MediaMarkt weigert garantie vanwege defecte harddisk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Van mijn HP laptop is na 13 maanden de harddisk spontaan overleden. Laptop is bij MediaMarkt gekocht en heb contact met ze gehad over garantie.
MediaMarkt verwijst meteen naar hun 'voorwaarden' en vertikken het ook maar iets te doen:
Moet ik betalen voor mijn reparatie?
Wanneer het product al een langere tijd(A) in uw bezit is, dan is het redelijk dat u een gedeelte meebetaalt(B ) aan de reparatiekosten. Indien wij door herstel de levensduur van het product kunnen verlengen, dan is het ook redelijk is dat u een gedeelte meebetaalt aan de reparatiekosten(C). Daar bent u wettelijk voor beschermd.

A. Langere tijd = langer dan 2 jaar.
B. Reparatiekosten worden naar rato van de levensduur berekend.
C. Normale slijtage dient de klant altijd zelf te betalen, zoal harddisk, koolborstels, laserunits en alle andere mechanische onderdelen.

In eerste instantie heb ik contact gehad met HP maar die weigeren elke medewerking. Dat terwijl de betreffende Western Digital harddisk 3 jaar garantie heeft. Echter Western Digital verwijst weer naar HP...

Ik zit mij af te vragen in hoeverre MediaMarkt in dit geval de harddisk (onderdeel van totaalproduct) als reden voor het niet geven van garantie kan aanvoeren. En wanneer is er sprake van 'normale slijtage' van een harddisk...

Nu is het overigens niet de eerste keer dat de laptop defect is. Na 1 maand kapte het scherm er al mee en 4 maanden geleden heeft HP het hele moederbord vervangen. Ik zit er zwaar over te denken om de hele laptop de deur uit te doen en het als een niet deugdelijk product te bestempelen.

[ Voor 10% gewijzigd door ManiacsHouse op 17-08-2010 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Kijkend naar puntje A, men geeft aan dat een 'langere' tijd dus meer dan 24 maanden moet zijn.. Dat is hier niet het geval. Druk ze met de neus op hun eigen voorwaarden..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Een harde schijf heeft een economische levensduur langer dan 13 maanden. De leverancier (Die het product aan jou verkocht heeft) is volledig verantwoordelijk voor de garantieafwikkeling (Alsin: Volledige garantie). In dit geval is er zelfs een expliciete garantie afgegeven; dat de harde schijf een slijtage onderdeel is of kan zijn doet hier niets aan af. De levensduur van een harde schijf is langer dan 13 maanden.

Zo is het volgens mij, en niet anders :+

[ Voor 27% gewijzigd door RedHat op 17-08-2010 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 11:09

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Kan je niet gewoon via WD een RMA aanvragen? Ik heb dit in het verleden een aantal keer gedaan. Credit card nummer doorgeven, ze sturen nieuwe schijf op (binnen een paar dagen) en dan heb je 30 dagen om oude schijf terug te sturen. Wanneer je binnen 30 dagen de oude schijf terugstuurt, wordt er niets berekend op je creditcard.

Ik weet niet of dit ook geldt voor schijven in een HP laptop, aangezien dit OEM versie zouden kunnen zijn?

Gaat waarschijnlijk een stuk sneller dan claimen via MediaMarkt?

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dat lijkt mij inderdaad ook. Rechtstreeks bij WD moet lukken.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:52
Hermanvh schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:24:
Kan je niet gewoon via WD een RMA aanvragen?
ManiacsHouse schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:18
In eerste instantie heb ik contact gehad met HP maar die weigeren elke medewerking. Dat terwijl de betreffende Western Digital harddisk 3 jaar garantie heeft. Echter Western Digital verwijst weer naar HP...
En verder, exact wat RaZ zegt, sla ze om de oren dat de voorwaarde bij langdurig gebruik > 2 jaar is.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Falcon schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:28:
Dat lijkt mij inderdaad ook. Rechtstreeks bij WD moet lukken.
Denk het niet, dit zal nl. om een OEM schijf gaan en geen reguliere retail.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droomygirl
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2021
RaZ schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:21:
Kijkend naar puntje A, men geeft aan dat een 'langere' tijd dus meer dan 24 maanden moet zijn.. Dat is hier niet het geval. Druk ze met de neus op hun eigen voorwaarden..
Ben ik het helemaal mee eens! Ik had trouwens meer op de vlakte gebleven en ze gewoon vertelt 'dat hij niet meer opstart'. Laat ze maar zelf uitzoeken wat er fout is (kunnen ze niet meer moeilijk doen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online
@allen hierboven
Heb ze ook met de neus op de feiten gedrukt dat ze 2 jaar garantie beloven maar er dan onderuit proberen te komen door 1 onderdeel te bestempelen als uitzondering. Maar mevrouw achter de balie wou er niets van weten Trut! ja ben pissed

Heb al contact gehad met Western Digital en die verwijzen naar HP. De warrantycheck van WD geeft ook aan dat je je contact moet opnemen met de leverancier van het product waar de schijf door is ingebouwd.

Afijn voor mij geen HP meer en MM krijgt een hele fijne brief dat ze de gelegenheid hebben gehad om het product te repareren (wat ze dus weigeren) en ik per omgaande het aankoopbedrag terugwil tegen inlevering van de defecte laptop. Maar ja dat zal een feest worden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ManiacsHouse schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:18:
Dat terwijl de betreffende Western Digital harddisk 3 jaar garantie heeft. Echter Western Digital verwijst weer naar HP...
Dat soort 3 jaar garanties gelden vaak niet voor OEM-producten?

Anyway, ik neem aan dat je 1 jaar fabrieksgarantie had? Dan zal inleveren als ondeugdelijk product niet gaan werken, na 6 maanden of zo ligt de bewijslast bij de koper. En harde schijven zijn nu eenmaal onderdelen die kapot kunnen gaan. Ik vermoed dat je beter zelf een 2.5" schijf kunt kopen, want ik zie je dit niet snel winnen (IANAL).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Droomygirl schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:30:
[...]

Ben ik het helemaal mee eens! Ik had trouwens meer op de vlakte gebleven en ze gewoon vertelt 'dat hij niet meer opstart'. Laat ze maar zelf uitzoeken wat er fout is (kunnen ze niet meer moeilijk doen)...
Maar dan ben je m 5 weken kwijt zonder ook maar iets te horen natuurlijk, want dan word dat ding 'getest', net zo lang totdat er een toevalstreffer is en dat ding weer opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePrutser
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-12-2024

ThePrutser

Doet zijn nickname eer aan... :P

Veni Vidi Verprutst!

Even een quote van de consumentenbond:
"Wat kunt u doen als u er met de verkoper niet uitkomt?
* Als de verkoper is aangesloten bij een Geschillencommissie, dan kunt u uw klacht voorleggen bij de Geschillencommissie. Dat kan pas nadat u eerst schriftelijk bij de ondernemer hebt geklaagd.
* Als de verkoper niet is aangesloten bij een Geschillencommissie, dan kunt u uw rechtsbijstandsverzekering inschakelen of contact opnemen met een Juridisch Loket.
* U kunt het probleem ook voorleggen aan de rechter. Deze procedure kost u veel geld en tijd.
"

In de link en op de site van de consumentenbond zelf staan nog meer interessante dingen over garantie e.d.

Uw recht bij garantie
Algemeen recht - Ondeugdelijk product zonder garantie (zelfde link als begin van artikel, maar even voor de volledigheid)

MasterFlirt - Leiders in verleiding sinds 2001
Mark Manson - Personal Development That Doesn't Suck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 22:43
Even afgezien van deze individuele case, heeft MM kennelijk is z'n voorwaarden staan dat een nieuwe harddisk na 1 dag kapot mag gaan, en dat je bij hen dus pech hebt. ("altijd zelf betalen") Ehmm..... Ik ben ook geen jurist, maar dit lijkt mij toch dubieus.

Uit eigen ervaring: er zijn diverse andere verkopers van harddisks die er toch een iets andere kijk op hebben. Het lijkt mij bijzonder sterk als dit overeind blijft in een juridische discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Hoe lang is de garantie op je laptop bij MM? 1 Jaar?
Dan kan je gewoon zelf de harddisk bij WD 'omruilen'.
Heb je 2 jaar garantie bij de MM, dan dienen zij kosteloos het harddisk probleem op te lossen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagio
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 17:19

Contagio

Vullend

Ik werk zelf niet bij de MM, maar heb wel veel ervaring binnen het bedrijf.

Als je een product koopt bij de MM (of een andere winkel) en er is iets mis mee, ga dan ook terug naar die winkel. De verkoper is verplicht je te helpen bij garantie en dergelijke en niet de leverancier.
Ook als er onderdelen in, in dit geval, de laptop zitten die van een ander merk zijn.

