Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 19:23

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Een paar jaar geleden ben ik verhuisd van een plek waar geen andere draadloze netwerken in de buurt waren naar een plek waar mijn notebook en HTC er soms wel twaalf vinden.

In het vorige huis had ik een Zyxel ZyAir wireless b/g access point wat uitstekend werkte. Soms zat ik in het kantoor (ongeveer 25 meter verwijderd van het apparaat + een paar stenen muren er tussen) en dan had ik nog net ontvangst. Helaas werkte het apparaat na de verhuizing naar mijn nieuwe huis een stuk minder goed. Het apparaat stond in de meterkast, maar in de huiskamer, zo'n vijf meter verderop was de verbindingssterkte al gereduceerd tot een magere twee streepjes. Tevens was de verbinding niet stabiel te krijgen, ongeacht de instellingen. Ik heb destijds ieder kanaal geprobeerd, b-only geforceerd, noem het maar op. Niets werkte. Kort daarna heb ik de hoop opgegeven op een werkend draadloos netwerk.

Nog niet zo lang geleden wilde ik toch weer gebruik maken van internet wanneer ik beneden in de bank zat. Ik ben naar de winkel gegaan en heb een Linksys WRT120N router gekocht in de hoop dat dit mijn huis van een draadloze verbinding zou voorzien. Niets bleek minder waar.

Na de router volledig te hebben ingesteld stuitte ik op allerlei problemen:
- Signaalsterkte ERG inconsistent op zowel korte als lange afstanden
- ERG trage verbinding
- Wegvallende verbinding

Allow me to elaborate. Wanneer ik met mijn telefoon (HTC Wildfire) of notebooks naast de router zit dan is de signaalsterkte erg inconsistent. Het variaaert echt letterlijk van 1 streepje ontvangst tot 5 streepjes ontvangst. Het maakt niet uit of de apparaten verbonden zijn met de router of niet. Als ik benden zit (De router staat helaas boven en dit kan ook niet veranderd worden) dan is het helemaal een schommelige boel. Wat mij op het volgende probleem brengt (wat zich overigens niet beperkt tot alleen de benedenverdieping).

Wanneer er eenmaal verbinding is treed er langzaam maar zeker degradatie van het signaal en snelheid in werking. Dit gebeurt zo goed als altijd. Beneden begint het al vrij slecht op maar 500kb/s, maar zakt al heel erg snel terug naar soms wel minder dan 100kb/s. Eenmaal op dat punt aangekomen gaat de signaalsterkte steeds snelle fluctueren. Andere routers waar ik VERDER van verwijderd ben hebben vaak zelf een beter signaal (Gisteren ook weer, twee routers 3 streepjes, mijn router 1 streepje en verbinding werkt pertinent geweigerd = geen internet). Een reset van de router verhelpt het probleem tijdelijk.

Nu ben ik er al achter dat de WRT120N een vrij dubieus gevalletje is. Er zijn mensen die geen problemen met het apparaat hebben en er zijn mensen die er alleen maar problemen mee hebben en uiteindelijk een ander merk router hebben gekocht. Vooral het inconsistente signaal doen mij toch geloven dat het apparaat niet helemaal juist functioneert.

Aan de andere kant verdenk ik ook de omgeving en de andere draadloze routers. Op het moment dat een andere linksys router (SSID linksys6, dus lijkt me vrij obvious :P) die verder weg staat (ja, dat weet ik toevallig) 3 streepjes signaalsterkte toont en de mijne die boven staat amper 1 dan krijg ik toch weer het gevoel dat het een kanaal issue is. Hetzelfde gevoel had ik destijds ook met mijn Zyxel ZyAir. Dit apparaat werkt op dit moment in een andere omgeving nog steeds vlekkeloos! Helaas bied het veranderen van het kanaal geen oplossing. Ook lijken andere instellingen geen soelaas te bieden.

