Mac Mini start niet op en reageert niet op procedures

Pagina: 1
Acties:

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-12-2025
Hoi,

Ik heb vorige week een mac mini overgenomen van een medetweaker. Het is een mac mini 1.66 Ghz / 2gb ram en 80 gb hdd.

De mac werkte naar behoren maar vandaag starte hij niet meer op. Bij het aanzetten van de mac pulseert er een grijs logotje van een wereldbol. Dit verdwijnt na 3 keer pulseren en dan komt het Apple logo tevoorschijn met daaronder het "laden" tekentje. Dit gaat uren door zonder verandering.

Op internet heb ik gevonden dat de wereldbol betekent dat hij een netwerk disk zoekt (wat ik al raar vind dat hij dat plots zoekt) en dat de option key oplossing biedt. Hier helaas niet. Er staat op de Apple site dat hij uiteindelijk opstart, maar dat is hier niet het geval.

Ik heb alle toetsencombinaties die me bekend zijn (zoals option, appletje + s, c met cd erin etc etc.) geprobeert maar het lijkt wel alsof hij de toetsencombinaties niet herkent door het wereldbol logo. Het toetsenbord werkt, die heb ik getest op een andere mac. De originele leopard cd pakt hij niet.

Het enige wat ik me nog kan bedenken wat ik nog niet heb getest is het opstarten vanaf een Snow Leopard cd, omdat dat erop staat. Ik heb hier op dit moment alleen een Leopard cd tot mijn beschikking, maar volgens maakt dat niet bijzonder veel uit. De cd heb ik terug uit de mac gekregen door de muisknop in te houden, dat werkte wel.

Ik heb de mac opgestart zonder kabels, met kabels, stroom eraf etc. maar zonder resultaat.

Ik heb geen idee wat het verder nog kan zijn, en ik hoop dat jullie een oplossing hebben.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wat voor toetsenbord zit eraan (zie bijvoorbeeld How to identify your Apple wireless keyboard or mouse)? Als het nl. zo'n platte aluminium keyboard is dan kan het kloppen dat alle toetsencombinaties niet werken. Om de een of andere reden werkte deze niet tijdens het booten. Wat zeker wel werkt is het plastic Apple keyboard, maar misschien werkt een PC USB keyboard ook.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-01 15:59
Als je opstart vanaf de OSX installatie schijf (maakt niet uit of het leopard of snow leopard is) kun je met behulp van hulpprogramma's de opstartschijf selecteren. (je hdd dus) Om op te starten vanaf de cd moet je de C toets ingedrukt houden terwijl je je mac aanzet.

• Fishlip
Dank voor de reacties tot nu toe.

- Er hangt een wired allu keyboard aan met nummeriek toetsenbord.
- Het booten vanaf de disc is inderdaad een goede oplossing, alleen kan ik niet booten van de cd omdat hij de toetsen niet lijkt te herkennen.

Ik ga een ander toetsenbord en een andere cd proberen, meer reacties zijn altijd welkom!

[ Voor 15% gewijzigd door Fishlip op 18-08-2010 09:49 ]

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:39
Als je een windows toetsenbord gaat proberen let er wel op dat daar de knoppen option en command zijn omgedraaid. Dus voor option druk je command in en voor command option

• Fishlip
I know. Ik heb inmiddels kunnen booten vanaf de cd, d.m.v. een ander toetsenbord. Vervolgens heb ik de goede opstartschijf geselecteerd, maar dit werkte helaas niet. Ik heb geprobeerd via terminal dingen te backuppen, maar zonder resultaat. Ik heb alles eraf gegooid en opnieuw geïnstalleerd. Hopelijk houdt hij het nu langer vol dan een week!
Pagina: 1