[Unlock] AMD Phenom II X2 555BE

Pagina: 1
Acties:

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-01 12:47
Mede-tweakers,

Ik ben er onlangs achter gekomen dat mijn processor wel eens een quad-core zou kunnen zijn met 2 uitgeschakelde cores.
Tijdens het booten van mijn paar weken oude, zelfgebouwde systeem, zag ik de optie 'Press 4 to activate Core-Unlocker' staan.
Ik ben overigens vrij onbekend met unlocking & overclocking maar raakte wel geïnteresseerd.
Na het indrukken van de '4' startte het systeem helemaal zelf tot tweemaal toe opnieuw op waarna ik zonder foutmeldingen weer in Windows terecht kwam. Ik keek onder systeemeigenschappen, en ja hoor, ineens had ik een AMD Phenom II X4 B55, welke eigenlijk helemaal niet bestaat.

Maar mijn vraag is of iemand anders ervaring heeft met deze processor en het unlocken van de 2 cores.
Want mijn systeem werd namelijk erg instabiel. Firefox kon wel worden gestart maar crashte met een Mozilla crash report iedere keer weer. Zelfde gebeurde met andere toepassingen.

Om de stabiliteit toch te testen wilde ik natuurlijk ook Prime95 even draaien, maar deze crashte ook gelijk na het starten van het progje.

Ik heb inmiddels te CMOS batterij er even uit gehad en het systeem is weer terug naar zijn AMD Phenom II X2 555 BE, en draait weer helemaal goed.

Maar kan ik er nu vanuit gaan dat het unlocken bij mijn cpu gewoonweg niet kan, of zijn er andere truucjes?
Wat ik trouwens ook had; het beeld verkleurde op sommige delen binnen Firefox voordat het crashte en er kwam een krakend geluid uit mijn boxen, vooral tijdens het opstarten....

Specificaties van het systeem:

cpu: AMD Phenom II X2 555BE
mobo: Asus M4A785TD-V EVO
gpu: Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X (BluePCB)
psu: OCZ StealthXstream 600W
ram: Geil ValueRam DDR3-1333 (2x2GB)
hdd: Hitachi Deskstar 7K1000 C HDS721010CLA332 (1TB)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
lees het phenom 2 topic er eens op na, ik gebruik zelf ook een phenom x2 550 die is unlocked. niet elke cpu heeft 4 goede cores, maar als je geluk hebt dus wel, het kan zijn dat je de quadcore nog iets moet tweaken in de bios om het werkend te krijgen.

genoeg informatie te vinden op internet

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:52

Iska

In case of fire, use stairs!

Reden dat sommige CPU's 4 cores hebben maar er maar 2 gebruiken is omdat in het proces is gebleken dat minimaal 1 van de 4 cores defect was. Om deze CPU toch nog te kunnen verkopen hebben ze bij AMD dus 2 cores disabled waardoor je een werkende X2 hebt. Wanneer je de 2 extra cores dus enabled is de kans er groot dat het geheel instabiel wordt omdat er waarschijnlijk minimaal 1 core niet goed werkt

-- All science is either physics or stamp collecting

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-01 19:03
Iska schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:40:
Reden dat sommige CPU's 4 cores hebben maar er maar 2 gebruiken is omdat in het proces is gebleken dat minimaal 1 van de 4 cores defect was. Om deze CPU toch nog te kunnen verkopen hebben ze bij AMD dus 2 cores disabled waardoor je een werkende X2 hebt. Wanneer je de 2 extra cores dus enabled is de kans er groot dat het geheel instabiel wordt omdat er waarschijnlijk minimaal 1 core niet goed werkt
Je vergeet nog iets, dat het soms/vaak niet goed werkt op de standaard voltage. Soms is een kleine voltage verhoging (cpu-vid/cpu-nd) nodig om de geunlockte cores alsnog stabiel te krijgen.

• BlueLed
Iska schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:40:
Dat weet ik, maar omdat ik toch zonder foutmeldingen Windows weer inkwam dacht ik dat er misschien toch iets mogelijk zou zijn. :)

• KillerZero86
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-01 16:24
Ik heb precies dezelfde processor als jij met 2 unlocked cores, ik heb nu dus een Phenom II x4 B55 CPU. Ik hoefde geen vltage verhoging door te voeren om de zaak stabiel te krijgen, maar zo te zien zal jij dat wel moeten. Ik zou het CPU voltage met het minimum opvoeren en kijken wat Prime95 doet. Is er na 10 uur testen met Prime95 nog steeds geen fout, dan kun je met zekerheid zeggen dat je 4 stabiele kernen hebt (wat niet heel ongebruikelijk is bij dit type processor). En dan kun je gaan overclocken.

• BlueLed
nedernakker schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:39:
lees het phenom 2 topic er eens op na, ik gebruik zelf ook een phenom x2 550 die is unlocked. niet elke cpu heeft 4 goede cores, maar als je geluk hebt dus wel, het kan zijn dat je de quadcore nog iets moet tweaken in de bios om het werkend te krijgen.

genoeg informatie te vinden op internet
Deze heb ik inderdaad gelezen maar hier heb ik niks over terug kunnen vinden. Ik zal eens wat zoeken over het verder tweaken van de cores, met name de spanning. Bedankt in ieder geval.

• BlueLed
KillerZero86 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:37:
Ik heb precies dezelfde processor als jij met 2 unlocked cores, ik heb nu dus een Phenom II x4 B55 CPU. Ik hoefde geen vltage verhoging door te voeren om de zaak stabiel te krijgen, maar zo te zien zal jij dat wel moeten. Ik zou het CPU voltage met het minimum opvoeren en kijken wat Prime95 doet. Is er na 10 uur testen met Prime95 nog steeds geen fout, dan kun je met zekerheid zeggen dat je 4 stabiele kernen hebt (wat niet heel ongebruikelijk is bij dit type processor). En dan kun je gaan overclocken.
Bedankt voor je tip , dan ga ik daar straks eens naar kijken ;)

Bedankt voor de tips tot nu toe, ik ga hier weer even mee door en dan laat ik hier nog wel weten of het gelukt is en hoe :)

[ Voor 8% gewijzigd door BlueLed op 17-08-2010 17:46 ]

Pagina: 1