HD geeft niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een probleem met de (interne) harde schijf van mijn pc. Het gaat om een SATA-schijf van Hitachi, 164gb, 7200rpm. Van de een op de andere dag gaf de pc bij het opstarten de melding 'schijfleesfout', en wil niet meer vanaf de HD opstarten. De melding verschijnt nadat de schijf door het systeem herkend is(naam en opslagcapaciteit).
Ik heb geprobeerd hem in een externe behuizing te stoppen, maar daarin werd hij niet herkend door de laptop, ook niet in apparaatbeheer. De laptop werd erg traag, en klonk een zich herhalend geluid uit de HD.

Hebben jullie enig idee of deze schijf nog te redden is?
Zo nee, er staat data op die ik graag terug wil, die kan ik dan zeker alleen terugkrijgen via (dure) recovery-centra? Of is er nog een mogelijkheid?

Alvast bedankt!

Janko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

klinkt als permanent dood ja, recovery it is.
misschien dat je nog een trucje kan proberen, kijk eens wat dr gebeurt als de schijf in de externe behuizing in de vriezer doet (kabels tussen de deur door, ff uurtje laten liggen, schijfbehuizing in een zakje pakken tegen condens) en dan kijkt of je m wel kan benaderen met de laptop.. lukt t niet, dan is je enige echte optie recovery, en die is zoals je weet duur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ben het eens met AlexanderB, het klinkt vrij hopeloos. Ik gok dat je de click of death hoort bij de disk (relatief hard klik geluid elke moh 0.5 seconde ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow ik heb hier helemaal geen verstand van maar..

Paar jaar geleden was bij mij ong. het zelfde overkomen. Naar de pcboer en alles geweest maar niemand kon hem redden..

Totdat een kameraad van me aankwam om via dos iets alla "index (?)" te doen. En tada schijf deed het na 1 minuut weer perfect terwijl ze hem bij de pcboer wouden weg gooien met al mijn werk erop.

Misschien iemand hier meer info over of ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 21:04:
Totdat een kameraad van me aankwam om via dos iets alla "index (?)" te doen. En tada schijf deed het na 1 minuut weer perfect terwijl ze hem bij de pcboer wouden weg gooien met al mijn werk erop.
Als de disk het weer perfect deed was deze niet fysiek stuk. Waarschijnlijk dat er een software probleem was die met een (low level)format/firmware upgrade verholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 21:57:
[...]

Als de disk het weer perfect deed was deze niet fysiek stuk. Waarschijnlijk dat er een software probleem was die met een (low level)format/firmware upgrade verholpen is.
Oke. Ik had de "en klonk een zich herhalend geluid uit de HD." niet meteen als kapot opgevat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Misschien handig als je wat uitgebreidere info geeft jankoo, klinkt inderdaad als een "click of death" of hoe dat ook heet. Maar wat voor een externe behuizing is dat? Je hebt gewoon een 3,5" hdd neem ik aan, deze zal niet genoeg stroom krijgen uit usb alleen. Als je toch alleen op usb aan hebt gesloten dan kan er ook een tikkend geluid optreden bijvoorbeeld.

Is het niet mogelijk om een SMART test te doen? Of eventueel vanaf een livecd op te starten (om uit te sluiten dat het aan de windows installatie ligt).

[ Voor 5% gewijzigd door crizyz op 17-08-2010 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
crizyz schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:03:
Misschien handig als je wat uitgebreidere info geeft jankoo, klinkt inderdaad als een "click of death" of hoe dat ook heet. Maar wat voor een externe behuizing is dat? Je hebt gewoon een 3,5" hdd neem ik aan, deze zal niet genoeg stroom krijgen uit usb alleen. Als je toch alleen op usb aan hebt gesloten dan kan er ook een tikkend geluid optreden bijvoorbeeld.

Is het niet mogelijk om een SMART test te doen? Of eventueel vanaf een livecd op te starten (om uit te sluiten dat het aan de windows installatie ligt).
Het gaat idd om een 3,5" hd, ik heb hem in een externe behuizing met eigen voeding gestopt, dus aan stroomtekort kan het niet liggen..
Wat is houdt een SMART test in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
clicks of death kun je soms repareren door de schijf te laten vallen. ik had dit met een harddisk uit een mp3speler. mp3speler ging niet meer aan, maar wel dat slepende tik geluid. ik gooide 'm op de grond uit kwaadheid en mijn zoontje zet 'm zo weer aan. heeft ie het nog een week uitgehouden voordat het weer kwam en toen was het echt finito.
Pagina: 1