Klopt mijn berekening?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-10 14:48

Stekeltje

Nothing to see here move along

Topicstarter
Ik zit op werk en er is een opdracht naar mij toe geschoven alleen ik ben niet zeker of mijn berekeningen een beetje kloppen.

We hebben hier een aantal auto's maar er moet er 1tje voorzien worden van extra spanning. Dit wil ik graag doen met accu's omdat ze standalone en tijdens het rijden moet werken.
De auto moet dus als hij stilstaat niks van zijn eigen laten trekken, maar zodra hij begint te rijden dat hij wel een externe accu kan laden.

Ik heb een berekening gemaakt voor de apparaten die aan de accu moeten komen te hangen.

Laptop (lader vraagt 230V en 1,5 A)
Inspectie apparaat (de adapter vraagt 230 v en 1,8A)
Waterpomp(de adapter vraagt 230V en 2A)

Mijn berekening heb ik zo gedaan:
230 * 1,5 + 230 *1,8 + 230 * 2 = 1219 Watt.

Nu wil ik graag 16 uur minimaal met deze opstelling kunnen rijden zonder op te laden. Dus dan doe ik 1219/230 = 5,3A minimaal amperage verbuik bij alle apparaten aangesloten.

5,3 * 16uur = minimaal een accu met 84,8 Ah? Of meerder accu's met een lager Ah.

Nu is mijn vraag klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-10 13:31
Nee,

1219 W = ~100A bij 12V

voor elk uur 100Ah rekenen als het rendement van de omzetter 100% is ( natte vinger werk 70% ??)

Ook nog interessant is mogelijk: dat de specs die jij gebruikt, de max waardes zijn.

ik zou de omzetter kopen voor de 1,2 KW, alles aansluiten op een accu en de stroom meten over een langere tijd.

ps accu´s hebben niet het eeuwig leven, capaciteit neemt langzaam af. zorg dus voor ruimte.
Auto accu´s zijn gemaakt om een korte piek te leveren, kijk naar deep cycle accus ( bv keyword: electro varen)

[ Voor 51% gewijzigd door Joto op 17-08-2010 08:38 ]

1+1+1 = 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Er klopt van alles niet :F

Bij "extra spanning" ga je al de mist in. Een laptop die 230V en 1,5A trekt (335W!) heb ik nog nooit gezien. Het "minimaal amperage verbuik" moet zijn "maximum stroomverbruik". Wellicht zijn die andere 2 apparaten ook veel minder zwaar dan wat de adapter maximaal aankan.
Die 84,8 Ah klopt, maar voor een accu met 230V wisselspanning. Die bestaan niet, daar heb je omvormers voor nodig. En met 12V accu's heb je er dan 20 stuks van nodig, zit je op 1000 kg.
Loodaccu's zijn trouwens helemaal niet geschikt voor diep-ontladen, dat sloopt ze. Voor dergelijke vermogens kan je dan ook veel beter aan een aggregaatje denken, je auto-dynamo zal er namelijk niet vrolijk van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:49
poep

[ Voor 113% gewijzigd door storeman op 17-08-2010 08:46 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Topicstarter
Wow oke, dus om 16 uur standalone te kunnen werken zou ik dus 1600Ah aan accu's nodig hebben met een omvormer er tussen die dan volgens jou 70% omzet. Kom ik dus al aan 2285 Ah aan accu's om deze opstelling te laten draaien?

Met afname ervan ga je dan al gelijk naar een opstelling van 2500 Ah aan accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:14
De waardes die op de adapters staan zijn de waardes die de adapters maximaal kunnen leveren, in de praktijk zal het gevraagde vermogen (vooral over langere tijd) dus veel lager liggen wat in jouw voordeel is (zou je met een energiemeter het beste kunnen meten over langere tijd). Een laptop zal bijvoorbeeld niet zo veel vragen als zijn eigen accu nog vol zit, alleen het vermogen wat nodig is om de laptopaccu op peil te houden.

