• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025
Beste tweakers.

Ik heb 2 weken geleden een aldi pc gekocht. Ik wilde graag een nieuw systeem zonder er veel geld en moeite in te steken. Het is dus de Medion md8342 geworden. Prima systeem op het eerste gezicht. Ik las op internet dat de Athlon II X4 620 zich makkelijk laat overclocken en dat heb ik dus heel simpel geprobeerd via de fsb zonder extra koeling te gebruiken. Standaard loopt deze op 2.6 en nu loopt ie heel gemakkelijk op 3.0ghz met een maximum tempratuur van 45graden stressed. Verder las ik dat je moet zorgen dat hij onder de 60 graden blijft. Betekend dit dat ik nog veel verder kan klokken zonder problemen? Met benchmarks geeft hij verder nog geen problemen, het systeem is stabiel en start goed op.

Ben niet zo ervaren met overclocken dus ben bang om verder te gaan.

Hoop dat ik dit artikel in het goede forum heb geplaatst.

Met vriendelijke groet en dank,
Marcel Koggel

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02-2025
Kan prima, zorg alleen dat je je voltage niet te hoog opvoerd, dit kan wel schadelijk zijn voor je CPU. Lees ook de threads even door over overclocken, kun je een hoop van leren!
In kleine stapjes overclocken..

Specs

• Msel
Dat kan ik niet aanpassen dus ik ben vrij gelimiteerd. Zal morgen eens kijken hoever ik kan gaan.

Wat zijn precies kleine stapjes? Ik verhoogde nu elke keer fsb met 10 (las ik in een guide)

[ Voor 4% gewijzigd door Msel op 17-08-2010 16:51 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan verder gaan overklokken, maar het kan zijn dat je CPU fouten gaat maken voordat hij te warm wordt. De spanning is dan gewoon te laag voor de verhoogde kloksnelheid, en aangezien je hem niet kan verhogen in je BIOS zal je verhaal dan eindigen.

Verder is het zeer belangrijk om je CPU goed te testen. Dit wil zeggen: draai een benchmark die de resultaten controleert, en draai hem lang genoeg.

• Msel
Ik gebruik nu de benchmarks van sisoft sandra en ik heb een 3dmark06 gedraaid. De tempratuur is niet boven de 44 graden uitgekomen. Voorlopig dus nog niet echt sprake van overhitting.

Zijn andere tests nog aan te raden?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:03

D4NG3R

kiwi

:)

Prime95 strest je CPU echt 100%, laat dit minstens 6 tot 10 uur draaien.
http://www.eocfiles.com/b...ard/utilties/p95v2511.zip
Downloaden, zip file openen en dan prime95.exe opstarten, hierna klik je "Just Stress Testing" aan. En dan

"In place large FFT's", dit strest je CPU echt 100%.

45c lijkt me erg sterk met overkloks. Want mijn Athlon II X3 word al zo warm zonder enige OC's.

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 17-08-2010 17:22 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

IBT oftewel Intel Burn Test, werkt ook met AMD's (in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden) en is de allerzwaarts mogelijke belasting, als dat stabiel is en niet oververhit, dan is je pc sowiso stabiel.
waar je waarschijnlijk ook op moet letten (ik gok zo dat je met software overclocked, medion biossen zitten meestal behoorlijk dichtgetimmerd) is dat je dan alle andere dingen, videokaart, harde schijf etc.. ook mee gaan omdat er geen pci-e lock op zit. (of ik heb wat gemist in de afgelopen paar jaar software overclocken) en uiteindelijk zal je overclock eerder vastlopen op een onstabiele hdd of grafische kaart dan op de cpu zelf.

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-01 01:17
Ik zou wel uitkijken, in een kant en klare pc van een budget merken(medion?) is de psu(voeding) nogal krap bemeten en vaak van goedkoop merk. Dit zorgt ervoor dat als je teveel stroom vraagt(overklokken, veel rand apparatuur, etc) van je voeding. De voeding gaat in het beste geval dan uit, maar omdat er meestal een goedkope voeding in zit zal deze geen bescherming daarvoor hebben waardoor deze kapot kan gaan en als je dan echt pech hebt neemt de voeding de hardeschijf/cpu/gpu/etc ook nog mee.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

remielowik schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:23:
Ik zou wel uitkijken, in een kant en klare pc van een budget merken(medion?)
Medion is wel een budget merk, maar levert absoluut geen budget hardware.
is de psu(voeding) nogal krap bemeten
Gemiddeld gewoon 100 - 150w boven wat er nodig is... Er is zat ruimte om zelfs een eventuele videokaart OID te halen, heb zelfs een keer een HD5770 bij iemand geplaatst op de standaard voeding.
en vaak van goedkoop merk.
Ook niet.

