Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[W7 64 bit] regelmatige crash met random BSOD's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste mensen,

Al sinds enige tijd heb ik het probleem dat mijn computer (zie specs hieronder) zeer regelmatig crasht met willekeurige BSOD codes. het systeem is verder wel stabiel. Al komt het de laatste tijd vaker voor dat een programma niet laadt, of pas veel later (met name newsleecher). Of dat het systeem spontaan zo traag wordt als dikke stront in een trechter :P

systeem specs:
- Asus M3A32-MVP Wifi/AP Deluxe
- AMD Phenom II 955
- Coolermaster RS-620 620 Wat
- Corsair XMS2 DHX 2x 2GB CL4
- AnySee
- Haupauge TV card
- verder nog wat S-ata spul.

OS Windows 7 ultimate x64
virusscan: McAfee 8.7

Ik ben het nu toch wel een beetje beu en probeer het dus op te lossen, alleen kom ik daar nog niet echt uit.

Wat heb ik al geprobeerd?
- Minidumps nagelezen, alleen zijn deze allemaal zo verschillend dat hier geen touw aan vast te knopen valt.
- de howto op tweakers en http://www.aumha.org/a/stop.php doorgenomen, ook deze spreken elkaar tegen en lijk geen steek verder te komen.

dit zijn de dumps die ik tot nu toe heb gekregen, met erachter hoevaak deze stop is gegeven.

0x0000000a (9x)
0x000000be (2x)
0x0000001e (9x)
0x0000003b (9x)
0x00000019 (1x)
0x00000024 (2x)
0x0000001a (3x)
0x000000d1 (3x)

Is het de moeite waard om windows eens opnieuw te installeren? Of lijkt het een hardware probleem? Ik zie door de bomen het bos niet meer 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 22:03 . Reden: toevoeging sys specs ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Test eerst je RAM geheugen eens.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 20:42:
Test eerst je RAM geheugen eens.
bedankt voor de snelle reactie. zal ik doen. Het probleem is alleen dat memtest geen 4GB ondersteunt en ik de oudere versie niet kan draaien omdat ik geen floppydrive heb :o . hoe kan ik dit het beste aanpakken?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 20:46 ]

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-11 18:49

Pos

Deze moet je hebben. ondersteund prima 4gb. Brand het als een boot cd, zorg dat je je bios instelt dat de cd/dvd drive als eerste wordt aangesproken om van te booten. Dan start memtest vanzelf.

Succes

Edit: Of je download de USB installer van de pagina, en zorgt dat de USB als 1eprioriteit staat ingesteld. (scheelt je weer een cd ;) )

[ Voor 22% gewijzigd door Pos op 17-08-2010 20:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pos schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 20:51:
Deze moet je hebben. ondersteund prima 4gb. Brand het als een boot cd, zorg dat je je bios instelt dat de cd/dvd drive als eerste wordt aangesproken om van te booten. Dan start memtest vanzelf.

Succes

Edit: Of je download de USB installer van de pagina, en zorgt dat de USB als 1eprioriteit staat ingesteld. (scheelt je weer een cd ;) )
cd wordt gebrand, daarna start ik hem, resultaat post ik hier

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-11 22:57
Heb je dit sinds je een programma hebt geinstalleerd of iets hebt verandert aan je computer? In dat geval moet je hem met systeemherstel terug zetten naar eerdere instellingen.

Verwijderd

Topicstarter
QErikNL schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 21:46:
Heb je dit sinds je een programma hebt geinstalleerd of iets hebt verandert aan je computer? In dat geval moet je hem met systeemherstel terug zetten naar eerdere instellingen.
niet dat ik weet. Volgens mij had ik dit probleem al vanaf vrij snel in het begin, toen kwam het nog niet zo regelmatig voor en vond ik het niet de moeite waard om er naar te kijken. Nu begint het erger te worden en komt de prioriteit hoger te liggen.

Wat me wel opvalt is dat newsleecher af en toe slecht start. Als ik dan in het menu start op newsleecher klik lijkt er niets te gebeuren. het startmenu verdwijnt dan ook niet.

Én... (dit schiet me te binnen terwijl ik hier typ).. de crash lijkt vaker voor te komen terwijl newsleecher draait en heel actief is. bijv. met Repair 'n'extract i.c.m. met een download. Even voor de duidelijkheid; de crash gebeurt ook als newsleecher niet draait.

Ik zie zojuist dat memtest pass 1 succesvol heeft afgerond, zonder errors. Ik laat hem nog wel even doorlopen.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
memtest moet toch wel 4 a 8 uur draaien wil je een beetje een goed resultaat weten.
5 min is te kort om er zeker van te zijn dat het niet in het geheugen zit.

heb je al eens geprobeerd je hauppage kaart eruit te halen

Verwijderd

Topicstarter
Viper® schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 22:05:
memtest moet toch wel 4 a 8 uur draaien wil je een beetje een goed resultaat weten.
5 min is te kort om er zeker van te zijn dat het niet in het geheugen zit.

heb je al eens geprobeerd je hauppage kaart eruit te halen
ik laat memtest vannacht ook doordraaien. mocht memtest geen fouten gevonden hebben zal ik de pc eens gaan ontleden en alle overige kaarten eruit halen.