Vaak wordt in de berekening van het benodigde Ah's deze ook nog eens maal twee gedaan om diverse redenen. Zo zal je een accu nooit helemaal leeg krijgen omdat dan de spanning te veel zal zakken, maar ook de capaciteit van de accu zal naar verloop van tijd achter uit gaan.

Zoek eens op solar-accu's of gel-accu's. Deze zijn gasdicht (bij het laden van accu's ontstaan er namelijk gassen) en bevat een gel ipv vloeistof wat het veiliger maakt. Daarnaast zijn deze accu's beter geschikt om langere tijd een contant vermogen te leven in tegen stelling tot een autoaccu welke alleen kort energie hoeft te leveren om de auto te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Topicstarter
Invisible_man schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 08:47:
De waardes die op de adapters staan zijn de waardes die de adapters maximaal kunnen leveren, in de praktijk zal het gevraagde vermogen (vooral over langere tijd) dus veel lager liggen wat in jouw voordeel is (zou je met een energiemeter het beste kunnen meten over langere tijd). Een laptop zal bijvoorbeeld niet zo veel vragen als zijn eigen accu nog vol zit, alleen het vermogen wat nodig is om de laptopaccu op peil te houden.

Vaak wordt in de berekening van het benodigde Ah's deze ook nog eens maal twee gedaan om diverse redenen. Zo zal je een accu nooit helemaal leeg krijgen omdat dan de spanning te veel zal zakken, maar ook de capaciteit van de accu zal naar verloop van tijd achter uit gaan.

Zoek eens op solar-accu's of gel-accu's. Deze zijn gasdicht (bij het laden van accu's ontstaan er namelijk gassen) en bevat een gel ipv vloeistof wat het veiliger maakt. Daarnaast zijn deze accu's beter geschikt om lagere tijd een contant vermogen te leven in tegen stelling tot een autoaccu welke alleen kort energie hoeft te leveren om de auto te starten.
Ik ga zometeen een energie meter aanschaffen en een kleine test opstelling neerzetten. Hier wordt snel te makkelijk gedacht over dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-10 13:31
Idd Meten is weten.

Ik had er nog overeen gelezen dat je de adapter op 1,5 A zette bij 220..

Voltage en amperage horen bij elkaar. wattage kan je (redements verlies verwaarloosend !!) wel omzetten

220v bij 1,5 A = 330 W
bij 12 volt accu 330W / 12V = 27,5 A
bij 24 Volt accu 330W / 24 V = 13,75 A

Voor een 100 Ah accu kan 100 uur 1 A leveren of 1 uur 100A. of alle factoren er tussen.
Bij (te)hoge stromen zal de accu het niet redden, er zal een maximum aan ontlaad stroom zijn.

De genoemde optie van een kleine aggeraat is een goede optie.
Mogelijk een hybride oplossing.

Accu gebruik -> accu's bijna leeg -> aggregaat aan deze levert stroom aan opstelling en accu lader -> accu vol -> herrie weer uit.

Bekijk de optie eens voor 12 volt apparatuur of gelijkstroom converters.
stel de pomp loopt op 12V (2A) = 24 W
12V -> 220 conversie 30% verlies 220 -> 12 volt weer 10%(?) verlies
Mogelijk is de apparatuur ook leverbaar/aan te passen op 12Volt ?

ik zie net dat er al converters zijn met max 90% rendement.

1+1+1 = 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

...Ruud... schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 08:54:
[...]

Ik ga zometeen een energie meter aanschaffen en een kleine test opstelling neerzetten. Hier wordt snel te makkelijk gedacht over dit soort zaken.
Goed idee. Zo'n energiemeter kost peanuts vergeleken met de apparatuur die je denkt straks nodig te hebben. Meten is weten.

Als ik met niet vergis moet je in dit geval kijken naar de VA's die de energiemeter geeft, omdat dat hetgene is dat (indirect).uit de accu getrokken word. (leesvoer)
Maar ik ben hier niet helemaal zeker van, dus please correct me if i'm wrong.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:06
Denk er ook om dat als je een extra accu (of zwaarder model) plaatst, je ook de stroomtoevoer zal moeten aanpakken. Dus het apparaat dat de boel gaat laden -> dynamo.

