[Ubuntu] Na upgrade Kernel Panic - not syncing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Aangezien ik wat kleine bugs had met 9.10 leek het mij een goed idee om te upgraden naar 10.4.
Tijdens het upgraden loopt het hele zooitje vast en na een reboot zit ik met een Kernel Panic melding: kernel panic - not syncing: VFS: unable to mount root fs on unknown-block(0,0)"

Na wat uitzoek werk lijkt het mij dus dat ik wat dingen moet controleren in de grub config. Maar ik heb geen idee wat ik precies moet controleren. Iemand die me in de juiste richting kan schoppen?

Waarschijnlijk is een reinstall de meest snelle oplossing naar een werkend systeem maar ik zou toch liever de huidige situatie weer werkend willen krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door battler op 17-08-2010 17:54 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Goede kans dat /boot op een aparte partitie staat.

Boot vanaf een livecd en kijk welke partitie je /boot moet zijn.

Het kan niet zijn dat je menu.lst niet meer bestaat, anders zou hij nooit voorbij de initrd komen (en die geeft deze error)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik moest de boot partitie mounten (mount /boot) en toen kon ik er wel in. Alleen er bestaat geen file genaamd menu.lst. Als ik een locate menu.lst doe krijg ik alleen een file in /usr/share/doc/memtest86+/examples/grub-menu.lst. En dat kan nooit juist zijn.
Er is geen /boot/grub/menu.lst. Het is vervangen door /boot/grub/grub.cfg
Mooi nu heb ik dus de voormalige menu.lst gevonden. Nu nog kijken wat er niet goed staat. Er staat trouwens bovenaan deze file. DO NOT EDIT THIS FILE.
It is automatically generated enz.. Dit moet ik gewoon negeren? :?

[ Voor 76% gewijzigd door battler op 17-08-2010 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ja, die waarschuwing kan je op dit moment even negeren.

Het bestand wordt inderdaad automatisch gegenereerd en bij elke volgende kernel installatie zal die dus overschreven worden. Maar om nu uit te zoeken wat het probleem is en hoe je het oplost is het wel makkelijk om het direct te wijzigen. Daarna kan je het altijd nog op de goede locatie veranderen zodat het de volgende keer goed gaat :)

Het probleem is mogelijk dat je van Grub 1 naar Grub 2 bent overgestapt met deze upgrade. Dat geeft weleens problemen (bij mij ook)

[ Voor 14% gewijzigd door Wolfboy op 17-08-2010 19:22 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
In de grub.cfg staat "set root='(hd0,5)' hoe weet ik of dit goed is? Ik heb het commando update-grub gegeven maar als ik nu probeer te booten van hd kom ik gelijk in de gnu grub version 1.98-1ubuntu7

[ Voor 49% gewijzigd door battler op 17-08-2010 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het hd0 gedeelte staat voor de eerste schijf. Het 5 gedeelte is dus partitie 6. Of dit correct is hangt natuurlijk af van je schijfindeling.

Maar... gelukkig heeft grub een soort van auto-completion. Dus je kan zo "(hd0,<tab>" doen om te zien welke partities je hebt.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1