Binnen twee jaar licht de bewijsplicht bij de winkel, dus zolang jij geen rare fratsen met je HD hebt uitgehaald, is het aanemelijk dat deze gewoon kapot is gegaan en dat je dus recht op garantie hebt.

Wees aub een beetje volhardend en als je er niet uitkomt met de medewerker aan de balie, vraag naar de afdelingsleider service.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online
gambieter schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:37:
[...]

Dat soort 3 jaar garanties gelden vaak niet voor OEM-producten?

Anyway, ik neem aan dat je 1 jaar fabrieksgarantie had? Dan zal inleveren als ondeugdelijk product niet gaan werken, na 6 maanden of zo ligt de bewijslast bij de koper. En harde schijven zijn nu eenmaal onderdelen die kapot kunnen gaan. Ik vermoed dat je beter zelf een 2.5" schijf kunt kopen, want ik zie je dit niet snel winnen (IANAL).
Ik snap je redenering. Echter is er altijd netjes me de laptop omgegaan (€ 800,- daar ben je wel zuinig mee, ik tenminste wel). Er zijn al 2 behoorlijke defecten aan geweest (scherm en bord vervangen). Een harde schijf kan best kapot gaan. Sterker nog alles kan kapot... Dus dan maar nooit meer garantie claimen? ;)
Een laptop van € 800 waarbij binnen 13 maanden alle echte basic onderdelen (scherm/bord/harddisk) defect gaan geeft mij weinig vertrouwen in het product en de toekomst van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb dit ook eens gehad bij Paradigit. Pure onwil/geen kennis van de baliemedewerker leverde hetzelfde probleem op met een WD schijf die na 14 maanden de geest gaf. Vervolgens een brief gestuurd naar de 'klachtenservice' en kon met de uitgeprinte reactie gratis een nieuwe schijf ophalen.

Ik zou dus niet over het aankoopbedrag gaan schrijven, maar puur over dit voorval en dat je kosteloos een nieuwe harde schijf wilt. Je hebt conform EU richtlijnen bovendien 2 jaar garantie, waarbij het 2e jaar volledig vergoed dient te worden door de verkoper (MediaMarkt). Zoek hier maar eens wat info over op internet inclusief verwijzingen naar het BW (volgens mij BW7) en dan moet het wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Algemene voorwaarden mogen nooit strijdig zijn met het geldende consumentenrecht. Als dat wel het geval is zijn de AV nietig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
ManiacsHouse schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:32:
@allen hierboven
Heb ze ook met de neus op de feiten gedrukt dat ze 2 jaar garantie beloven maar er dan onderuit proberen te komen door 1 onderdeel te bestempelen als uitzondering. Maar mevrouw achter de balie wou er niets van weten Trut! ja ben pissed
En terecht, is natuurlijk ook een schandalige opstelling. Maar nogmaals, je moet bij de mediamarkt zijn om dit op te lossen. Ga gewoon wéér met dat ding naar de servicebalie (als je er daar niet uitkomt stampij maken bij de balie in de winkel waar de klanten rondhangen) en leg uit dat dit gemaakt moet worden. Niet beginnen over dat je er al eerder was, heeft weinig zin om dat erbij te halen. Rustig blijven en aangeven "de harde schijf van deze laptop die ik 13 maanden geleden gekocht heb is overleden, ik wil graag de laptop voor reparatie afgeven". Komen ze weer met die voorwaarde aanzetten dan geef je gewoon aan "daar staat dat dat geld vanaf 24 maanden", klaar. Blijven ze moeilijk doen dan zorg je (al dan niet met stampij, steeds wat luider gaan praten zonder aan te vallen) dat de filiaalmanager er maar bij moet komen. Willen ze dat niet dan naam achterhalen en weer in de winkel bij de algemene balie stampij maken.
Heb al contact gehad met Western Digital en die verwijzen naar HP. De warrantycheck van WD geeft ook aan dat je je contact moet opnemen met de leverancier van het product waar de schijf door is ingebouwd.
WD zal je inderdaad met een OEM schijf niet helpen.
Afijn voor mij geen HP meer en MM krijgt een hele fijne brief dat ze de gelegenheid hebben gehad om het product te repareren (wat ze dus weigeren) en ik per omgaande het aankoopbedrag terugwil tegen inlevering van de defecte laptop. Maar ja dat zal een feest worden natuurlijk.
Tsja, HP is fabrikant, niet verkoper, en garantie hoort via de verkoper te gaan. Ik snap de reactie van HP wel. Verder is je streven niet om de koop te ontbinden maar om de boel gefixt te krijgen. Soms wil het wel helpen hoor, de boel wat verder op scherp zetten, alleen in dit geval schiet je jezelf in je voet.
Aghanim schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:49:
Je hebt conform EU richtlijnen bovendien 2 jaar garantie.
Dit snap ik zelf trouwens nog niet helemaal. De NL wet heeft het nergens over 2 jaar garantie, maar IIRC enkel 1 jaar garantie en rept verder met verwachte levensduren. In dit geval is het toch niet meer dan een EU voorstel om de lidstaten 2 jaar garantie te laten implementeren waarbij NL helaas achterloopt? :?

[ Voor 3% gewijzigd door coyote1980 op 17-08-2010 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TS doe eens rustig en wees eens redelijk. Ten eerste hoef je HP niet aan te vallen, want zij hebben geheel geen verplichtingen naar jou toe. De garantie ligt ten alle tijden bij de leverancier en niet bij de fabrikant.

Ten tweede het kan dan wel een WD schijf zijn, maar het is een oem schijf deze vallen onder de garanties van het totaal produkt en niet onder de retail garantie die WD zelf geeft. Dit is heel normaal en wordt door alle fabrikanten gehanteerd.

Ten derde als je 1 jaar garantie hebt op de laptop kan de leverancier inderdaad moeilijk doen. Zoals sommige mensen denken is er geen verplichting van een 2 jaar volledige garantie, dit is een EU richtlijn welke door elke lidstaat anders geinterpeteerd kan en mag worden.

In Nederland ligt namelijk het eerste half jaar de bewijslast bij de leverancier, deze moet aantonen dat het defect is onstaan door oneigenlijk gebruik als zij onder de garantie claim willen uitkomen. Na het eerste half jaar ligt de bewijslast bij de koper, hij/zij zal moeten aantonen dat het defect is onstaan buiten haar/zijn schuld om. Nu doen de meeste bedrijven binnen het eerste jaar na aankoop niet moeilijk, maar is dat jaar verlopen zul je merken dat men de garantie claim niet zomaar accepteerd.

Je komt nu in een grijs gebied omdat de wet hier geen duidelijke termijnen stelt en met verwachte levensduur gaat werken, hierdoor zul je vaak in discussies gaan vervallen met leveranciers, zeker na het eerste jaar van aankoop. Want ga jij nu maar aantonen dat de hardeschijf niet defect is geraakt door jouw toe doen (dit is niet verkeerd bedoeld, maar wel een feit).

Edit: Ik zie net dat ze inderdaad in hun eigen algemene voorwaarden spreken over 2 jaar, in dat geval zouden ze je inderdaad moeten tegemoed komen. Overigens heb je de factuur nog, wat wordt daar op aangegeven? Mogelijk dat er beperking zijn op hun voorwaarden?
Heb dit ook eens gehad bij Paradigit. Pure onwil/geen kennis van de baliemedewerker leverde hetzelfde probleem op met een WD schijf die na 14 maanden de geest gaf. Vervolgens een brief gestuurd naar de 'klachtenservice' en kon met de uitgeprinte reactie gratis een nieuwe schijf ophalen.