De dynamo is afgesteld op het laden van de accu in de auto, en wat extra voor de apparatuur. Met een 2e accu zal de dynamo snel te weinig vermogen kunnen leveren om het geheel bij te laden. Uiteindelijk zal de boel dan kapot zijn omdat de accu gewoonweg leeg zijn. Zwaardere dynamo plaatsen is het punt niet, hooguit wel iets meer verbruik.

Je kan een schakelaar tussen de bedrading zetten die het circuit onderbreekt als de auto stilstaat. En deze zet je om als je wilt gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Topicstarter
Ik heb met mijn collega het euvel besproken en we zijn er redelijk zeker van dat het een aggregaat moet gaan worden. Dit is namelijk een veel goedkopere oplossing. Het enige probleem is nu dat het rijden met de auto wat minder gemakkelijk gaat.

Ik heb net op mijn laptop gemeten. Deze heeft in 23 minuten 14W aan vermogen verbruikt. Ik ga zometeen het andere apparaat testen maar die zal waarschijnlijk ook iets in die richting verbruiken.

Het idee om de accu in de auto te laden is gewoon weg niet mogelijk vooral als er een accu zou komen van 94Ah, dan moet je veel aanpassen aan de auto zelf. Dit is waarschijnlijk een te duur geintje.

Zodra ik weet wat alles per uur verbruikt, kan ik dat dan optellen (dus mijn laptop 23 minuten is 14W een uur = dus 36-37W.) Andere apparatuur bij respectievelijk 100 en 75 watt per uur. Dat maak 212Watt.

212/230= 0,92 A = een accu van 16 Ah? (Voor 16 uur gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

...Ruud... schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:20:
Ik heb net op mijn laptop gemeten. Deze heeft in 23 minuten 14W aan vermogen verbruikt. Ik ga zometeen het andere apparaat testen maar die zal waarschijnlijk ook iets in die richting verbruiken.
...
Zodra ik weet wat alles per uur verbruikt, kan ik dat dan optellen (dus mijn laptop 23 minuten is 14W een uur = dus 36-37W.) Andere apparatuur bij respectievelijk 100 en 75 watt per uur. Dat maak 212Watt.

212/230= 0,92 A = een accu van 16 Ah? (Voor 16 uur gebruik).
Ho, nu ga je weer de mist in.
Je haalt vermogen en energie door de war. Of je meet 14Wh na 23 minuten meten of je meet een gemiddeld vermogen van 14W in 23 minuten.
In het eerste geval verbruikt je laptop 60/23*14=37W (gemiddeld), in het tweede geval verbruikt je laptop 14W.
Ook is je meettijd erg kort. Was de accu bijvoorbeeld vol of niet? Bij een volle accu hoeft alleen de laptop gevoed te worden, anders de laptop en wat vermogen voor het opladen.

Stel dat je uitkomt op 212W dan hoort daar bij 12V een stroom van 17,6A bij. deze stroom heb je dus continue nodig. Wil je 16 uur voeden dan moet je accu dus 17,6*16*safetyfactor=300Ah kunnen leveren.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Topicstarter
harold65 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 13:06:
[...]

Ho, nu ga je weer de mist in.
Je haalt vermogen en energie door de war. Of je meet 14Wh na 23 minuten meten of je meet een gemiddeld vermogen van 14W in 23 minuten.
In het eerste geval verbruikt je laptop 60/23*14=37W (gemiddeld), in het tweede geval verbruikt je laptop 14W.
Ook is je meettijd erg kort. Was de accu bijvoorbeeld vol of niet? Bij een volle accu hoeft alleen de laptop gevoed te worden, anders de laptop en wat vermogen voor het opladen.

