Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 10:04
Hallo,

Ik zit sinds kort met een vreemd probleem met mijn nieuwe pc. Ik draai Win 7 32 bit met 4GB ram totaal . Mijn BIOS herkend 4GB. Sinds vandaag zie ik bij Systeemeigenschappen: Geinstalleerd geheugen: 4GB (3.28GB beschikbaar). Ik heb Memory Remap uitgezet (stond voorheen aan, toen herkenden Windows maar 2.98GB en de BIOS gerest zonder resultaat. Waar kan dit verschijnsel dat ik maar 3.28GB beschikbaar heb aan liggen? Ik had altijd 4GB tot mijn beschikking volgens de informatie in Systeemeigenschappen en heb daarnaast niks veranderd aan mijn configuratie. Ik las op het Tweakers forum alleen dingen over dat ik Memory Remap moet uitzetten of juist aan en dat Win 7 64 bit dit euvel ook niet verhelpt. Wie helpt mij aub verder?

ps. dit mobo heeft in cpu een ingebouwde VGA controller: http://www.asus.com/produ...dI5xNLwMYopFyJ&templete=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is redelijk normaal, Je devices nemen adressen in, en volgens mij is 32 bit windows in de latere SP's zelfs vastgezet op 3.nogwat GB om driverproblemen tussen brakke drivers en hogere adressen te voorkomen..

Ook al stond er dat je 4GB beschikbaar had, dat had je niet :)

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 17-08-2010 17:03 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The system memory that is reported in the System Information dialog box in Windows Vista is less than you expect if 4 GB of RAM is installed

Denk dat het met Vista en Windows 7 wel een beetje hetzelfde zal zijn?
Op een Windows Vista-computer met 4 GB geheugen kan alleen de volledige 4 GB worden gebruikt als de computer aan de volgende vereisten voldoet:
De chipset moet een adresruimte van minimaal 8 GB ondersteunen. Dit geldt onder meer voor de volgende chipsets:
Intel 975X
Intel P965
Intel 955X op Socket 775
Chipsets die AMD-processors ondersteunen waarvoor socket F, socket 940, socket 939 of socket AM2 wordt gebruikt. Deze chipsets hebben omvatten elke willekeurige combinatie van AMD-socket en CPU waarbij de geheugencontroller zich in de CPU bevindt.
De CPU moet de x64-instructieset ondersteunen. De AMD64-CPU en de Intel EM64T-CPU ondersteunen deze instructieset.
Het BIOS moet hertoewijzing van geheugen ondersteunen. Hertoewijzing van geheugen maakt het mogelijk het systeemgeheugensegment dat eerder is overschreven door de PCI-configuratieruimte (Peripheral Component Interconnect), opnieuw toe te wijzen boven de adresregel van 4 GB. Deze functie moet worden ingeschakeld in de BIOS-configuratie op de computer. Raadpleeg de productdocumentatie bij uw computer voor instructies over het inschakelen van deze functie. Veel computers voor de consumentenmarkt bieden geen ondersteuning voor deze functie voor de hernieuwde toewijzing van geheugen. In de documentatie of in de BIOS-configuratieprogramma's voor deze functie wordt geen standaardterminologie gebruikt. Wellicht moet u daarom ook de beschrijving lezen van de verschillende beschikbare BIOS-configuratie-instellingen om na te gaan met welke instellingen u de functie voor het opnieuw toewijzen van geheugen kunt inschakelen.
Er moet een x64-versie (64-bits) van Windows Vista worden gebruikt.
Neem contact op met de computerleverancier om te bepalen of uw computer aan deze vereisten voldoet.

Opmerking Wanneer het fysieke RAM-geheugen dat in een computer is geïnstalleerd, gelijk is aan de adresruimte die door de chipset wordt ondersteund, is het systeemgeheugen dat beschikbaar is voor het besturingssysteem altijd kleiner dan het geïnstalleerde fysieke RAM-geheugen. Stel dat een computer een Intel 975X-chipset heeft die een adresruimte van 8 GB ondersteunt. Als u 8 GB aan RAM-geheugen installeert, wordt het systeemgeheugen dat beschikbaar is voor het besturingssysteem beperkt door de PCI-configuratievereisten. In dit scenario beperken PCI-configuratievereisten het geheugen dat beschikbaar is voor het besturingssysteem met een hoeveelheid tussen circa 200 MB en 1 GB. De exacte beperking is afhankelijk van de configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 18:29
32 bit kan niet meer adresseren dan 3.28GB ongeveer. daarvoor heb je een 64 bit besturing nodig welke.. een heel stuk meer geheugen aankan.