Ik zou dus niet over het aankoopbedrag gaan schrijven, maar puur over dit voorval en dat je kosteloos een nieuwe harde schijf wilt. Je hebt conform EU richtlijnen bovendien 2 jaar garantie, waarbij het 2e jaar volledig vergoed dient te worden door de verkoper (MediaMarkt). Zoek hier maar eens wat info over op internet inclusief verwijzingen naar het BW (volgens mij BW7) en dan moet het wel goed komen.
Dit is hier op GoT al veel vuldig besproken en zoals ik in mijn reactie hierboven aangeef is het inderdaad een EU richtlijn, maar door Nederland anders opgenomen in de wetgeving, wat niet het resulaat opleverd zoals jij die hier schetst. :)

[ Voor 29% gewijzigd door _Dune_ op 17-08-2010 15:05 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
_Dune_ schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:53:

Dit is hier op GoT al veel vuldig besproken en zoals ik in mijn reactie hierboven aangeef is het inderdaad een EU richtlijn, maar door Nederland anders opgenomen in de wetgeveing, wat niet het resulaat opleverd zoals jij die hier schetst. :)
In mijn geval leverde dit wel het resultaat op, maar dat is dan blijkbaar niet standaard het geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aghanim schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:02:
[...]
In mijn geval leverde dit wel het resultaat op, maar dat is dan blijkbaar niet standaard het geval :)
Het komt inderdaad ook vaak genoeg voor dat een winkel na een klacht bij hun centrale klachten balie, wel over stag gaat en de garantie claim accepteerd. Ik denk ook dat de TS meer kans heeft om een klacht bij de Media Markt neer te leggen bij de centrale klachten balie (hoofdkantoor) in plaats van de lokale balie.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een vreemde gang van zaken. Hoe durven ze onder hun contract plicht uit te komen met een lullig excuus. Zeker na alle problemen (en extra kosten + tijd) die je al gehad hebt moet MM nu toch wel beter weten dan dit soort acties uit te voeren, ik had stennis gemaakt absoluut (en ik ben zelf een support PRO). Het eerste wat in me opkomt is passeer de balie persoon en zoek de filiaal manager deze zijn vaak beter op de hoogte en zullen eerder hun eigen regels begrijpen als iemand met een bijbaantje in de electro-super. Ik begrijp ook niet wat er aan hun ogen mankeert als ze je 2jaar beloven en nu al moeilijk gaan doen. Bij WD moet je zeker niet zijn HP kan de MM nog op e vingers tikken en opeisen dat ze hun afspraken nakomen. Ook zie ik bij veel producten / merken dat je het eerste jaar bij de winkel moet zijn en de overige jaren direct naar de suppliër moet voor support maar ik begrijp dat HP je ook in de kou laat staan.
Wat beide partijen wel duidelijk moeten weten is dat jij een maandag morgen model hebt gekregen en in principe hiervoor schadeloos gesteld moet worden. Dit doet mijn oude baas Dell een stuk beter al kost het bij de ene medewerker meer moeite als bij de andere. De balie medewerker heeft waarschijnlijk alleen een wekkerradio thuis en geen andere dure electronische dingen waar van ze hoopt dat ze normaal hun werking uitoefenen. Haar houding is dan ook super commercieel te noemen en ze heeft je mogelijk op de laptop afdeling gewezen voor een nieuwe aanschaf....lol :P
Mijn volgende stap zou zijn met kopie bon en apparaat naar de MM en zeggen dat je voor de manager komt en hopelijk begrijpt hij wel het verschil tussen het cijfer 1 en 2…

Oeps ik zie nu pas dat je maar 1 jaar hebt  dom
Nu weet ik van me andere oude baas Sony Benelux KCC dat er absoluut geen gratis reparatie is na het eerste jaar (standaard garantie) en er altijd een coulance regeling word toegepast (hoe verder van de garantie af hoe meer je betaald) tenzij het een productie fout betreft die bekend is.
Nu heeft jouw apparaat wel zulke ingrijpende problemen gehad dat het halve apparaat is vervangen en ik neem aan dat dit weken gekost heeft binnen jouw garantie termijn. Het is dan ook redelijk dat deze verloren tijd en verloren “customer satifaction” samen jouw het recht geven om de reparatie alsnog kosteloos te laten uitvoeren

Denk er in het vervolg aan om altijd minstens 3jaar garantie te nemen op zulke duren apparaten

@Dune: idd garantie verloopt via de verkoper echter kan je hun niet altijd op hun technische kennis beoordelen en is het soms nodig om de 3e lijn in te schakelen zullen we maar zeggen. Dus de MM moet uit die draaiduur want ze houden de boel onnodig op en hebben geen respect voor de belangen van de klant maar aleen voor €€€€€€ Die richtlijn van garantie is bestemd voor apparaten van boven de 350€ waarvan je een bepaalde levens verwachting hebt 3/5jaar over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online
_Dune_ schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:53:
TS doe eens rustig en wees eens redelijk. Ten eerste hoef je HP niet aan te vallen, want zij hebben geheel geen verplichtingen naar jou toe. De garantie ligt ten alle tijden bij de leverancier en niet bij de fabrikant.

Ten tweede het kan dan wel een WD schijf zijn, maar het is een oem schijf deze vallen onder de garanties van het totaal produkt en niet onder de retail garantie die WD zelf geeft. Dit is heel normaal en wordt door alle fabrikanten gehanteerd.

Ten derde als je 1 jaar garantie hebt op de laptop kan de leverancier inderdaad moeilijk doen. Zoals sommige mensen denken is er geen verplichting van een 2 jaar volledige garantie, dit is een EU richtlijn welke door elke lidstaat anders geinterpeteerd kan en mag worden.

In Nederland ligt namelijk het eerste half jaar de bewijslast bij de leverancier, deze moet aantonen dat het defect is onstaan door oneigenlijk gebruik als zij onder de garantie claim willen uitkomen. Na het eerste half jaar ligt de bewijslast bij de koper, hij/zij zal moeten aantonen dat het defect is onstaan buiten haar/zijn schuld om. Nu doen de meeste bedrijven binnen het eerste jaar na aankoop niet moeilijk, maar is dat jaar verlopen zul je merken dat men de garantie claim niet zomaar accepteerd.

Je komt nu in een grijs gebied omdat de wet hier geen duidelijke termijnen stelt en met verwachte levensduur gaat werken, hierdoor zul je vaak in discussies gaan vervallen met leveranciers, zeker na het eerste jaar van aankoop. Want ga jij nu maar aantonen dat de hardeschijf niet defect is geraakt door jouw toe doen (dit is niet verkeerd bedoeld, maar wel een feit).

Edit: Ik zie net dat ze inderdaad in hun eigen algemene voorwaarden spreken over 2 jaar, in dat geval zouden ze je inderdaad moeten tegemoed komen. Overigens heb je de factuur nog, wat wordt daar op aangegeven? Mogelijk dat er beperking zijn op hun voorwaarden?

[...]

Dit is hier op GoT al veel vuldig besproken en zoals ik in mijn reactie hierboven aangeef is het inderdaad een EU richtlijn, maar door Nederland anders opgenomen in de wetgeving, wat niet het resulaat opleverd zoals jij die hier schetst. :)
Kuch okay okay ik ben rustig. ;)
Beetje fucked up was ik. Vriendin was helemaal over de zeik want die had al haar ontwerpen er op staan. Ja op die schijf. Tuurlijk heb ik hier een leuke server staan met alles gebackupped. Lol iets waarvan zij nooit het nu in zag. Weer een computer erbij?! Maar nu wel de redder in nood. :P

Bon heb ik nog en daar word niets vermeld over bepaalde garantiebeperking. En wat je al aangeeft geeft MM zelf 2 jaar garantie op de website. Ga er nogmaals maar eens mee langs de servicebalie kijken hoever we komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jullie doen allemaal veel te moeilijk..... ze hebben het gewoon te repareren want de wettelijke garantie termijn is al 2 jaar.

Willen ze niet?
Naam noteren van de gene die je heeft geholpen en tijd stip en zo en de rechtsbijstand inschakelen....vaak is 1 telefoontje van die gasten al voldoende.

Bespaart een hoop ergenis en welles nietus spelletjes,,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:13:
Jullie doen allemaal veel te moeilijk..... ze hebben het gewoon te repareren want de wettelijke garantie termijn is al 2 jaar.
Dat is niet waar. Je refereert naar een Europese richtlijn die nooit in het BW is geïmplementeerd. Anders zie ik graag een linkje naar het BW waarin het tegendeel staat.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Willen ze niet?
Naam noteren van de gene die je heeft geholpen en tijd stip en zo en de rechtsbijstand inschakelen....vaak is 1 telefoontje van die gasten al voldoende.

Nee, Magneto II de wettelijke garantie is niet zomaar twee jaar dat ligt zoals ik (en ook anderen) reeds heb aangegeven veel genuanceerder. :)
ManiacsHouse schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:11:
[...]
Kuch okay okay ik ben rustig. ;)
Beetje fucked up was ik. Vriendin was helemaal over de zeik want die had al haar ontwerpen er op staan. Ja op die schijf. Tuurlijk heb ik hier een leuke server staan met alles gebackupped. Lol iets waarvan zij nooit het nu in zag. Weer een computer erbij?! Maar nu wel de redder in nood. :P

Bon heb ik nog en daar word niets vermeld over bepaalde garantiebeperking. En wat je al aangeeft geeft MM zelf 2 jaar garantie op de website. Ga er nogmaals maar eens mee langs de servicebalie kijken hoever we komen.
Ik kan mij goed voorstellen dat je gestressed bent als je dit overkomt, zeker als het al het derde defect is in 13 maanden. :) Ik denk inderdaad dat je het beste nog eenmaal kunt proberen bij de servicebalie, wil de medewerker je nog niet helpen, vraag zoals reeds geopperd naar zijn of haar leidinggevende. Misschien handig om hun eigen voorwaarden even af te drukken om op papier mee te nemen. :)

[ Voor 47% gewijzigd door _Dune_ op 17-08-2010 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 18:29
en dit is dus precies de reden, dat ik nooit maar dan ook nooit zaken zal doen met MM.
Sony nederland heeft zelfs een apart repaircentre voor MM. ( lees duurt veel langer) dan als je hem als consument ergens anders hebt gekocht.

