onkyo 608 => geen beeld

Pagina: 1
Acties:

• aem kei
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01 12:56
hoi allen,

ik heb een probleem om een Onkyo 608 aan te sluiten bij een kennis.

Even een schets:

Hij heeft een oude CRT TV met enkel scart aansluitingen.
Hij had een oude SONY versterker met tuner.
een VHS, DVD en Telenet HD digibox (i know…)

Het probleem zit hem in het volgende:

De Sony was defect en en moest vervangen worden. De verkoper verkocht een Onkyo 608 en de persoon dat er geen verstand van heeft kocht deze natuurlijk op zijn aanraden. Met als gevolg, ik zit ermee :)

ik ga zo gedetailleerd mogelijk alles proberen schetsen, want het is vrij ingewikkeld met al die analoge aansluitingen…

VHS is aangesloten via coax
HD digicorder is aangesloten via HDMI
DVD is aangesloten via Component

De Onkyo gaat dan via een Component to SCART kabel naar de TV

Wanneer ik alles aanzet werkt de reciever hoor ik het geluid door de luidsprekers, tuner werkt, etc. Ik krijg alleen geen beeld. het scherm blijft blauw.

Zowel via die component to scart kabel als coax (hdmi kan ik natuurlijk niet testen)

Heeft iemand raad? Ik kan nergens in de Onkyo menu kiezen dat hij Component out moet kiezen als monitor out (al dacht ik dat hij dit automatisch deed). Ik heb de handleiding 10x gelezen zonder resultaat en op internet is er niets te vinden…
(wie koopt er dan ook een 608 zonder HDMI out te gebruiken ;) )

Thanks for the info!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

Zoals je het nu hebt aangesloten gaat het niet werken.
Je CRT tv heeft alleen scart welke alleen Composite (gele tulp) en misschien S-video ondersteunt.
Component (rood, groen, blauw tulpjes) is iets heel anders en wordt zeer zelden door CRT tv's ondersteunt.
Het enige wat gaat werken op je CRT tv is alles via Composite (gele tulp) aansluiten en het geluid via de bekende rode en witte/zwarte tulpjes.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Verwijderd

Je kan ook een scartblokje kopen waar je deze tulpjes op aan kan sluiten... kost je een paar euro..

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:24

FeaR

In GoT we trust

Gutteguttegut schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 00:00:
Zoals je het nu hebt aangesloten gaat het niet werken.
Je CRT tv heeft alleen scart welke alleen Composite (gele tulp) en misschien S-video ondersteunt.
Component (rood, groen, blauw tulpjes) is iets heel anders en wordt zeer zelden door CRT tv's ondersteunt.
Het enige wat gaat werken op je CRT tv is alles via Composite (gele tulp) aansluiten en het geluid via de bekende rode en witte/zwarte tulpjes.
Klopt, en receivers die van een analoog signaal een digitaal maken en via HDMI uitsturen zijn er in overvloed. Maar receivers die andersom werken, dus van HDMI en Component naar Composite (wat hier in principe nodig is) zijn er niet.

Enige manier om alles aan te sluiten is om composite te gebruiken en dan via een scart-verloopje naar de tv. Staat als het goed is ook in de manual wat de receiver allemaal kan. Een diagram met welke signalen kunnen worden gescaled en convert naar HDMI. Maar zoals gezegd ga je van HDMI naar composite niet tegen gaan komen.

Lang verhaal kort: je hebt een TX-SR608 met functies waarvan je zeker 97% niet van gaat gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 18-08-2010 00:44 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

FeaR1986 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 00:42:
[...]
Lang verhaal kort: je hebt een TX-SR608 met functies waarvan je zeker 97% niet van gaat gebruiken.
koop een andere tv :P (plasma/LCD/etc met HDMI).

• aem kei
Gutteguttegut schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 01:33:
[...]
koop een andere tv :P (plasma/LCD/etc met HDMI).
Heb ik ook al gezegd :)

En FEAR: ik niet ;)
Ik ben nog steeds aan het genieten van mijn 5007...

Ik denk dat ik me wat verkeerd heb uitgedrukt: de TV is aangesloten met zulk kabel:

Afbeeldingslocatie: http://www.superfi.co.uk/images/PGV372-3-5-9med.jpg

mijns inziens zou dit moeten werken...

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

aem kei schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 12:15:
[...]Ik denk dat ik me wat verkeerd heb uitgedrukt: de TV is aangesloten met zulk kabel:

[afbeelding]

mijns inziens zou dit moeten werken...
Dat is inderdaad component naar scart, maar kans dat het niet werkt. Idem met dat je gewoon kabels van HDMI naar VGA kan krijgen zonder converter er tussen. Ik zou gewoon een scart-blokje halen en een composite kabeltje en alles zo aansluiten. Of zoals gezegd een nieuwe tv, maar daar kan alleen je kennis over beslissen :)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:27

SeatRider

Hips don't lie

Dat hangt er nogal van af wat er op die afbeelding staat:

1. Een RGB naar scart (maar dan mis je audio)
2. Een component naar scart (maar dan mis je audio)
3. Composiet naar scart

3 zal inderdaad werken, maar niet voor de component/HDMI aangesloten apparaten.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• aem kei
SeatRider schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 12:19:
Dat hangt er nogal van af wat er op die afbeelding staat:

1. Een RGB naar scart (maar dan mis je audio)
2. Een component naar scart (maar dan mis je audio)
3. Composiet naar scart

3 zal inderdaad werken, maar niet voor de component/HDMI aangesloten apparaten.
Is inderdaad een component naar scart, en audio is apart aangesloten via rood wit (geluid werkt).
Maar beeld niet.