advies is als het allemaal feilloos werkt. dan zou ik gewoon het hierbij laten.
Wil je perse al het geheugen gebruiken. dan is 64 bit een eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een 32 bits systeem heeft 2^32 = 4 294 967 296 adressen toe te wijzen. Elke geheugenpositie, maar ook elk device heeft zijn eigen adres. Lang verhaal kort: dat is te weinig om een modern systeem met 4GB RAM van voldoende adressen te voorzien en dat gaat nu ten koste van de hoeveelheid RAM die je kunt adresseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:25

D4NG3R

kiwi

:)

Je zult moeten overstappen naar de x64 variant van Win7. (Dit kan gewoon met de x86 code) Omdat een 32 bits besturingsysteem slechts 4GB kan adresseren. Hier word een hele hoop data constant van gebruikt, waardoor er slechts 3.28GB Overblijft.

Edit: een 64 bits besturingsysteem kan tot 256TB aan geheugen alloceren.

[ Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 17-08-2010 17:17 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niet waar, windows 7 HP kan 16GB aan geheugen adresseren.

http://www.zdnet.com/blog...for-64-bit-windows-7/4254

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echter blijft lezen, hoe makkelijk het soms ook lijkt te zijn, een écht vak apart:
While the maximum RAM limit for 32-bit Windows 7 editions is 4GB, when it comes to the 64-bit editions, the amount of memory that the OS can address depends on which edition you are running.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ok dan voeg ik het maar toe "IN THEORIE" kan een 64 bits besturingsysteem tot 256TB aan geheugen alloceren.

Virtueel kan x64 256TB aan geheugen alloceren. Hardwarematig tot ruim 1024GB (1TiB)

[ Voor 148% gewijzigd door D4NG3R op 17-08-2010 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

true, maar stel dat je het wil proberen: dan kom je van een ijskoude kermis thuis O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Als jij een starter, basic of home premium versie hebt van Win7, heb jij echt niet meer als 4GB aan geheugen :+ . Als jij 8, 16 of 24GB aan geheugen hebt zit je allang op Professional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Oke bedankt voor de goede info! Ik zal vanavond of morgen eens een 64 bit Win 7 installeren en kijken wat er gebeurd. Gelukkig ondersteunt mijn I7 860 x64 :) Memory Remap dien ik dan aan te zetten in de BIOS right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Je hoeft memory remap niet aan te zetten als je x64 gebruikt. Kan zelfs gaan tegenwerken.

X64 installeren en het is opgelost ;).

Gewoon een x64 DVD'tje wat gelijk is aan de jouwe lenen/downloaden (ja, is legaal) en dan gewoon de x32 code gebruiken. Als je nu bijvoorbeeld Home premium hebt, moet je dus ook de x64 van home premium installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Dan laat ik het staan zoals het nu is; Disabled.

Ik heb Windows 7 Pro 64bit via MSDN (via school, HVA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

via MSDN
Had ik ook via kantoor, bij mij werkt het nu ook goed.

Tip; ik weet niet waarom maar met Windows 7 merk
ik vaak dat het activeren, indien je naar een 64-bits
versie gaat, niet werkt. Dan moet je ff dat telefoonnummer
gebruiken dat erbij staat (0800 of dat 020-nummer) en
telefonisch je installatie-ID doorgeven, anders kun je niet
activeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:53:
[...]

Had ik ook via kantoor, bij mij werkt het nu ook goed.

