Slim of sluw?

Pagina: 1
Acties:

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Even ter kennisgeving en discussie het volgende praktijkvoorbeeld:

http://tweakers.net/reacties.dsp?Action=Posting&ParentID=280244

Bovenstaande reactie is een voorbeeld (ik kan het echter niet meer bewijzen) van een reactie, die snel op de nieuwsposting volgde. Er stond op dat moment 1 opmerking in, nl. over dat de prijs door 3 man gedeeld kon worden. Zeg maar een +1-posting en daar stond-ie ook op. Daarna volgen meer reacties met opmerkingen en zie ik een uurtje of wat later, dat de desbetreffende reactie op +4-interessant staat. Wat blijkt, de reactie is gewijzigd, uitgebreid en aangevuld met opmerkingen uit latere reacties :), waardoor een sterker verhaal ontstaat.

De lezer die dus pas wat later langskomt, leest een aardige reaktie en sommige latere reakties lijken een beetje overbodig te worden.

Het is nu niet mijn bedoeling deze posting omlaag te modden (wat een ieder natuurlijk geheel vrij staat), maar meer om deze praktijk onder de aandacht te brengen en deze ff te evalueren. Want het is enerzijds wel slim wat er gebeurt, maar anderzijds ook errug sluw, if you catch my drift. Wat vinden we hiervan?

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Mja, dit soort dingen zie je vaker.

Ik weet ook niet echt wat je ermee aanmoet.

Iemand die dus een posting neerzet, en daarna diverse wijzigingen gaat aanbrengen die zijn verhaal sterker maken. Ik denk dat ik graag zou zien wanneer iemand zijn posting ge-edit heeft. (tijdstip) Op die manier kun je namelijk zien of :

A.) Hij heeft gewacht tot er mensen kwamen met goede info, en die bewust heeft geript om zijn eigen posting "op te waarderen" en de andere overbodig te maken.

B.) Hij binnen een kort tijdsbestek wat research heeft gedaan, waardoor hij zijn verhaal gewoon heeft uitgebreid om informatiever te zijn, en niet puur uit "Karma-whoring" standpunt.

Op het moment dat hij binnen 10 mins. zijn posting aanpast is het namelijk geloofwaardiger dan dat hij het een uur later doet.

Zolang je er geen "edit-tijdstip" (Zoals op GoT) bijkrijgt, kun je er denk ik weinig mee, behalve als je continue die draad en de reakties aan het monitoren bent.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Als het waar is (met de nadruk op als), dan hoeven zij er ons niet druk over te maken, dan speel ik de bal naar een Adje.

Ik kan me wel wat voorstellen bij jouw verhaal, alleen is het lastig te bewijzen voor ons en een discussie heeft alleen zin als er duidelijk bewijs ligt voor de actie die deze gebruiker uitgevoerd heeft.

Update: was druk aan het tiepen toen GaMeOvEr nog niet gereageerd had en zie nu zijn reactie, twee zielen, één gedachte zeg maar :)

Toevallig waren er vorige week ook twee van deze gevalletjes.

Dat er in de genoemde post staat: "ereactie gewijzigd door...." spreekt IMHO in zijn nadeel en issie voor mij wel een beetje verdacht (ik neem aan dat jij testcase dit niet gaat roepen als het niet waar is, dus is deze sluwe gebruiker verdacht).

Iemand mischien nog iets in zijn buffer wat als bewijsstuk 'B' kan dienen?

Slim is het, sluw is het ook, maar belangrijker nog: -5 Misbruik (en komt ie op -1).

Ik denk niet dat dit soort voorbeelden opgelost worden in een FAQ (misbruik van het systeem).

De enige manier om dit in de toekomst te voorkomen is het opnemen van datum en tijd wanneer een reactie aangepast wordt, dan heb je sluitend bewijs en kan een Adje maatregelen treffen.

