Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[WinXP] Enorm traag na 2 maanden her-install

Pagina: 1
Acties:

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 19:42
Ik heb de pc van iemand ongeveer 2 maanden een herinstallatie gegeven, nu is die pc enorm traag geworden.

Programma's opstarten duurt enorm lang, wanneer je bijvoorbeeld een programma afsluit dan zie je het heel traag langzaam deel voor deel verdwijnen.
Ook als er geen enkel programma openstaat en je wil het start menu openen dan verschijnt het langzaam en is het er pas na 10 seconden.
Het is echt heel traag en je kan er gewoon niet meer mee werken.

Belangrijke opmerking, het is niet altijd traag: Vrijdag vond het probleem plaats, toen wou ik zaterdag langskomen maar toen was het probleem weg. Zondag was het probleem er weer, toen ben ik langs geweest en heb ik de onderstaande dingen gecontroleerd en toen was het probleem weg. De maandag daarna was het probleem weer terug.

Het is een Intel Pentium 2Ghz met 488MB RAM geheugen. Ik heb er een Windows XP SP3 installatie erop gezet (school licentie). Als anti-virus heb ik er AVG opgezet. Alle programma's zijn up-to-date.

Ik heb het volgende gecontroleerd:
- Controle op virussen (met AVG): niks kunnen vinden.
- CPU/RAM gebruik bij traagheid ziet er normaal uit. 50% tot 90% van RAM verbruik, cpu gebruik tussen 50/80% en af en toe een piek naar 100%.
- Register gecleaned: geen resultaat.
- Er staat nergens iets te downloaden qua torrents/limewire.
- In de tussentijd is er GEEN nieuwe software opgezet.
- Windows logboek gecontroleerd: Weinig foutmeldingen/error's, geen meldingen die mij op een traagheid probleem kunnen wijzen.
- Task manager gecontroleerd op rare processen: niks gevonden.

Het probleem is dat ik nu niet weet wat ik moet doen met die pc. Ik kan hem een nieuwe herinstallatie geven maar dat is eigenlijk belachelijk en onnodig als dat 2 maanden geleden al is gedaan.

Kan iemand mij adviseren?

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:23

alm

Of gehele PC vervangen (als het Pentium IV of lager is) of dat geheugen eens uitbreiden naar minstens 2 GB. Hij staat waarschijnlijk ook heel intensief op de disk te hameren. Daar wordt hij traag van omdat de disk nu als geheugen gaat fungeren (pagefile.sys) en een disk is nu eenmaal veel trager dan RAM geheugen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

ImmortalSoul schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 02:50:
Het is een Intel Pentium 2Ghz met 488MB RAM geheugen.
WinXP hapt nogal op weinig ram, maar dat zou in dit geval geen probleem mogen zijn...

Doe eens start -> uitvoeren en dan "msconfig" kijk even wat er allemaal in de startup staat.
alm schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 03:08:
Of gehele PC vervangen (als het Pentium IV of lager is) of dat geheugen eens uitbreiden naar minstens 2 GB. Hij staat waarschijnlijk ook heel intensief op de disk te hameren. Daar wordt hij traag van omdat de disk nu als geheugen gaat fungeren (pagefile.sys) en een disk is nu eenmaal veel trager dan RAM geheugen.
1GB is zat, ik tik op dit moment even op mijn thuisservertje met WinXP Pro met 1GB ram, een op 2Ghz tikkende Sempron 2600+ en een 6600GT van 128MB. Is gewoon flot zat.

[ Voor 45% gewijzigd door D4NG3R op 18-08-2010 03:13 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Ik zou als eerste kijken wat er in de achtergrond allemaal draait. Eventueel uitzetten van software/services die absoluut niet nodig zijn. De taskmanager kan je hierbij helpen, maar ook sysinternals heeft daar een mooi tooltje voor. Opstarten/tray dingen zoveel mogelijk uitzetten met via het bijbehoorende programma en anders met MSconfig.

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:23

alm

D4NG3R NL schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 03:09:
1GB is zat, ik tik op dit moment even op mijn thuisservertje met WinXP Pro met 1GB ram, een op 2Ghz tikkende Sempron 2600+ en een 6600GT van 128MB. Is gewoon flot zat.
Tja, kan wel, maar even een berichtje typen op een forum is minder zwaar dan met Office werken en dan nog meerdere programma's gelijk open hebben staan. Dan werkt 2 GB toch beter. Als TS gaat (laten) uitbreiden dan maar beter gelijk 2 GB erin zou ik zeggen. :)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Welk proces zorgt voor een cpu verbruik van 50-80%? Dat is niet normaal, als de PC niets doet, moet het dicht bij 0% liggen. Je hebt waarschijnlijk een Pentium IV op 2 GHz. Die is ook al oud, maar toch niet zo oud dat het verbruik boven 5% zou kunnen komen in idle.

Kijk in de event viewer of je foutmeldingen ziet. Belangrijk, maar het wordt vaak vergeten.

Traagheid kan worden veroorzaakt doordat essentiële bestanden ontbreken. Er wordt dan een timeout afgewacht. Een service pack opnieuw installeren kan helpen. Zijn bepaalde services uitgeschakeld? Drivers in orde en up to date?

Malware heeft vaak poorten of verbindingen open staan. Je kunt kijken of dit zo is met netstat -an en netstat -ab om te zien welke executables bij de open poorten horen.