Tip; ik weet niet waarom maar met Windows 7 merk
ik vaak dat het activeren, indien je naar een 64-bits
versie gaat, niet werkt. Dan moet je ff dat telefoonnummer
gebruiken dat erbij staat (0800 of dat 020-nummer) en
telefonisch je installatie-ID doorgeven, anders kun je niet
activeren.
Bedankt goed om te weten! Ik had voorheen op dit zelfde systeem ook Win 7 Pro 64 bit. Die gaf BSOD en liep soms vast. Ik had toen echter niet alle drivers geinstalleerd. Toen ben ik teruggegaan naar de 32 bit versie en die loopt tot dusver al dagen zoals het hoort, geen BSOD/vastlopers (alle drivers (juist) geinstalleerd).
Maar iig nogmaals bedankt voor de tip! Ik denk dat ik die nodig zal hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:36:
true, maar stel dat je het wil proberen: dan kom je van een ijskoude kermis thuis O-)
Klinkt als mijn vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat had ik ook, toen gedowngrade naar 32bits, dat liep ook niet lekker, nu net weer geupgrade met 64bits Windows 7 (oem versie) Pro, drivergenius gedraaid, geactiveerd via telefoon en ding draait perfect hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Hahaha anders die van mij wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Hmm ik heb zojuist Windows 7 Pro 64 bit geinstalleerd, maar nog steeds zit ik met hetzelfde probleem.. Wat kan ik nog doen? :S

Edit: Windows Prestatie Index zegt dat ik nu nog maar een 5.9 haal ipv 7.5 die ik voorheen had met Win 7 Pro 32/64 bit

[ Voor 32% gewijzigd door YaYo86 op 18-08-2010 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 09:06

Anno

Griefmaker#2862

YaYo86 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 14:35:
Hmm ik heb zojuist Windows 7 Pro 64 bit geinstalleerd, maar nog steeds zit ik met hetzelfde probleem.. Wat kan ik nog doen? :S
Kan het niet zo zijn dat het geheugen is gereserveerd voor je IGP ?

[ Voor 3% gewijzigd door Anno op 18-08-2010 14:51 . Reden: * correctie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Edit: Windows Prestatie Index zegt dat ik nu nog maar een 5.9 haal ipv 7.5 die ik voorheen had met Win 7 Pro 32/64 bit
Ik weet zo niet waar de optie zich bevind, maar weet bijna zeker dat er wel een andere tweaker is die het wel weet. Er is zo'n optie (in msconfig d8 ik) waarbij je het startup memory kan aanpassen.

En doe ook even een bios reset! (batterij van je mobo afhalen, 5 mins w8en en er weer in doen). -vergeet niet de stroom van je PC af te halen :+ -
Want mogenlijk heb je iets in de bios verkloot voordat je overstapte naar x64 ;)
AnnoHoekstra schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 14:47:
[...]

Kan het niet zo zijn dat het geheugen is gereserveerd voor je 'onboard' videokaart ?
Een onboard videokaart bestaat niet, het is een IGP of Onboard videochip.

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 18-08-2010 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 17:31

Prestatie index zegt niets. Ik dacht zelfs dat die sowieso een andere score methode heeft tussen 32bit en 64bit.
Open eens gewoon taakbeheer en kijk hoeveel memory je daar beschikbaar heeft.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Wow bedankt het is gelukt na een BIOS reset! Dat ik hier niet zelf op gekomen was :S Mijn BIOS en Taakbeheer geven nu beide 4GB aan zonder beperkingen (3,28GB beschikbaar bijv.)

Dit topic mag dicht, nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Nu nog even de laatste drivers voor je graka, moederbord, audio, etc. installeren zodat je performance index weer vooruit gaat :)

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

YaYo86 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 15:14:
Wow bedankt het is gelukt na een BIOS reset! Dat ik hier niet zelf op gekomen was :S Mijn BIOS en Taakbeheer geven nu beide 4GB aan zonder beperkingen (3,28GB beschikbaar bijv.)

Dit topic mag dicht, nogmaals dank!
Had zoiets al verwacht ;) , zie vaak dat mensen met (Niet lullig bedoeld) minimale ervaring met de BIOS, er iets in proberen en het verkloten. Gelukkig kun je de BIOS lekker snel resetten, en is (bijna) altijd de schade weer ongedaan gemaakt :D .

Nu nog even zoals skilla vermelde, de laatste drivers voor je moederbord, geluid, audio en video halen, en je prestatieindex zou een stuk beter moeten worden.

Moet daarnaast ff zeggen dat de prestatieindex alsnog weinig zegt, want mijn videokaart haalt een index van 4.9, terwijl de exact zelfde setup bij een ander 7.6 haalt... (De 3Dmark06 scores zijn hetzelfde, is tevens een HD5770)

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 18-08-2010 15:41 ]

Pagina: 1