Ik probeer het eens met een verloopstekker van composiet naar scart, i let you know!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

aem kei schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 13:51:
[...]Is inderdaad een component naar scart, en audio is apart aangesloten via rood wit (geluid werkt).
Maar beeld niet.

Ik probeer het eens met een verloopstekker van composiet naar scart, i let you know!
Component naar scart is ook maar apart trouwens: wel beide analoog maar component verstuurt drie verschillende signalen en dan zou dat in het scart-deel weer samengevoegd worden tot één. Dus die kabel gaat sowieso niet werken. Dat het beeld niet werkt heb ik al uitgelegd: je voert HDMI en Component in, maar je voert composite uit. En dat kan deze receiver niet.

Oplossing is om alle apparatuur via composiste op de TX-SR608 aan te sluiten en dan één composite kabel naar de TV. Audio kan wel digitaal met bijvoorbeeld optische toslink of digitale coax. Maar de HD uitgangen van de apparaten als HDMI en component ga je niet kunnen gebruiken.

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

FeaR1986 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 13:56:
[...]
Component naar scart is ook maar apart trouwens: wel beide analoog maar component verstuurt drie verschillende signalen en dan zou dat in het scart-deel weer samengevoegd worden tot één. Dus die kabel gaat sowieso niet werken. Dat het beeld niet werkt heb ik al uitgelegd: je voert HDMI en Component in, maar je voert composite uit. En dat kan deze receiver niet.
Offcieel ondersteund SCART geen Component maar er zijn wel mogelijkheden om het toch via SCART in een ondersteunt apparaat te krijgen.
Zie: Wikipedia: SCART

Maar de apparaten die dit ondersteunen zijn zeer zeldzaam.

• aem kei
allright!!

dus composiet gebruiken maar dan wel met een SCart tussenstuk.

Deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://s0.static.mymemory.co.uk/images/product_shots/2230_1203773017.jpg

Wat een gesukkel!
Op zo'n momenten begin je van de meerwaarde van HDMI te houden :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Zo'n scart-blokje inderdaad. En bereid je voor op slecht beeld, wan slechter dan composite is tegenwoordig niet meer mogelijk. S-video is nog beter, maar dat heeft de TX-SR608 helaas niet.

• aem kei
FeaR1986 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:46:
Zo'n scart-blokje inderdaad. En bereid je voor op slecht beeld, wan slechter dan composite is tegenwoordig niet meer mogelijk. S-video is nog beter, maar dat heeft de TX-SR608 helaas niet.
geniaal :)
Een onkyo 608 kopen en nog slechter beeld hebben als ervoor... ow the irony...

toch misschien een goedkope upgrade voorstellen :)

Sony KDL 40 EX402

• _sTIMpie_
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-02-2025
mijn probleem is niet helemaal vergelijkbaar. Ik heb ook sinds enkele dagen ook de onkyo TX-SR608 in mijn bezit. en ik sluit mijn tv (plasma van samsung) aan via hdmi op de tv-out. en overige apperaten (UPC en PC) via hdmi op de overige hdmi ingangen.

nu is het zo dat de communicatie tussen de tv en receiver weg valt als de tv een andere resolutie doorgestuurd krijgt. (UPC van SD zender naar HD zender). dan begint er op de receiver het HDMI tekstje te knipperen. het beeld valt weg (de tv geeft aan dat de kabels niet goed zijn aangesloten). ook het geluid wordt niet meer goed door gegeven. de receiver heeft moeite om het signaal door te sturen. hiervan knipperd ook de verbindings informatie op de receiver.

iemand ervaring hiermee. en is het op te lossen. en waar ligt het aan.? de tv of de receiver?

• pimmedoris
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-08-2025
Ik heb begrepen dat UPC via de receiver niet goed werkt... Je zou dus de UPC rechtstreeks op je TV aan moeten sluiten ipv via de receiver.
Heb je dit al geprobeerd?

• _sTIMpie_
ja zo heb ik het met mijn oude versterker wel gehad. maar zo wil ik het eigenlijk niet aansluiten. het gebeurd echt alleen maar met switchen van hd naar sd beeld. heel vaag. hebben mensen daar dan ook last van met andere receivers dan onkyo???

• _sTIMpie_
Het probleem ligt inderdaad bij upc. op een ander forum had iemand de oplossing voor dit probleem. door bij tv instellingen de upc output in te stellen op 1080i. gaat het goed met schakelen. echter is het probleem nu dat je weer van die witte streepjes boven in beeld hebt bij de sd zenders.....

• peter141080
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-01 15:00
Ik heb ook iets vergelijkbaars.

Heb een yamaha v467 receiver. HTPC en Xbox via HDMI op receiver aangesloten en via HDMI uit op Panasonic plasma werkt prima. Maar Samsung HD kastje van Ziggo geeft blauw beeld. Rechtsreeks op TV met HDMI werkt prima. HDMI kabels onderling al verwisseld, deze zijn dus verder goed. Als ik de HDMI uit van de receiver dan uit mijn TV haal heb ik wel geluid opeens. Heeft dus wel met het uitgaand beeld te maken. Iemand hier een oplossing voor.

• _sTIMpie_
misschien dat de oplossing voor de ziggo hd kastje het zelfde is als bij UPC? ik weet niet zo hoe die instellingen werken.
Pagina: 1