Sysinternals ProcessExplorer kun je gebruiken om process id's te koppelen aan bestandslocaties.

Met HiJackThis kun je zien welke processen worden gestart en waar.

In plaats van AVG kun je ook Avira proberen. Installeer altijd maar 1 scanner tegelijk, meerdere scanners tegelijk kunnen traagheid en andere problemen veroorzaken.

Sommigen zweren bij Malwarebytes Anti-Malware.

Zorg er ook voor de PC volledig is gepatcht. Niet alleen de Windows patches, maar ook patches voor andere programma's. Daar kun je Secunia PSI voor gebruiken.

Rootkits kun je ook detecteren, bijvoorbeeld met GMER, Vba32 AntiRootkit of Rootkit Revealer. Deze tools kunnen het systeem sterk belasten, dus alleen gebruiken op een moment dat er geen vertragingsprobleem is.

Overigens, als het niet lukt deze tools te gebruiken is malware vaak de oorzaak. Die beëindigd deze processen, op bestandsnaam of window titel. Remedies: hernoem het bestand, start vanaf een boot CD of gebruik F8 tijdens het opstarten van XP om "kaal" op te starten.

• ImmortalSoul
@alm, de pc heeft het 1,5 maand gewoon fatsoenlijk en snel gedaan. Toen was hij 2/3 week geleden ineens enorm traag geworden. Ik verwacht niet dat het een hardware probleem is.

@D4NG3R NL, MSconfig had ik al gecheckt (zie startpost), staan op 2 drivers en wat AVG dingetjes niks noemenswaardig in.

@Island88, ik zal dat programma eens proberen. Task manager had ik al gechecked (zie startpost), ook niks raars tussen gevonden.

@mrmrmr, ik weet niet precies welk proces voor zoveel cpu gebruik zorgt als er traagheid is. Ik weet wel dat Internet explorer rond de 50/60% als het is opgestart.

Event viewer had ik al gechecked (zie startpost), ik heb enkele foutmeldingen gezien bij systeem/applicatie. Maar eigenlijk niks wat kon leiden tot een "groot" probleem.

Behalve Office, MSN, Utorrent en Age of Empires staat er geen enkele software op. Er is ook geen software meer bijgekomen sinds ik de pc daar heb neergezet.

Ik ga iig proberen:
- Service Pack verwijderen en opnieuw installeren.
- Met Process Explorer alles controleren.
- Met Avira alles scannen.
- Scannen voor rootkits/malware.

Ik hou u op de hoogte! Alvast bedankt.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

ImmortalSoul schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 15:38:
@mrmrmr, ik weet niet precies welk proces voor zoveel cpu gebruik zorgt als er traagheid is. Ik weet wel dat Internet explorer rond de 50/60% als het is opgestart.
Tijdens het starten mag IE veel CPU gebruiken. Als hij daarna met een lege pagina staat, mag hij bijna geen CPU meer gebruiken. Het klinkt alsof er dus wat raars in je IE zit (plugins etc).

This footer is intentionally left blank

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als het iets met IE te maken heeft, zou het inderdaad kunnen dat een plugin hiervoor verantwoordelijk is. Je kunt vanuit Settings/Control Panel/Internet Options/Programs/Manage Add-ons zien wat er is geinstalleerd. Kies Show all addons.

Buiten IE om kun je het ook zien met HiJackThis en Vba32 AntiRootkit. De eerste is gebruikersvriendelijker.

Je kunt de log van HiJackThis hier posten zodat we kunnen zien wat er mogelijk niet goed is.

Verwijderd

Heeft het misschien te maken met de laatste patches voor windows xp die zijn gereleased op 11-8-2010

MS10-053: Cumulative Security update for Internet Explorer

• ImmortalSoul
Ok, ik heb intussen een stukje traagheid meegemaakt (elke keer als ik er ben, dan is het probleem er niet).

svchost.exe en wuauclt.exe gebruiken beide soms 100.000kb tot 250.000kb in de taskmanager. Het CPU gebruik is dan gewoon laag.

Afbeeldingslocatie: http://img835.imageshack.us/img835/9365/exampler.th.jpg
Uploaded with ImageShack.us

Netstat geeft niks noemenswaardig.

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-10 13:28
Dit heb ik nou de laatste tijd al bij veel mensen meegemaakt. Het komt door Microsoft Update, op een of andere manier is dit zo zwaar geworden dat je minimaal 1GB ram nodig hebt om gewoon te kunnen updaten. Je moet even naar de Microsoft update site gaan en Microsoft Update uitschakelen, Windows Update blijft dan gewoon werken en werkt ook prima met <512MB ram.

Trouwens wel even als opmerking dat je dan alleen nog update voor Windows ontvangt en niet meer voor Office ed.

[ Voor 13% gewijzigd door Arjan Scholl op 19-08-2010 18:10 . Reden: Disclaimer ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als MS Update er mee heeft te maken, kan dit misschien helpen: DigiK-oz in "[XP] svchost.exe pakt 100% cpu bij opsta..."

En anders.... Een paar weken geleden zeg je? Gooi deze update er eens af als die er op staat: kb2286198.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ImmortalSoul
Ik heb zojuist deze guide eens geprobeerd:
http://www.technibble.com...sing-100-cpu-memory-leak/

En ik begin te vermoeden dat het nu al een heel stuk scheelt.
Pagina: 1