Stel dat je uitkomt op 212W dan hoort daar bij 12V een stroom van 17,6A bij. deze stroom heb je dus continue nodig. Wil je 16 uur voeden dan moet je accu dus 17,6*16*safetyfactor=300Ah kunnen leveren.
Oja, ik vergeet steeds met 12 volt te rekenen. Dan is bij redelijk weinig vermogen lang voeden dus ookal een aardige accu nodig.

Stel, ik neem 2 accus. 2 van 94 Ah (conrad gezien) kan je die parallel aan elkaar zetten, of in serie dat er bijvoorbeeld een totaal voeding ontstaat van rond de 188 Ah, min het verlies van 12 naar 230 omzetten komt dat rond de 160 Ah = ongeveer 9 uur verbruik.

Weet iemand trouwens of het verschilt per accu of per lader hoelang het duurt van dat een accu weer op vol vermogen zit? Want een druppellader gaat redelijk langzaam, maar als deze van 17:00 tot 7:30 kan laden is dat toch 11,5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Door twee accu's parallel te zetten tel je de Ah's op, door ze in serie te zetten alleen de spanning (V). Het gevaar van verschillende accu's parallel te zetten is dat als ze niet gelijkmatig ontladen, ze elkaar gaan opladen wat onnodig verlies oplevert (en warmte). Koop dus liever één grotere accu.

Hoe snel je laad hangt af van hoeveel stroom je er doorheen jast met je laadapparaat. Een druppellader is meer bedoeld om een al geladen accu op niveau te houden (bijvoorbeeld die van een motorfiets in de winterstalling), je moet dus naar een andere lader kijken.

Je ging in je berekening overigens niet scheef op het feit dat je bij een lagere spanning meer stroom hebt voor het zelfde vermogen, maar omdat er een verschil is tussen vermogen (W) en energie.(Wh). Dus nu is de vraag, welke eenheid heb je gemeten met je meter, W of Wh?

[ Voor 13% gewijzigd door Invisible_man op 17-08-2010 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

...Ruud... schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 13:18:
[...]

Oja, ik vergeet steeds met 12 volt te rekenen. Dan is bij redelijk weinig vermogen lang voeden dus ookal een aardige accu nodig.

Stel, ik neem 2 accus. 2 van 94 Ah (conrad gezien) kan je die parallel aan elkaar zetten, of in serie dat er bijvoorbeeld een totaal voeding ontstaat van rond de 188 Ah, min het verlies van 12 naar 230 omzetten komt dat rond de 160 Ah = ongeveer 9 uur verbruik.

Weet iemand trouwens of het verschilt per accu of per lader hoelang het duurt van dat een accu weer op vol vermogen zit? Want een druppellader gaat redelijk langzaam, maar als deze van 17:00 tot 7:30 kan laden is dat toch 11,5 uur.
Accu's kan je parallel zetten, maar alleen als ze identiek zijn. Hebben ze een verschillende inwendige weerstand, dan worden ze niet gelijk belast en krijg je problemen met levensduur. Beter is het om een laadregelaar voor dubbele accu te nemen.
Accu's in serie gaat ook, maar ook hier geldt dat je dezelfde types moet nemen om het maximale er uit te halen.

Voor laden en ontladen kan je (ongeveer) dezelfde berekening gebruiken. Na 10 uur 5A verbruiken heb je 50Ah verbruikt. Die moet je er dan ook weer instoppen. Of dat dan 10 uur lang 5A is of 100 uur 0,5A maakt niet uit (afgezien van verliezen en zo)

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 11:55
Ik heb net eens even een lader van een toshiba 15 inch laptop bekeken en die geeft mij een opgenomen vermogen van "input 100-240V~1.2-0.6A". Waar ik dus nu benieuwd naar ben is hoe je aan je gegevens bent gekomen want ik vind 1,5A voor een laptoplader erg veel. Als jij nl. dezelfde vorm van vermogensnotatie hebt gezien moet je er wel rekening meehouden dat in mijn geval de oplader dus 0,6A opneemt bij 240V en dus niet die 1,2A.

