[IIS7] Secure FTP implementatie, welke methode?*

Pagina: 1
Acties:

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 21:18
Hallo allemaal,

Momenteel bieden wij een FTP dienst aan bij sommige van onze klanten. De bedoeling van deze dienst is dat zij bestanden erop zetten voor ons en visa versa. Dit gebeurt allemaal in gewone ftp sessies. Zoals jullie dat weten, is dat niet bepaald veilig. Daarom heeft de directeur mij gevraagd om FTPS te implementeren.
Dit heb ik eerder niet gedaan in IIS 7, maar inmiddels heb ik wat virtuele labs doorgelopen en vele dingen spreken nu voor zich.

Mijn eerste vraag: is het beter om te kiezen voor de optie: create self certificate of een 3rd party certificaat aan te schaffen ? Ik vind het een beetje lastig te kiezen, want deze server is in productie. Verder vraag ik me af of een eigen certificaat voldoende veiligheid biedt t.o.v. een 3rd party.

Het liefste wil ik natuurlijk gaan voor een 3rd party certificaat, maar een certificaat aanschaffen heb ik nog nooit eerder gedaan. Ik vraag mij af bij welke organisatie kun je een FTPS certificaat aanschaffen? En wat moet het ongeveer kosten?

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en ik hoor graag jullie reacties.

btw; huidige FTP configuratie draait op Windows Server 2008 Enterprise x86

Verwijderd

code:
1
Verder vraag ik me af of een eigen certificaat voldoende veiligheid biedt t.o.v. een 3rd party.

Ik denk dat je het hele verhaal niet snapt met SSL. Als je een eigen certificaat 'maakt', krijgt de gebruiker de eerste keer een melding met dat het self-signed is. Daarna is de public key opgeslagen en kan je hem als trusted beschouwen.

Als je bij een CA een certificaat koopt en openssl deze CA er ook in heeft staan, krijg je die melding niet te zien omdat het door een vertrouwde uitgever is uitgegeven.

Eigen is dus net zo veilig als van een CA. Geef gewoon de sha1 en md5 sha256? mee van de key zodat je klanten deze kunnen controleren. Eigen is denk ik zelfs veiliger, omdat het klanten bewust maakt om de sha1' te controleren.

Je kan overigens beter SFTP gebruiken. Ik weet ook niet zeker of die CA's bij de lib OpenSSL zitten of echt in de applicatie zelf zoals Firefox.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 15:42 ]

• lawkexarib
Hoi,

Bedankt voor je snelle reactie.

Zoals afgebeeld, heb ik in die virtuele lab geleerd dat je in IIS 7 een eigen certificaat kan aanmaken:

Afbeeldingslocatie: http://a.imageshack.us/img228/4695/iis7.png

Uploaded with ImageShack.us

Dit is iig wat ik bedoel met een certificaat maken van FTP over SSL. Verder maken wij gebruiken van IIS 7 i.c.m. Windows server 2008. Ik weet dus niet of een SSH FTP mogelijk is.

Ik heb het gevoel dat wij een beetje langs elkaar communiceren. Het kan ook aan mij liggen, omdat het niet helemaal duidelijk is voor mij.

• CertLog
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
In principe maakt het wat veiligheid betreft niet uit of je self signed of 3rd party certificaten gebruikt.
Echter bij self signed certificaten zullen clients de eerste keer dat ze een verbinding maken een waarschuwing geven dat het certificaat niet vertrouwd wordt. Wordt het certificaat vervolgens toegevoegd
als vertrouwd dan komt deze melding niet meer.
Wil je toch een keer met 3rd party certificaten gaan "spelen" dan kun je eens kijken op:
http://www.startssl.com/
Hier kun je gratis een certificaat aanvragen.
(Nadeel is wel dat niet alle clients deze CA vertrouwen)
Voor zover ik weet zijn er verschillende andere providers (Comodo oa) waar je ook een test certificaat
kunt aanvragen. (deze zijn meestal maar 30-90 dagen geldig).

If you cannot dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit.

• apokalypse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:06
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:40:
code:
1
Verder vraag ik me af of een eigen certificaat voldoende veiligheid biedt t.o.v. een 3rd party.

