Verouderde switch of instellingen

Pagina: 1
Acties:

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-02 15:54
Geachte medetweakers,

Als medebewoner in een studentenhuis ben ik een van de mede-verantwoordelijke voor de internetaansluiting binnen dit huis. Uiteraard heb ik de nodige ervaring, maar soms kom ik er toch net niet uit.

Laatst is ons abonnement van 30Mbit naar 90Mbit gegaan. Dit duurde allemaal wat langer gezien de huisbaas het niet zo nauw nam. Toch is er op gegeven moment een modem van UPC gekomen, en deze is goed aangesloten. Dit internetsignaal gaat naar een 24-poorts switch (3Com Baseline Switch 2024). Binnen deze switch wordt het signaal naar 15 andere locaties gebracht.

Het internet doet het, maar de snelheid wordt niet gehaald. Ik kom nauwelijks boven de 30Mbit, onze oude snelheid. De upload is echter wel verhoogd naar 6Mbit, de hoogst behaalde snelheid volgens UPC.

Wat ik al geprobeerd heb is het aansluiten van het internetsignaal vanuit de modem op me laptop. Daar wordt de volledige snelheid wel behaald. Alleen als er een switch tussen zit dus niet. Ook hebben we regelmatig last van storingen en dergelijke, dus kunnen het ook meerdere dingen zijn. Wat we wel zeker weten is dat er niemand anders een extra router of switch heeft aangesloten.

Iemand enig idee of dit aan de hardware of aan de instellingen ligt? Ik weet dat de switch gedateerd is, maar of deze aan vervanging toe is zou ik graag van jullie willen horen.

Alvast bedankt!

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat als je slechts één computer aansluit op de switch?

• Jochemp
Dat wilde ik net gaan beschrijven, als ik de kabel die normaal in de switch zit van mijn kamer, gelijk in de router doe krijg ik ook de volledige snelheid. Maar dat is dus zonder bijkomst van de switch.

Bij het aansluiten van slechts 1 computer werkt het ook niet, de snelheid is niet hoger dan 30Mbit.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je de kabel die van het modem naar de switch gaat al eens gebruikt/vervangen? Als hier iets mis mee is, dan kan de snelheid beperkt worden.

• Jochemp
Ja, deze kabel is al eens vervangen door een andere, zelfs een nieuwe die UPC meegeleverd heeft, dus dat kan wel uitgesloten worden.

• Steeefie
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Het vreemde is dat je het wel haalt als er geen switch tussen zit. Wat als je nu eens alles loskoppelt en alleen het UPC modem, switch en je laptop aansluit (dus verder alle kabels uit de switch, alleen die van je laptop in de switch, en die van de switch in het modem)... wat haal je dan voor snelheid? Anders ligt het waarschijnlijk toch aan de switch en zal je moeten kijken of een nieuwe beter werkt.

Wat je ook nog kan proberen, heb je niet een kleinere switch, 5 poorts ofzo (ik snap dat dat te weinig is, maar alleen even voor het testen). Wat gebeurt er als je die aansluit, is de snelheid dan ook nog laag of is het dan beter?

Succes ermee

Automatiseren kun je leren

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33

RvL

Dan heb je de oorzaak waarschijnlijk al te pakken: de switch.

Toch nog wat vragen om het e.e.a. uit te sluiten.

Hebben alle computers hetzelfde probleem? Wat is de snelheid op het lokale netwerk (dus van computer naar computer)?

Welk OS draai je? Als dat Windows XP is, probeer dan eens TCP Optimizer. Deze tool past wat TCP/IP instellingen aan, waaronder packet size. Op Vista en Windows 7 zul je niet heel veel verschil merken (en het gebruik van TCP Optimizer wordt zelfs afgeraden, maar op Windows XP kan het aanzienlijk schelen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Even op een rijtje:

- Aan het UPC modem ligt het dus niet
- De kabel van het modem naar de switch is ook in goede staat
- Ik neem aan dat alle mensen er last van hebben dus dan ligt het probleem dus ergens tussen het modem en de switch.
- Kabels van medebewoners zijn goed
- Geen routers of andere troep aangesloten door medestudenten

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33

RvL

Aannames in de IT zijn gevaarlijk, dus vraag het eens na of laat ze een simpel testje doen b.v. testbestand downloaden of de UPC speedtest uit laten voeren.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Jochemp
@Steeefie: Ben momenteel bezig je advies op te volgen, ik zal het proberen met de oude switch en een andere 5-poorts switch

@RvL: Alle computers hebben inderdaad hetzelfde probleem helaas, echter is de netwerksnelheid wel erg snel, dit haalt soms wel een aantal MB/s. Het OS wat ik draai is Windows 7 64-bit, maar andere mensen draaien ook Windows Vista en Windows XP.