Ik ga er even vanuit dat de adapters van de waterpomp en het inspectieapparaat ook schakelende voedingen zijn (of was het nou geschakelde voeding, ben altijd in de war) waarbij datzelfde verschijnsel dus ook te vinden is en je daadwerkelijk maximum opgenomen vermogen dus veel lager ligt dan je nu berekend hebt! Voor de duidelijkheid, dit soort voedingen zijn gemaakt voor een hele brede range van ingangsspanningsverschillen om zonder al te veel problemen wereldwijd aan het net te kunnen worden gehangen, en derhalve zullen ze ook verschillende hoeveelheden stroom verbruiken, afhankelijk van de ingangsspanning.

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je kunt ook naar het uitgangsvermogen kijken. Dit is gewoon DC, dus simpel U*I. Tel daar dan 20% bij op vanwege de verliezen, en je weet het totale vermogen. 230/totaal=stroom. :)

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Invisible_man schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 13:44:
Door twee accu's parallel te zetten tel je de Ah's op, door ze in serie te zetten alleen de spanning (V). Het gevaar van verschillende accu's parallel te zetten is dat als ze niet gelijkmatig ontladen, ze elkaar gaan opladen wat onnodig verlies oplevert (en warmte).
Dat gaat prima, zolang het dezelfde accu's zijn, die je tegelijk vanaf nieuw parallel aansluit, zodat ze gelijkmatig verouderen. Dus al niet parallel aan een bestaande auto-accu.

Offtopic: ik ben nu wel benieuwd naar de toepassing hiervan, vooral als er 16 uur continu gebruik gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Topicstarter
RemcoDelft schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:47:
[...]

Dat gaat prima, zolang het dezelfde accu's zijn, die je tegelijk vanaf nieuw parallel aansluit, zodat ze gelijkmatig verouderen. Dus al niet parallel aan een bestaande auto-accu.

Offtopic: ik ben nu wel benieuwd naar de toepassing hiervan, vooral als er 16 uur continu gebruik gevraagd wordt.
Het is een opdracht die vereist dat er een inspectie over een wegdek plaatst vind die 4 uur (pauze half uur) en dan nogmaals 4 uur moet functioneren en de dag erna. Daarna moet het zaakje worden opgeladen. Het is belangrijk dat er 2 volle werkdagen mee gewerkt kan worden en dan vervangen of opgeladen wordt.

Ik heb net een site gevonden die relatief goedkope accu's heeft. 120Ah voor maar 150 euro http://www.accuweb.nl is deze zaak bekend bij iemand want deze prijzen zijn in vergelijking met conrad waar 500 euro voor een 94Ah gelaccu wordt gevraagd er groot.

Nu ik deze accu's heb gezien is het misschien toch een zeer rendabele oplossing om 2 van deze beesten in te kopen en 1 aan het werk te hebben en dat de ander kan opladen zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Conrad is sowieso relatief duur. De 120 Ah-accus van rond de 150 euro op die site zijn echter geen gelaccus, de prijzen daarvan komen dichter in de buurt van de C-prijzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:02:
Conrad is sowieso relatief duur. De 120 Ah-accus van rond de 150 euro op die site zijn echter geen gelaccus, de prijzen daarvan komen dichter in de buurt van de C-prijzen ;)
Aha, is er een groot verschil tussen gel en gewone accu's? De accu die ik nodig heb moet tegen een autorit kunnen maar er wordt bijvoorbeeld niet elke dag 10KM met de hand verplaatst.

Is het laden van gewone accu's ten opzichte van gel accu's een groot verschil of valt dat ook wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
...Ruud... schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:08:
[...]
Ik heb net een site gevonden die relatief goedkope accu's heeft. 120Ah voor maar 150 euro http://www.accuweb.nl is deze zaak bekend bij iemand want deze prijzen zijn in vergelijking met conrad waar 500 euro voor een 94Ah gelaccu wordt gevraagd er groot.
Accu's varieren heel erg in prijs, en ook in kwaliteit...
Nu ik deze accu's heb gezien is het misschien toch een zeer rendabele oplossing om 2 van deze beesten in te kopen en 1 aan het werk te hebben en dat de ander kan opladen zegmaar.
Die dingen zijn erg zwaar, niet leuk dus om even "mee te nemen" om op te laden.

