Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De zoektocht naar nieuwe backup-solutions

Pagina: 1
Acties:

• Annihlator
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-02 13:12
Hallo iedereen,
Ik ben nu na een lange tijd weer terug op het GoT omdat ik wat hulp nodig heb.

We hebben thuis een nogal leuke situatie, 5 pc's die wij willen imagen met een simpel groepje eisen, waar ik tot nu toe nog geen pakket voor kan vinden dat het kan oplossen.

3 PC's, 2 laptops moeten er worden gebackupped:
2 PC's windows vista ultimate x64
1 PC windows 7 home premium x32
1 laptop windows 7 Ultimate x64
en een laptop windows 7 home premium x64

we hadden al een keurige pc staan voor al onze media-opslag, en daar is nog voldoende schijfruimte op vrij.
Deze pc draait nu ook Windows 7 Ultimate x64 en daar wil ik ook de backups op gaan stallen.

Simpelweg, wat wij nu nodig hebben is:
- Een programma dat óf op de media-pc of op de pc's apart geïnstalleerd kan worden voor automatische backups naar een netwerkschijf.
- Deze backups moeten bij een systeemcrash windows volledig kunnen herstellen naar het punt van het laatste backup.

Ik heb al een aantal programma's uitgeprobeerd, meest recent heb ik GFI Backup Home geprobeerd.
Echter, is er ook een pc gecrashed en die vuurdoop heeft GFI niet doorlopen.
Het blijkt onmogelijk om dat image/die backup zodanig terug te plaatsen onder windows Vista (kan vaak niet schrijven naar een aantal mappen die windows inmiddels beveiligd heeft) en er is geen oplossing om GFI zonder besturingssysteem te draaien.

Het liefst vind ik een open-source of freeware oplossing, maar ik begin een beetje door de pakketten heen te raken, omdat sommigen problemen hebben met het 64-bits platform en de anderen vaak of de backups niet weg willen schrijven naar een netwerk, of de backups simpelweg niet kunnen herstellen.

Heeft iemand een idee of ervaringen met een programma dat ons uit de brand kan helpen?
Alvast bedankt!

Mijn specs

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 14:08
Ben je bekend met Dropbox? Natuurlijk beperkte opslag, maar voor documenten, wat foto's e.d. is het prima :-) Bovendien zijn dan al je bestanden meteen off-site gebackupped :)

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:54
Vista weet ik niet echt, maar 7 heeft best wel een behoorlijke backup faciliteit aan boord. Inclusief "system" image. Die wel eens bekeken/getest?

Whatever

• Annihlator
Quadro! schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 19:04:
Ben je bekend met Dropbox? Natuurlijk beperkte opslag, maar voor documenten, wat foto's e.d. is het prima :-) Bovendien zijn dan al je bestanden meteen off-site gebackupped :)
Ehm, het gaat hier om het backuppen van complete besturingssystemen.
Dropbox ben ik bekend mee, maar daarmee kan ik geen windows-systeem terugzetten :)

In totaal gaat de pc met backups zo'n 2TB tot 4TB aan backups tillen, vandaar dat het ook over het netwerk gebackupped en bij voorkeur ook teruggezet moet kunnen worden (via netwerk terugzetten is een pre, ik heb nog een externe schijf van 1TB voor grote dataverhuisdingetjes :) )

Dropbox gebruik ik persoonlijk al voor documenten die ik graag overal wil kunnen bereiken :) en die simpelweg niet kwijt mogen raken.

Mijn specs

• Annihlator
DigiK-oz schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 19:17:
Vista weet ik niet echt, maar 7 heeft best wel een behoorlijke backup faciliteit aan boord. Inclusief "system" image. Die wel eens bekeken/getest?
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik die nog niet heb getest, maar dan zit ik met het probleem dat Windows Vista en 7 Home Premium dat niet hebben. Dan is er iig 1 notebook weg te strepen van wat nog gebackupped moet worden.
Ga ik voor die in ieder geval dat spul dan vanavond nog instellen, ik was die functie helemaal vergeten.

Bedankt voor het meedenken vast :)

Mijn specs

Verwijderd

Misschien niet 100% wat je vraagt ~ verlangt, maar met 5 computers die allemaal Windows gebruiken zou je kunnen overwegen om Windows Home Server te installeren? Gratis is dit pakket wel niet, maar je kan misschien al eens proberen met de trial versie (30 dagen) ... Wie weet is het de investering wel waard :)

http://www.microsoft.com/...wshomeserver/protect.mspx
Windows Home Server beschermt de belangrijke bestanden van uw gezin door automatisch een dagelijkse back-up van elke computer binnen uw thuisnetwerk te maken in de vorm van een image. Uw bestanden en mappen worden naar meerdere vaste schijven gekopieerd. Mocht er een storing op een vaste schijf optreden, dan kunt u uw gegevens dus altijd vanaf een andere schijf herstellen.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:02
Als je volledig terug wilt kunnen naar het moment van de backup, is een image/snapshot van de schijf waarschijnlijk het eenvoudigst. Die kun je vaak echter niet 'live' maken, en dus moet de pc ervoor rebooten.
Is dat uberhaupt een optie?

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:02
Annihlator schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 19:18:
[...]

In totaal gaat de pc met backups zo'n 2TB tot 4TB aan backups tillen, vandaar dat het ook over het netwerk gebackupped en bij voorkeur ook teruggezet moet kunnen worden (via netwerk terugzetten is een pre, ik heb nog een externe schijf van 1TB voor grote dataverhuisdingetjes :) )
Je geeft aan dat je 2 tot 4 TB aan backups zult krijgen. Neem aan dat je dus deze ruimte ook minimaal wilt hebben?

En weet je al of je eenmalig een backup wilt doen of juist iedere dag een incremental (na de eeste maal volledig)?

Bij zulke hoeveelheden zou ik me dergelijke vragen wel gaan stellen. Kan me voorstellen als je iedere nacht dergelijke hoeveelheven over een gigabit lijntje gaan zetten je een aardige tijd bezig bent.

• Annihlator
Bedankt voor het meedenken!

De opslagruimte is er al ja, de "kale" images van een verse windows staan er keurig op van Ghost, maar ik zoek inderdaad eigenlijk een oplossing die incrementeel te werk kan gaan, maar kan dit tot nu toe dus niet vinden.
Ik wil inderdaad niet graag dat de systemen 's avonds laat met z'n allen een kleine 2TB of meer weg gaan schrijven omdat een volledig image (+reboot, wat ook al niet fijn is) te kunnen maken. :)

Sorry dat ik zo lastig ben trouwens :$

Mijn specs

Pagina: 1