MM gaat alleen voor het geld. de consument heeft gewoonweg Pech volgens MM..
laatst een klant in de winkel. die voor een simpel dingetje. 3 maanden zonder notebook zat. dat is normaal toch echt max 2 weken. Ik zou aangeven dat je een ondeugdelijk product hebt. dat je het ook hebt aangemeld bij de consumenten autoriteit. met casenr. en dat je de zaak aanhangig gaat maken. Meestal schikken ze dan in. Want MM wil geen negatieve pr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:*snip*

Het wordt uitdrukkelijk niet gewaardeerd om hier je werkgever te gaan promoten en/of concurrenten zwart te maken.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edit mig29: citaat en reactie op citaat verwijderd.

Het is wel zo dat een uitzondering maken voor de HD op basis van "slijtage" uiterst vreemd is. Ik vermoed dat als het puntje bij paaltje komt in een rechtzaal, dat een rechter zal dat stukje van de garantie voorwaarden overrulen. Zelfs heb ik de idee dat de persoon achter de balie had niet zo veel ervaring en was vast geklompen op een slappe regel.

Edit mig29: reactie op citaat verwijderd.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:46:
...Ik vermoed dat als het puntje bij paaltje komt in een rechtzaal, dat een rechter zal dat stukje van de garantie voorwaarden overrulen.
Wat? Jij denkt dat een rechter zich gaat buigen over een harde schijf? Ja joh.

Edit mig29: reactie op citaat verwijderd

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:52:
[...]

Wat? Jij denkt dat een rechter zich gaat buigen over een harde schijf? Ja joh.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Heb je al eens gekeken wat een vervangende schijf kost? Dat is al met een paar tientjes geregeld. Zou mij de heisa niet waard zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 03:57
superduper schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:06:
Heb je al eens gekeken wat een vervangende schijf kost? Dat is al met een paar tientjes geregeld. Zou mij de heisa niet waard zijn...
Jeps, en dat willen ze... Zij hebben geen last meer van je, moeten geen kosten maken voor je (Ja, HP vervangt de HDD, niet MM, maar MM moet er wel personeel voor laten kijken, en tijd = geld), en je maakt nog extra omzet ook (waar ze een marge van 25% op maken)... Schitterende klant ben jij, kom je niet eens naar mijn winkel aub?
Nope, mijn mening is, garantie is garantie. Ok, voor kleine dingen koop ik desnoods ook wel een vervanger, omdat ik t geen 2-3 weken kan missen, maar ze zullen mn zaken herstellen (of crediteren)!!!

als dit kleinerend overkwam, mijn excuses, da was zeker de bedoeling niet :)

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online
superduper schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:06:
Niet veel schat ik zo'n € 60 - € 100. Maar de vraag rijst bij mij wat gaat er binnenkort nog meer defect aan het ding? Ze gaan moeilijk doen over garantie terwijl die er volgens hun eigen regels nog is. Daarbij opgeteld dat het niet de eerste keer is dat er een major iets defect is aan de laptop.
Daarbij € 100 euro t.o.v. van een laptop van € 800 vind ik de heisa/moeite nog wel waard.

Heb nogmaals contact opgenomen met HP met de vraag of ze een rapport kunnen sturen met alle reparaties erop zodat ik t.o.v. MM een case heb. Doen we niet was het antwoord. Zelfs die moeite willen ze niet een nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
ManiacsHouse schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:28:
[...]

Heb nogmaals contact opgenomen met HP met de vraag of ze een rapport kunnen sturen met alle reparaties erop zodat ik t.o.v. MM een case heb. Doen we niet was het antwoord. Zelfs die moeite willen ze niet een nemen.
Enig idee hoeveel kosten HP moet maken daarvoor? En aangezien HP geen partij is hierin snap ik dat ook volledig.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gunner schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:14:
[...]

Dat is niet waar. Je refereert naar een Europese richtlijn die nooit in het BW is geïmplementeerd. Anders zie ik graag een linkje naar het BW waarin het tegendeel staat.
Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nou klopt toch wat ik zeg? Het staat niet als zodanig in het BW.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gunner schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 20:24:
[...]

Nou klopt toch wat ik zeg? Het staat niet als zodanig in het BW.
99% van wat wij in het onderlinge verkeer tussen personen stellen als "de wet" staat niet letterlijk in het wetboek. Het gaat erom hoe de wettelijk tekst en hoe deze geschreven is uitwerkt in de dagelijkse praktijk. De taal in wetboeken is niet geschikt voor de dagelijkse interactie tussen personen. Dus stellen "zo staat het niet in de wet" als argument is tamelijk onzinnig.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online
coyote1980 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:33:
[...]

Enig idee hoeveel kosten HP moet maken daarvoor? En aangezien HP geen partij is hierin snap ik dat ook volledig.
Mmm je zou als automatiseringsbedrijf verwachten dat je dat met 1 druk op de knop kunt verzenden cq uitprinten. De dame van de helpdesk wist namelijk wel precies te vertellen waar en wanneer de laptop ter reparatie was aangeboden echter kon zij niet zien wat er precies aan gedaan was.

Overigens via de website van MM maar eens een ticket aangemaakt en het antwoord is wel weer anders, hoewel ze wel verwijzen naar de algemene verkoopvoorwaarden.

Dinsdag 17 Augustus 19:30 door Media Markt Arnhem

Geachte meneer ManiacsHouse,

vooropgesteld is het erg vervelend dat uw product niet naar wens mag functioneren; uiteraard zullen wij bij gebleken non-conformiteit dit kosteloos voor u oplossen conform de algemene verkoopvoorwaarden.

Uiteraard is Media Markt gehouden tot het leveren van deugdelijke producten en indien een product non-conform is zal Media Markt in de gelegenheid gesteld moeten worden om het product binnen een redelijke termijn te herstellen; mits wij niet in staat zijn om uw product binnen redelijke termijn te herstellen en omruil niet mogelijk is. Dan heeft u recht op uw geld terug. Daar bent u wettelijk voor beschermd.

Als bijlage:
-Algemene verkoopvoorwaarden.pdf
-Wettelijke garantie en aansprakelijkheidsperiode

Met vriendelijk groet,

Media Markt Arnhem B.V.
Afdeling Service
algemeneverkoopvoorwaarden.pdf
Wettelijke garantie en aansprakelijkheidsperiode.pdf

Dinsdag 17 Augustus 14:53 door DJA ManiacsHouse

Beste MediaMarkt

De harddisk van mijn laptop welke bij MediaMarkt is gekocht is na 13 maanden defect gegaan. Ik neem aan dat ik hiervoor bij jullie terecht kan voor garantie?

Met vriendelijke groet,

ManiacsHouse

Alleen nu zal ik moeten gaan bewijzen dat ik zelf de harddisk niet gesloopt heb. Tsja hoe doe je dat? :?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo moeilijk is dat aantonen niet hoor. Stel gewoon dat er geen schade is aan de rest van de laptop dus dat je de HD gesloopt hebt is onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft WD wel bevestigd dat er op de schijf in principe 3 jaar garantie zit? Ondanks dat zij niet je kanaal voor garantie zijn?

Als de fabrikant een langere garantie biedt, is de winkel van aankoop verplicht gedurende die periode de afhandeling op zich te nemen. Ze mogen feitelijk *nooit* doorverwijzen naar de fabrikant.

Heb je die info niet, laat WD bevestigen dat er garantie aanwezig is op het artikel. Met dat bewijsje danwel brief sturen naar de mediamarkt, danwel (als je daar lol in hebt :P) met vordering opgesteld door jurist de mediamarkt binnenstappen en naar leidinggevenden blijven vragen tot je er één treft die inziet dat je dit niet gaat opgeven. Het zijn enkel drempels. Bureaucratie om de 90% af te wimpelen en zo de kosten te drukken.