Femme: wat denk jij ervan?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik denk dat dit soort praktijken verwerpelijk zijn. Werkelijk vies eigenlijk.

Zo vaak wordt het niet geconstateerd omdat het allemaal sneaky gaat. Ik denk wel dat een flinke waarschuwing op z'n plaats is. Zo iemand verpest de rest v/d draad namelijk.

Er zou een systeem van notes moeten komen om dit aan de user vast te plakken. Bij herhaling direct kicken. Dit soort meuk hoeft van mij niet.

* Delerium staat in die draad nog steeds 'maar' op +3 :(.

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:14

elsegre

Ti 3Al-2.5V

"Leuk" voor degene die -1 troll gegeven heeft:(
Wat mij betreft gaat ie weer naar beneden.
Is het misschien mogelijk om de verandering in een andere kleur te zetten?

No news is bad news.

• Jaymz
  • Laatst online: 15-02 21:55

Jaymz

Keep on moving !

Dit valt volgens mij in de categarie sluw, en helaas (nog) niets aan te doen.

Misschien is het wel een Idee voor in LA.

==> LA

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:14

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Niets aan te doen?
Alt + Print screen
Ik heb er nog één;
http://www2.tweakers.net/nieuws/16114

en daarvoor;
http://home.wanadoo.nl/elsegre/troll2.jpg (90k)

:(

No news is bad news.

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Op maandag 12 maart 2001 16:08 schreef Arjen het volgende:
http://tweakers.net/reacties.dsp?Action=Posting&ParentID=280244
Euh ja....

Die ja !

Wilde je iets duidelijk maken of zo ?

:?

edit:

Wat zijn in vredesnaam die vage "Amp" dingen alsje een URL quote ???

Aannames zijn fataal.

• Arjen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-01 08:52
Euhm kwas ff wat aan het testen, neem mij niet kwalijk. :) """"' </textarea>test

• Arjen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-01 08:52
Op maandag 12 maart 2001 16:11 schreef GaMeOvEr het volgende:
edit:

Wat zijn in vredesnaam die vage "Amp" dingen alsje een URL quote ???

Een bug die ik aan 't uitroeien ben..

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Op maandag 12 maart 2001 16:29 schreef Arjen het volgende:

[..]

Een bug die ik aan 't uitroeien ben..
Ah. Mooi.

Die bug is ontstaan door het adden van die "highlight" feature of zo ?

Aannames zijn fataal.

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-02 10:02
Iemand attendeerde mij op deze topic en ik had mezelf eerlijk gezegd nogal de neiging hier op te reageren. Wat hier wordt gezegd is dus absoluut NIET waar. Ik ben toch bang dat jullie hier geen gelijk hebben. De kern van mijn posting van is de prijs, die niet zo hoog is als gezegd lijkt te zijn. Mijn eerste posting was zoiets:
70/3=23 gulden. Dus als je met z'n drieën een setje koopt, is het best te doen. Voor 23 piek koop je een stuk of tien potloden, maar dit is wel lekker makkelijk. Bovendien heb ik wel eens gehoord dat mensen na een aantal maandjes weer opnieuw moesten inkleuren, omdat de potloodlaag eraf was gegaan o.i.d.
* ArthurS heeft een af-fabriek unlockte Duron, maar voor 23,33 piek zou hij niet gaan prutsen met een onbestendig potlood.

Één of andere grapjas vond kennelijk dat dit in de categorie troll viel en heeft mij toen -1: Troll gemod. Iedereen die ook maar een beetje afweet van modereren weet dat dit geen troll is. WAAROM GAAT IEDEREEN ER HIER VAN UIT DAT DIE '-1 TROLL' TERECHT WAS?