Juist bij een inspectie van een wegdek lijkt een aggregaat me qua geluid/brandstof/rook een prima oplossing, dat valt daar echt niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Je zit met allerlei adaptertjes te werken. Kun je het gros van die apparaten niet gewoon direct op 12V aansluiten, al dan niet met een kleine DC-DC adapter?

Kortom kijk eens naar de uitgangsspanning van al die adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roani52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-10 14:14

Roani52

R_52

Joto schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:06:
Voltage en amperage horen bij elkaar. wattage kan je (redements verlies verwaarloosend !!) wel omzetten
Offtopic
Voltage => Spanning
Amperage => Stroom(sterkte)
Wattage => Vermogen

Misschien is het mogelijk om een adapter te regelen die direct van de 12V van de accu de benodigde spanning te maken, in plaats van het eerst naar 230 te inverteren. Scheelt weer een stap waar energieverlies kan optreden.

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kijk sowieso eens naar een diode brug voor 2 accu's laden:
http://www.elektronicaforum.nl/diodebrug-t1238.html

Dan heb je nog omvormers van 12v= naar 230~ van verschillende sterktes.

Maar als je langs de weg staat, maakt het toch niets uit als je de auto laat draaien? Of je nou een aggregaat gebruikt of de auto zelf...

Moet hij " portable" zijn, kan je dat snel oplossen door de accu met klemmen vast te zetten,

Het kan zijn dat ik het verhaal verkeerd interpreteer, maar dit maak ik er uit op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
...Ruud... schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:37:
Aha, is er een groot verschil tussen gel en gewone accu's? De accu die ik nodig heb moet tegen een autorit kunnen maar er wordt bijvoorbeeld niet elke dag 10KM met de hand verplaatst.

Is het laden van gewone accu's ten opzichte van gel accu's een groot verschil of valt dat ook wel mee?
Als je even het topic terug leest zie je dat het antwoord op deze vraag al gegeven is, maar vooruit:

Een gewone auto-accu is gemaakt om kortstondig veel stroom te leveren aan de startmotor om de auto te starten, daarna neemt de dynamo het over en dient de accu alleen nog maar voor het bufferen van de stroom. Wat jij wilt is echter over langere tijd een continuebelasting hebben en juist daar zijn gel-accu's erg geschikt voor. Deze worden dan ook veel in boten en caravans gebruikt voor stroomvoorziening van het woongedeelte. Daarnaast heeft een gel-accu het voordeel dat deze tijdens het laden geen gassen uitstoot (wat auto-accu's wel doen) en dat deze gel ipv vloeistof bevatten wat het geheel ook wat veiliger maakt om te verslepen enzo.

Je hebt voor deze accu's wel speciale laders voor gel-accu's nodig waarmee de levensduur van de accu beter op peil mee gehouden wordt. Deze laders zijn onder andere op Conrad wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Invisible_man schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 20:19:
[...]

Als je even het topic terug leest zie je dat het antwoord op deze vraag al gegeven is, maar vooruit:

Een gewone auto-accu is gemaakt om kortstondig veel stroom te leveren aan de startmotor om de auto te starten, daarna neemt de dynamo het over en dient de accu alleen nog maar voor het bufferen van de stroom. Wat jij wilt is echter over langere tijd een continuebelasting hebben en juist daar zijn gel-accu's erg geschikt voor. Deze worden dan ook veel in boten en caravans gebruikt voor stroomvoorziening van het woongedeelte.
Dat heeft niets met vloeistof of gel te maken. Beide zijn te krijgen in start, semitractie en deep-cycle varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
mcDavid schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 22:00:
[...]