Wat betreft omgekeerde bewijslast is het niet zo zout als gedacht. Harde bewijzen zijn vaak onmogelijk, maar de rechter is zo dom echt niet om de bedoeling van de wet er niet van te zien. Als je aannemelijk maakt dat je er niet mee gegooid hebt: behuizing is nog prima, geen uitgebrande printplaten, dan is het aannemelijk dat de schade niet door dat soort dingen is ontstaan. Verder wat beeldschets erbij: je hebt een server, meerdere PCs, vele goede posts op 's Nederlands meest gerenommeerde techsite *kuch* :P - met andere woorden, je weet wat je doet en bent zuinig op je data.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even gesnoeid in bovenstaande discussie. Hierbij heb ik delen weg gehaald die reacties waren op een discussie die aangezwengeld was door matthijspw. Aangezien dit heerschap zich zogenaam onpartijdig presenteerde -terwijl hij in werkelijkheid werkzaam is (geweest) bij een concurrent- heb ik de hele discussie weggehaald. Mensen kunnen alsnog hun reactie aanpassen indien gewenst, maar graag niet meer terug komen op de oorspronkelijke discussie die ik verwijderd heb ;)

/einde mededeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 22:21:
Zo moeilijk is dat aantonen niet hoor. Stel gewoon dat er geen schade is aan de rest van de laptop dus dat je de HD gesloopt hebt is onwaarschijnlijk.
Simpel gezegd, het is een uitputtingsslag.
Als ik jouw redenering hanteer dan zou elke winkelier bij elk defect ( in de 1e 6 maanden ) kunnen wijzen naar andere onderdelen die wel goed functioneren en dan kunnen zeggen dat de fout blijkbaar wel bij de klant ligt...

Het aantonen van oorzaken van fouten is zo goed als onmogelijk, daarom doet ook zo goed als geen enkele winkel moeilijk in de 1e 6 maanden ( als de bewijsplicht bij hun ligt ) ze weten toch dat ze het bijna nooit kunnen bewijzen.
Na de initiele 6 maanden ( als de bewijslast bij de particulier komt te liggen ) is het puur een kwestie van welwillendheid van de leverancier gecombineerd met extra garanties etc. Puur wettelijk gezien is het een erg grijs gebied,
- gooi je het voor een rechtsbijstand dan pikken die gewoon de rekening voor je op ( wat dus niet betekent dat je gelijk had, enkel dat hun achten dat verdere vervolging duurder is dan zelf de rekening oppikken )
- krijg je het voor een rechter gegooid dan is afaik de kans zeer groot dat je in je gelijk gesteld wordt enkel worden de gerechtskosten zo hoog ( in verhouding tot initiele kosten ) dat menig rechter ze niet volledig aan MM gaat toeschrijven ( jij hebt immers de zaak gestart met volledige wetenschap van alle aanverwante kosten etc ) waardoor je al snel uitkomt op een toekenning van 60 euro en daarvoor moet je 250 euro kosten incasseren ( oftewel leuk als het principieel is, voor de rest is het ietwat moeilijker )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

offtopic:
Geen idee wanneer dit zich voordeed, maar ik weet zeker dat ieder filiaal zich er (nu) aan houdt. Ging het in dat geval om een harddisk uit een systeem of een losse harddisk? Ik weet in ieder geval dat we nu al een tijdje geen losse WD harddisks verkopen. :)
Ik zou een klant die mij een kapotte losse hdd geeft ook wegsturen. Je hebt perfect recht op garantie, maar dan wel als je het hele systeem inlevert.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firefly112
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-09 19:19

Willen ze niet?

Dat klopt dat is voor europa bepaald alleen niet voor nederland alleen kan je wel verwachten dat het product langer dan 13 maande mee gaat bron: http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode_in_Europa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 08:28
Heeft de TS eigenlijk een rechtsbijstand verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GrooV schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:53:
Heeft de TS eigenlijk een rechtsbijstand verzekering?
Deze oplossing zal dan monetair worden aangezien een rechtsbijstand voor een dergelijk bedrag niet gaat procederen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:09

beany

Meeheheheheh

Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 17:01:
[...]

Deze oplossing zal dan monetair worden aangezien een rechtsbijstand voor een dergelijk bedrag niet gaat procederen ;)
En dat is dan eigenlijk weer jammer. Eigenlijk zouden ze voorbeeld zaken moeten oppakken en daar om gaan procederen. Puur om duidelijk te maken dat ook bij kleine bedragen een winkel zich dient te houden aan de spelregels. Nu loop je tegen allerlei muren aan terwijl je nergens juridische hulp kan krijgen tenzij je bakken met geld voor een eigen advocaat neer legt.

Maar ik snap ook wel dat een rechtsbijstand dit niet doet, het is een commerciele instelling natuurlijk(bedoel ik niks negatiefs mee). Misschien dat dit iets voor de consumentenbond of de consumentenautoriteit? Overigens altijd handig om zaken bij de consumentenautoriteit neer te leggen wanneer je problemen hebt. Wanneer ze namelijk van een bepaald bedrijf veel klachten krijgen gaan ze er mee aan de slag. Je hebt er zelf op dat moment niks aan, maar het is zeker goed voor het algemene nut :)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:55
Wat volgens een beetje vergeten wordt is dat dit een OEM harde schijf is.
Vaak zit er bij de aankoop geen herstel CD/DVD meer bij en kan de gebruiker zijn Windows weer "installeren (met de nodige troep)" via het terugzetten van een image die veelal op de verborgen partitie staat.
HP heeft wel de optie om een herstel cd te maken maar of deze gemaakt is.. Dat is de vraag.

Straks is namelijk de situatie zo dat gebruiker heeft nieuwe harde schijf maar geen Windows meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:14
Kerberos84 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:23:
[...]

Jeps, en dat willen ze... Zij hebben geen last meer van je, moeten geen kosten maken voor je (Ja, HP vervangt de HDD, niet MM, maar MM moet er wel personeel voor laten kijken, en tijd = geld), en je maakt nog extra omzet ook (waar ze een marge van 25% op maken)... Schitterende klant ben jij, kom je niet eens naar mijn winkel aub?
Nope, mijn mening is, garantie is garantie. Ok, voor kleine dingen koop ik desnoods ook wel een vervanger, omdat ik t geen 2-3 weken kan missen, maar ze zullen mn zaken herstellen (of crediteren)!!!

als dit kleinerend overkwam, mijn excuses, da was zeker de bedoeling niet :)
Gevaar van dit gedrag is, al vervolgens morgen het hele product er mee ophoud kun jij werkelijk fluiten naar je garantie. Omdat je zelf aan het product hebt lopen sleutelen. Nooit doen dus!! Klinkt inderdaad lullig ik zou ook niet snel moeilijk doen over 60 euro ofzo, maar de vervolgen er van zijn veel groter, en je hebt dan geen poot meer om op testaan.

offtopic
En ja mediamarkt is geen makke jongen in dit soort dingen haast tegen het criminele aan.
Na mijn 3 maand terug nare ervaring met mediamarkt doe ik er persoonlijk geen enkele zaken meer mee.
Ga wel naar een andere winkel en betaal liever nog 50 euro teveel, dan drama bij mediamarkt.
Klant vriendelijkheid en logisch na denken bestaat niet meer bij mediamarkt enkel grof de wet, en zelfs dat moet je met ernstige zware wijze aan hun verstand praten. Als je begint over "Hoe zal jij er over denken als je in mijn schoenen stond" krijg je dom weg het antwoord, ik begrijp u maar dat is niet van belang :X Sta hier voor mediamarkt. Dat deed dan ook echt voor mij de emmer overlopen.

[ Voor 23% gewijzigd door Practics op 18-08-2010 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 22:44:
Verder wat beeldschets erbij: je hebt een server, meerdere PCs, vele goede posts op 's Nederlands meest gerenommeerde techsite *kuch* :P - met andere woorden, je weet wat je doet en bent zuinig op je data.
*; :+
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 17:01:
[...]

Tenzij ik het als een niet deugdelijk product bestempel aangezien er al meer mee mis is geweest.

Wat betreft de OEM-schijf. Heb hierover nog niet bij WD geinformeerd per mail. Het type zelf heeft 3 jaar garantie. Bij de garantie-check word aangegeven dat het een schijf betreft waar je voor de garantie naar de systeembouwer moet. Mmm volgens mij heb ik dit al gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals je in je beginpost al aangeeft, staat er bij MM in de voorwaarden:
A. Langere tijd = langer dan 2 jaar.
B. Reparatiekosten worden naar rato van de levensduur berekend.
C. Normale slijtage dient de klant altijd zelf te betalen, zoals harddisk, koolborstels, laserunits en alle andere mechanische onderdelen.

Dit zegt echter helemaal niets, aangezien hier gewoon je consumentenrecht geldt.

(heb net een studie Economie achter de kiezen, weet dus wel het een en ander over de consumenten-rechten)

Punt 1: Heb je het aankoopbewijs nog? Dit kan zowel een bonnetje als een factuur of zelfs een bankafschrift ijn. Dit geeft je ten alle tijden recht op garantie: MM of HP kan wel zeggen: 1/2/3 jaar garantie, maar de exacte garantie periode wordt in de wet bepaalt na mate de aanschafwaarde van het product.

