Ten eerste: Welkom op GoT
Het is mij een beetje onduidelijk wat je wilt doen. Waarschijnlijk omdat je niet aangeeft wat je precies van plan bent. Ja... een extra kaart bijsteken voor PhysX en iets over een adapter.
Wat ik er nu uit opmaak:
- Je hebt een extra videokaart met PCIe x16 interface (de 9600GT)
- Je hebt PCIe x1 over op je moederbord
- Je wilt de videokaart in de PCIe x1 steken middels een adapter
Correct?
Uit interesse, welk moederbord hebben we het over?
Aangezien je de kaart blijkbaar al hebt en het moederbord ook, ga ik je niet direct adviseren om een andere mamaplank te kopen tenzij je merkt dat PCIe x1 te weinig bandbreedte biedt. Eerst maar eens spelen met de spullen die je toch al hebt, mogelijk is het voldoende

Je kunt theoretisch een PCIe x16 kaart in je PCIe x1 slot steken, daar heb je geen adapter voor nodig. Handig he? Waarschijnlijk moet je wel een stukje uit het slot zagen/knippen zodat de langere interface van de x16 kaart niet in de weg zit. Sommige moederbord hebben x1 en x4 sloten met een open einde, dan hoef je zelf niet te knutselen, zoiets heet een "open ended slot" en ziet er (voor een x4 slot) zo uit:
Omdat PCIe een seriële natuur heeft geldt: meer pinnen -> meer bandbreedte.
Een PCIe x1 slot kun je dan ook zien als een PCIe x16 slot welke minder bandbreedte kan leveren (en daardoor een kleinere afmeting heeft). Voor enkel PhysX is een PCIe (2.0) x1 link misschien wel voldoende, dat kun je ontdekken door het te proberen en mogelijk te benchmarken.
Proberen dus?
Er bestaat eens kans dat de kaart echter niet wilt werken in een PCIe x1 slot, het BIOS kan in de weg gaan liggen. Echter zul je een dergelijk probleem ook niet oplossen met een simpele adapter. Dan dien je gewoon je moederbord te vervangen voor een exemplaar met twee fysieke x16 sloten.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.