Na wat speurwerk op de officiële Linksys forums vond ik wat topics over verbindingsproblemen die gerelateerd waren aan de 1.0.0.4 firmware. Er werd geadviseerd om 1.0.0.2 te gebruiken, maar helaas, niet de oplossing voor de problemen.

Hoe dan ook, ik baal als een stekker van dit probleem. Ik zat er aan te denken om een WRT54GL v1.1 router te kopen, deze is misschien wel een stukkie ouder, maar ondersteunt dan weer wel Tomato of DD-WRT firmware wat blijkbaar nogal een nodig verschil kan maken. Aan de andere kant vraag ik mezelf of dit wel de goede keuze is, ik heb geen zin om weer geld uit te gaan geven aan een apparaat wat mijn probleem niet op lost. Verder heb ik ook geen trek ik in powerline adapters (de hele bedoeling is om ongehinderd in de bank te kunnen internetten).

Netwerksituatie:
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/28kre5g.png
DHCP is uitgeschakeld op de Linksys, de Zyxel deelt alles uit. IP-Adres van de Linksys valt ook buiten de DHCP range van de Zyxel, dus dat kan ook geen probleem vormen. Werkt ook prima, notebooks/telefoon krijgen gewoon netjes een IP zoals het hoort. Alles wat bekabeld aangesloten is ondervind 0,0 problemen met internet (je kan Zyxel een crap-merk noemen, maar ik heb nu twee modem-router combi's gehad en niets anders dan lof over die apparaatjes).

Ik zit dus eigenlijk met de volgende vragen:
- Is mijn WRT120N router wel 100%? 8)7
- Is er überhaupt wel een oplossing voor het probleem zonder dat ik weer fijn €50+ uit moet gaan geven?
- Zou een WRT54GL v1.1 met custom firmware en mogelijke betere (High Gain) antennes soelaas kunnen bieden of is dit waarschijnlijk gewoon waste of time (Qua betrouwbaarheid ga ik iig wel dik vooruit denk ik zo)?

Iemand een idee?

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kijk met inssider eerst een naar de singaalniveaus, en probeer een kanaal te vinden die het minst belast is

overweeg ook eens de 5Ghz die is bijna nooit in gebruik

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
fish schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 21:38:
Kijk met inssider eerst een naar de singaalniveaus, en probeer een kanaal te vinden die het minst belast is

overweeg ook eens de 5Ghz die is bijna nooit in gebruik
Bedankt voor je reactie.

Helaas is de WRT120N een instapmodel en kan geen 5GHz gebruiken, alleen 2.4GHz. Zou volgens mij een ideale oplossing zijn hier, want alle 13 andere netwerken in mijn omgeving zitten ook vrolijk op 2.4GHz te klooien.

Zie hier wat screenshotjes van Inssider (handig programma trouwens, bedankt voor de tip!):
http://i38.tinypic.com/2niplqp.jpg
http://i38.tinypic.com/2jhz6v.jpg
http://i38.tinypic.com/2evayrp.jpg <--- Dit is op ongeveer 3 meter afstand tot mijn draadloze router zonder iets er tussen.

Ik vind het niveau waarmee mijn Linksys boven de rest uit steekt nogal karig voor een afstand van maar 3 meter...

EDIT: Mijn netwerk is Broodje Kroket. Don't ask.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

valt wel mee, zowiezo sta je eigelijk op een verkeer kanaal te stampen
1,6 en 11 zijn standaard (hier voorkom je de meeste overlap)
(netwerken met stippelijn is het laats gemeten singaal, maar buiten bereik geraakt)

ik zou eerst een kanaal 6 proberen.
kijk ook even of je netwerkkaart in een energie besparende modus staat en krik dat eventueel op

ik hou wel van een broodje kroket hoor wek 3 zakjes mosterd er op :9

[ Voor 22% gewijzigd door Fish op 16-08-2010 22:40 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
fish schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 22:38:
valt wel mee, zowiezo sta je eigelijk op een verkeer kanaal te stampen

1,6 en 11 zijn standaard (hier voorkom je de meeste overlap)

ik zou eerst een kanaal 6 proberen.
kijk ook even of je netwerkkaart in een energie besparende modus staat en krik dat eventueel op
Energiebesparing staat uit, dat verhaal was al onderdeel van één van de vorige troubleshoot rondes.