Punt 2: je moet aan kunnen tonen(ofwel verklaren) dat het om een ondeugdelijk product gaat en dat het buiten je eigen schuld om kapot is gegaan. Dit kun je doen door HP of een ander PC bedrijf (het liefst HP zelf) je PC te laten onderzoeken om vast te stellen dat het buiten jouw schuld om is gebeurd (de kosten moet MM trouwens vergoeden, mocht dit zo zijn)

Lukt dit alles? dan moet MM gratis je Notebook repareren.
Hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest, zo niet verwijs ik je hier naar toe:http://www.consuwijzer.nl...ten_in_de_garantieperiode

Veel succes!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 18:13:

(heb net een studie Economie achter de kiezen, weet dus wel het een en ander over de consumenten-rechten)

Punt 1: Heb je het aankoopbewijs nog? Dit kan zowel een bonnetje als een factuur of zelfs een bankafschrift ijn. Dit geeft je ten alle tijden recht op garantie: MM of HP kan wel zeggen: 1/2/3 jaar garantie, maar de exacte garantie periode wordt in de wet bepaalt na mate de aanschafwaarde van het product.

[
Zeker een cursus Economie bij de LOI dan? Ik vind dit echte eng dat iemand komt van een cursus economie af met zo een verkeerd blik op hoe het werkelijk zit. Hoe kom je bij dat

"de exacte garantie periode wordt in de wet bepaalt na mate de aanschafwaarde van het product."?

Zo werkt het helemaal niet en het heeft nooit zo gewerkt. Er is totaal geen wet of zelfs precedent dat zegt dat een garantie period woord bepaald op de hand van de aanschaaf waarde van de product. Voor de zekerheid garantie in NL werkt zo:

1: Je heb een winkel garantie voor vrijwel elke product dat je koopt in NL. De winkel en niemand anders bepaalt de voorwaardes hier. Dit is je "primair" garantie, en waar je kan op beroepen als iets mis gaat met de product.

2: Veel producten heeft ook een fabrieks garantie. Dit kan je zien als een "secundair" garantie. Het dient hooguit als een sort backup als er iets grondig misgaat bij je winkel, of in sommige gevallen je kan het gebruiken om sneller hulp te krijgen. Belangrijk hier is dat je kan geen rechten aan ontleenen. Terwijl fabrieks garantie kan wel handig zijn af en toe, het is niet iets waar je kan op rekenen.

3: In NL er is geen vaste, bepalende period voor garantie. Dat "2 jaar wettelijk garantie" bestaat niet. Het is wel zo dat de NL wetgever gaat een stuk verder en zegt dat je kan garantie verwachten op de "levensduur" van de product. Maar naar het vergaan van de winkel garantie dit hoeft niet kosteloos te zijn. Dus als jij een TV koopt bij MM met 2 jaar winkel garantie, en het gaat stuk binnen de 2 jaar dan kan je een kosteloos reparatie eisen. Maar als de verwacht levensduur is 5 jaar bij voorbeeld en het gaat stuk in de 3rd jaar dan kan je wel hulp eisen, en dat moet de winkel geven, maar het hoeft niet kosteloos te zijn.

En daar heb je het. "Verwacht Levensduur", Het vloek en het zegen in de Nederlands garantie beleid. Het kan je zegen zijn omdat je staat niet perse gelijk in het kou als je winkel garantie is voorbij, maar het kan ook een vloek zijn omdat het gooit de kwestie "garantie krijgen" in een groot grijs gebied. Een niet willend, of zelfs malafide verkooper kan hier hard misbruik van maken.

Het is ook zo dat de "Verwacht levensduur" van sommige producten zijn "gecalculeerd" op de hand van wat uiterste discutabel bronnen. Ik weet dat bij dingen als laptops en sommige computer onderdelen dit was gerekend op de hand van wat onderzoeken in tijdschriften. Zeer vaag en aangezien vrijwel geen ander land gaat zulke regels hanteeren is het een juridisch zwak constructie naar mijn mening.

Persoonlijk, ik denk dat NL kan beter en vaste period hanteeren dan het in een grijs gebeid gooien van een slap gesteld "verwacht levensduur" constructie.

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 22:38

TMoose

Mooooooose !!

De verwachte levensduur van een HD staat er toch gewoon op? (MTBF) Anders kun je het op de website van de fabrikant halen.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Verwijderd

Wat heeft de gemiddelde tijd tussen falen te maken met een verwachte levensduur?

Verwijderd

Dat is hoogst onwaarschijnlijk dat de HD zal en "verwachte levensduur" erop hebben, en het is zeer twijfelachtig dat het zal op hun website staan. Je moet het vanaf een global perspectief bekijken. De meest computer componenten zijn gemaakt in TW/China. Die gaan dan massaal de markt in. De meest landen heeft een vast wettelijk garantie period. Nederland als uitzondering niet. Hier is het de "verwachte levensduur". Nou ongezien de feit dat de NL markt is alleen een kleine onderdeel van de globaal markt, denk jij dat fabrieken gaan al dat extra werk doen alleen voor de NL markt om de producten te voorzien van een "verwacht levenduur" terwijl nergens anders ter wereld hoeft dat? Heb je enig idee hoeveel haken en ogen zit aan een process om en "levensduur" te bepalen? Laat staan dat het kan uberhaupt bepaald woorden?

De verwachte levensduur verhaal is alleen en Nederlandse juridische constructie en meer niet. Ik durf geld op te leggen dat de meest grote fabrieken in Asia weet niet eens dat zo een uitzonderlijk regel bestaat. Nog verder is het zo dat importeurs van IT hardware naar NL hoeft niet eens een "verwacht levensduur" aan te geven bij het import process. Als je wilt dat zo een regel kracht heeft dan zal je minstens zeggen een Dell bijvoorbeeld dat die MOET een levensduur aangeven voordat hun laptops woord vrijverklaard bij de Douane toch? Nou niet dus. Ik kan hier uit ervaring spreken omdat ik zit meer dan 10 jaar bij 3 verschillende MB makers en bij geen een was er spraak van een "levensduur" aangeven. Sterker nog fabrieken willen hunzelf helemaal niet vastbinden aan een "levensduur". De meeste zal zeer veel tegenstand bieden als zo iets woord verplicht en ik durf te zeggen dat een aantal grote merken zal hun branches dicht doen in NL als ze zou een verplichting krijgen.

• MrX_Cuci
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-09 21:27
In dit geval is er een koop tot stand gekomen tussen MM en jou. Alleen MM is aansprakelijk....punt. Zoals hier al wordt aangehaald, schakel Consuwijzer in....zij komen geheel kosteloos met een advies. Volgens de Europese richtlijn heb je recht op 2 jaar garantie. (In Nederland is hier niets over geregeld) MM moet gewoon zijn verplichtingen nakomen. In dit geval sta je zelfs in je recht om het geld terug te eisen (als ze het niet willen repareren), daar de Laptop al meerdere malen kapot is geweest en dit is door jou ook bewijsbaar. Zie ook hier: http://www.consuwijzer.nl...ten_in_de_garantieperiode Doordat je laptop al meerdere malen stuk is geweest sta je, naar mijn idee, juridisch zeer sterk.

Met een rechtbijstand verzekering waren deze problemen overigens allang opgelost. Ik spreek uit ervaring. Ik zou zeggen investeert 2 teintjes in de maand om dit soort problemen te voorkomen. (bij afsluiten van rechtbijstand verzekering kun je dit voorval overigens niet meer claimen)

[ Voor 15% gewijzigd door MrX_Cuci op 19-08-2010 14:34 ]

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MrX_Cuci schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:21:
Met een rechtbijstand verzekering waren deze problemen overigens allang opgelost. Ik spreek uit ervaring. Ik zou zeggen investeert 2 teintjes in de maand om dit soort problemen te voorkomen. (bij afsluiten van rechtbijstand verzekering kun je dit voorval overigens niet meer claimen)
Dan had TS na 13 maanden dus 260 euro aan premie uitgegeven om een hdd van 70 euro vergoed te krijgen. Tel uit je winst.

Verwijderd

MrX_Cuci schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:21:
Volgens de Europese richtlijn heb je recht op 2 jaar garantie. (In Nederland is hier niets over geregeld) MM moet gewoon zijn verplichtingen nakomen.
Verkeerd. Dit "richtlijn" is nooit aangenomen in NL. In NL heb je geen recht op een wettelijk garantie van 2 jaar.

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:21
haribold schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:48:
[...]
Dan had TS na 13 maanden dus 260 euro aan premie uitgegeven om een hdd van 70 euro vergoed te krijgen. Tel uit je winst.
Dat zou zijn als je alleen de verzekering had afgesloten voor deze harddisk. De betreffende verzekering geldt ook voor andere dingen. Dientengevolge is de waarde van je argument welgeteld nul.

In zijn algemeenheid is een rechtsbijstandverzekering handig als je dit soort zorgen gewoon aan anderen wil overlaten. Wil je het zelf doen, maar loop je bepaalde juridische risico's (als ontslag terwijl je daar op eoa manier gevoelig voor bent) is een rbv nog steeds aan te raden.