Maar goed, toen ik later even door mijn huis rondliep bedacht ik me ook nog dat de tape niet de enige echt houdende oplossing is, tenslotte gebruikten Floris en Daniël met hun test Duron gebruik (ttv het Duron overklok project) gebruik van de Bison Electric Kit en dat is ook behoorlijk permanent. Toen heb ik dát erbij gevoegd, dat dat óók een optie was (maar nauwelijks goedkoper dan deze muv het feit dat je er meerdere procs mee kan doen). En aangezien ik in de topic niemand anders Bison Electric Kit zie noemen, lijkt me niet dat ik dat van iemand gestolen heb, waardoor andere posts overbodig werden, ik heb weinig mensen gezien die hetzelfde zeiden als ik, hooguit mensen die me corrigeerden v.w.b. het potlood (dat je er bv plakband over heen kan komen.

Dát is wat er gewijzigd is aan de hele post, en ik vind het heel erg klote dat men iets verkeerds denkt over mijn post, en al helemaal over mij in het algemeen. Alsof ik een smerige oplichter ben! En dat die opmerking over de Electric Kit de score 4 hoger gemaakt heeft dan hij oorspronkelijk was?

* Arthur baalt HEEL ERG van mensen die FOUTE conclusies trekken uit de moderatiegeschiedenis, omdat één of andere kneus een in principe goede posting1: Troll modereert. |:(

Ben ook erg teleurgesteld in mensen als Jaymz die mij meteen sluw noemen en kennelijk klakkeloos aannemen dát het waar is (i.t.t. bijvoorbeeld TgF die weliswaar een slag om de arm houdt, maar toch duidelijk geneigd is dit te geloven).

ecteinascidin heeft wel een punt dat áls dit op zou gaan voor mijn post dat het niet correct zou zijn, maar dit is dus in dit geval niet zo en ik baal er heel erg van dat ik ten onrechte veroordeeld wordt.
edit:
Dít geval komt het dichtst in de buurt bij optie B, zoals GaMeOvEr suggereerde en is géén geval van 'karmawhoring'
:(:(

* Arthur kan zelf wel iets nuttigs bedenken om te zeggen en heeft daar géén anderen voor nodig

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

ArthurS,

Chill...

Jouw posting staat hier puur als een voorbeeld van iets wat behoorlijk wijd verspreid is.

Namelijk dat mensen hun postings substantieel wijzigen, of zelfs klakkeloos de volledige inhoud aanpassen.

Jij wordt daar niet van beschuldigd, het is meer de vraag wat we in het algemeen met zoiets aanmoeten, omdat het helaas vaak voorkomt dat een complete flamebait wordt ver-her-edit naar een "Met open deuren scoor je puntjes" verhaal.

Het punt is dat je bijna nooit kunt zien wat de reden van wijziging van iemand is, laat staan hoeveel tijd er tussendoor is verstreken. (zoals je een edit op GoT kunt zien met tijdstip, dus een betere beoordeling zou kunnen maken.)

Je kunt dus ook niet beoordelen of de edit is doorgevoerd met "goede bedoelingen" of niet. (Zie mijn A & B opties.)

Zie dit dus niet als een persoonlijke aanval, maar meer dat jouw posting in dit geval gebruikt wordt om iets aan de kaak te stellen.

Jaymz heeft het over de categorie "sluw" als het dus over een "met boze opzet" ge-editte posting gaat. Dus niet met specifieke verwijzingen naar jouw posting.

Dus, resume :

We denken niet dat je een karmahoer bent, en we zeiken je dus ook niet af of zo.

In principe goed dat je gereageert hebt, nu heb je namelijk wat meer uitleg in plaats van een brok frustratie... ;)
* ArthurS baalt HEEL ERG van mensen die FOUTE conclusies trekken uit de moderatiegeschiedenis, omdat één of andere kneus een in principe goede posting 1: Troll modereert.
Dat wordt dus ook niet gedaan. Die -1 - Troll waar elsegre aan refereert is het feit dat diegene die hem heeft uitgedeeld, nu op zijn flikker krijgt van de modbot, omdat niemand anders dat gedaan heeft. Er wordt voor de rest niet over gesproken dat dit een juiste beoordeling zou zijn. (Zou ook kolder zijn, gezien het feit dat jouw posting geen troll is...)

elsegre meende wel (en terecht) dat het geen +4 posting is. Ik denk zelf dat +2 de max is, maar goed, dat is nu ff off-topic. ;)

Maar we vinden je dus geen oplichter, maar de kans is gewoon aanwezig dat je het wel had kunnen zijn, maar daar is gewoon geen bewijsvoering voor, omdat het niet te tracen is wat iemand nu wel of niet aanpast.