Maar het is zo niet te zeggen, gezien de vele verschillende BSOD's, of het hardware of een software of driverprobleem is?

• PilatuS
  • Niet online
Maar het is zo niet te zeggen, gezien de vele verschillende BSOD's, of het hardware of een software of driverprobleem is?
Ligt er aan wat er verder in de BSOD staat. Dingen zoals 'irq_not_less_or_equal' of 'ati3duag.dll' zijn dingen waar je wat aan hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 17-08-2010 22:41 ]

• Stevanov
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-09 16:01
-

[ Voor 100% gewijzigd door Stevanov op 16-02-2015 12:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 22:40:
[...]

Ligt er aan wat er verder in de BSOD staat. Dingen zoals 'irq_not_less_or_equal' of 'ati3duag.dll' zijn dingen waar je wat aan hebt.
irql_not_less_or_equal heeft regelmatig het revue gepasseerd.
Zojuist heb ik memtest86+ gestopt na 14 passes (13,5 uur) en deze heeft geen errors gevonden.
zal nu de stripjes eens afzonderlijk gaan testen...

wat me nu ook te binnen schiet.. soms als er een crash is geweest en ik bij de opstart moet selecteren of ik windows normaal wil starten of wil repareren, werkt de invoer van de computer niet. ik moet dan de usb-stick van mijn ontvanger opnieuw plaatsen en dan werkt het wel. dit gebeurd nooit in het wilde weg, alleen af en toe als ik een crash heb gehad.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2010 11:33 ]

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 11:25:
[...]

irql_not_less_or_equal heeft regelmatig het revue gepasseerd.
Een driver probleem dus.

Verwijderd

Topicstarter
maar ook als het zeer regelmatig gepaard gaat met andere stops? Er zijn ook stops die erop wijzen dat het geheugen kaduuk is. die ben ik nu aan het controleren, biede strips lijken goed. Ik test ze nu gescheiden, eentje al gedaan. die lijkt goed. Nu is de andere aan het testen.

edit:
zojuist nog eens een paar minidumps nagelezen.
Ze worden bijna allemaal veroorzaakt door: ntkrnlmp.exe
ik heb het nagekeken, dus waarschijnlijk een driver probleem...?
het 2e rammetje was trouwens ook goed.

edit 2:
computer voorzien van de nieuwste drivers. tijdens de installatie weer een bsod. ook deze werd veroorzaakt door ntkrnlmp.exe
kan iemand mij wat meer vertellen over ntkrnlmp.exe ?

edit 3:
alweer een bsod . Na een bsod duurt het opstarten gemiddeld een half uur, dus heb de pc maar uitgetrapt... weer een vakantiedag naar de kloten :( }:O

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2010 18:40 . Reden: edit, edit, edit ]

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 12:50:
[...]

maar ook als het zeer regelmatig gepaard gaat met andere stops? Er zijn ook stops die erop wijzen dat het geheugen kaduuk is. die ben ik nu aan het controleren, biede strips lijken goed. Ik test ze nu gescheiden, eentje al gedaan. die lijkt goed. Nu is de andere aan het testen.

edit:
zojuist nog eens een paar minidumps nagelezen.
Ze worden bijna allemaal veroorzaakt door: ntkrnlmp.exe
ik heb het nagekeken, dus waarschijnlijk een driver probleem...?
het 2e rammetje was trouwens ook goed.

edit 2:
computer voorzien van de nieuwste drivers. tijdens de installatie weer een bsod. ook deze werd veroorzaakt door ntkrnlmp.exe
kan iemand mij wat meer vertellen over ntkrnlmp.exe ?

edit 3:
alweer een bsod . Na een bsod duurt het opstarten gemiddeld een half uur, dus heb de pc maar uitgetrapt... weer een vakantiedag naar de kloten :( }:O
Google kan je alles vertellen. Maar je gaat mij toch niet vertellen dat je niet op dat bestand gegoogled hebt ?

http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 19:10:
[...]

Google kan je alles vertellen. Maar je gaat mij toch niet vertellen dat je niet op dat bestand gegoogled hebt ?

http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a
tuurlijk wel, vergeten te vermelden, maar als jij me een duidelijk antwoord kunt geven. het enige wat ik vind; probably a driver problem... :/ misschien dat iemand iets specifieker kan zijn...?

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 20:08:
[...]

tuurlijk wel, vergeten te vermelden, maar als jij me een duidelijk antwoord kunt geven. het enige wat ik vind; probably a driver problem... :/ misschien dat iemand iets specifieker kan zijn...?
Update alle drivers die je kan updaten. Schakel ook programma's die niet nodig zijn eens uit, dus ook McAfee.

Ik ga niet alle resultaten die Google geeft voor je uitzoeken, dat kost mij gewoon te veel tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 18-08-2010 20:26 ]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:45
Ik heb hetzelfde eens gehad, na flink wat netwerk verkeer kreeg ik bsod's.

De veroorzaker bij mij was de driver van de netwerkkaart, het was een onboard netwerkkaart en uit mijn hoofd gezegd was het een Marvell Yukon kaart.