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

@Jochemp: Ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen. Mocht je nu wel de juiste snelheid halen dan ligt het toch aan de switch en zul je naar een nieuwe opzoek moeten.

Wanneer merk je dat de snelheid laag is? Want voor gewoon wat internetten enz is het toch een prima snelheid? (downloaden uitgezonderd)

• Jochemp
@Steeefie
Heel raar, maar als ik mijn laptop aansluit op de switch die ook aangesloten is aan de router, krijg ik uitschieters naar 60Mbit, en daarna gaat het omlaag. Heel apart, maar als ik een andere switch gebruik krijg ik wel de volledige snelheid. Er zijn andere computers op de switch aangesloten dus, maar deze zijn voornamelijk in idle toestand, met andere worden dat ze niet aan het downloaden zijn.

Uiteraard is de snelheid uitstekend voor wat surfen, maar natuurlijk betaal ik voor 90Mbit, en niet voor minder. Tuurlijk is het praktisch niet haalbaar, maar het moet wel in de buurt zitten. Je hebt er tenslotte wel recht op.

[ Voor 21% gewijzigd door Jochemp op 17-08-2010 10:19 ]

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 22:45
Switch gaat ook niet werken(upc geeft maar 1 ip), je hebt een router nodig en dan pas kan je een swich aan de router hangen.

Of heb je een switch met vlan tagging?

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ken die 2024 niet, maar kun je die resetten naar fabrieksinstellingen op de een of andere manier?

Anders is de switch misschien gewoon gaar. Gelukkig kun je voor een paar tientjes al leuke 10/100 24-poorts switches vinden op V&A en Marktplaats, bv. iets van een 3300XM

[ Voor 46% gewijzigd door Wortelsoep op 17-08-2010 10:18 ]

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

• Jochemp
Bedankt voor de tip Steeefie, ik heb op deze advertentie geboden, toch maar eens kijken of dat helpt ;)

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Voor die € 50,- euro kan je het wel eens proberen!

Verwijderd

Weet je echt zeker dat je geen router nodig hebt? Bij Ziggo (ook kabel) in ieder geval wel als je meerdere computers wilt aansluiten. Dus modem--router--switch.
Welk ip-adres krijgt je computer nu?
Post eens een ipconfig /all.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 15:37

BHQ

Hmm ja, heb je een afspraak met de provider dat je meer IP's mag gebruiken of hangt er ergens nog een router tussen die allicht de snelheid niet haalt?

Probeer het eens met modem > router (Denk aan een ongebruikte PC met bijv. pfSense) > 3com switch.

Volgens mij hangen er gewoon Marvell chips in die 3Com, lijkt me niet dat dat ding echt roet in het eten gooit.. maar alles kan :)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:44
Ik weet niet hoe het zit met UPC90 maar ik weet dat UPC30 gewoon meerdere interne IP's uitdeelt, UPC levert modem+router combo van Thomson dacht ik. Nu heeft UPC90 wel een ander modem.
Maar als jij maar een paar MB/s haalt met die switch met filetransfer zit het al mis natuurlijk, met grote files moet dit gewoon richting de 10 MB/s zitten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 15:37

BHQ

Beste test blijft natuurlijk Iperf of een soortgelijk programma. Als pc's (evt. met aangepaste window size aan beide kanten) dan geen 10-11,5MB/sec halen (en dat is op meer pc's zo) is misschien de switch de schuldige, maar erg vaak komt dat niet voor..

Sowieso, die dingen halen intern echt wel een paar gbit/sec, het is geen HP 4000 volgeladen met poortjes waarvoor de backplane in theorie te weinig is voor volle belasting ;)

[ Voor 26% gewijzigd door BHQ op 18-08-2010 02:12 ]

Pagina: 1