Ik denk dat je het hele verhaal niet snapt met SSL. Als je een eigen certificaat 'maakt', krijgt de gebruiker de eerste keer een melding met dat het self-signed is. Daarna is de public key opgeslagen en kan je hem als trusted beschouwen.
Alleen bij FileZilla (client), krijg je ondanks dat je dure certificaten koopt, toch nog meldingen. ;(
Dit is iig wat ik bedoel met een certificaat maken van FTP over SSL. Verder maken wij gebruiken van IIS 7 i.c.m. Windows server 2008. Ik weet dus niet of een SSH FTP mogelijk is.
IIS7 Kan standaard FTPS (FTP over SSL), maar niet SFTP (SSH FTP). Daarvoor heb je 3th party spullen nodig. SFTP heb je minder last van poorten problemen die je met FTPS wel tegen zult komen >:)

[ Voor 25% gewijzigd door apokalypse op 18-08-2010 11:28 ]

• lawkexarib
Bedankt allemaal voor jullie reacties tot nu toe. Ik kan iig weer verder.

Ik vraag mij af of onderstaande mogelijk is nadat je een eigen certificaat heb aangemaakt binnen IIS 7. Zelf ben ik niet tegengekomen..
Eigen is dus net zo veilig als van een CA. Geef gewoon de sha1 en md5 sha256? mee van de key zodat je klanten deze kunnen controleren. Eigen is denk ik zelfs veiliger, omdat het klanten bewust maakt om de sha1' te controleren.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Titelfix..

Wat is nou concreet je vraag dan? Hoe je je klanten wijsmaakt dat ze de fingerprint van een Cert leren te controleren?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• lawkexarib
Hoi alt-92,

Aanvankelijk ging bij mij over hoe je FTP over SSL kunt implementeren binnen IIS 7. Inmiddels heb ik voldoende feedback over gekregen. Ook heb ik een SSL certificaat gekocht en deze geïmplementeerd binnen IIS 7. Echter, FTP over SSL testen lukt helaas niet.

Intern heb ik het getest en ik krijg netjes de melding dat SSL ingeschakeld is. Echter, extern wil het maar niet lukken. Ik heb geprobeerd ftp://onze_IP-adres of een toegewezen internetadres, helaas lukken opties niet. Ik vraag mij af of ik een speciale poort (1023) dient te openen voor FTP over SSL?

Ook dit heb ik gezocht in onze Cisco ASA, maar kwam de service FTPS niet tegen!!

[ Voor 6% gewijzigd door lawkexarib op 23-08-2010 13:38 ]

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-11 00:33

HMS

Klinkt als een firewall die geen encrypted verkeer toestaat op port 21. Kan ook aan de client liggen, IE / FireFox ondersteunen geen ftps zover ik weet.

• lawkexarib
Met Filezilla lukt het ook niet om een ftp sessie te maken naar de server. Waarschijnlijk zul je denk ik gelijk hebben dat onze firewall geen encrypted verkeer toestaat op poort 21. Heb net op de firewall gekeken, maar ik zag het niet snel. Ik moet het dus even verder zoeken.

Btw; moet ik ftps://onze_IP-adres gebruiken of nog steeds ftp:://onze_IP-adres? Ik dacht zelf nog steeds: ftp://onze_IP-adres omdat ftp de data beveiligt en niet inloggegevens..

[ Voor 11% gewijzigd door lawkexarib op 23-08-2010 13:49 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

FTP beveiligt helemaal niks.

Daarom wil je naast je credentials ook je data over die SSL tunneling kunnen doen toch?

http://learn.iis.net/page.aspx/304/using-ftp-over-ssl/

[ Voor 72% gewijzigd door alt-92 op 23-08-2010 18:20 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• lawkexarib
Hoi,

Bedankt voor die link. Ik wist niet dat je ook de credentials kon beveiligen.

Voor SSL heb ik de volgende instellingen geactiveerd:

Controle channel: require only for credentials
Data channel: require.

In FileZilla heb ik gekozen voor FTPS FTP over impliciet TLS/SSL. Bij inlogtype heb ik gekozen voor normal, helaas lukt het hiermee niet om verbinding te maken met de FTP server. Wel moet ik erbij melden dat er een regel is die enkel gaat over FTP in de Cisco firewall ASA.

