soort dienstverlening valt dus naar mijn mening best een leuke boterham te verdienen.
Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.