Mogelijk probleem met WD Caviar Green 2tb WD20EARS schijf

Pagina: 1
Acties:

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Sinds ongeveer een maand heb ik de Caviar Green 2tb schijf. Dit is een 5400rpm schijf met 64mb buffer. Het valt me de laatste tijd op dat als ik op deze schijf een tv serie afspeel (gewoon op sd) dat hij af en toe wat vertragingen lijkt te hebben als ik snel door een aflevering heen sleep met Zoomplayer. Het kan dan 10 a 20sec duren voordat zoomplayer verder speelt. Nu heb ik getest op mijn 2 samsung spinpoints 7200rpm 1tb schijven of het probleem ook bestaat, maar daar kan ik het niet reproduceren. Kan het komen door de 5400rpm en dus de lagere response tijd dat de Caviar Green soms 'hangt'?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lijkt me sterk. Doe eens een uitgebreide controle. En wat is de S.M.A.R.T. status?

Windows, toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 18-08-2010 02:48 ]

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
Voor zover ik weet doen die nieuwe Caviar Green het aantal toeren per minuut omhoog schalen als ze (intensief) gebruikt worden... dat zou volgens ook het "groene" ervan zijn.

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

n1els schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 03:10:
Voor zover ik weet doen die nieuwe Caviar Green het aantal toeren per minuut omhoog schalen als ze (intensief) gebruikt worden... dat zou volgens ook het "groene" ervan zijn.
Nee, dat doen ze niet. Is ook praktisch onmogelijk, aangezien je niet zomaar de rotatiesnelheid kan veranderen tijdens lezen of schrijven. Dan moet er nog veel meer veranderen. De rotatiesnelheid is gewoon 5400rpm.

En nee, de WD20EARS is niet merkbaar langzamer dan elke andere schijf. Hij haalt met gemak >80MB/sec en heeft ook normale access tijden. Dus waarom het bij jou stottert is een raadsel. Wat wel bekend is van de WD20EARS is dat ze de koppen vrij snel parkeren, al na 8 seconden. Dat zou de oorzaak kunnen zijn, aangezien je eerst een stuk data leest, dat afspeelt op TV en ondertussen worden de koppen geparkeerd. BIj opnieuw lezen moeten dan eerst de koppen weer verzet worden. Er is een tooltje (WDIDLE) waarmee je dit kan wijzigen naar 300 seconden.

[ Voor 35% gewijzigd door Microkid op 18-08-2010 05:36 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Cobiwan
  • Niet online
Smart status is gewoon goed. Moest wel toen ik de schijf installeerde in de bios AHCI aanzetten, want op IDE ging op de een of andere manier mijn hele pc traag na de nieuwe HD. Als ik dan van een oude schijf iets naar een andere knipte stond ie helemaal stil, dus niet eens van de nieuwe. Maar dat kan ook wat anders zijn geweest. Heb er op AHCI geen last meer van.

Edit: op mijn andere schijven kan hij ook wel hangen zag ik net maar dan duurt het maar 3 seconden. Kan het trouwens aan een 'slechte' torrent liggen dat hij iets niet goed afspeelt? Niet alle media heeft namelijk het probleem

[ Voor 23% gewijzigd door Cobiwan op 18-08-2010 10:53 ]

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 20:13

Towser

ondertitel

Misschien kun je een keer een andere mediaspeler proberen? Gebruik bijvoorbeeld eens VLC en kijk of het probleem zich dan ook voor doet.

• Cobiwan
  • Niet online
Met mediaplayer classic gebeurt niets... Ik vind het gewoon apart dat het alleen op de WD20EARS gebeurt

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
partities goed gealigned?
Pagina: 1