Dat heeft niets met vloeistof of gel te maken. Beide zijn te krijgen in start, semitractie en deep-cycle varianten.
Dat weet ik ook heus wel, dat is het hele punt ook niet. Omdat hij zoals ik het begrijp veel met de accu's wil gaan slepen (voor het opladen en alles), is een gel-accu wel zo veilig omdat er geen vloeistof (schadelijk) kan gaan lekken en omdat deze bij het opladen geen gassen uitstoten (als je binnen in de auto of gebouw gaat opladen is dat ook wel zo veilig). Ik doel dan ook vooral op de veel gebruikte gel-accu's die je veel in caravans en boten ziet terug komen en welke vrij veel te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:38

M14

Ik heb het topic even snel doorgelezen en vraag me 2 dingen af:
- Waarom ga je voor materiaal als accu's niet naar een bedrijf wat daarin is gespecialiseerd ipv de conrad ofzo.
- Waarom ben jij dit aan het uitzoeken, terwijl je eigelijk niet goed weet waarmee je bezig bent?

Verder zou ik set-up convertors gebruiken om de gewenste DC-spanning te krijgen ipv eerst naar 230V~ omzetten en dat weer terug naar beneden transformeren, gelijkrichten enz (wat je adapter doet). Hier is vast wel een kant-en-klaar apparaat voor beschikbaar.

Daarnaast, als het 16u moet werken moet je zeker er voor zorgen dat het 25u of langer mee gaat. Het word vast en zeker een keer vergeten uit te zetten, de pauze duurt iets langer, [insert andere reden]. En een paar accu's extra mag wat betreft kosten geen probleem zijn lijkt me.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Topicstarter
M14 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 14:01:
Ik heb het topic even snel doorgelezen en vraag me 2 dingen af:
- Waarom ga je voor materiaal als accu's niet naar een bedrijf wat daarin is gespecialiseerd ipv de conrad ofzo.
- Waarom ben jij dit aan het uitzoeken, terwijl je eigelijk niet goed weet waarmee je bezig bent?

Verder zou ik set-up convertors gebruiken om de gewenste DC-spanning te krijgen ipv eerst naar 230V~ omzetten en dat weer terug naar beneden transformeren, gelijkrichten enz (wat je adapter doet). Hier is vast wel een kant-en-klaar apparaat voor beschikbaar.

Daarnaast, als het 16u moet werken moet je zeker er voor zorgen dat het 25u of langer mee gaat. Het word vast en zeker een keer vergeten uit te zetten, de pauze duurt iets langer, [insert andere reden]. En een paar accu's extra mag wat betreft kosten geen probleem zijn lijkt me.
Vraag 1, dat was een voorbeeld. Conrad is zeker niet mijn favoriete winkel maar geeft een indicatie van een prijs.

Vraag 2, Omdat alles te leren valt. Ik vind het geen moeilijk onderwerp en alles wat ik van jullie nu meekrijg valt ook niet zomaar weg. De reden dat ik het uitzoek is gewoon een optie (advies) die ik het bedrijf kan bieden.

Algemeen:
De keuze om accu's te gebruiken is leuk maar voor ons is het waarschijnlijk toch meer rendabel als we gewoon een aggregaat nemen. Dit scheelt aanzienlijk in kosten en het is door jan en alleman te bedienen.
Ik wil jullie heel erg bedanken voor jullie inzet en het heeft mij een hoop antwoorden gegeven op vragen die ik voor deze opdracht in mijn hoofd had. Ik dacht makkelijker over accu's terwijl het toch veel berekenen en rekening houden is.

Verwijderd

Als je trouwens de keuze heb tussen een 12V systeem of 24V systeem (met accu setup)
ga dan voor de 24V opstelling.
De amperages liggen door het gebruik van een hogere voltage een stuk lager en je verliezen dus ook.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Enkele interessante ideeen:

- Moet je echt 16u (neem 20u om veilig te staan, je accu's gaan als ze ouder worden niet zo erg lang meegaan) aan een stuk op die batterij kunnen werken? Zoniet, kun je nog steeds je accu's doorverbinden naar deze van de auto - gewoon een relais opsteken die bekrachtigd wordt zodra je auto gestart is - je moet misschien een grotere alternator insteken maar vb. vrachtwagens met (kleine) koelwagens hebben dit soms. Afhankelijk van hoever de auto rijdt en wanneer kun je dit snel berekenen.

