Toon posts:

switch en router aan elkaar koppelen voor party

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers,

Binnenkort geef ik een kleinschalige lan party met wat vrienden, het is nu al de vierde keer dat we dit doen en nu is het mijn beurt om het bij mij thuis te doen. We gebruikten altijd dezelfde 8 slots switch daarvoor, alleen komen er nu voor de eerste keer meer dan 8 mensen, namelijk 10.
Ik heb ook nog een prima sitecom routertje op zolder liggen en deze wil ik er dus aankoppelen zodat er 4+8-1=11 slots zijn.
Ik heb dit alleen nog nooit gedaan en ik wil natuurlijk niet voor aap staan met een te klein netwerk of veel tijd verspillen aan configureren waarin we ook gezellig konden spelen.

Ik heb al wat gegoogled en het ziet er allemaal niet zo lastig uit, maar ik kwam toch nog op wat onduidelijkheden:

Kan ik beter het modem op de switch aansluiten en de switch data laten doorsturen naar 7 pc's + het routertje of kan ik beter het modem op de router aansluiten die het signaal doorgeeft naar 3 pc's en de switch?
De router is 100mbits en 4 slots en de switch is gigabit en 8 slots, dus ik zou zeggen eerst de switch, maar een switch heeft veel minder features dan een router...

Oh en de kabel van de eerste router/switch moet toch in de WAN aansluiting van de tweede router/switch?
Beetje stomme vraag maar dit werd me niet echt duidelijk

En wordt het allemaal configuratieloos en vanzelf goed ingesteld en komen alle computers op hetzelfde netwerk net als met een enkele router? Of zijn er nog instellingen waar ik om moet denken?

Alvast erg bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2010 02:00 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat voor routertje hebben we het over (specs, please)? En is je modem ook niet al een router (c.q. hij heeft NAT en DHCP om internet te delen)? Want je hebt het toch over drie apparaten?

Volgens mij denk je echt veel te moeilijk, namelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 18-08-2010 02:01 ]

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:41
Doorgaans standaard situatie:

Modem > Router > Switch, aangezien de router in staat is ip-adressen uit te delen en een switch niets meer is dan een bleud verdeelstation.

That's all, no rocket science involved here. Je moet alleen kijken of je de dhcp van je router genoeg adressen kan uitdelen, maar doorgaans is dat no problemo!

discogs

Verwijderd

Topicstarter
nee het is een modempje met maar 1 uitgang dus,
maar de router zal vanzelf de overige 7 computers op de switch toevoegen aan het huidige 3persoonsnetwerk en deze allemaal goed een ip adresje geven (range is trouwens prima, kunnen wel 100 adressen op)

Het betreft trouwens een sitecom network storage router DC-(insert number here) volgensmij was het iets met 230 of 320

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2010 02:11 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
loewie1984 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 02:06:
Doorgaans standaard situatie:

Modem > Router > Switch, aangezien de router in staat is ip-adressen uit te delen en een switch niets meer is dan een bleud verdeelstation.

That's all, no rocket science involved here. Je moet alleen kijken of je de dhcp van je router genoeg adressen kan uitdelen, maar doorgaans is dat no problemo!
Maar wat als de TS al een modem met ingebouwde router in zijn huidige, bestaande netwerk heeft? Dan zal hij dus, mits hij het één netwerk wil maken, in de éxtra router DHCP uit moeten zetten en de WAN-poort ongebruikt laten.

Ook zie ik de TS 4+8-1=11 typen. Moet dit niet 4+8-2 zijn? Immers, de kabel die de switch + router verbindt heeft twéé stekkers, dus hij zal in beide switches een poort in bezet nemen.
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 02:10:
nee het is een modempje met maar 1 uitgang dus,
maar de router zal vanzelf de overige 7 computers op de switch toevoegen aan het huidige 3persoonsnetwerk en deze allemaal goed een ip adresje geven (range is trouwens prima, kunnen wel 100 adressen op)
Je hebt dus al een netwerk met 3 PC's erin met alléén een modem zonder router? Dus al die PC's krijgen een public IP-adres?

[ Voor 22% gewijzigd door Osiris op 18-08-2010 02:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee sorry met huidig bedoel ik meer eerste, dus alsof we eerst 3 pc's op de router aansluiten en vervolgens daar de switch op aansluiten

maar de kabel moet toch in de ingang van de switch? met een 4slots router verlies je ook geen slot omdat je modem erop zit want die gaat de input in

• loewie1984
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 02:15:
Nee sorry met huidig bedoel ik meer eerste, dus alsof we eerst 3 pc's op de router aansluiten en vervolgens daar de switch op aansluiten

maar de kabel moet toch in de ingang van de switch? met een 4slots router verlies je ook geen slot omdat je modem erop zit want die gaat de input in
Maar ist duidelijk nu?

discogs

Verwijderd

Topicstarter
Zo goed als, maar iemand zegt 12-2...
dat zou betekenen dat de kabel van de router naar de switch in een lan slot moet en niet in een wan slot
klopt dat?
zelf zou ik het in het wan slot doen want dat zie ik als input

• loewie1984
router > switch is inderdaad van lan poort naar uplink poort switch, wan heeft daar niets mee te maken, de wan bij de router daar moet je je modem in steken lijkt me zo

discogs

Verwijderd

Topicstarter
ah bedankt, ik weet nu helemaal genoeg en heb er de volste vertrouwen in dat het een leuke middag/avond/nacht gaat worden

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je hem in de WAN-poort van je router steekt, splits je het netwerk in tweeën (waarna je het verkeer tussen die twee moet routeren) maar dat is niet wat je hier wilt. Het is dus het handigst deze gewoon aan de LAN-kant aan te sluiten, zodat je je LAN uitbreidt.

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies, dat was het enige waar ik echt bang voor was, dat we dus 2 aparte netwerken zouden hebben.
Maar die fout zal ik nu in ieder geval niet maken nee
Pagina: 1