Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcooo87
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 17:43
Hallo,

In de auto van een familielid zat tot op heden een cassette/radio speler. Deze wilde ik vandaag vervangen voor een CD-speler. Ik had gehoopt op een ISO-stekker in de auto, maar helaas was dit niet het geval, en dit is tevens ook het probleem.

Hieronder de situatieschets oud:
Afbeeldingslocatie: http://i97.photobucket.com/albums/l202/Remcooo87/Tweak/Situatie_Oud.jpg

De radio heeft 4 draden (excl. antennekabel) Wit (+ linker speaker), Grijs (+ rechter speaker), Rood (voeding), en zwart (ground)
Op de ground zijn 3 signalen aangesloten. Algemene ground, en de 2 grounds van de speakers.

Dit alles is aangesloten met behulp van kroonsteentjes.
In de nieuwe situatie, met CD speler, wordt er gebruik gemaakt van een ISO-stekker.

Dit brengt onderstaande situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i97.photobucket.com/albums/l202/Remcooo87/Tweak/Situatie_Nieuw.jpg

Aangezien ik op het moment van aansluiten beschikking had over de 5 aansluitingen van de kroonsteentjes, heb ik ook de - van de speakers weer op dezelfde ground aangesloten (aansluiting 2 van de ISO).
Verder de 1 (12V) voor de voeding, en 11 en 13 voor de + van de speakers.

Als hij aangesloten is, lijkt het even of de radio 'initaliseert'. Maar hij wil niet aan. Is het nu sowieso nog mogelijk de 2 speaker 'grounds' op dezelfde ground te houden, of kan ik deze beter op de daarvoor bestemde signalen (12 en 14) aansluiten, of doe ik iets anders totaal verkeerds? Hij wil namelijk met geen mogelijkheid aan

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Speakergrounds naar de echte speakergrounds, en zowel de vaste als de schakel 12 volt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 09:33

DaWaN

'r you wicked ??

De eind versterkers van moderne versterkers vereisen een directe verbinding naar de speakers, je kunt de speaker - dus niet op de ground aansluiten

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Permanent power moet ook nog aangesloten worden. Switched power alleen is niet voldoende, dat is alleen voor het aan-signaal. Permanent power voed de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcooo87
Ok dus in principe zal het dan onderstaande aansluiting worden?:

Afbeeldingslocatie: http://i97.photobucket.com/albums/l202/Remcooo87/Tweak/Situatie_Nieuw2.jpg

Enorm bedankt voor de snelle replies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

De nieuwe radio heeft ISO stekkers, dus wat je best doet is een setje losse ISO contra-stekkers halen. De speakers sluit je dan zoals gezegd met beide draden aan op de juiste aansluitingen van de bruine stekker (dus niet alles bij elkaar op de massa).

Wat betreft de zwarte stekker:
zwart = massa, da's duidelijk
geel = permanent 12V, hier moet altijd spanning op staan, ook als het contact uit is. Deze voeding gebruikt de radio om instellingen te onthouden.
rood = geschakeld (dus alleen aan als het contact aan is), hierdoor schakelt de radio automatisch uit wanneer je het contact uitschakelt. Wil je dit niet (dus ook de radio kunnen gebruiken zonder dat de sleutel in het contact zit) dan kun je deze doorverbinden met de gele draad.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcooo87
Stel ik wil dus de radio uitschakelen, zodra het contact uitschakelt (dus niet rood en geel doorverbinden).
Waar dien ik rood dan aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 11:55
Als in de oude situatie de radio met het contact mee aanging kun je de rode draad op de RV aansluiten en zul je nog een nieuwe draad vanaf de accu moeten halen voor de gele aansluiting. Mogelijk dat je die ook uit de zekeringkast kunt halen maar dan moet je daar wel even goed kijken of je een plek te pakken hebt waar ook nog spanning op staat zonder contact-aan.
Overigens moet je ook even goed naar die rode RV draad kijken, en dan m.n. de waarde waarop die is afgezekerd. Kan namelijk goed zijn dat die draad te dun is om je nieuwe radio mee te voeden omdat nieuwe radio's veel meer vermogen hebben en dus meer stroom verbruiken. In dat geval klapt dus of de zekering er iedere keer uit, of (en da's veel erger) je hebt uiteindelijk een binnenbrandje...
_ferry_ schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 22:43:
Permanent power moet ook nog aangesloten worden. Switched power alleen is niet voldoende, dat is alleen voor het aan-signaal. Permanent power voed de unit.
Is het niet precies andersom??? Volgens mij is geel (permanent power) altijd een dun kabeltje want alleen nodig voor het geheugen van de radio en is rood (switched power) de dikke jongen die oa de eindtrappen van stroom voorzien?!?!

[ Voor 25% gewijzigd door Lieutenant C. op 17-08-2010 14:36 ]

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Lieutenant C. schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:32:

Is het niet precies andersom??? Volgens mij is geel (permanent power) altijd een dun kabeltje want alleen nodig voor het geheugen van de radio en is rood (switched power) de dikke jongen die oa de eindtrappen van stroom voorzien?!?!
Dat kan idd wel kloppen. Maargoed, hij zal wel op beide power moeten hebben om te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
_ferry_ schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:56:
[...]

Dat kan idd wel kloppen. Maargoed, hij zal wel op beide power moeten hebben om te kunnen werken.
Da's een waarheid als een koe ;)

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Lieutenant C. schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:32:
Op alle ISO stekkers die ik gezien heb (zowel aan de kant van de auto als aan de kant van de autoradio) waren die draden dezelfde dikte.

Als je 12V nodig hebt zou ik als eerste kijken naar de sigarettenaansteker. Bij sommige auto's is die geschakeld met het contact, bij andere niet. Als je mazzel hebt is het precies de variant die je nog nodig hebt en meestal zit die ook lekker in de buurt van de radio :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
real[B]art schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 18:39:
[...]

Op alle ISO stekkers die ik gezien heb (zowel aan de kant van de auto als aan de kant van de autoradio) waren die draden dezelfde dikte.

Als je 12V nodig hebt zou ik als eerste kijken naar de sigarettenaansteker. Bij sommige auto's is die geschakeld met het contact, bij andere niet. Als je mazzel hebt is het precies de variant die je nog nodig hebt en meestal zit die ook lekker in de buurt van de radio :)
Goeie! Had ik nog niet bedacht en die is sowieso geschikt voor de main voeding van de radio. En vwb die ISO stekkers, no offense, maar het feit dat jij ze nog niet gezien hebt wil niet zeggen dat ze niet bestaan. Veel autoradio's hebben voor zo'n beetje alle draden op de ISO stekker 0,75mm2 bekabeling mu.v. de main voeding, die is vaak 1,5mm2 en is ook zeker nodig omdat de zekeringswaardes tegenwoordig al snel tegen de 30A lopen. En dan is vaak ook de massa 1,5mm2, maar dat terzijde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Dank u :)
En vwb die ISO stekkers, no offense, maar het feit dat jij ze nog niet gezien hebt wil niet zeggen dat ze niet bestaan.
Het is ook alweer een tijdje geleden dat ik een auto had. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcooo87
Vandaag weer verder geprutst. Grounds aan de daarvoor bestemde grounds en geel en rood doorverbonden.

Radio werkt nu perfect :)

Thanks voor de hulp en hier kan slotje op
Pagina: 1