Indien je ook die netwerkkaart hebt, dan zou je eens kunnen proberen om de nieuwste drivers te installeren welke te vinden zijn op: http://extranet.marvell.c...erDisplay.do?driverId=175 W2000/WXP/2003/Vista/Win x86 and x64 Multi-Language Installer (32- and 64-bit) for Yukon Devices

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Verwijderd

Topicstarter
kfaessen schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 20:29:
Ik heb hetzelfde eens gehad, na flink wat netwerk verkeer kreeg ik bsod's.

De veroorzaker bij mij was de driver van de netwerkkaart, het was een onboard netwerkkaart en uit mijn hoofd gezegd was het een Marvell Yukon kaart.

Indien je ook die netwerkkaart hebt, dan zou je eens kunnen proberen om de nieuwste drivers te installeren welke te vinden zijn op: http://extranet.marvell.c...erDisplay.do?driverId=175 W2000/WXP/2003/Vista/Win x86 and x64 Multi-Language Installer (32- and 64-bit) for Yukon Devices
kijk! die heb ik ook ;) dat zou een goede kunnen zijn. ik heb alle drivers opnieuw geinstalleerd, behalve die ;) ga ik proberen. resultaat post ik.

• DutchKel
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 20:33:
[...]

kijk! die heb ik ook ;) dat zou een goede kunnen zijn. ik heb alle drivers opnieuw geinstalleerd, behalve die ;) ga ik proberen. resultaat post ik.
Ik ben benieuwd, het verhaal kwam me zo bekend voor met wat ik toen had en het stomme is als je niet veel download dan heb je echt geen idee waar je het moet zoeken, de crashes komen dan compleet willekeurig.

Bij mij kwam de hint ook pas toen ik veel van de nieuwsgroepen ging downloaden, toen kreeg ik veel vaker een crash en ben ik het ook gaan zoeken bij de onboard netwerkkaart.

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb een soort gelijk iets gehad met een Asus moederbord dat ik nu niet meer heb. De standaard driver voor de netwerkkaart zorgde er voor dat Windows regelmatig vastliep. Had toen alleen geen BSOD's. Dat heeft mij toen ook aardig wat tijd gekost om uit te zoeken waar het probleem zat.

Verwijderd

Topicstarter
ten einde raad heb ik W7 maar opnieuw geinstalleerd. maar ook nu; BSOD, ditmaal 7F. was trouwens wel tijdens de installatie van catalyst control center. Weet alleen niet of het hier mee te maken had; want toen windows voor de 1e startte had ik ook al zo'n venster met: "Windows is hersteld van een ernstige fout".

Dit was nadat Ik de yukon driver heb geupdate met de voorgestelde. Daarnaast zijn er nog geen andere drivers geupdate

Ik begin steeds meer te denken aan defecte hardware of een niet compatible genoeg onderdeel (lees: mobo of graka), maar word zwaar in verwarring gebracht door de meermaals voorkomende IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

om nou direct andere onderdelen te kopen is ook zo iets...

• PilatuS
  • Niet online
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL kan ook hardware zijn hoor. Ik heb die melding gezien bij een PC waarvan het RAM-geheugen kapot was.

Als een verse install van Win 7 al problemen geeft maakt dat de kans op hardware problemen wel erg groot. Geheugen zal het waarschijnlijk niet zijn omdat je dat getest hebt. Ik zou eens testen met een andere videokaart. Als dat het probleem niet oplost zou ik zeggen dat het moederbord een grote kanshebber is. CPU is ook mogelijk alleen komt dat bijna niet voor.

Verder zou ik wel draaien met zo min mogelijk hardware. DVD speler, geluidskaart, alles wat niet nodig is eraf halen.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 18-08-2010 23:17 ]

• DutchKel
Een lastige dan... Bij catalyst wordt er ergens wel gezocht naar de videokaart maar het kan dus ook totaal iets anders zijn...

I'm out of options, tenzij je misschien een nvidia kaart ergens kunt lenen om de videokaart/videokaart drivers uit te sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
nou... vanmorgen mijn stoute schoenen aangetrokken en een ander MB aangeschaft. Helaas had ik daarbij ook DDR3 geheugen nodig, dus met oog op de toekomst ( >:) ) gekocht.

Nog geen enkele uitval gehad, dus laten we het hopen dat het MB stuk was.

dus voor nu opgelost denk ik :)

bedankt voor de hulp! :>

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2010 15:56 ]

• DutchKel
Veel plezier dan met de nieuwe aankoop, ik hoop voor je dat de bsod's verleden tijd zijn.

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hopelijk is die ellende nu achter de rug.

[ Voor 3% gewijzigd door Haaglander op 19-08-2010 16:47 ]

Verwijderd

Is je probleem inmiddels opgelost?

Ik kamp ook met dezelfde blue screen, mijn raid geeft wel aan dat de schijven Test Error Code: 08-Too many bad sectors detected.

Ik zou niet weten of dit probleem ook daar mee te maken heeft, want ik heb voorheen ook al eens probleem gehad met RAM.
Pagina: 1