Ik neem aan dat deze regel dient aangepast te worden naar FTPS of zie ik het verkeerd?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

lees het artikel en de bijpassende links met betrekking tot firewalling nog eens goed door?
Het antwoord staat er letterlijk genoemd.

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:10
Wat betreft certificaten kopen is VeriSign een mogelijkheid. Deze is ook default trusted binnen een Windows installatie.
Check hun site voor de prijzen e.d. (is niet als reclame bedoelt, puur als hulp)

• lawkexarib
Hoi alt-92,

Bedankt voor die link, helaas lukt het nog steeds niet om te kunnen inloggen via FTPS.
Er zijn een paar punten in het artikel over firewall instellingen die niet helemaal duidelijk zijn voor mij.

Bij het aanpassen van de data channel port range: (49152-65535, 0-0) en het invoeren van een IP-adres bij Firewall support krijg ik de melding "please configure your firewall to allow FTP access for both the control channel and the data channel port range"
2. Enter the IPv4 address of the external-facing address of your firewall server for the External IP Address of Firewall setting.
Dit punt begrijp ik niet zo goed wat ermee bedoeld wordt, aangezien onze Cisco Firewall geen externe IP-adres heeft. Iig ik heb het interne IP-adres en onze eigen IP-adres geprobeerd, helaas veranderde er niets aan de situatie. Verder heb ik de Windows Firewall uitgezet, no-go

In FileZilla heb ik voor SSL de volgende instellingen geactiveerd:

Controle channel: require only for credentials
Data channel: allow.

Volgens mij moet er ook iets in de Cisco Firewall aangepast dient te worden, maar weet niet precies wat en waar..We gebruiken hier een Cisco Firewall ASA 5505 serie

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

lawkexarib schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 09:57:

Volgens mij moet er ook iets in de Cisco Firewall aangepast dient te worden, maar weet niet precies wat en waar..We gebruiken hier een Cisco Firewall ASA 5505 serie
Als je de links en de info daarbij goed gelezen had was je toch ook het gedeelte over Stateful Packet Inspection opgevallen? :)

• lawkexarib
Sorry, dat het niet erbij staat. Het stukje over Stateful packet Inspection heb ik idd gelezen en die regel toegepast in de Windows Firewall.
Verder heb ik op de Cisco Firewall een extra poort FTP data 20 geopend.

Ik probeer nu een ftps verbinding te maken met FileZilla en het valt mij op dat hij een verbinding probeert te maken over de poort: 990. Verder heb ik bij overdracht modus: standaard, actief en passief geprobeerd, helaas lukte het bij alle drie niet...

Btw: voor stateful heb ik enkel de regel : netsh advfirewall firewall add rule name="FTP for IIS7" service=ftpsvc action=allow protocol=TCP dir=in toegepast en bij portrange voor data channel heb ik momenteel staan: 0-0

Verder heb ik gekeken of FileZilla de optie: FTP client that supports the use of a "clear comannd channel ondersteunt, maar dat heb ik niet gezien!

Update 1:

Momenteel lukt het om een verbinding te maken, maar het gaat dan fout bij TLS initialiseren??
zoals eerder aangegeven, gebruik ik hier een FileZilla om te testen. Iemand een idee hoe nu verder of waar ik moet ernaar kijken?>

Update 2:

in FileZilla heb ik de servertype veranderd van FTPS FTP impliciet TLS/SSL naar FTPES over expliciet TLS/SSL. Tot nu verbazing kan ik nu inloggen en het certificaat wordt ook herkend en hij gaat verder het inlogproces. Echter, aan het einde krijg ik een error over "ontvangen van mappenlijst is mislukt"

Ik vond het vreemd dat het certificaat nu netjes herkend wordt, omdat ik nu kies voor FTPES. Naar mijn weten hoort dit niet en ik moet FTPS hebben...

Btw, dit is een goede omschrijving van hoe je FTPS kunt configureren binnen IIS 7:
http://blogs.iis.net/jaro...-service-for-iis-7-0.aspx

[ Voor 64% gewijzigd door lawkexarib op 25-08-2010 16:21 ]

Pagina: 1