Het kanaal veranderen helpt op korte afstand zichtbaar wel, maar zodra ik naar beneden loop dipt het weer keihard in, zakkend onder voornamelijk die dominante Sitecom460E14 (Kanaal 11) en linksys6 (Kanaal 9 - Die switcht volgens mij ook dynamisch aangezien hij net op 11 stond):
http://i38.tinypic.com/2d6sj2e.jpg

Je kunt precies zien waar ik naar beneden ging. Het punt waarop hij (op die twee dipjes na dan) constant is zit ik ongeveer 30cm van het apparaat vandaan.
fish schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 22:38:
ik hou wel van een broodje kroket hoor wek 3 zakjes mosterd er op :9
Ben je niet de enige >:)

[ Voor 9% gewijzigd door wjjkoevoets op 16-08-2010 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een beetje pech zo te zien. hang de router eens iets anders op stappen van 45 graden draaien en of kantelen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Dat lijkt eerder averechts te werken. Balen dit. Op het moment dat ik vrolijk naar beneden kuier dan is het dag dag signaal.

Dat brengt mij dus eigenlijk terug bij mijn originele vragen:
- Is er überhaupt wel een oplossing voor het probleem zonder dat ik weer fijn €50+ uit moet gaan geven?
- Zou een WRT54GL v1.1 met custom firmware en mogelijke betere (High Gain) antennes soelaas kunnen bieden of is dit waarschijnlijk gewoon waste of time (Qua betrouwbaarheid ga ik iig wel dik vooruit denk ik zo)?

Ik denk dat het met de router wel goed zit? Het signaal is nou niet echt super, maar ik denk dat dat komt, omdat het gewoon een crap apparaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de ouwe zyxel beneden zetten en bedraad verbinden met de router boven mischien

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Gezien de waardeloze dunne PVC pijpen waar de UTP kabels doorheen gaan is dat geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
wjjkoevoets schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 22:31:
Helaas is de WRT120N een instapmodel en kan geen 5GHz gebruiken, alleen 2.4GHz. Zou volgens mij een ideale oplossing zijn hier, want alle 13 andere netwerken in mijn omgeving zitten ook vrolijk op 2.4GHz te klooien.
Inderdaad dat is een instapmodel en blijkbaar niet zo'n geweldige ook. Vergelijk maar eens met andere routers (vooral throughput vs location).
Aan de 5GHz heeft je HTC niets en dat RTL8191SE kaartje waarmee je inSSIDer draaide ook niet, ze ondersteunen immers geen 5GHz (zelfs niet 802.11a =5GHz). Vergis je daar overigens niet in: de 2,4GHz reikt verder dan een 5GHz signaal, maar kan natuurlijk nog steeds nuttig zijn dan (minder interferentie meer bandbreedte).
Op wat heb je de router zijn regio staan ingesteld? Kijk eens of regio op USA zetten helpt.

[ Voor 4% gewijzigd door Nivk op 17-08-2010 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:08
Het hoeft ook niet perse aan andere WiFi netwerken in de buurt te liggen. Andere apparatuur die op 2,4GHz werken kunnen ook behoorlijk storen. Draadloze videotransmitters staan er wel bekend om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Ja, ik heb wel in de gaten dat het geen state of the art apparaatje is. Het is ook alleen maar voor wat basic internet stuff in de bank. Ik had alleen wel verwacht dat dit model dat wel zpu trekken, maar blijkbaar gaat er ergens iets niet goed.

Regio? Kan me geen optie herinneren voor een regioinstelling behalve de tijdzone. Die staat gewoon op de Nederlandse tijd. Ik zal hier morgen even naar kijken.