In dit specifieke geval zou het kunnen gebeuren dat een simpele brief van de rbv-advocaat alsnog iets voor elkaar krijgt. Een rechter komt er niet aan te pas, maar zo'n brief weegt over het algemeen vrij zwaar bij een klantenservice.

Dit alles als aangetoond kan worden dat de HD niet op andere wijze beschadigd is: laptop vertoont geen valschade/grote gerbuiksschade en verzegeling is intact.

edit: hoewel de richtlijn niet is opgenomen in het wb is de jurisprudentie over het onderwerp zeer duidelijk. Laptops vallen trouwens in de categorie dure apparaten :)

[ Voor 7% gewijzigd door wheez50 op 19-08-2010 14:58 ]

• bbc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 09:42

bbc

Steek er een SSD in :P

Serieus nu. Bij mijn vorige werkgever kochten we regelmatig toestellen bij een lokale pc boer. Op een bepaalde dag hadden we ook een defecte schijf. Toen was de wettelijke garantie 1 jaar (nu ondertussen 2), maar de fabrieksgarantie was echter 3 jaar. De verkoper weigerde die schijf onder garantie te vervangen.

Vrienden van mij hadden ook een pc winkel. Zij hebben die schijf gewoon meegestuurd met andere defecte spullen en wij hebben toen een nieuwe schijf gekregen. Moet ik eraan toevoegen dat het bedrijf toen niks meer gekocht heeft bij die lokale pc boer?

Het zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, maar als je ook ergens anders spullen koopt, kan je eventueel aan hun vragen om dat ding mee op te sturen en te zien of ze de schijf omruilen. Misschien dat ze eens raar gaan kijken, maar het is een soort van klantenbinding. Je kan misschien ook gewoon een mailtje sturen naar de mediamarkt en zeggen dat je lokale pc boer de schijf gaat wegsturen en dat je daar in het vervolg alles zal kopen.

Zelf betaal ik liever iets meer in een winkel die fabrieksgarantie geeft, omdat ik meestal deftig materiaal in mijn computer steek. Voor een laptop zou ik aanraden om altijd 3 jaar garantie te nemen om de investering te bestellen, aangezien wisselstukken duur zijn en je merkgebebonden bent. Anderzijds ben ik nu overgeschakeld op netbooks. Dat doet een beetje minder pijn als die stuk gaan na 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
ManiacsHouse schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 21:10:
Alleen nu zal ik moeten gaan bewijzen dat ik zelf de harddisk niet gesloopt heb. Tsja hoe doe je dat? :?
Dat is het mooie van garantie, dat hoef je niet...
Dat moet de MM in dit geval doen, als zij verdenken dat jij er niet netjes mee bent omgesprongen...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:03:
Wat heeft de gemiddelde tijd tussen falen te maken met een verwachte levensduur?
Omdat je daardoor zelfs na de garantie een vergoeding mag verwachten. Is meermalen door rechters toegepast...

Verwachte levensduur van wasmachine = 10 jaar.
Garantie = 2 jaar.

Wasmachine gaat kapot na 5 jaar, dan zal dor de rechter de kosten voor reparatie of vervanging worden gedeeld tussen beide partijen. 5 jaar is helft van de levensduur die je mag verwachten van het product, dus de kosten: 50/50.

Binnen de garantie ligt de bewijsplicht bij de leverancier, buiten de garantie bij de consument...

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 20-08-2010 08:50 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dfrenner schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 08:48:
[...]
Binnen de garantie ligt de bewijsplicht bij de leverancier, buiten de garantie bij de consument...
De bewijslast ligt de eerste zes maanden bij de leverancier, daarna bij de consument.

zie ook de FAQ
Kort door de bocht wordt aangenomen dat een defect wat zich binnen 6 maanden na aanschaf openbaart al een defect moet zijn geweest af fabriek. In de eerste 6 maanden zal de verkoper hard moeten bewijzen dat het defect door toedoen van de klant is ontstaan. Het gebruik van bijvoorbeeld vochtindicatoren is hierbij een onderwerp van veel discussie, maar zover bekend is geen jurisprudentie aanwezig die uitsluitsel geeft over de rechtsgeldigheid ervan.

Ná 6 maanden ligt de bewijslast bij de klant. Hierbij wordt in het algemeen aangenomen dat het voldoende is aannemelijk te maken dat het defect niet door oneigenlijk gebruik is ontstaan. Harde bewijzen zijn in veel gevallen onmogelijk.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:12
adslfreak schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:29:

Sony nederland heeft zelfs een apart repaircentre voor MM. ( lees duurt veel langer) dan als je hem als consument ergens anders hebt gekocht.
Weet je dit zeker (oftewel is dit een feit), of denk je dat?

-Waarom zou een bedrijf onderscheid maken waar een product vandaan komt? Kwalitatief maakt het voor het product zelf toch niets uit waar het gekocht wordt? (*) Of leveren ze standaard slechte kwaliteit af bij MM . Lijkt me geen slimme zet.
Een apart centrum opzetten voor een bepaalde winkel lijkt me btw economisch ook niet handig....

Mijn ervaring met Sony is juist top-service (ook met een bij MM gekochte Laptop): fannetje bromde -> Sony bellen en aanmelden -> thuis opgehaald (2 dagen later) (kon ook op werk) -> 2/3 dagen later -> op het werk mooi afgeleverd en gemaakt (nieuwe fan). Al met een weekje tijd van aanmelden tot weer gerepareerd terug, op tijden dat het mij uitkwam.

Wel binnen de garantie, maar om nu te concluderen dat ze een aparte policy tov MM producten hebben.....

(*):
even grijze import e.d. uitgesloten, daar wordt wel gekeken van waar een product komt (

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 20-08-2010 09:20 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 09:42

bbc

Hopjesvla79 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:07:
[...]

Weet je dit zeker (oftewel is dit een feit), of denk je dat?

-Waarom zou een bedrijf onderscheid maken waar een product vandaan komt? Kwalitatief maakt het voor het product zelf toch niets uit waar het gekocht wordt? (*) Of leveren ze standaard slechte kwaliteit af bij MM . Lijkt me geen slimme zet.
Een apart centrum opzetten voor een bepaalde winkel lijkt me btw economisch ook niet handig....
Wel binnen de garantie, maar om nu te concluderen dat ze een aparte policy tov MM producten hebben.....
Dat is een feit, maar of Sony dit doet en of dat nu bij MM gebeurt weet ik niet ...

HP heeft bijvoorbeeld indertijd een reeks printers uitgebracht voor grote ketens. Die modellen waren niet verkrijgbaar in de detailhandel. In de Aldi kan je bijvoorbeeld ook goedkope pc's kopen. De fabrikanten leveren goedkoop materiaal, maar met een zeer beperkte driver support. Het zou best kunnen dat Sony dit ook doet vermits zij in hun Sony centers vaak andere modellen leveren met net iets betere specs aan dezelfde catalogus prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
dfrenner schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 08:48:
[...]

Omdat je daardoor zelfs na de garantie een vergoeding mag verwachten. Is meermalen door rechters toegepast...

Verwachte levensduur van wasmachine = 10 jaar.
Garantie = 2 jaar.

Wasmachine gaat kapot na 5 jaar, dan zal dor de rechter de kosten voor reparatie of vervanging worden gedeeld tussen beide partijen. 5 jaar is helft van de levensduur die je mag verwachten van het product, dus de kosten: 50/50.

Waarom doe je zulke stellige uitspraken als je geen (voldoende) kennis van zaken hebt?

Het afdwingen van een vervanging of reparatie buiten de wettelijke termijn van zes maanden waarin de bewijslast ten aanzien van de non-conformiteit wordt omgekeerd is gewoon een heel tijdrovende en kostbare aangelegenheid. Het is ook helemaal niet zo simpel als je het voorstelt. Zeker bij grote partijen die erom bekend staan dat ze geen duimbreed toegeven (MM etcetera) moet je je voorbereiden op langdurig procederen.

[ Voor 6% gewijzigd door nare man op 20-08-2010 10:17 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:12
In die optiek kan ik me dat idd voorstellen, dat waneer ze een speciaal model maken voor een bepaalde keten.
Maar als we het gewoon over een normaal product hebben dat overal verkrijgbaar is..om dan onderscheid te gaan maken op winkel...

Maar wie weet, wellicht heb ik gewoon geluk gehad dan.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nare man schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:17:
[...]

Waarom doe je zulke stellige uitspraken als je geen (voldoende) kennis van zaken hebt?

