Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizzie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 14:20
Hoi,

Ik zit met twee problemen die denk ik aan m'n moederbord te wijten zijn.

Probleem 1:

Een aantal usb devices werken niet langer op 't moederbord, mijn muis en toetsenbord wel, maar externe schijven, usb sticks, mijn cinema display (camera, speakers, usb hub) en Dell display met usb hub, apple toetsenbord met usb hub en m'n Iphone en ipods niet.

Windows geeft aan dat er een onbekend apparaat gevonden is waar geen stuurprogramma voor kan worden gevonden. Alle genoemde apparaten hebben tot voor kort wel gewerkt op m'n PC en werken goed op mijn laptop. Benodigde drivers zijn geïnstalleerd vanaf internet en OSX dvd van m'n MBA.

Al geprobeerd, zonder succes:

SSD geformatteerd en windows 7 geïnstalleerd met de meest recente moederborddrivers van ASUS.
PC gestart met ubuntu 10.04 live CD om te zien of het misschien een windows issue is.
Elke optie waar USB bij staat in het BIOS op alle mogelijke waarden gezet.
n.a.v. tip van vinniel83 BIOS reset

Probleem 2:

Sinds kort is het maar afwachten of de PC op wil starten wanneer deze volledig uitgeschakeld is geweest. De fans draaien heel even en het CPU ledje op het moederbord licht rood op en vervolgens gaat de PC weer uit. CPU ledje lijkt erop te duiden dat er iets met de CPU aan de hand is, maar na een tijdje besluit de PC het toch maar te doen en ik kan er dan, tot de spanning ervan af is, gewoon dagen mee werken.

Al geprobeerd, zonder succes:

Gekeken of het aan de temperatuur van de CPU zou kunnen liggen, maar ook als de PC een paar uur uitgestaan heeft doet dit probleem zich voor.
Koeler verwijderd, CPU uit moederbord gehaald, koelpasta van beide verwijderd, koelpasta opnieuw aangebracht, processor teruggeplaatst, koeler teruggeplaatst.

Hardware:
P7P55D
Core i7 860
4 gb ram
Sapphire HD4890
Postville 80gb ssd en een zooitje harddisks.
Be Quiet 650 watt voeding
Apple 24 inch led display
Dell 1908 display (ofzo)
Apple alu keyboard

Software:
Windows Vista Home Premium x64
Windows 7 Home Premium x64
Ubuntu 10.04

Iemand nog suggesties? Of kunnen jullie met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen wat er stuk is? PC werkt wel, maar ik merk dat ik ongemerkt toch een heleboel USB dingen gebruikte die ik nu mis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniel83
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-01-2024
Probeer eens een reset van je BIOS, staat meestal in de handleiding van je moederbord hoe je dit moet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizzie
Bedankt voor de suggestie. Geprobeerd, maar helpt helaas niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Misschien domme vraag/tip, maar heb je al eens geprobeerd je huidige hardware over te plaatsten naar een ander mobo (van een vriend/kennis fzoiets) ? Als alles dan werkt weet je wel zeker dat het aan het moederbord ligt.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizzie
Helemaal geen dom idee, maar wil dat toch even als "last resort" bewaren. Is immers nogal een rotklus om twee computers uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.

Daarbij weet ik niet zo gauw iemand die een socket 1156 moederbord in de pc heeft. Als ik er deze week niet uitkom haal ik 't weekend op de gok maar een nieuw moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 20:12
Kijk is naar de voltages van je moederbord in het Bios.
Hebben deze de goede waardes?
Misschien een brakke voeding?
Bolle elco's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Vizzie schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 21:54:
Helemaal geen dom idee, maar wil dat toch even als "last resort" bewaren. Is immers nogal een rotklus om twee computers uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.

Daarbij weet ik niet zo gauw iemand die een socket 1156 moederbord in de pc heeft. Als ik er deze week niet uitkom haal ik 't weekend op de gok maar een nieuw moederbord.
Nog makkelijker is om in ieder gevla even een voeding ergens te lenen. Problemen met het opstarten (lijkend op wat jij bij nr. 2 beschrijft) waren bij mij in het verleden oorzaak van een voeding die er langzaam de brui aan gaf.

edit: daarbij moet ik je natuurlijk wijzen op Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 7% gewijzigd door Edmin op 17-08-2010 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op je eerste probleem:
Àlle drivers geïnstalleerd?
Chipsetdrivers mag je zeker niet vergeten.

2.
Probeer ook eens een andere voeding, of kijk of ie boot met alleen CPU, RAM en graka erin (de rest(hdd, pci(-ex) kaarten, cd/dvd, ...) volledig ontkoppelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizzie
Chipsetdrivers zijn geïnstalleerd, meest recente versie die voor win 7 x64 op de asus site staan. Voeding is een goed idee, die kan ik wel makkelijk even lenen.

Ga ik morgen doen, laat jullie wel weten hoe t uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 20:12
Hoe ging het met een andere voeding?
Pagina: 1