Ook al zouden we je dus een oplichter _willen_ vinden, we kunnen het niet, omdat de edit's die iemand doorvoert (en wanneer) niet te tracen zijn.

Aannames zijn fataal.

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-02 10:02
Jij wordt daar niet van beschuldigd, het is meer de vraag wat we in het algemeen met zoiets aanmoeten, omdat het helaas vaak voorkomt dat een complete flamebait wordt ver-her-edit naar een "Met open deuren scoor je puntjes" verhaal.
Ok dan, perfect. Ik wilde het gewoon ff zeggen want ik doe altijd hard mijn best om een nuttige bijdrage te leveren en als je goede bedoelingen dan in twijfel getrokken worden, vind ik dat niet leuk. Ik begrijp dat eht een wijdverbreid probleem is, ik wilde alleen even duidelijk maken dat het hier niet het geval was.
elsegre meende wel (en terecht) dat het geen +4 is. Ik denk zelf dat +2 de max is, maar goed, dat is nu ff off-topic
Ja je haalt me de woorden uit de mond. Ik wilde dit eigenlijk in m'n vorige post ook zeggen, maar was het even vergeten. Waarom zoveel mensen hem omhoog gemod hebben snap ik eerlijk gezegd ook niet, ik was zelf erg verbaasd dat hij zo hoog eindigde (heb wel nuttigere reacties geplaatst die lager gemod werden) en als ik hem zelf gelezen zou hebben had ik hem van +4 ook zeker omlaag gezet. Maar goed, dat is inderdaad off-topic.

Maar goed, ik wilde iig gewoon ff kwijt dat de vlieger in dit geval niet opgaat, maar net zomin als jullie kan ik dit niet bewijzen.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Verwijderd

ArthurS:
(i.t.t. bijvoorbeeld TgF die weliswaar een slag om de arm houdt, maar toch duidelijk geneigd is dit te geloven).
Mijn stelling is heel simpel:

Als zoiets waar is, dan vind ik dat niet kunnen en ik zeg niet dat het waar is, tot er sluitend bewijs ligt (en dan hoef ik eigenlijk geen screenshots, want die PhotoPaint je zo anders).

Ik loop niet (nooit) klakkeloos achter iemand (in dit geval testcase) aan en neem derhalve ook niet aan dat het waar is.

Ik zeg dan ook:
Dat er in de genoemde post staat: "ereactie gewijzigd door...." spreekt IMHO in zijn nadeel en issie voor mij wel een beetje verdacht (ik neem aan dat jij testcase dit niet gaat roepen als het niet waar is, dus is deze sluwe gebruiker verdacht).
Je was in mijn ogen alleen maar verdacht en als je eerlijk bent, dan moet je toegeven dat geeneens zo'n gekke gedachte is, tescase "ken" ik al wat langer en ik ga er nog steeds niet vanuit dat hij zomaar een dergelijk bericht neerzet.

Maar, bij gebrek aan bewijs volgt vrijspraak, wat mij betreft ben je vrijgesproken, ik ga niemand hier gelijk geven.

Als jij gelijk blijkt te hebben, dan krijg je bij deze mijn excuses, als testcase gelijk blijkt te hebben, dan blijf ik bij mijn eerder gepostte.

Als jullie allebei gelijk hebben is dat helemaal mooi.

Voor mij is de kous af.

"The truth is out there..."
Pagina: 1