Andere apparatuur? Mhm ik heb zelf een ontzettende hekel aan draadloze apparatuur dus het enige draadloze spul wat ik heb is die draadloze router. Kan me niet voorstellen dat ik last zou hebben van draadloze apparatuur van de buren. Woon in een vrijstaand huis.

Ik zal de regiosettings eens op proberen te zoeken. Wie weet helpt het. Iemand anders nog ideeen?

PS: sorry voor eventuele spellingsfouten en het ontbreken van quotes. Ik typ dit vanaf mijn htc telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Ik heb nog even gezocht, maar er zijn geen regio instellingen te vinden in mijn Router. Iemand nog andere ideeën misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

een andere kopen? ik heb hier ook nog een router liggen met precies hetzelfde gezeur qua bereik (in dit geval een asus) een andere router (linksys ding, ff ontschoten welke, wel n dure, maar goedkoop op de kop getikt via marktplaats) deed het iig een stuk beter :) dus misschien is het exemplarisch, of een probleem van het model..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:25
Als het je niet om de snelheid van het wireless en wired gaat, dan kan ik je deze zeer goedkope router aanbevelen: http://www.mycom.nl/Produ...ireless-Router-11G/147272

Slechts 54mbit/100mbit, maar deze heeft een bereik van heb ik me jou daar: beter dan de WRT54GL, Asus WL500W, TP-Link TL-WR1043ND en nog een paar anderen die ik in de loop der tijd heb versleten. Ik heb 'm hier als reserve routertje staan (gebruik de TP-Link voor Gigabit-lan/N wireless), en zou graag de draadloze range zien op andere routers.
Ik heb er een TP-Link firmware op geflasht, aangezien het een rebadged TP-Link is.
Als je het interessant vind kan ik wel even uitzoeken welke ik precies erop heb gezet.

Hier een review: productreview: ICIDU 11G Wireless Broadband Router review door bastro

[ Voor 11% gewijzigd door bas-r op 17-08-2010 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik moet zeggen ik heb zo'n ding heel lang met plezier gebruikt
(totdat het sneller moest)

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 17-08-2010 19:08 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Ik denk inderdaad dat het toch maar een andere router wordt, dit werkt gewoonweg niet. Ik zal proberen vanmiddag even naar Breda af te reizen om een "neppe" TP-link routert mee te nemen. Wireless N boeit me niet zo veel. Die N snelheid haalde ik toch al niet al zat ik er naast. Liever G met prima ontvangst dan N met zo goed als niks.

U hoor het nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
wjjkoevoets schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:01:
Wireless N boeit me niet zo veel. Die N snelheid haalde ik toch al niet al zat ik er naast. Liever G met prima ontvangst dan N met zo goed als niks.

U hoor het nog :)
Welke N snelheid dan? De WRT120N is helemaal niet draft 802.11n certified:
"In case you missed it, Cisco didn't directly answer the question regarding expected speeds. But if you read carefully, you'll see that they are saying that the WRT120N is only certified to be interoperable at 802.11g speeds, i.e. 54 Mbps maximum link rate, even with Wi-Fi Certified Draft 11n devices."
Als in Cisco belazert de boel, sowieso is het daarnaast maar een single-stream (niet gecertificeerde) 802.11n router, met dus max 150Mbps verbindingssnelheid. Dat heeft natuurlijk niks te maken met "state of the art" maar gewoonweg misleiden van de klant. Met een echte MIMO 802.11n router zul je hoogstwaarschijnlijk betere resultaten hebben, mits je wireless apparaten natuurlijk ook voldoen aan 802.11n's eisen. Bijvoorbeeld met deze van eerder genoemde TP-Link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:25
Nivk schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 21:24:
[...]
Met een echte MIMO 802.11n router zul je hoogstwaarschijnlijk betere resultaten hebben, mits je wireless apparaten natuurlijk ook voldoen aan 802.11n's eisen. Bijvoorbeeld met deze van eerder genoemde TP-Link.
Uit ervaring kan ik vertellen dat die 'echte' TP-Link een slechtere ontvangst heeft dan die goedkopen Icidu, die ik hierboven aanprijs. Niet slecht, dat zeker niet, maar net wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Nivk schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 21:24:
[...]