- Moet je alle apparaten echt 16u lang voeden of is het enkele minuten draaien, stilstaan etc. Dat de batterij 16u moet meegaan wilt niet direct zeggen dat je echt 16u aan een stuk op volle kracht moet draaien. De waterpomp kan misschien wel zeggen 2A nodig maar dat is waarschijnlijk enkel bij het opstarten (inductiestromen etc.). Test even de piekstromen alsook de continue stromen die je nodig hebt. Ik weet niet hoe ze het momenteel doen maar een testrun draaien (een volledige dag) met een degelijke stroommeter kan je een grafiekje geven dat een degelijk overzicht geeft van de echte benodigdheden.

- Indien je 16u op volle kracht wilt draaien kun je niet beter een kleine generator steken die werkt op propaan (gewoon flesje vervangen als het leeg is), diesel of benzine?

- Lithium batterijen gaan langer mee, zijn veelal compacter en hebben meer stroom te leveren. Loodbatterijen zijn zwaar en onhandig. Daarnaast (zelfs bij gelaccu's) heb je het probleem van gasvorming bij snel laden/ontladen.

- Om veiliger te zijn kun je misschien beter een UPS nemen die zwaar genoeg is en dan 'thuis' (overnacht) opladen. Een 1.5kW UPS past in 2U en een stel batterijen erbij gaat al snel enkele uren mee (vooral als je niet constant nodig hebt).

- Energiezuiniger zijn met je laptop, waterpomp en andere instrumenten. Een 300W laptop is niet echt nodig denk ik zo, Een MacBook Pro bijvoorbeeld heeft maximum 85W te verbruiken maar meestal zit je rond de 30W en die gaan gemakkelijk 8-10u mee bij een volle batterij en licht gebruik (documentje typen, internet). Een extra paar batterijtjes meenemen gaat ook al een stuk verder.

[ Voor 21% gewijzigd door Guru Evi op 19-08-2010 19:30 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:04
...Ruud... schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:38:
Vraag 2, Omdat alles te leren valt. Ik vind het geen moeilijk onderwerp en alles wat ik van jullie nu meekrijg valt ook niet zomaar weg. De reden dat ik het uitzoek is gewoon een optie (advies) die ik het bedrijf kan bieden.
Met alle respect, maar je haalt in dit topic al meermalen basis-eenheden, grootheden en elementaire berekeningen daarmee door elkaar op een manier die iemand met middelbare-schoolkennis (zoals ik) op het gebied van elektra nog kan zien. Als je dus zegt dat je het "geen moeilijk onderwerp" vindt overschat je jezelf misschien wel een beetje. Just saying.

Maar terug on-topic: De meeste laptop-laders doen vrijwel exact 60W of soms (voor zwaardere laptops met grotere schermen, snelle CPU's) 90W. Dat is tijdens het opladen, maar daar moet je toch mee rekenen. Er zullen ook tijden zijn dat de laptop idd iets van 10-30W trekt.

Ook ik denk dat je het best een aggregaat kunt kopen. Maar koop dan wel een fatsoenlijke: veel vermogen heb je niet echt nodig, 2000 VA o.i.d. is denk ik al genoeg. Je wilt er echter wel een die stil is (je zit er zelf bij in die auto immers) en (dit is belangrijk!) met een inverter, zodat er een fatsoenlijke sinus uitkomt. Dat vinden laptopvoedingen wel prettig (lees: dan blijven ze ook werken). Zoiets moet rond de 600-800 kosten schat ik. Het zou trouwens wel eens kunnen dat de pomp een veel grotere aanloopstroom trekt, dus dat je die het best eerst aanzet en dan de andere apparaten pas inschakelt/aansluit.

Edit: ook aggregaten zijn er dus in tientallen soorten en maten - ook dat zul je dus even goed moeten uitzoeken om onprettige verrassingen te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 19-08-2010 22:22 ]

Pagina: 1