Dual WAN port routers met ADSL + Kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJaapS
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-09 18:20
Mijn huisbaas heeft me gevraagd naar de mogelijkheid van een WAN router met twee poorten, zijn bedrijf is voor 99% afhankelijk van een goede internetverbinding. Daarom had hij ook altijd twee verschilllende internetproviders. (ziggo kabel en kpn zakelijk ADSL) En had tot die tijd een redelijk simpele truuk om over te schakelen tussen de verschillende providers op het moment dat een van de twee niet meer werkt.

Nu kreeg hij laatst van een van zijn leveranciers de tip om een router aan te sluiten met twee WAN poorten en hij heeft mij gevraagd om te kijken of dit praktisch is.

Nou vraag ik mij af: Werkt dit over het algemeen in combinatie met kabel internet en ADSL?

KPN levert een modem/router combinatie (denk ik) en ik weet niet zeker of ik op dit apparaat in kan loggen om het apparaat over te zetten naar bridged modus. Is dat nodig?

Zijn er verder nog haken en ogen waar ik rekening mee moet houden?

Er zijn voor zo ver ik weet geen VPN's aanwezig op het netwerk en ik hoef volgens mij ook geen rekening te houden met port forwarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegjong
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

gewoon een kleine Firewall (Netscreen SSG 5) en dan een dual wan config doen. Pro's: Leker veilig dicht te timmeren met FW policy ipv packet filter regels met de routers en je kan nog steeds lekker natten over 2 wan poorten (mocht dat nodig zijn)...

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Je zou ook kunnen gaan voor een Kerio Control (voorheen Winroute) oplossing.

Daarvoor zet je een machine neer met in jullie geval drie netwerk kaarten, en dan laat je die alles oplossen.
Zul je wel even moeten kijken hoe je het met dubbele NAT oid doet, want dat lijkt me toch niet zo prettig. (Lees: KPN in bridge mode)

Misschien een andere DSL provider zoeken waar je iets makkelijker een eigen modem achter kunt hangen?

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 16:31
Ik doe het op het werk ook regelmatig, voorheen vaak met Drayteks, tegenwoordig vaker met een Alix-board met daarop pfSense.

In beide gevallen moet je rekenen op een € 150 euro aan hardware. Zo'n Netscreen is een nog mooiere oplossing, maar die kost eerder € 750 als ik daar snel even naar zoek, en pfSense kan in principe hetzelfde.

Het werkt allemaal probleemloos, ook als (bijvoorbeeld) je ADSL-modem niet in bridge kan, je moet dan alleen zorgen dat je niet je ADSL-router pingt maar een hop verder om te bepalen of je lijn up is :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deandb
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-02-2024
Een FortiGate 50B heeft ook 2 WAN-poorten.
Hierbij kan je ook een active-active load balancing instellen, zodat je steeds beide lijnen kunt benutten. Terwijl het ook steeds zal blijven verder werken (mocht er een van de 2 weg vallen) zonder dat de user iets moet ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 20:22
De Netgear FVX538 heeft ook 2 wan poorten net als FVS336G (kleiner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Draytek Vigor 2820 is een mooie oplossing. Alleen is dat een Modem/Router die voor ADSL gebruikt kan worden met 1 extra WAN port waar je bijvoorbeeld het ziggo modem op kan aansluiten.

In de draytek kan je instellen over welke verbinding mail/web-verkeer (en andere protocollen) moet lopen.
Sluit niet geheel aan bij je openingspost maar allicht de moeite waard om ernaar te kijken.

Ach wat doe ik moeilijk. Op routershop.nl krijg je aardig wat resultaten op de zoekwoorden Dual WAN.
http://www.routershop.nl/search/dual+wan/?q=dual+wan

Een draytek 2920 voor 209 euro kan je allicht al helpen?

[ Voor 22% gewijzigd door Friedchicken op 18-08-2010 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 14:34:
tegenwoordig vaker met een Alix-board met daarop pfSense.
Juist :Y)

Alix board + pfSense is echt ideaal. Tot een mbit of 80 heb je dan een rockstable platform dat dual WAN ondersteund. Fors gaan QoSsen moet je natuurlijk niet doen met die hardware, maar mild shapen moet opzich best kunnen.

Mooie is ook dat je een failover tussen 2 pfSense machines kan maken. Als er eentje down valt zou je het niet moeten merken (of even). Zelf geen ervaring mee.

Mbt. het bridgen van dat modem, als dat kan is het natuurlijk wel het makkelijkst. Is dat geen optie dan zou je de router een statisch IP kunnen geven wat in het subnet van de modem/router ligt, en op laatstgenoemde apparaat de router in de DMZ zone zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door BHQ op 18-08-2010 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJaapS
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-09 18:20
Bedankt voor alle info, hiermee kan ik weer vooruit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 16:31
Jarpse schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 19:26:
Mooie is ook dat je een failover tussen 2 pfSense machines kan maken. Als er eentje down valt zou je het niet moeten merken (of even). Zelf geen ervaring mee.
Helaas heb je daarvoor 3 ip-adressen nodig, 1 per pfSense en de 'echte' die dus afhankelijk van de status van je 'cluster' aan één van de 2 is toegekend.

Als je een routed subnet (op een zakelijke DSL pf glaslijn, of bijvoorbeeld in een datacentrum) hebt is dat geen probleem, op 'consumentenverbindingen' is het een groter probleem :)

http://doc.pfsense.org/in...are_Redundancy_%28CARP%29

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 21:57:
[...]
Helaas heb je daarvoor 3 ip-adressen nodig, 1 per pfSense en de 'echte' die dus afhankelijk van de status van je 'cluster' aan één van de 2 is toegekend.

Als je een routed subnet (op een zakelijke DSL pf glaslijn, of bijvoorbeeld in een datacentrum) hebt is dat geen probleem, op 'consumentenverbindingen' is het een groter probleem :)

http://doc.pfsense.org/in...are_Redundancy_%28CARP%29
Hmm, daar heb je (helaas ;)) wel een punt. Jammer dat zoiets niet te cheaten is met 2 dummy adressen :P
Pagina: 1