Welke N snelheid dan? De WRT120N is helemaal niet draft 802.11n certified:
"In case you missed it, Cisco didn't directly answer the question regarding expected speeds. But if you read carefully, you'll see that they are saying that the WRT120N is only certified to be interoperable at 802.11g speeds, i.e. 54 Mbps maximum link rate, even with Wi-Fi Certified Draft 11n devices."
Als in Cisco belazert de boel, sowieso is het daarnaast maar een single-stream (niet gecertificeerde) 802.11n router, met dus max 150Mbps verbindingssnelheid. Dat heeft natuurlijk niks te maken met "state of the art" maar gewoonweg misleiden van de klant. Met een echte MIMO 802.11n router zul je hoogstwaarschijnlijk betere resultaten hebben, mits je wireless apparaten natuurlijk ook voldoen aan 802.11n's eisen. Bijvoorbeeld met deze van eerder genoemde TP-Link.
Ik was er al van op de hoogte dat die Linksys niet WiFi gecertificeerd is voor de N standaard, vond ik ook geen probleem. Ik zou namelijk al tevreden geweest zijn met de B of G snelheid voor dat notebookje, want daar wordt toch alleen op geïnternet. Alles wat enigszins serieus is gebeurd via mijn twee PC's.

Maar goed, ze hadden bij MyCom de wireless G variant van die router niet meer, alleen de N variant. Wat een verschil zeg. Goedkoop chinees ding = beneden volledige signaalsterkte, Linksys = beneden schommelend tussen de 1 en 4. Trek uw conclusie zou ik zeggen :P

De Icidu heeft nog een gigantisch voordeel, hij past namelijk precies benden waar die Linksys niet past. Notebook beneden haalt nu vrolijk 150 Mbps met een maximale signaalsterkte. De Linksys laat ik nu gewoon boven staan voor mijn telefoon. Alleen wel jammer dat de WRT120N geen WDS ondersteund, nu zit ik met twee draadloze netwerken (toepasselijk Broodje Spek en Broodje Kroket genaamd :9~).

Dus case closed!

Bedankt allen voor uw reacties, tips e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg het maar niet voor elkaar om op een hogere snelheid bestanden via het netwerk te kopieeren als 2,4 mb/s als je bij details kijkt tijdens het kopieeren

Ik heb een WRT120N en een WUSB600N (300mb/s)

Is die 120N wel geschikt voor 100mb/s + ??
Zo nee dan ga ik hem ruilen voor de 320N of de 610N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zie dit: http://img137.imageshack.us/img137/8205/netwerk.jpg

48 mb/s (meestal 54) maar dit moet met een N verbinding toch veel hoger zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inmiddels heb ik een 320N gekocht maar nu heb ik het volgende probleem:

De verbinding KAN ooit 10x per avond weg vallen... soms ook helemaal niet.
Dan doet hij het wel heel de avond goed

Je zou zeggen dat het aan het kanaal ligt... Dit heb ik al uitgetest
en met inSSIDer het vrije kanaal opgezocht

Volgens de helpdesk van linksys is er ook een theorie dat
je op het kanaal van de omgeving kan meeliften.. En ook zeiden ze dat
kanaal 6 of 11 vaak het meest stabiel is

Ik heb hem op 2.4 ghz staan, 20mhz

Iemand een idee waar ik het kan zoeken? (ziggo internet 27mb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

begin een nieuw topic, het is een warbrij.

meer details, e.g. welk kanaal genruik je nou? is je 54 mbit probleem, opgelost ?
en hou op met dubbelposten

Iperf

Pagina: 1