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 17-08-2010 17:31 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Inderdaad, Medion gebruikt kwalitatieve voedingen hoor. Dat zijn vaak merken die in de winkel niet gekend zijn, maar wel goede OEM fabrikanten voor retailmerken die kwalitatieve voedingen leveren. En ze moeten wel ruimer bemeten zijn, want het vermogen van een voeding daalt met de jaren door slijtage van de condensatoren.

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-01 18:49
Start je PC eens op, gelijk in de post op F11 drukken. Daarna moet je een password ingeven.
Typ dan: AM8888EG. Als het goed is heb je nu veel meer opties in de bios. Zoals voltage etc.

Verder gebruikt Medion FSP voedingen. Die zijn zeker goed!

[ Voor 14% gewijzigd door Bas. op 18-08-2010 12:22 ]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

ALs ik me niet vergis zijn de voedingen in de medion PC's nogal nipt berekend, ik zou dus niet te ver overclocken zodat je je voeding niet overbelast.

moet hij ook niet opletten dat hij zijn geheugen niet mee aan het overclocken is ? ratio aanpassen ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

pm1 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:20:
ALs ik me niet vergis zijn de voedingen in de medion PC's nogal nipt berekend, ik zou dus niet te ver overclocken zodat je je voeding niet overbelast.

moet hij ook niet opletten dat hij zijn geheugen niet mee aan het overclocken is ? ratio aanpassen ?
Je vergist je dus wel.. Zoals ik eerder al vermelde:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/34536437

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Msel
Ik kan de FSB gewoon aanpassen in de bios dus ik clock echt alleen de cpu. Geheugen en voltages kan ik niet aanpassen. Misschien met de truc die me net werd gegeven. Ga het zo even proberen.

Dalijk ga ook even een prime95 draaien. Ben wel benieuwd. Ik ben in ieder geval dik tevreden met mijn aankoop. Alleen een klein minpuntje: ik gebruik voorlopig nog een crt en ik krijg mijn scherm niet hoger dan 60hz (koppijn:s).

Bij 3dmark06 geeft hij na 2 tests trouwens een foutmelding met iets van directx9. Ik heb wel gewoon de nieuwste directx geinstalleerd (11). Moet ik oude drivers van dx9 misschien ook installeren?

• Msel
Ik heb trouwens net de tip van Extorm geprobeerd. Dit werkt helaas niet. F11 doet helemaal niets, totdat er staat: press F11 for recovery options. Helaas, was wel makkelijk geweest.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

marcel_koggel schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 18:48:
Ik kan de FSB gewoon aanpassen in de bios dus ik clock echt alleen de cpu. Geheugen en voltages kan ik niet aanpassen. Misschien met de truc die me net werd gegeven. Ga het zo even proberen.

Dalijk ga ook even een prime95 draaien. Ben wel benieuwd. Ik ben in ieder geval dik tevreden met mijn aankoop. Alleen een klein minpuntje: ik gebruik voorlopig nog een crt en ik krijg mijn scherm niet hoger dan 60hz (koppijn:s).

Bij 3dmark06 geeft hij na 2 tests trouwens een foutmelding met iets van directx9. Ik heb wel gewoon de nieuwste directx geinstalleerd (11). Moet ik oude drivers van dx9 misschien ook installeren?
Als je de FSB verhoogt, gaat ook het geheugen mee. En nee, een DX11 heeft alle voortgaande paketten erbij zitten.

Verwijderd

Ben benieuwd hoe warm die nou word met Prime95.

Overigens is die processor best goed te overklokken, ik heb hem voor nu even op 3380MHz lopen, omder er nog een nieuwe processorkoeler in moet. ( draait nu met de standaard koeler )

Succes :)

• Msel
Ik heb vannacht 8 uur prime95 gedraaid en de tempratuur is op zn max 51.4graden geweest. Best wel fijn om te weten. Ik ga ook eens rondkijken voor een koeler. Mits daar plaats voor is.

• Msel
Ik heb nog een vraag.

Omdat ik sinds mijn pIII450mhz niet meer geoc't heb, ben ik hier geen held meer in. En omdat je met de fsb ook je mem verhoogd, ben ik even gaan rondkijken en nu viel me op dat 1 geheugen module op 667Mhz draait en de andere op 200mhz, zie afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://94.100.124.45/1067650001-1067700000/1067697801-1067697900/1067697855_6_IlFK.jpeg

Ook viel het me op dat in de systeemeisen staat: Geinstalleerd geheugen: 4gb (3,25Gb beschikbaar).

Waar blijft die 0.75Gb geheugen dan? En waarom draait 1 bank op een lagere snelheid?

Bedankt!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

marcel_koggel schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:55:

Ook viel het me op dat in de systeemeisen staat: Geinstalleerd geheugen: 4gb (3,25Gb beschikbaar).

Bedankt!
dat is omdat je op 32 bit draait, 32 bit ondersteunt maximaal 4 GB in theorie, praktisch is het ietsje minder ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Pagina: 1