HDD wordt niet herkend bij windows installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthic
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-06 16:36
Hallo,

Nadat ik mijn BIOS heb geupdatet van F7 naar F9, wordt de hardeschijf niet meer herkent in windows setup.
Dit is wat ik krijg voordat de installatie scherm opstart (=laden van windows installatie bestanden).
Serial ATA AHCI BIOS, Version iSrc 1.20E
Copyright (c) 2003-2008 Intel Corporation
** This version supports only Hard Disk and CDROM drives **
Please wait. This will take a few seconds.

Controller Bus#00, Device#1F, Function#02: 06 Ports, 01 Devices
Port-00: Hard Disk, ST3320620AS
(Drive is controlled by the RAID BIOS)
Port-01: No device detected
Port-02: No device detected
Port-03: No device detected
Port-04: No device detected
Port-05: No device detected
AHCI BIOS not installed
Mijn setup:
- Gigabyte P55A-UD3
- Intel i5 760, 2.8GHz
- Kingston ValueRam 4GB (PC10600, 1333MHz, 1.5V)
- Sapphire Radeon HD4870 1GB
- Seagate SATA II 320GB (Main HDD: Windows, Program files etc.)
- Samsung Spinpoint F1 (Other HDD: Downloads etc.)

Wanneer ik BIOS opstart, wordt de hardeschijf wel herkent, maar wanneer ik windows probeer te installeren (Windows CD; Win XP of Windows 7), wordt hij niet meer herkent en begint er allerlei foutmeldingen te komen.

Kan iemand mij helpen?

Bij voorbaat hartelijk dank,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-12-2024

Geen grote hint waar te zoeken? :)
Controleer eens in welke modus je sata staat, ik heb zo'n lichtbruin vermoeden RAID..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthic
foetus_ schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 00:36:

Geen grote hint waar te zoeken? :)
Controleer eens in welke modus je sata staat, ik heb zo'n lichtbruin vermoeden RAID..
Om eerlijk gezegd te hebben, ik weet totaal niks van RAID o.i.d. en bios instellingen. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kmkz schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 00:41:
Om eerlijk gezegd te hebben, ik weet totaal niks van RAID o.i.d. en bios instellingen. Sorry.
Dan zul je in de BIOS moeten gaan kijken, dit is het juiste moment om te leren :)

Zolang je opschrijft wat de instellingen zijn, niet zomaar gaat klooien maar de mogelijkheden opschrijft en ze eerst opzoekt, kan je niet zoveel kapot maken.

[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 18-08-2010 01:07 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Er staat inderdaad RAID en dan met 1 schijf is het wel vrij logisch dat het niet werkt omdat RAID minimaal 2 schijven nodig heeft, dus zoals andere posters al schrijven zal je toch even je BIOS in moeten en je instelling naar AHCI moeten zetten.

Veelal kan je deze instelling vinden bij Storage Configuration hetgeen meestal direct al op het 1ste veld staat wanneer je je bios in gaat, en daar zal je ongetwijfeld harddiskinstellingen vinden en moet je even zoeken naar een veldje waar nu RAID staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vergeet dat veel controllers ook nog een "Jbod" functie hebben en dat je dan wel met een single schijf kan werken. Jbod is natuurlijk niet echt raid, verre van zelfs, maar het kan wel op die manier. Het is of de juiste drivers installeren tijdens de installatie, of van de RAID setting naar de AHCI setting. Ik verwacht dus dat deze schijf nu als Jbod staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthic
PCH SATA Control Mode staat nu op ACHI en als nog wordt hij niet herkend. Zelfs in Bios niet. Er staat onder het menu, Standard CMOS Features, dat IDE Channel 0 Master [None] is.

[ Voor 42% gewijzigd door synthic op 18-08-2010 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Kmkz schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 09:26:
PCH SATA Control Mode staat nu op ACHI en als nog wordt hij niet herkend. Zelfs in Bios niet. Er staat onder het menu, Standard CMOS Features, dat IDE Channel 0 Master [None] is.
Je zou nog eens kunnen proberen om het BIOS volledig te resetten of in elk geval Load Setup Defaults eens proberen en kijken of ie dan wel je harddisk herkent. Tweede wat je nog kan proberen is eens een andere s-ata poort proberen en meteen eens een andere s-ata kabel, en zo dus systematisch te werk gaan.

Nu zie ik wel op de site van Gigabyte dat er 2 versies zijn van dit board namelijk Rev. 1.0 en 2.0 en vraag ik mij af of je misschien niet de verkeerde update gepakt hebt. Kijk dus voor de zekerheid ook eens na welke Revision board je hebt want dat kan ook natuurlijk een oorzaak zijn voor de problemen die je hebt.
Pagina: 1