Kingston HyperX 1600 Problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, heb onlangs een systeem samengesteld.

Het gaat om de volgende onderdelen:
CPU: AMD Athlon X4 630, nog niet overclockt, dus @ 2.8Ghz
MOBO: Asus M4A88TD-V EVO/USB3
RAM: KHX1600C9D3K2/4G (Kingston Hyperx 1600, met 8-8-8-24 timings, voor zover ik weet)
GPU: Ati 3870X2 van Powercolor

Verder nog een wireless kaartje, en 2 harde schijven, maar die zullen zeer waarschijnlijk zeer weinig effect hebben op het probleem wat ik ondervind. Heb niet bijzonder veel ervaring met het afstellen van RAM *(lees, bijna geen), en het was dan ook bijna onvermijdelijk dat ik ergens tegenaan ging lopen.

Maar, wat het probleem dus is:

Wanneer ik mijn geheugen in de BIOS instel op 1600Mhz, en op de (volgens mij) correcte timings stel, krijg ik wanneer ik windows probeer te booten een instant blue screen. Krijg ook niets uit die blue screen, generieke code waar niet uit op te maken wat het probleem precies is (who doesn't love Microsoft!). Ik draai overigens op Windows 7 Ultimate 64 bit.

Als iemand ideeën zou hebben om het geheugen op de goeie snelheden en timings te krijgen, zou dat erg gewaardeerd worden. Heb namelijk niet voor niets (althans, de winsten zijn niet groot, maar toch) het snellere geheugen gekocht, blijf liever niet op 1333 steken.

Met vriendelijke groet,

Ben Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingietjai
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06 10:13
Beste Ben Jones,

heb even de specificatie van je moederbord en CPU gelezen deze kan je 1600Mhz niet aan!, Moederbord weet ik niet zeker staat alleen 4 x DIMM, Max. 16 GB, DDR3 2000(O.C.)/1333/1066 ECC,Non-ECC,Un-buffered Memory.
Bij CPU Type of Memory Supported:
X2 - Support for unregistered DIMMs up to PC2-8500 (DDR2-1066MHz) -AND- PC3-8500 (DDR3-1066MHz)
X3 and X4 - Support for unregistered DIMMs up to PC2-8500 (DDR2-1066MHz) -AND- PC3 10600 (DDR3-1333MHz), 1600MHz staat dus ook niet tussen.

Link naar info:
CPU : http://www.amd.com/uk/pro...s-feature-comparison.aspx

Moederbord : http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=umllTHNRm4IGqnbL

Kijk maar of deze informatie je kunt helpen. Veel succes nog.

[ Voor 3% gewijzigd door Jingietjai op 17-08-2010 23:16 . Reden: typ fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 21:53:
Als iemand ideeën zou hebben om het geheugen op de goeie snelheden en timings te krijgen, zou dat erg gewaardeerd worden. Heb namelijk niet voor niets (althans, de winsten zijn niet groot, maar toch) het snellere geheugen gekocht, blijf liever niet op 1333 steken.

Met vriendelijke groet,

Ben Jones
Uit de specsheet van je RAM:
http://www.valueram.com/datasheets/KHX1600C9D3K2_4G.pdf
Each module kit has been tested to run at DDR3-1600MHz at a low latency timing of 9-9-9-27 at 1.7V
to 1.9V.
Dus: je timings staan te laag en je voltage ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat Ed_L zegt ^^ :)

Kleine toevoeging, de juiste CAS latency kun je ook al opmaken uit de modelnaam van je geheugen:
KHX1600C9D3K2/4G

Geeft aan dat dit geheugen voor 1600 MHz bij een CAS latency van 9. Dit soort herkenbare delen vind je tevens in de modelnamen van andere namen in eenzelfde manier terug.
Het bekijken van de datasheet van het precieze product is makkelijker wat lezen betreft, maar als je daar bijvoorbeeld niet bij kunt is goed naar de modelnaam kijken vaak een goede leidraad om te weten wat voor "vlees" je in de kuip hebt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste heren (of dames, ongeacht),

Ik snap dus dat ik precies het verkeerde datasheet te pakken had. Ga nu is proberen om het op de timings die Ed_L en Ultraman aangeven te zetten. Kijken of dat mag baten. Moet ik me nog zorgen maken om wat Jingitai zegt? Die meld (zoals jullie ongetwijfeld hebben gelezen) dat mijn CPU (van het moederbord weet ik dat die het ondersteund) het niet gaat trekken. Is dit waar? Want ik heb eerder toch wel gelezen (het leek zijn op dit gebied speelt even op) dat ook met CPU's die maximaal 1333Mhz aankunnen ook 1600 zeker te behalen is.

Bedankt voor de reacties, en alvast bedankt voor de hulp,

Ben Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Deathchant op 18-08-2010 20:51 . Reden: verkeerde post, sorry ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 18:37:
Moet ik me nog zorgen maken om wat Jingitai zegt? Die meld (zoals jullie ongetwijfeld hebben gelezen) dat mijn CPU (van het moederbord weet ik dat die het ondersteund) het niet gaat trekken. Is dit waar? Want ik heb eerder toch wel gelezen (het leek zijn op dit gebied speelt even op) dat ook met CPU's die maximaal 1333Mhz aankunnen ook 1600 zeker te behalen is.
Jingitai leest volgens mij de officiele specificaties. Officieel wordt de hogere snelheid niet ondersteunt. Als in gewoon niet opgegeven dat het werkt. Als ze het namelijk opgaven garanderen ze dat het zal werken. Ze garanderen niet dat het werkt, maar de processoren kunnen het naar mijn weten wel aan. Je kunt het dus prima proberen, wees niet bang dat je het stuk maakt. Het zal goed werken of niet. Zolang je er geen flink hogere voltages door gaat jagen is er niets aan de hand.
Bedankt voor de reacties, en alvast bedankt voor de hulp,

Ben Jones
Met elke post doen wij tweakers elkaar automatisch de groeten. Die hoef je dus niet extra te geven :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaj
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-12-2023
Ik heb hetzelfde moederbord gekocht en zat ook met de vraag welk geheugen ik daar nu bij moest kopen omdat het DDR3-1333 en DDR3-1600 op dit moment slechts een paar euro in prijs verschillen. De webwinkel raadde DDR-1333 aan en op verschillende websites las ik dat het snelheidsverschil tussen 1333 en 1600 niet bijzonder groot is, tenzij je sterk gaat overklokken. Dus toen heb ik Kingston HX1333C9D3K2/4G gekocht.

Wat schetst echter mijn verbazing als ik de gebruiksaanwijzing van het moederbord doorblader? Bij memory configurations staat het KHX1600C9 en C8 geheugen gewoon in de tabel, net als een groot aantal ander DDR3-1600 geheugen (43 in totaal). Zelfs DDR3-1800 (2 stuks) en DDR3-1866 (4 stuks) is mogelijk volgens de tabel. Echter wordt er wel gewaarschuwd dat bij overklokken sommige AMD CPU's DDR3-1600 en hoger niet ondersteunen. Dat lijkt mij de reden waarom je dit geheugen niet terugvindt bij de specificaties op websites, maar gek genoeg het DDR3-2000 geheugen dan weer wel... Dus ja, wat doe je dan?
Pagina: 1