Het afdwingen van een vervanging of reparatie buiten de wettelijke termijn van zes maanden waarin de bewijslast ten aanzien van de non-conformiteit wordt omgekeerd is gewoon een heel tijdrovende en kostbare aangelegenheid. Het is ook helemaal niet zo simpel als je het voorstelt. Zeker bij grote partijen die erom bekend staan dat ze geen duimbreed toegeven (MM etcetera) moet je je voorbereiden op langdurig procederen.
Het schijnt maar niet over te komen dat er een enorm verschil is tussen recht hebben en recht krijgen.
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:18:
In die optiek kan ik me dat idd voorstellen, dat waneer ze een speciaal model maken voor een bepaalde keten.
Maar als we het gewoon over een normaal product hebben dat overal verkrijgbaar is..om dan onderscheid te gaan maken op winkel...

Maar wie weet, wellicht heb ik gewoon geluk gehad dan.
Het schijnt dat Miele bij de wasmachines onderscheid maakt tussen winkels en webwinkels. De deur schijnt te verschillen dus ik kan met best voorstellen dat ze voor de grote ketens aparte modellen maken die kleine verschillen bevatten.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2010 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat noemt men exclusieve modellen (vaak een andere capaciteit van de trommel of aantal toeren oid), waarmee de betreffende machine geen last ondervindt van concurrerende prijzen. Hiermee kan een winkel dus marge maken. Feitelijk ben je dus gek om een exclusief model te kopen ;)

Maar goed, weer terug naar de oorspronkelijke discussie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

Laat flames richting een shop a.u.b. achterwege.

[ Voor 83% gewijzigd door Orion84 op 27-08-2010 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

puntje toevoegen: de "verwachte levensduur" voor pc's en onderdelen is over het algemeen 2 jaar met uitzonderingen naar 3. dus binnen 2 jaar = gewoon op je strepen gaan staan, binnen 3: lief kijken en dr in overleg uitkomen.

voordeel van retail onderdelen tov oem onderdelen is dat daar standaard vaak 3-5 jaar fabrieksgarantie op zit, dus mocht je dr niet uitkomen met de verkoper (of mocht die allang falliet zijn zoals soms bij webshops gebeurt) dan kan je n ticket aanmaken bij de fabrikant, en heb je na n tijdje een nieuw of refurb. onderdeel op de deurmat :) maargoed, dat laatste is dus niet van toepassing hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

AlexanderB schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:23:
puntje toevoegen: de "verwachte levensduur" voor pc's en onderdelen is over het algemeen 2 jaar met uitzonderingen naar 3. dus binnen 2 jaar = gewoon op je strepen gaan staan, binnen 3: lief kijken en dr in overleg uitkomen.
Economische levensduur van laptops en pc's in z'n geheel is 3jaar. Van afzonderlijke onderdelen weet ik het niet uit m'n hoofd. :)

[ Voor 7% gewijzigd door _the_crow_ op 27-08-2010 18:28 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas zijn economische en technische levensduur totaal verschillende zaken. In de praktijk krijg je vaak wel twee jaar, maar daarna kan het zomaar zijn dan je eea moet afdwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online
Kleine update. Maandag doodleuk bij een andere vestiging van MediaMarkt naar binnen gelopen. Daar werd laptop zonder gedoe wel ingenomen (inclusief begeleidend schrijven over de gang van zaken) en volgens de reparatiestatus ligt de laptop al bij HP.

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001

KroeT

[...]

Geweldige oplossing. Het kan zo simpel zijn soms... :)

Peace is not simply the absence of war.

• ManiacsHouse
  • Nu online
KroeT schreef op donderdag 09 september 2010 @ 13:43:
Geweldige oplossing. Het kan zo simpel zijn soms... :)
Lol ja. Maar het is nog niet voorbij. Zit eigenlijk te wachten op een brief dat men de schijf heeft vervangen maar dat dit niet onder garantie valt ofzo. :9
Maar wie weet krijg ik hem netjes gratis gerepareerd terug.

[ Voor 8% gewijzigd door ManiacsHouse op 09-09-2010 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online
Afijn nieuwe melding in reparatiestatus:
Hoe ver is uw reparatie:

11-09-2010 (Za) De prijsopgave is akkoord gegeven
Prijsopgave? Ik weet van niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus51
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

postbus51

Lala is sexy

Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:13:
Dat is hoogst onwaarschijnlijk dat de HD zal en "verwachte levensduur" erop hebben, en het is zeer twijfelachtig dat het zal op hun website staan. Je moet het vanaf een global perspectief bekijken. De meest computer componenten zijn gemaakt in TW/China. Die gaan dan massaal de markt in. De meest landen heeft een vast wettelijk garantie period. Nederland als uitzondering niet. Hier is het de "verwachte levensduur". Nou ongezien de feit dat de NL markt is alleen een kleine onderdeel van de globaal markt, denk jij dat fabrieken gaan al dat extra werk doen alleen voor de NL markt om de producten te voorzien van een "verwacht levenduur" terwijl nergens anders ter wereld hoeft dat? Heb je enig idee hoeveel haken en ogen zit aan een process om en "levensduur" te bepalen? Laat staan dat het kan uberhaupt bepaald woorden?

De verwachte levensduur verhaal is alleen en Nederlandse juridische constructie en meer niet. Ik durf geld op te leggen dat de meest grote fabrieken in Asia weet niet eens dat zo een uitzonderlijk regel bestaat. Nog verder is het zo dat importeurs van IT hardware naar NL hoeft niet eens een "verwacht levensduur" aan te geven bij het import process. Als je wilt dat zo een regel kracht heeft dan zal je minstens zeggen een Dell bijvoorbeeld dat die MOET een levensduur aangeven voordat hun laptops woord vrijverklaard bij de Douane toch? Nou niet dus. Ik kan hier uit ervaring spreken omdat ik zit meer dan 10 jaar bij 3 verschillende MB makers en bij geen een was er spraak van een "levensduur" aangeven. Sterker nog fabrieken willen hunzelf helemaal niet vastbinden aan een "levensduur". De meeste zal zeer veel tegenstand bieden als zo iets woord verplicht en ik durf te zeggen dat een aantal grote merken zal hun branches dicht doen in NL als ze zou een verplichting krijgen.
lekkere vertaling of beter lekker e ver van taling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Laatst online: 15-09 14:05

AzzKickah

06-CENSORED

ManiacsHouse schreef op maandag 13 september 2010 @ 14:49:
Hoe ver is uw reparatie:

Dan hoef je je daar niet druk over te maken als jij je handtekening onder geen enkele PO hebt gezet.
Misschien betaalt MM de PO en hebben zij hem zelf akkoord gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op maandag 13 september 2010 @ 14:49:
Hoe ver is uw reparatie:

Zal wel standaardmelding in het systeem zijn. Waarschijnlijk staat de prijsopgave gewoon op 0 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online
Goed nieuws! Laptop is gerepareerd af te halen... Of ik mag het aankoopbedrag besteden aan een andere laptop! _/-\o_ Natuurlijk wel bij MM... Iemand een suggestie?

Eind goed al goed. Zo zie je maar als je je poot stijf houd en op je strepen/rechten gaat staan kom je toch wel ergens.

[ Voor 29% gewijzigd door ManiacsHouse op 27-09-2010 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Laatst online: 15-09 14:05

AzzKickah

06-CENSORED

Dan zou ik snel een nieuwe uitzoeken als ik jou was!
Weg met dat gerepareerde ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazmaniankoala
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:15
Het is natuurlijk wel interessant om te weten wat ze dan gerepareerd hebben.
Aan de hand van die informatie je beslissing nemen.

Nokia XR20 / smart BRABUS. Een mens kan met weinig ook tevreden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online
tazmaniankoala schreef op maandag 27 september 2010 @ 10:55:
Het is natuurlijk wel interessant om te weten wat ze dan gerepareerd hebben.
Aan de hand van die informatie je beslissing nemen.
Alleen de harddisk is gerepareerd voor zover ik weet. Het toetsenbord waarvan de linkertoetsen (ctrl,shift,z) het soms volledig laten afweten is niks mee gedaan. Ik denk dat MM dit zelf ook heeft geconstateerd. Ook is er weer Vista opgezet terwijl ik officieel een upgrade naar Win7 via HP heb geregeld. Mag ik weer lekker zelf gaan installeren.

Vermoed dat MM ook niet zo'n zin meer heeft in deze laptop. Prijs van reparatie voor harddisk was (voor MM dan) iets van € 230.... Als er dan ook nog een toetsenbord bij komt wat ook rond die prijs ligt als je het via HP laat doen, dan zit je op de helft van de waarde van de laptop. Daarnaast zou ik hem dan weer 2-3 weken kwijt zijn en dat heb ik gewoon niet geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:39
Ik zeg zelf, nieuwe halen :+ ben je gelijk van het gezeur met je toetsenbord af.

[ Voor 3% gewijzigd door ItMeAedri op 27-09-2010 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online
Zhalix schreef op maandag 27 september 2010 @ 11:11:
[...]

Ik zeg zelf, nieuwe halen :+ ben je gelijk van het gezeur met je toetsenbord af.
Ja tuurlijk. We zijn toch niet gek! :P
Pagina: 1